Mikä olisi sopiva luotipiipun kaliperi. Kohteena olisi, Peura, kauris, kettu, metso, teeri.
Drillinki menee liian kalliiksi ja painavaksi, eikä oikein sytytä vaihtopiiputkaan.
Olen hiukan vieraalla maaperällä, joten hyvät vaihtoehdot/ehdotukset olisi paikallaan
Rihlakko
8
1502
Vastaukset
- rivi2
222. tai 223.
- umbegumbedolle
ruotsinmauseri olisi aika perusvarma ratkaisu. suora lentorata, suhteellisen halvat panokset ja tehot riittävät vielä hirvilaillisuudenkin alarajoille.
.222 ja .223 tehot eivät taida peuralle riittää.. - pist kolme noll kasi
Kun kukaan ei vielä - ihme ja kumma - ole ehdottanut sitä yleistä kiväärikaliiperia, niin minä katson tämän pyhäksi velvollisuudekseni: .308
Vaikka oikeasti .243 olisi minusta optimaalinen, paitsi että sitä ei löydy tarpeeksi jyrkällä kierteen nousulla.- Peuralle ehkä isompi
.243:lle ei ehkä ihan helposti löydä peuralaillisia patruunoita, luodin massa jää Sakolaisilla hieman vajaaksi lain asettamasta minimistä.
"Mutta eihän se peura sitä tiedä!", lohdutti eräs patruunoiden myyjä. - 121212
Tuota 308 olen miettinyt, mutta kun kivääri on tuon sorttinen, vaikkakin paukkujen
suhteen olisi hyvä. Onko 308 liian raju noille pienemmille, kuten linnuille ja ketulle?
Olen hiukan noviisi. Peuralaillinen pitää kuitenkin olla ja sen verta yleinen kaliberi, jotta
panoksia saa ja vielä kohtuu hintaan. Tuo 6,5 hiukan houkuttaa, mutta miten tuo paukkupuoli
ja löytyykö tuollaista rihlakkoa käytettynä? - umbegumbedolle
121212 kirjoitti:
Tuota 308 olen miettinyt, mutta kun kivääri on tuon sorttinen, vaikkakin paukkujen
suhteen olisi hyvä. Onko 308 liian raju noille pienemmille, kuten linnuille ja ketulle?
Olen hiukan noviisi. Peuralaillinen pitää kuitenkin olla ja sen verta yleinen kaliberi, jotta
panoksia saa ja vielä kohtuu hintaan. Tuo 6,5 hiukan houkuttaa, mutta miten tuo paukkupuoli
ja löytyykö tuollaista rihlakkoa käytettynä?6,5x55 on tarjolla ainakin Valmet/Tikka/Finnclassic rihlakoihin, sekä Baikalin Taiga rihlakkoon. patruunavalikoima on ehkä himpun verran suppeampi kuin .308:ssa, ja paukut usein himppuriikkisen kalliimpia kuin .308:ssa (eivät tosin lähellekään niin kalliita kuin esim. .243:ssa). lohdutukseksi voi kumminkin sanoa, että eipä ole ikinä tullut sellasta asekauppaa vastaan jossa ei olisi jonkinsorttisia 6,5x55 panoksia myyty.
- 121212
umbegumbedolle kirjoitti:
6,5x55 on tarjolla ainakin Valmet/Tikka/Finnclassic rihlakoihin, sekä Baikalin Taiga rihlakkoon. patruunavalikoima on ehkä himpun verran suppeampi kuin .308:ssa, ja paukut usein himppuriikkisen kalliimpia kuin .308:ssa (eivät tosin lähellekään niin kalliita kuin esim. .243:ssa). lohdutukseksi voi kumminkin sanoa, että eipä ole ikinä tullut sellasta asekauppaa vastaan jossa ei olisi jonkinsorttisia 6,5x55 panoksia myyty.
Kävin katsomassa aseliikkeiden sivuilta ja hyvin näyttää paukkuja löytyvän,
kuten myös kyseisiä aseita. Siinä olisikin nyt pulma, jotta kumpi 308 vai 6.5x55?
Kyllä on miehellä pienet murheet, mutta murhe kuitenkin:) - kosher kaliiperi
121212 kirjoitti:
ja löytyykö tuollaista rihlakkoa käytettynä?"Onko 308 liian raju noille pienemmille"
Luodin valinnalla ja osumakohdalla eläimeen voi vaikuttaa aika paljon. Väitetään että .308 käy pienemmillekin eläimille sopivilla luodeilla. Ja niin että eläimestä jää muutakin kuin märkä läiskä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1717073
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes642772- 562188
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se661359Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3601310- 561274
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l181186Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171020Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384988Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79980