Istanbulissa asuvat suomalaiset

Istanbul au pair

Olen jo pitkään miettinyt au pairiksi lähtöä ja maana Turkki kiinnostaa paljon. Olenkin nyt päätynyt etsimään hostperhettä Istanbulista ja tällä hetkellä yksi mielenkiintoinen perhe on löytyny kenen kanssa ollaan sähköpostia vaihdeltu. Tämä kaikki on siis vasta hyvin suunnitteluvaiheessa ja mitään ei olla lyöty lukkoon.

Löytyisköhän tätä kautta joku Istanbulissa asuva suomalainen? Sillä tuntuis paremmalta lähteä sinne au pairiks, kun tietäis, että siellä on joku johon voi hätätapauksessa ottaa yhteyttä. Eli olis kiva tutustua esim. msn:n välityksellä johonkin suomalaiseen, mikäli tätä kautta sellainen henkilö löytys. Ja sit jos mahdollisesti sinne oon muuttamassa, niin tietenkin olis kiva nähdä välillä ja puhua suomea :)

Niin ja oon itse 24-vuotias ystävällinen ja sosiaalinen naishenkilö.

Ja mielellään otan myös vastaan kaikenlaisia vinkkejä ja tietoja Istanbulista, turkkilaisista tavoista ja kulttuurista yms.

14

1629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dost canlısı

      en ole suomalinen mutta mutta osaan suomea ja asuin istanbullissa jos kiinosta olis kiva valila keskustella mailmasta ja kulturista ainakin kieli ei unohtuu :))

    • akkaperkule

      suomalaisia Istanbulissa. Jonkinlaista yhteistäkin toimintaa tiedän heillä olleen ja uskon olevan vieläkin. Ikävä kyllä en osaa sinulle antaa mitään yhteystietoja sieltä, enää.
      Ehdotan, että otat yhteyttä seuraavaan yhdistykseen:

      Suomi-Turkki kulttuuriseura ry
      PL 584
      00101 Helsinki
      puhelintiedotus päiv./ilt. 09-3742447

      Ehdotan myös, että alat lukea Taloussanomiin kirjoittavan Lotta Nuotion juttuja. Ne ovat todella asiallisia ja hyvin kirjoitettuja. Niitä kannattaa lukea vaikka ei aikoisikaan Turkkiin muuttaa. Suosittelen lämpimästi!
      Niitä löytyy ihan helposti googlaamalla.
      Hyväntahtoiset turkkilaiset unohtaisin ja opettelisin karistamaan liiallisen ystävällisyyden itsestänikin. Miljoonakaupungissa pärjää paremmin ketun viekkaudella ja "sutena lampaan vaatteissa".

      Ja joku on pöllinyt mun nimimerkin! HYiHYI!!!

      • Istanbul au pair

        Miksi hyväntahtoiset turkkilaiset pitää unohtaa? Hieman vaikeeta voi olla pysytellä turkkilaisista erossa Turkissa, ja kun vielä oon menossa turkkilaiseen perheeseen au pairiks. Ja tarkotuksenani on tutustua turkkilaisiin ja turkkilaiseen kulttuuriin. Hankalaa kun osa ihmisistä ylistää miten mukavia ja vieraanvaraisia turkkilaiset on ja toiset käskee pysyä erossa niistä. Mut eiköhän epärehellisiä huijareita löydy ihan jokaisen maan kansalaisista.


      • samaakka
        Istanbul au pair kirjoitti:

        Miksi hyväntahtoiset turkkilaiset pitää unohtaa? Hieman vaikeeta voi olla pysytellä turkkilaisista erossa Turkissa, ja kun vielä oon menossa turkkilaiseen perheeseen au pairiks. Ja tarkotuksenani on tutustua turkkilaisiin ja turkkilaiseen kulttuuriin. Hankalaa kun osa ihmisistä ylistää miten mukavia ja vieraanvaraisia turkkilaiset on ja toiset käskee pysyä erossa niistä. Mut eiköhän epärehellisiä huijareita löydy ihan jokaisen maan kansalaisista.

        Juu, vaikea on turkkilaisista Turkissa pysyä erossa. Kaikki ovat yhtä oikeassa ja väärässä sanoessaan turkkilaisia mukaviksi ja käskiessään pysyä heistä erossa. Tarkoitan vain sitä, että kaikenlaiset stereotypiat ovat ihan syvältä vaikka asioista puhuttaessa joutuu yleistämäänkin paljon. Me suomalaiset ei ehkä osata tulkita ihmisiä kovin hyvin ja me ollaan liian sinisilmäisiä. Me uskotaan helposti mitä joku sanoo ja otetaan asia pilkulleen. Turkissa taas moni puhuu lämpimikseen ja paikalliset sen tunnistavat. Ongelmia ei silloin tule. Kyse ei siis ole valehtelemisesta vaan erilaisesta tavasta esittää asioita, tavasta joka on ihan yleisesti tunnettu tietyssä porukassa. Voisko verrata vaikka savolaisen vääräleuan selityksiä hitaan hämäläisen jahkailuun tai pohjalaiseen suorasukaisuuteen.
        Tottakai niitä huijareita löytyy joka paikasta ihan kuten kunnollisiakin ihmisiä. On vain opittava tunnistamaan ja erottamaan heidät turkkilaistenkin joukosta.


    • expatit ja muut

      Oma yhteiso toki loytyy ja kontaktit on luontevinta aloittaa konsulaatin kautta, siella tietavat mita on meneillaan. Mutta suhteesi sinun taytyy luoda itse - ja unohda turkkilaiset heti karkeen, vasta ajan kanssa.

    • istanbultyttö

      Mä asun Istanbulissa :) olen 22 vuotias suomalainen tyttö ja kihloissa turkkilaisen miehen kanssa. jos olet tosissasi tulossa tänne niin olisi kyllä tosi mukava tutustua :) ja voin kyllä kertoa oman tietämykseni mukaan turkkilaisista ja turkkilaisesta kulttuurista ja tavoista.

      • Istanbul au pair

        Olin jo kokonaan unohtanut tän viestiketjun. Toivottavasti käyt vielä tätä lukemassa. Siis edelleen tarkotuksenani on tulla sinne au pairiks :) Löysin Great au pair -sivuston kautta turkkilaisen perheen ja oon nyt viikon päästä lentämässä heitä tapaamaan ja samalla tutustumaan Istanbuliin. Sitten sovitaan perheen kanssa tarkemmin, millon alottaisin työt. Olis kyllä mukava tutustua ja kuulla millasta on elää siellä :)


      • MaLma11
        Istanbul au pair kirjoitti:

        Olin jo kokonaan unohtanut tän viestiketjun. Toivottavasti käyt vielä tätä lukemassa. Siis edelleen tarkotuksenani on tulla sinne au pairiks :) Löysin Great au pair -sivuston kautta turkkilaisen perheen ja oon nyt viikon päästä lentämässä heitä tapaamaan ja samalla tutustumaan Istanbuliin. Sitten sovitaan perheen kanssa tarkemmin, millon alottaisin työt. Olis kyllä mukava tutustua ja kuulla millasta on elää siellä :)

        Hei, katsoin myös tuota au pair sivua ja nyt alkoi itseäkin kiinnostamaan. Miten pitkäksi aikaa olisit menossa? Entä kun 3 kk tulee täyteen? Vai saatko oleskeluluvan? Jään odottamaan vastaustasi :)


      • Istanbul au pair
        MaLma11 kirjoitti:

        Hei, katsoin myös tuota au pair sivua ja nyt alkoi itseäkin kiinnostamaan. Miten pitkäksi aikaa olisit menossa? Entä kun 3 kk tulee täyteen? Vai saatko oleskeluluvan? Jään odottamaan vastaustasi :)

        En saa oleskelulupaa. Olishan sitä voinu hakea, mutta siinä on niin monta mutkaa matkassa ja vaikeeta kuulemma saada oleskelulupaa. Eli meen turistiviisumilla ja poistun maasta 3 kk:n päästä ja meen takas, jolloin saan uudestaan 3 kk:n turistiviisumin. Turkki on ilmeisesti muuttanut noita turistiviisumiin liittyviä säädöksiä, mut suomalaiset saa edelleen 3 kk:n turistiviisumin. Puoleks vuodeks oon sinne menossa, jonka jälkeen en tiedä mitä tekisin. Voi olla, et jos tykkään asua siellä, yritän ettiä uuden perheen tai sit oikeen työpaikan :) Tai sit meen johonki toiseen maahan au pairiks :P Saa nähdä sit mitä tapahtuu. Toissa päivänä tulin takas Suomeen reissusta. Kävin tutustumassa perheeseen ja Istanbuliin. Kaikki meni tosi hyvin ja perhe oli erittäin mukava. Nyt en jaksa oottaa, että muutaman kuukauden päästä pääsen sinne asumaan :)


      • MalMa11
        Istanbul au pair kirjoitti:

        En saa oleskelulupaa. Olishan sitä voinu hakea, mutta siinä on niin monta mutkaa matkassa ja vaikeeta kuulemma saada oleskelulupaa. Eli meen turistiviisumilla ja poistun maasta 3 kk:n päästä ja meen takas, jolloin saan uudestaan 3 kk:n turistiviisumin. Turkki on ilmeisesti muuttanut noita turistiviisumiin liittyviä säädöksiä, mut suomalaiset saa edelleen 3 kk:n turistiviisumin. Puoleks vuodeks oon sinne menossa, jonka jälkeen en tiedä mitä tekisin. Voi olla, et jos tykkään asua siellä, yritän ettiä uuden perheen tai sit oikeen työpaikan :) Tai sit meen johonki toiseen maahan au pairiks :P Saa nähdä sit mitä tapahtuu. Toissa päivänä tulin takas Suomeen reissusta. Kävin tutustumassa perheeseen ja Istanbuliin. Kaikki meni tosi hyvin ja perhe oli erittäin mukava. Nyt en jaksa oottaa, että muutaman kuukauden päästä pääsen sinne asumaan :)

        Olisi tosi kiva jakaa tätä juttua vaikka spostitsen? Jos se sinulle sopii?


      • istanbultyttö
        Istanbul au pair kirjoitti:

        En saa oleskelulupaa. Olishan sitä voinu hakea, mutta siinä on niin monta mutkaa matkassa ja vaikeeta kuulemma saada oleskelulupaa. Eli meen turistiviisumilla ja poistun maasta 3 kk:n päästä ja meen takas, jolloin saan uudestaan 3 kk:n turistiviisumin. Turkki on ilmeisesti muuttanut noita turistiviisumiin liittyviä säädöksiä, mut suomalaiset saa edelleen 3 kk:n turistiviisumin. Puoleks vuodeks oon sinne menossa, jonka jälkeen en tiedä mitä tekisin. Voi olla, et jos tykkään asua siellä, yritän ettiä uuden perheen tai sit oikeen työpaikan :) Tai sit meen johonki toiseen maahan au pairiks :P Saa nähdä sit mitä tapahtuu. Toissa päivänä tulin takas Suomeen reissusta. Kävin tutustumassa perheeseen ja Istanbuliin. Kaikki meni tosi hyvin ja perhe oli erittäin mukava. Nyt en jaksa oottaa, että muutaman kuukauden päästä pääsen sinne asumaan :)

        Heippa, ihan pakko vaan varoittaa etta Turkki on muuttamassa Suomenkin osalta tuota turisti viisumi hommaa.. Elikka toistaiseksi on riittanyt 90 paivan valein yks yö toisessa maassa, mutta nyt ovat muuttamassa lakia silla tavalla etta kun olet sen 90 paivaa taalla ollut pıtaa olla 90 paıvaa poıssa ennen kuıon tulet takaısın.. Vıela tuo lakı eı ole tosin voımassa eıka sen voımaan tulosta ole tıetoa, tai ainakaan mina en tata tietoa ole löytanyt.
        Ihan mıelenkıınnosta kysyn etta mıssa kaupungın osassa sun tuleva host perheesi asuu?


      • esra-23
        Istanbul au pair kirjoitti:

        En saa oleskelulupaa. Olishan sitä voinu hakea, mutta siinä on niin monta mutkaa matkassa ja vaikeeta kuulemma saada oleskelulupaa. Eli meen turistiviisumilla ja poistun maasta 3 kk:n päästä ja meen takas, jolloin saan uudestaan 3 kk:n turistiviisumin. Turkki on ilmeisesti muuttanut noita turistiviisumiin liittyviä säädöksiä, mut suomalaiset saa edelleen 3 kk:n turistiviisumin. Puoleks vuodeks oon sinne menossa, jonka jälkeen en tiedä mitä tekisin. Voi olla, et jos tykkään asua siellä, yritän ettiä uuden perheen tai sit oikeen työpaikan :) Tai sit meen johonki toiseen maahan au pairiks :P Saa nähdä sit mitä tapahtuu. Toissa päivänä tulin takas Suomeen reissusta. Kävin tutustumassa perheeseen ja Istanbuliin. Kaikki meni tosi hyvin ja perhe oli erittäin mukava. Nyt en jaksa oottaa, että muutaman kuukauden päästä pääsen sinne asumaan :)

        Moikka! Täällä olis myös yksi Istanbuliin lähtevä suomalainen, muutto on ensi kuun puolella :) Olen 21-vuotias tyttönen ja olen matkustellut Turkissa jonkin verran, joten kulttuurikaan ei ole minulle ihan tuntematon mutta olisi silti kiva tutustua muihin suomalaisiin. Sähköpostia saa laittaa osoitteeseen [email protected] :)


      • Istanbul au pair
        istanbultyttö kirjoitti:

        Heippa, ihan pakko vaan varoittaa etta Turkki on muuttamassa Suomenkin osalta tuota turisti viisumi hommaa.. Elikka toistaiseksi on riittanyt 90 paivan valein yks yö toisessa maassa, mutta nyt ovat muuttamassa lakia silla tavalla etta kun olet sen 90 paivaa taalla ollut pıtaa olla 90 paıvaa poıssa ennen kuıon tulet takaısın.. Vıela tuo lakı eı ole tosin voımassa eıka sen voımaan tulosta ole tıetoa, tai ainakaan mina en tata tietoa ole löytanyt.
        Ihan mıelenkıınnosta kysyn etta mıssa kaupungın osassa sun tuleva host perheesi asuu?

        No toivottavasti ei tule tuo laki voimaan vielä tän vuoden puolel :/ Koska tarkotuksena olis tosiaan olla puoli vuotta ja käydä kerran siinä välissä Suomessa. En sitten tiiä, kuinka vaikeeta ois saada oleskelulupa sinne, jos tuo laki astuis voimaan esim. kesän aikana. Taitaa vissiin olla aika mahdotonta? Osaatko yhtään sanoa, kuinka hankalaa olis saada työlupa Turkkiin, jos etsisin sieltä oikeita töitä tuon puolen vuoden jälkeen? Tunnetko ketään ulkomaalaisia jotka olis siellä töissä? Kai se on vaan asennoiduttava siihen, et lähtö voi tulla sen 3 kk jälkeen :/

        Perhe asuu Cekmeköyssa aidatulla asuinalueella. En tuoho kaupunginosaan kamalasti ehtinyt tutustua. Lähinnä taitaa siellä olla vaan asuintaloja. Ja aika kauakana se on esim. Taksimista.


      • istanbultyttö
        Istanbul au pair kirjoitti:

        No toivottavasti ei tule tuo laki voimaan vielä tän vuoden puolel :/ Koska tarkotuksena olis tosiaan olla puoli vuotta ja käydä kerran siinä välissä Suomessa. En sitten tiiä, kuinka vaikeeta ois saada oleskelulupa sinne, jos tuo laki astuis voimaan esim. kesän aikana. Taitaa vissiin olla aika mahdotonta? Osaatko yhtään sanoa, kuinka hankalaa olis saada työlupa Turkkiin, jos etsisin sieltä oikeita töitä tuon puolen vuoden jälkeen? Tunnetko ketään ulkomaalaisia jotka olis siellä töissä? Kai se on vaan asennoiduttava siihen, et lähtö voi tulla sen 3 kk jälkeen :/

        Perhe asuu Cekmeköyssa aidatulla asuinalueella. En tuoho kaupunginosaan kamalasti ehtinyt tutustua. Lähinnä taitaa siellä olla vaan asuintaloja. Ja aika kauakana se on esim. Taksimista.

        Toistaiseksi laki ei viela ole voimassa etta toivotaan ettei viela tulekkaan, turkkilaisessa yrityksessa työskentelevia ulkomaalaısıa en tunne. tokı suomalaısıssa taı pohjoısmaalaıssa turıstı fırmoıssa matkaoppaına yms tunne tıedan ıhmısa. Työlupa taalla on hankala, sıta kun eı ılmeısestı ykstyıs ıhmınen voı ıtse ıtselleen kayda hakemassa vaan työllistavan yrityksen taytyy se työtekijalle hankkia ja se on kallis. itse olen siis töita koittanut 7 kk aikana löytaa mutta eı vaan meinaa löytya kun en tahdo luvattomasti töita tehda siita kiinnni jaadessa kun sanktiot on suuret. Çekmeköy todellakin on kaukana Taksimista.. Aasian puolella, minusta kaukana tulet ainakin olemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe