Huoltajuustestamentti

Kaija ja Holger

Vaimollani ja minulla on kaksi lasta. Poikamme on juristi ja olemme molemmat allekirjoittaneet hänelle omalta osaltamme huoltajuustestamentit. Siis siltä varalta, että emme pysty syystä tai toisesta hoitamaan asioitamme itse. Sisarukset ovat riidoissa eivätkä ole vuosiin puhuneet toistensa kanssa. Tyttäremme on, ikävä myöntää, erittäin ahne ja saita ja riidan alkusyy saattaa juontaa jostain sellaisesta, että tytär on ominut itselleen jotakin mikä hänelle ei noin vain kuuluisi.

Kysymys kuuluu: Voiko poikamme, jos hänet maistraatissa aikanaan hyväksytään huoltajiksemme, tehdä itseni ja erikseen vaimoni nimissä tehdä testamentin, jolla hän huoltajan ominaisuudessa testamenttaa itselleen omaisuutemme ja näin puolittaa sisarensa perintöosuuden lakiosaksi? Emme haluaisi näin tapahtuvan.

13

770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juristi lähellä?

pitäisi lain ammattilaisena tietää kun on juristi. Ihmettelenkin miksi et kysy häneltä...?

• Kaija ja Holger

Senkus ihmettelet vain.

• Stu Pidass

No ei todellakaan voi tehdä testamenttia toisen henkilön puolesta. Eikä "huoltajaa" voi olla kuin alaikäisellä. Ilmeisesti tässä on edunvalvontavaltuutuksesta kysymys, eikä mistään "huoltajuustestamentista".

• Lisäkysymys

Kun joku tekee edunvalvojatestamentin siltä varalta ettei kykene itse päättämään asioista niin onko edunvalvoja automaattisesti testamentissa nimetty henkilö.

Esimerkki oikeasta elämästä.
        Henkilö pitää tiukassa otteessa nuorinta lastaan (25v.) ja on käytännössä alistanut hänet täysin omaan valtaansa.
        Tämä samainen henkilö seikkailee laillisuuden rajamailla ja on ihan varmuuden vuoksi homannut "hullun" paperit jolla voi todistaa syyntakeettomuuden (kuultu käräjäoikeudessa kyseiseltä henkilöltä).

Nyt jos hän teeskentelee olevansa hullu ja saa "vapautuksen" rikoksistaan ja joutuu holhottavaksi niin kun hänellä on täysi vaikutusvalta nuorimpaan lapseensa niin hän pystyy edelleen käytännössä päättämään asioistaan.

Voiko tuollaisen testamentin kumota?

• Kaija ja Holger

Muistin väärin. Saamissamme vastauksissa ´paistaa´ halu olla ilkeä. Joiltakin se onnistuikin. Haluaisin tietää joltakin muulta kuin pojaltani voiko edunvalvoja laatia nimissäni testamentin sitten kun hänellä on lääkärintodistus sekopäisyydestäni.

Odotan minkälaisiä ilkeyksiä nytten keksitte. Toivon että saatte terapianne.

• Sekavahkoako?
        Lisäkysymys kirjoitti:

Kun joku tekee edunvalvojatestamentin siltä varalta ettei kykene itse päättämään asioista niin onko edunvalvoja automaattisesti testamentissa nimetty henkilö.

Esimerkki oikeasta elämästä.
        Henkilö pitää tiukassa otteessa nuorinta lastaan (25v.) ja on käytännössä alistanut hänet täysin omaan valtaansa.
        Tämä samainen henkilö seikkailee laillisuuden rajamailla ja on ihan varmuuden vuoksi homannut "hullun" paperit jolla voi todistaa syyntakeettomuuden (kuultu käräjäoikeudessa kyseiseltä henkilöltä).

Nyt jos hän teeskentelee olevansa hullu ja saa "vapautuksen" rikoksistaan ja joutuu holhottavaksi niin kun hänellä on täysi vaikutusvalta nuorimpaan lapseensa niin hän pystyy edelleen käytännössä päättämään asioistaan.

Voiko tuollaisen testamentin kumota?

En tajunnut kyllä tuosta edellisestä viestistä yhtään mitään,
        mutta jos joku on määrätty edunvalvojaksi niin edunvalvojana hän pysyy ellei todisteta valvottavan kyvyn hoitaa omat asiansa palanneen.
        Selvennä vähän kuka on tehnyt testamentin ja mitä se sisältää?

Testamenttia ei voi kukaan tehdä toisen puolesta,
        minkäänlainen edunvalvoja. Edunvalvontavaltuutuksessa voi määritellä, että valtuutettu saa tietyin edellytyksin lahjoittaa omaisuutta tai myydä omaisuutta, mutta sellaiset pitää valtakirjassa määritellä.

• Kutsi-34
        Kaija ja Holger kirjoitti:

Muistin väärin. Saamissamme vastauksissa ´paistaa´ halu olla ilkeä. Joiltakin se onnistuikin. Haluaisin tietää joltakin muulta kuin pojaltani voiko edunvalvoja laatia nimissäni testamentin sitten kun hänellä on lääkärintodistus sekopäisyydestäni.

Odotan minkälaisiä ilkeyksiä nytten keksitte. Toivon että saatte terapianne.

Testamenttia ei voi laillisesti tehdä kukaan muu kuin perinnönjättäjä itse.
        Toki joku muu voi sen kirjoittaa puhtaaksi mutta tarvitaan testaaattorin omakätinen allekirjoitus ja kaksi todistajaa.

Tosin jos olet "seköpäiseksi" todettu ja edunvalvonta on alkanut,
        et taida itsekään olla enää silloin pätevä tekemään testamenttia,
        siinähän pitää vakuuttaa että "... terveellä ja täydellä ymmärryksellä ilmoitan tämän olevan viimeinen tahtoni.. jne." Ja todistajienkin pitäisi vakuuttaa että allekirjoittajs on täysissä järjissään.

• Kaija ja Holger
        Kutsi-34 kirjoitti:

Testamenttia ei voi laillisesti tehdä kukaan muu kuin perinnönjättäjä itse.
        Toki joku muu voi sen kirjoittaa puhtaaksi mutta tarvitaan testaaattorin omakätinen allekirjoitus ja kaksi todistajaa.

Tosin jos olet "seköpäiseksi" todettu ja edunvalvonta on alkanut,
        et taida itsekään olla enää silloin pätevä tekemään testamenttia,
        siinähän pitää vakuuttaa että "... terveellä ja täydellä ymmärryksellä ilmoitan tämän olevan viimeinen tahtoni.. jne." Ja todistajienkin pitäisi vakuuttaa että allekirjoittajs on täysissä järjissään.

...ja allekirjoitettu ja todistettu ja olen vielä nyttenkin täyspäinen. Sitten, kun poikani hakee lääkäriltä todistuksen etten ole täyspäinen, toimittaa hän edunvalvontatestamentin ja lääkärinlausunnon maistraattiin. Ja jos maistraatti antaa siunauksensa pojalleni ryhtymisestä edunvalvojakseni, niin voiko hän nimissäni tehdä testamentin.

Kummallista, jos joku vielä tämän jälkeen jotain venkoilemista asiassa.

• Näin..
        Sekavahkoako? kirjoitti:

En tajunnut kyllä tuosta edellisestä viestistä yhtään mitään,
        mutta jos joku on määrätty edunvalvojaksi niin edunvalvojana hän pysyy ellei todisteta valvottavan kyvyn hoitaa omat asiansa palanneen.
        Selvennä vähän kuka on tehnyt testamentin ja mitä se sisältää?

Testamenttia ei voi kukaan tehdä toisen puolesta,
        minkäänlainen edunvalvoja. Edunvalvontavaltuutuksessa voi määritellä, että valtuutettu saa tietyin edellytyksin lahjoittaa omaisuutta tai myydä omaisuutta, mutta sellaiset pitää valtakirjassa määritellä.

Kyseinen henkilö on hommannut hullunpaperit ihan siltä varalta että joutuisi tekosistaan vastuuseen.
        Hänen nuoein poika on täysin hänen määräysvallassaan joten hän on tehnyt edunvalvontatestamentin nuorimmalle pojalleen.
        Hänen tarkoitus on (joka on päivän selvä faktojen valossa) se että jos hän joutuu käyttämään tämän hullun paperinsa ja hänet määrättäisiin holhoukseen niin hän voisi jatkaa kuin ennenkin eli päättää siitä huolimatta kaikesta asioistaan poikansa välityksellä.

Eli kirtää rangaistukset hullunpapereilla ja siitä seuraavan haittapuolen eliminoi täysin määräysvallan alaisella edunvalvojalla (.
        Henkilö on kova harrastamaan esim. käräjöintiä ja varsinkin käräjöinnillä uhkailuja tulee vähäs kellekkin, oikea edunvalvoja tuskin rupeaisi tuollaiseen toimintaan. Muutenkin hän harrastaa omituisia sijoituksia jotka eivät ole oikein onnistuneet. Tällä hetkellä hänellä on kiikarissa kuolinpesän varat joita hän haluasi alkaa "sijoittelemaan", tästäkin asiasta istutaan käräjillä.

• Eikö mene perille
        Kaija ja Holger kirjoitti:

...ja allekirjoitettu ja todistettu ja olen vielä nyttenkin täyspäinen. Sitten, kun poikani hakee lääkäriltä todistuksen etten ole täyspäinen, toimittaa hän edunvalvontatestamentin ja lääkärinlausunnon maistraattiin. Ja jos maistraatti antaa siunauksensa pojalleni ryhtymisestä edunvalvojakseni, niin voiko hän nimissäni tehdä testamentin.

Kummallista, jos joku vielä tämän jälkeen jotain venkoilemista asiassa.

Mitä helvettiä sinä jankutat samaa asiaa koko ajan?? Sinulle on AIVAN SELKEÄSTI vastattu ainakin jo kolme kertaa eri viesteissä.

"Testamenttia ei voi laillisesti tehdä kukaan muu kuin perinnönjättäjä itse."

Yritä nyt lukea tuo huolella ja hitaasti, ja yritä parhaasi mukaan ymmärtää. Testamenttia EI VOI LAILLISESTI TEHDÄ kukaan muu kuin PERINNÖNJÄTTÄJÄ ITSE.

Kun kerran tuo lause on 100 % oikein, niin miten ihmeessä poikasi voisi edes edunvalvojanasi tehdä testamentin puolestasi?????

Kummallista, jos sinulla vielä tämänkin jälkeen on jotain venkoilemista!!

• 9+20

Jos ja kun poikanne hyväksytään edunvalvojaksenne, hän ei voi tehdä puolestanne testamenttia. Edunvalvoja siis ei saa tehdä päämiehen puolesta testamenttia. Vain te itse voitte tehdä testamenttinne. Edunvalvoja ei saa myöskään lahjoittaa omaisuuttanne.

Te voitte esim. jo eläessänne lahjoittaa tyttärellenne jotain omaisuutta ja määrätä selkeästi lahjakirjassa, että se on ennakkoperintöä, ei lahja. Varmuuden vakuudeksi voitte tehdä testamentin ilman että poikanne tietää sitää ja antaa testamentin luotettavan tahon säilytykseen, esim. pankkinne, ja mainita siinä tuosta ennakkoperinnöstä. Myös testamentin saajalle voi antaa kaksoiskappaleen testamentista. Tarkoituksena on että mahdollisimman moni tietää testamentista, niin se ei 'häviä'.

• nasse-setä.

>>määrätä selkeästi lahjakirjassa, että se on ennakkoperintöä, ei lahja

• ollie000

..,,..,.,.,.,,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe