Äänis

Jaakkolei

Onko Äänis teidän mielestänne pojalle vai tytölle sopiva nimi?

18

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äänislinna

      kummallekaan.

      • Anonyymi

        Aloittaja on no life, joka hädintuskin tietää elämän perusasioita ja polariteettejä, kun koulussa ei tajuta opettaa sellaisia.
        Äänis viittaa kersaan, josta lähtee meteliä, ja nimen perusteella siihen halutaan tottua.
        Mutta luonnossa ääni merkitsee aina vaatimusta tai uhkaa.

        Äänis viittaa ääneen, joka on yksi Yang-polariteetin teemoista. Jos lapsen luonne ei ole vahvaa yang polariteettia (länsimainen ja kiinalainen luonne), nimi on huono, ja voi aiheuttaa ongelmia.
        Esim. tuli- ja ilmaelementin luonteet ovat Yang polariteettia, ja kiinalaisessa parillisena vuonna syntyneet. Vahvin yang on se, että myös nousevat luonteet ovat yangia.


    • sibyllavon

      muistuttaa sanaa "jänis", siitä jänöjussi eli poika.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Sen puoleen voi vain kuvitella mitä joutuu lapsi kestämään, kun hänelle annetaan esim. nimi Yrjö, tai Pi(m)psa.


    • Tenttutyttö

      Tulee mieleen englanninkielisissä maissa esiintyvä, tosin sielläkin kohtuullisen harvinainen Annys, joka lausutaan "änis". En kuitenkaan harkitsisi tuollaista nimeä kummankaan sukupuolen edustajalle, on sen verran ruma nimi.

      • jakolei

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Äänis


      • Tianella
        jakolei kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Äänis

        Siis merkityksessähän on toki jonkinlaista sulokkuutta, jos ajattelee sen historiallista merkitystä. Voisin kuitenkin veikata, että ainakaan ensimmäisenä etunimenä tuo nimi ei saisi kovinkaan suurta kannatusta, sillä sen historiallista merkitystä moni, varsinkaan alakouluikäiset lapset eivät tunnistaisi, ja nimen kantajaa melko varmasti kiusattaisiin koulussa. Varmasti myös usein kyseltäisiin, että "mutta mikä sun oikea etunimi on", koska -is päätteiset nimet ovat melko usein lempinimiä "Pekkis", "Jukkis", "Sirkkis" "Kirkkis", "Emppis", "Seikkis" jne. ja nämä lempinimett siis ihan omasta tuttavapiiristäni löytyviä.

        Itse en ainakaan haluaisi olla nimeltäni Äänis.


      • Ketjun aloittaja
        Tianella kirjoitti:

        Siis merkityksessähän on toki jonkinlaista sulokkuutta, jos ajattelee sen historiallista merkitystä. Voisin kuitenkin veikata, että ainakaan ensimmäisenä etunimenä tuo nimi ei saisi kovinkaan suurta kannatusta, sillä sen historiallista merkitystä moni, varsinkaan alakouluikäiset lapset eivät tunnistaisi, ja nimen kantajaa melko varmasti kiusattaisiin koulussa. Varmasti myös usein kyseltäisiin, että "mutta mikä sun oikea etunimi on", koska -is päätteiset nimet ovat melko usein lempinimiä "Pekkis", "Jukkis", "Sirkkis" "Kirkkis", "Emppis", "Seikkis" jne. ja nämä lempinimett siis ihan omasta tuttavapiiristäni löytyviä.

        Itse en ainakaan haluaisi olla nimeltäni Äänis.

        Erikoinenhan tuo nimi on, mutta tuskin sen erikoisempi kuin viime aikoina yleistynyt Sisu. Kannattaa muistaa, että Äänis on ollut kalenterissakin. Huomiota se nimi herättäisi, mutta tuskin tuon takia ketään kiusattaisiin. Ja mitä väliä sillä olisi, että joku ei tietäisi nimen merkitystä? Kuinka moni maallikko tietää esimerkiksi Johannes-nimen merkityksen, joka on "Jahve on armollinen"?


      • Äänis on hyvä
        Tianella kirjoitti:

        Siis merkityksessähän on toki jonkinlaista sulokkuutta, jos ajattelee sen historiallista merkitystä. Voisin kuitenkin veikata, että ainakaan ensimmäisenä etunimenä tuo nimi ei saisi kovinkaan suurta kannatusta, sillä sen historiallista merkitystä moni, varsinkaan alakouluikäiset lapset eivät tunnistaisi, ja nimen kantajaa melko varmasti kiusattaisiin koulussa. Varmasti myös usein kyseltäisiin, että "mutta mikä sun oikea etunimi on", koska -is päätteiset nimet ovat melko usein lempinimiä "Pekkis", "Jukkis", "Sirkkis" "Kirkkis", "Emppis", "Seikkis" jne. ja nämä lempinimett siis ihan omasta tuttavapiiristäni löytyviä.

        Itse en ainakaan haluaisi olla nimeltäni Äänis.

        Joka tapauksessa se, että vaivauduit ajattelemaan asiaa ja vastasit, osoittaa fiksuutesi. laita sähköpostia, Tianella. Osoitteeni on [email protected]


    • Primrose

      se sopii, samoin kuin Aunus. Suur-Suomen aikaista uhoa kummatkin. Mutta mikäpä siinä.

      Ja tyttärelle Viena-Inkeri.

      • htdudlud

        Aunus, juuripa niin. Siinä riemua lapselle koko iäksi.


    • Mauriina

      maantieteellinen nimi. Sehän on Euroopan toiseksi suurin järvi, Äänisjärvi, joka sijaitsee Venäjän Karjalassa. Kun suomalaiset jatkosodan aikana valloittivat Venäjän Karjalan, niin joillekin 40-luvulla syntyneille pojille annettiin nimeksi Äänis. Tunnetuin Äänis lienee Uuden Suomen (lakkautettu sanomalehti) viimeinen päätoimittaja Jyrki Äänis Vesikansa. Muita naapurimaamme maantieteellisiä nimiä, jotka ovat Suomessa etunimiä, ovat Viena (naisennimi), Aunus (harvinainen miehennimi) ja Inkeri.

    • Äänis. Siinä on historiallista hohdokkuutta. En kuitenkaan laittaisi sitä lapselle ainakaan ensimmäiseksi etunimeksi. Se voisi tuottaa hankaluuksia. Se on äänneasultaan suomalaiseksi etunimeksi niin poikkeuksellinen, että voisi olla vaikeaa saada jotkut uskomaan, että nimi on Äänis Ja jotkut voisivat luulla, että se on sukunimi.

      • Lisäksi, kun merkitsisi johonkin nimikirjaimet, joku voisi ilman muuta olettaa, että siinä on virhe- Ei välttämättä jaksaisi uskoa, että ä todella voi olla etunimen alkukirjain.

        Jaakko Leinonen

        Jyväskylä


    • Mainittakoon, että minä aloituksen aikanani laitoin. Mutta olen muuttanut mieltäni nimestä

      • En voi päätöksestä onnitella kysymättä, mikä lapsen nimeksi sitten lopulta tuli. ; )

        Aina piää muistaa, että vanhemmat ovat antamassa nimen aikuiselle, ei lapselle.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        En voi päätöksestä onnitella kysymättä, mikä lapsen nimeksi sitten lopulta tuli. ; )

        Aina piää muistaa, että vanhemmat ovat antamassa nimen aikuiselle, ei lapselle.

        Ei minulla ole lapsia. Ei tarkoituksena ollut selvittää minkä nimen itse panisin lapselle vaan muuten vain mitä nimestä Äänis tuumataan.


    • Anonyymi

      Edesmenneen Isoisäni toinen etunimi oli Äänis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2421
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1595
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1404
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1202
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      978
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      962
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      922
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      815
    Aihe