mitäs ny

valtsukka998

mitä tehdä jos kone saa liikaa bensaa tai siis mistä sitä säädetään, ja tärkeempi olis että mitä on voinu käydä kun sammutin koneen n.5minuutiks ni sen jälkee ei käynnistyny ei sitte millää varmaan tunti poljettiin,vaikka juuri sitä ennen ja aina kun kone on lämmin se lähtee 1 polkasulla tai sähköstartilla,ja jotain irtonaisa johtojakin löytyy katteiden sisäpuolelta en tie mitä ne on mutta kaikki sähköt sun muut toimii,mut jos sattuis oleen tulpanjohto.veikkaisin että tulppa ois hajonnu,mutta oliskohan jotain muuta skootteri on sentään aprilia rally 96 vuoden malli 18000km ajettu.valtsi

20

4405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhden_mielipide_toiseen

      Ota tulppa irti ja kokeile tuleeko kipinää. Jos ei tule, tarkista onko tappokatkaisija tai jokin muu turvakytkin päällä. Jos ei ole mikään katkaisija päällä ja edelleen ei anna kipinää niin vaihda tulppa.

      • yhden_mielipide_toiseen

        Tai sitten jokin näistä irtonaisista johdoista on kotoisin CDI:stä...


      • valtsukka8484
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Tai sitten jokin näistä irtonaisista johdoista on kotoisin CDI:stä...

        testasin kipinän niin toimii,jokin muu vika


      • yhden_mielipide_toiseen
        valtsukka8484 kirjoitti:

        testasin kipinän niin toimii,jokin muu vika

        Ok. Et siis vieläkään saa käyntiin? vai ei vain lähde lämpimänä?


      • apuaaaaaaaa
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Ok. Et siis vieläkään saa käyntiin? vai ei vain lähde lämpimänä?

        en saa käyntii,ei lähde kylmänä eikä lämpimänä, ennen toimi sillain että kylmänä 1 kerta ryyppyä ja varmaan 40 kertaa poljentaa,lämpimänä 1 polkasu riitti, silloin kun polkee niin jossain vaiheessa pakoputkesta tulee paineella ilmaa aivan kuin aivastaisi, ja moottorikin lämpiää,ja ihan kun olisi elon merkkejä,juuri kun tuntuisi että se käynnistyy,niin ei silti vaan käynnisty


      • yhden_mielipide_toiseen
        apuaaaaaaaa kirjoitti:

        en saa käyntii,ei lähde kylmänä eikä lämpimänä, ennen toimi sillain että kylmänä 1 kerta ryyppyä ja varmaan 40 kertaa poljentaa,lämpimänä 1 polkasu riitti, silloin kun polkee niin jossain vaiheessa pakoputkesta tulee paineella ilmaa aivan kuin aivastaisi, ja moottorikin lämpiää,ja ihan kun olisi elon merkkejä,juuri kun tuntuisi että se käynnistyy,niin ei silti vaan käynnisty

        Tuohan oli 2-tahti?

        Tuo viittaa siihen ettei saa polttoainetta tai saa liikaa ilmaa.

        - Tarkista toimiiko ryyppy/rikastin.
        - Tarkista että polttoainetta tulee kaasuttajan kohokuppiin.
        - Tarkista ettei kaasuttimen suutin ole tukossa ja ettei kohokupissa ole vettä.
        - Ilmavuotoja voi olla esimerkiksi imukurkussa, kampiakselin stefoissa, sylinterintiivisteissä.
        - Ilmansuodatin ei ole kiinni tai olet vaihtanut sen vapaasti virtaavaan?
        - Seos / tyhjäkäynti /ilmaruuvi kiinni kaasuttimessa tai väärin säädetty jne.

        Siinä nyt jotain yksinkertaista puuhaa. Moottori lähtee käyntiin kun se saa suhteessa oikean määrän polttoainetta ja ilmaa, palotilassa on puristusta ja sytytys tulee oikeaan aikaan. Ei sen enempää.


    • vallura

      kiitoksia vastauksesta palailen asiaan pian,

      • valleri

        vanha omistaja kertoi että rajoittimen johdot ovat saattaneet katketa ja osua runkoon jolloin sytytys tulisi myöhässä tai männänrenkaat katkennu?


      • yhden_mielipide_toiseen
        valleri kirjoitti:

        vanha omistaja kertoi että rajoittimen johdot ovat saattaneet katketa ja osua runkoon jolloin sytytys tulisi myöhässä tai männänrenkaat katkennu?

        Kaikki on mahdollista. Männänrenkaat ja männän kunnon saatat nähdä ku kurkistat pakoaukosta sisään. Suorita puristustesti jos epäilyttää. Tuosta rajoittimesta en osaa sanoa mutta mikäli sinulla on irrallisia johtoja niin ne on syytä tarkistaa ettei niistä mikään ole irti CDI:stä esimerkiksi.


      • valtsuuu
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Kaikki on mahdollista. Männänrenkaat ja männän kunnon saatat nähdä ku kurkistat pakoaukosta sisään. Suorita puristustesti jos epäilyttää. Tuosta rajoittimesta en osaa sanoa mutta mikäli sinulla on irrallisia johtoja niin ne on syytä tarkistaa ettei niistä mikään ole irti CDI:stä esimerkiksi.

        purin tässä melke koko mopon ja kaasarin, ryyppy toimii, kaasuvaijjeri melkein katkeamassa,muuta vielä toimii jotenkin,kohokammioon tulee bensaa ja irtonaiset johdot ovat kotoisin rajoittimesta joka on poistettu en tie vaikuttaako mitään mutta ne ovat vain irrallaan ja kyllä ennen on toiminut ilman rajoitinta hyvin. eli bensaa,kipinä tulee,mutta veikkaan että voi antaa erittäin huonon kipinän sillä akku on niin huono,että melkein vilkutkaan ei toimi kun akku on niin kuollut,ja ilmansuodatin pesty ja pakoputkesta tulee ilmaa ulos. huomenna vaihdetaan ehkä pytty sen sisältöineen,ja katotaan jos sit lähtis käymään... saa nähä lähteekö käyntii,kerro jos keksit jotain vikaa tai mitä vie kannattais tehdä


      • yhden_mielipide_toiseen
        valtsuuu kirjoitti:

        purin tässä melke koko mopon ja kaasarin, ryyppy toimii, kaasuvaijjeri melkein katkeamassa,muuta vielä toimii jotenkin,kohokammioon tulee bensaa ja irtonaiset johdot ovat kotoisin rajoittimesta joka on poistettu en tie vaikuttaako mitään mutta ne ovat vain irrallaan ja kyllä ennen on toiminut ilman rajoitinta hyvin. eli bensaa,kipinä tulee,mutta veikkaan että voi antaa erittäin huonon kipinän sillä akku on niin huono,että melkein vilkutkaan ei toimi kun akku on niin kuollut,ja ilmansuodatin pesty ja pakoputkesta tulee ilmaa ulos. huomenna vaihdetaan ehkä pytty sen sisältöineen,ja katotaan jos sit lähtis käymään... saa nähä lähteekö käyntii,kerro jos keksit jotain vikaa tai mitä vie kannattais tehdä

        Akun ei pitäisi vaikuttaa kipinään näissä vehkeissä. Voin olla väärässäkin. Varmuuden saisi jos olisi sähkökartta. Sytytys pitäisi tulla suoraan magneetolta CDI:lle ja siitä puolan kautta sytytystulpalle. Akkua tarvitsee sähköstarttiin ja muihin ylimääräisiin laitteisiin kuten varashälyttimeen jos sellaista on. Valotkin pitäisi toimia ilman akkua. Tosin himmenee ja kirkastuu moottorin kierrosten mukaan.

        Tulppa kannattaa uusia tämän kaltaisissa tilanteissa aina. Jos tulppa on huono niin se ei välttämättä puristuksen alaisena kipinöi ollenkaan. Tulpan rako kannattaa myös tarkistaa. Myöskin uusista tulpista.

        Sylinterin avaus varmaankin paljastaa lisää totuutta. Voi olla hyvin mahdollista ettei ole tarpeeksi puristusta käynnistämiseen. Tämänkin asian voi kokeilla kun laittaa painemittarin tulpanreikään tai peukalon ja kokeilee konetta pyörittämällä tuleeko painetta.

        Sinun pitäisi vielä selvittää tuleeko polttoainetta palotilaan saakka. Tulpan pitäisi kastua kun poljet käyntiin ilman virtoja. Mikäli polttoainetta tulee palotilaan niin kokeile uudella tulpalla josko saisit sen kaiken polttoaineen syttymään. Mikäli ei syty voisi kyseessä olla joko huonot puristukset tai huono kipinä.


      • valluri
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Akun ei pitäisi vaikuttaa kipinään näissä vehkeissä. Voin olla väärässäkin. Varmuuden saisi jos olisi sähkökartta. Sytytys pitäisi tulla suoraan magneetolta CDI:lle ja siitä puolan kautta sytytystulpalle. Akkua tarvitsee sähköstarttiin ja muihin ylimääräisiin laitteisiin kuten varashälyttimeen jos sellaista on. Valotkin pitäisi toimia ilman akkua. Tosin himmenee ja kirkastuu moottorin kierrosten mukaan.

        Tulppa kannattaa uusia tämän kaltaisissa tilanteissa aina. Jos tulppa on huono niin se ei välttämättä puristuksen alaisena kipinöi ollenkaan. Tulpan rako kannattaa myös tarkistaa. Myöskin uusista tulpista.

        Sylinterin avaus varmaankin paljastaa lisää totuutta. Voi olla hyvin mahdollista ettei ole tarpeeksi puristusta käynnistämiseen. Tämänkin asian voi kokeilla kun laittaa painemittarin tulpanreikään tai peukalon ja kokeilee konetta pyörittämällä tuleeko painetta.

        Sinun pitäisi vielä selvittää tuleeko polttoainetta palotilaan saakka. Tulpan pitäisi kastua kun poljet käyntiin ilman virtoja. Mikäli polttoainetta tulee palotilaan niin kokeile uudella tulpalla josko saisit sen kaiken polttoaineen syttymään. Mikäli ei syty voisi kyseessä olla joko huonot puristukset tai huono kipinä.

        moi,joo elikä otettiin tänään sylinteri pois ja mäntä oli halkeillut ja oli pikimusta, ei ollut tarveeksi puristusta siis ja oli ainakin omasta mielestäni saanut liian vähän öljyä nyt lähti käymään,ainut ongelma on että sisätiloissa starttaa hyvin mutta ulkona joutuu polkee ja polkee ja ei välttämättä syty edes,toimiiko se että laittaa bensaa tulpanreikään ja sitten laittaa tulpan ja polkee niin käynnistyykö moottori silloin?


      • yhden_mielipide_toiseen
        valluri kirjoitti:

        moi,joo elikä otettiin tänään sylinteri pois ja mäntä oli halkeillut ja oli pikimusta, ei ollut tarveeksi puristusta siis ja oli ainakin omasta mielestäni saanut liian vähän öljyä nyt lähti käymään,ainut ongelma on että sisätiloissa starttaa hyvin mutta ulkona joutuu polkee ja polkee ja ei välttämättä syty edes,toimiiko se että laittaa bensaa tulpanreikään ja sitten laittaa tulpan ja polkee niin käynnistyykö moottori silloin?

        No hyvä että vika selvisi.

        Muista laittaa tulpanreiästä 2-tahti öljyllä sekoitettua bensaa ettei tule uuteen mäntään ja sylinteriin kulumaa. Kyllä mopon pitäisi sillä käyntiin lähteä ellet laita sitten liikaa ja tulppa kastuu. Voi olla ettei sinulla rikastin toimi mikäli ei lähde ulkona kylmänä käyntiin.


      • yhden_mielipide_toiseen
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        No hyvä että vika selvisi.

        Muista laittaa tulpanreiästä 2-tahti öljyllä sekoitettua bensaa ettei tule uuteen mäntään ja sylinteriin kulumaa. Kyllä mopon pitäisi sillä käyntiin lähteä ellet laita sitten liikaa ja tulppa kastuu. Voi olla ettei sinulla rikastin toimi mikäli ei lähde ulkona kylmänä käyntiin.

        Ja sinuna en luottaisi tuorevoitelu järjestelmään. Sekoita aina omat bensasi niin moottori välttyy ennen aikaiselta kulumiselta. Mikäli jatkat tuorevoitelujärjestelmän käyttämistä niin tarkista että pumpun merkit on kohdallaan. En ole varma miten sinun vehkeessä mutta omani on vaijerilla säädettävä.


      • yhden_mielipide_toiseen
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Ja sinuna en luottaisi tuorevoitelu järjestelmään. Sekoita aina omat bensasi niin moottori välttyy ennen aikaiselta kulumiselta. Mikäli jatkat tuorevoitelujärjestelmän käyttämistä niin tarkista että pumpun merkit on kohdallaan. En ole varma miten sinun vehkeessä mutta omani on vaijerilla säädettävä.

        Kokeile myös jos ilmansuodattimen tukkiminen kädellä auttaisi kylmäkäynnistyksessä. Saa vähemmän ilmaa joten palotilaan menee enemmän polttoainetta. Voi olla helpompi ja nopeampi tapa verrattuna tulpan irroittamiseen.


      • valllu
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Kokeile myös jos ilmansuodattimen tukkiminen kädellä auttaisi kylmäkäynnistyksessä. Saa vähemmän ilmaa joten palotilaan menee enemmän polttoainetta. Voi olla helpompi ja nopeampi tapa verrattuna tulpan irroittamiseen.

        kiitoksia vinkeistä. voiko tuorevoitelujärjestelmään olla koskematta,mutta lisätä silti öljyä bensaan?


      • yhden_mielipide_toiseen
        valllu kirjoitti:

        kiitoksia vinkeistä. voiko tuorevoitelujärjestelmään olla koskematta,mutta lisätä silti öljyä bensaan?

        Jos et lisää tuorevoitelujärjestelmään öljyä niin pumppu puhaltaa öljyn sijaan ilmaa joten seoksen suhde muuttuu. (Riippuu mihinkä kohtaan kaasuttajaan öljyputki tulee kiinni) Pumppukin voi kulua jos ei saa voitelua. Se kun pyörii mukana vaikka kuivana. Sitä säädellään vaijerilla. En ole miten pumppu toimii jos vaijeria ei ole mutta ainakin ratasosa pumpusta jatkaa pyörimistä. Voit toki yrittää ottaa pumpun pois kokonaan, tukkia pumpun kohdan ja tukkia kaasuttajan kyljessä oleva nippa mistä öljy tulee sisään.

        Itse olen toistaiseksi pitänyt tuorevoitelun täynnä mutta varmuuden vuoksi lisään aina bensan sekaan hieman öljyä. Näin moottori saa aina öljyä silloin kun se saa polttoainetta. Tuorevoitelussa on niin monta mahdollisuutta ettei sitä öljyä tule ja valitettavasti ainoa varoitus voitelun loppumisesta on se kun moottori hiljalleen leikkaa kiinni. Väliaikaisesta voitelun puutteesta se ei ilmoita mitään.

        Kaksi tahti tykkää öljystä. Liika on tietenkin liikaa ja sen mukaan toimitaan. Varmaankin päädyt omaan ratkaisuun.


      • vavalsi
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Jos et lisää tuorevoitelujärjestelmään öljyä niin pumppu puhaltaa öljyn sijaan ilmaa joten seoksen suhde muuttuu. (Riippuu mihinkä kohtaan kaasuttajaan öljyputki tulee kiinni) Pumppukin voi kulua jos ei saa voitelua. Se kun pyörii mukana vaikka kuivana. Sitä säädellään vaijerilla. En ole miten pumppu toimii jos vaijeria ei ole mutta ainakin ratasosa pumpusta jatkaa pyörimistä. Voit toki yrittää ottaa pumpun pois kokonaan, tukkia pumpun kohdan ja tukkia kaasuttajan kyljessä oleva nippa mistä öljy tulee sisään.

        Itse olen toistaiseksi pitänyt tuorevoitelun täynnä mutta varmuuden vuoksi lisään aina bensan sekaan hieman öljyä. Näin moottori saa aina öljyä silloin kun se saa polttoainetta. Tuorevoitelussa on niin monta mahdollisuutta ettei sitä öljyä tule ja valitettavasti ainoa varoitus voitelun loppumisesta on se kun moottori hiljalleen leikkaa kiinni. Väliaikaisesta voitelun puutteesta se ei ilmoita mitään.

        Kaksi tahti tykkää öljystä. Liika on tietenkin liikaa ja sen mukaan toimitaan. Varmaankin päädyt omaan ratkaisuun.

        kiitti,pistin nyt mopon talviunille, katoin tuolta netistä vähän ohjeita ja se varmaankin riittää että mulla on peite,akku poistettu ja renkaanpaineita laskettu ja tankki melkein täynnä,en sit muuta tehny,harmittaa vaan kun ei tallipaikkaa löytynyt ni joutuu tuolla pihalla säilyttää jossa ei ole edes katosta...

        kai se sitten keväällä käynnistyy kun nyt niin paljon vaivaa on nähty sen korjaamiseenkin :)


      • yhden_mielipide_toiseen
        vavalsi kirjoitti:

        kiitti,pistin nyt mopon talviunille, katoin tuolta netistä vähän ohjeita ja se varmaankin riittää että mulla on peite,akku poistettu ja renkaanpaineita laskettu ja tankki melkein täynnä,en sit muuta tehny,harmittaa vaan kun ei tallipaikkaa löytynyt ni joutuu tuolla pihalla säilyttää jossa ei ole edes katosta...

        kai se sitten keväällä käynnistyy kun nyt niin paljon vaivaa on nähty sen korjaamiseenkin :)

        Ei ole pakollista mutta talven aikana kannattaa käydä käynnistämässä muutamaan otteeseen niin ei samat bensat seiso kaasuttajassa liian pitkään ja kone saa hieman tuoretta voitelua. Ei ole suuri vaiva kerran kuussa tai useammin polkaista käyntiin ja helpottaa suunnattomasti käynnistämistä keväällä. Kait ne jotain pienkoneisiin tarkoitettua lisäainettakin myy mikä estää ettei bensa hartsiinnu mutta en tiedä mitä se sisältää ja soveltuuko sekoitettavaksi 2-tahti öljyn kanssa.

        Ja suosittelen laittamaan virtalukkoon lukkosulaa tai vastaavaa voitelua mikä hylkisi vettä eikä jäädy helposti. Itselläni seisoi skootteri taannoin pari kuukautta rattilukko päällä enkä meinannut saada pois rattilukkoa kun lukkopesä oli hapettunut sisältä.

        Akku purkaantuu itsekseen että kannattaa mittailla ja ladata sitä silloin tällöin. Kestää kuulemma pidempään kun ei päästä aivan tyhjäksi.


      • ApikkaMiäs
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Ei ole pakollista mutta talven aikana kannattaa käydä käynnistämässä muutamaan otteeseen niin ei samat bensat seiso kaasuttajassa liian pitkään ja kone saa hieman tuoretta voitelua. Ei ole suuri vaiva kerran kuussa tai useammin polkaista käyntiin ja helpottaa suunnattomasti käynnistämistä keväällä. Kait ne jotain pienkoneisiin tarkoitettua lisäainettakin myy mikä estää ettei bensa hartsiinnu mutta en tiedä mitä se sisältää ja soveltuuko sekoitettavaksi 2-tahti öljyn kanssa.

        Ja suosittelen laittamaan virtalukkoon lukkosulaa tai vastaavaa voitelua mikä hylkisi vettä eikä jäädy helposti. Itselläni seisoi skootteri taannoin pari kuukautta rattilukko päällä enkä meinannut saada pois rattilukkoa kun lukkopesä oli hapettunut sisältä.

        Akku purkaantuu itsekseen että kannattaa mittailla ja ladata sitä silloin tällöin. Kestää kuulemma pidempään kun ei päästä aivan tyhjäksi.

        Aprilia SX 50 2006 ei anna kipinää vaikka akku ja tulppa ja sen hattu vaihdettu. Käytettynä ostettu. Saa polkea eikä käynnisty. Kaveri on sillä kerran kaatunut.

        Tukehtu yks paivä pihaan tyhjäkäynnillä. Sen jälkee ei oo kipinää antanu. Missä vois olla vikä? Kaveri veikkaa CDI:tä. Itekki alan kallistua sille puolelle...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      696
      5380
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3347
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2593
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2419
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe