Mitä suurinpiirtein maksaa keski-suomessa päätehakkuun jälkeinen elämä metsässä? Eli paljonko per hehtaari maksaa muokkaus/laikutus ja siemennys tai taimet? Saako ko. projektiin jotaki tukia?
Jos peltoa metsityttää, mitä se maksaa? Ja saako siihen jotaki avustusta?
metsän uudistus??
2
924
Vastaukset
- suurinpiirtein
Laikutus 130-150 euroa hehtaari. Istutus 230-260 euroa hehtaari. Kylvö 60-80 euroa hehtaari. Mahdollisuudet tukiin selviävät Kemera oppaasta http://www.metsavastaa.net/files/metsavastaa/pdf/amm_kemeraj.pdf
Tarkempia hintoja ja tukimahdollisuuksia voit myös kysellä paikallisesta metsänhoitoyhdistyksestä tai metsäkeskuksesta. - kannataa tehdä
itse, jos vaan pystyt. Laikutuksen jälkeen taimien hinnat saat netistä googlettamalla taimitarhoja. Normaalikuntoinen ja -älyinen voi tehdä istutustyön itse. Riippu maastostakin ja pinta-alasta -kuokallakin saa tehtyä laikun. Älä sekoita kuvioon mitään hämärää MHY:tä, se vie vaan rahat.
Omatoimisuus riippuu tietenkin kyvyistä ja uudistusalan koosta. Jos useampi kymmenen hehtaaria niin apua saatat tarvita. Toisaalta jos on laittanut esim. 20 ha sileeksi, niin luuklisi vähän rahaakin olevan.
Pellon metsistystä harkitsisin tarkkaan. Kepulaiset vuokraa milellään pieniäkin heittopeltoja EU-tukien takia, vaikka eivät sitten mitään siellä viljelekään. Saatat saada paremman tuoton vuokraamalla. Metsität sitten myöhemmin kun suhdanteet muuttuu, eli järjettömät tuet lopetetaan. Siihen menee muutama vuosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743