LCD vs plasma: Katselukulmat?

Ektoplasmamies

Päivitetäänpä tilanne. Joko nykypäivän LCD-televisioita voi katsoa eri kulmasta kuin suoraan edestä ilman että värit katoaa jne? Olen hankkimassa 46 tuuman 3D-telkkua, jonka joudun sijoittamaan noin 1,5 korkeudelle eli sitä töllötetään vähän alaviistosta.
Ainakin ennen oli niin, että plasmoissa katselukulma oli joustavampi, eikä esim. mun nykyisessä LG:ssä olekaan ollut sen suhteen mitään ongelmaa.
Samsungin telsut ovat nyt vahvasti ehdokkaana, ja olin jos kirkuen ostamassa LE-46C750 -mallia. Luin brittitestin, jossa telkkaa kehuttiin, mutta sitten todettiinkin että juuri kapea katselukulma on yksi harvoja miinuspuolia. Onkohan LE46C755 -mallissa sama ongelma?
Ja kun jengillä tuntuu jo olevan kokemusta noista Samsungin 3D-telkuista, niin voisiko joku samalla kertoa miten toi 3D pelaa alussa mainitulla katselukulmalla?

8

1826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajoittaja.

tiedä noista sen tarkemmin, mutta 3D rajoittaa katselukulmaa jo ihan tekniikkansa takia.

• ...

LCD:ssä kuva haalistuu aina enemmän tai vähemmän kun sitä katsotaan kulmasta. Tämä on yksi niistä asioista jotka voi helposti ja luotettavasti testata kaupassa ennen ostopäätöstä. Omasta mielestäni, jos television ensisijainen katselupaikka on suoraan edestä, niin tuolla värien haalenemisella ei ole pätkääkään merkitystä: Jos joku joskus joutuu katsomaan huomattavan sivusta, niin katselukulmasta johtuva kuvan mittasuhteiden vääristyminen on kuitenkin niin paljon merkittävämpi häiriötekijä, ettei väritoistolla ole enää väliä.

Sinun tapauksessasi asia voi olla toinen, jos televisiota katsotaan aina kulmasta, ja vielä pystykulmasta. Ota huomioon, että testeissä kiinnitetään huomiota yleensä ensisijassa/pelkästään horisontaaliseen katselukulmaan, mutta pystysuunnassa katselukulma voi olla ihan eri (yleensä kai huonompi). Ratkaisu ongelmaan olisi sijoittaa televisio itsessään tiettyyn kulmaan, eli niin että se "katsoo" alaspäin.

3D-kuva tuo sitten vielä ihan omat ongelmansa. Kuvan vääristyminen kulmasta johtuen on vielä isompi ongelma, paneelitekniikasta riippumatta, ja LCD-televisioilla on ainakin joidenkin lähteiden mukaan ongelmia säilyttää 3D-efekti ylipäätään jos lasit ovat väärässä kulmassa paneeliin nähden (itse en ole tätä testannut mitenkään perusteellisesti). Kannattaa ehdottomasti itse kokeilla liikkeessä. Itse en pidä nykyistä LCD-tekniikkaa lainkaan kelvollisena 3D-kuvan näyttämiseen jo pelkästään crosstalkin vuoksi (paneelin hitaasta vasteajasta johtuen eri silmille tarkoitetut kuvat sekoittuvat, aiheuttaen häiritsevän haamukuvan). Plasmatelevisioissa 3D-kuva on aivan eri luokkaa, ja tästä syystä itsekin valitsin plasman, vaikka pelkästään 2D-kuvaa varten olisin todennäköisesti ottanut LCD:n.

• Ektoplasmamies

Jep, kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta. Viisastuin ainakin sen verran etten lähde innoissani tilaamaan telkkaa postimyynnistä sokkona, vaan teen vielä ns. tarkempia kenttätutkimuksia aiheesta. Kenties DigiExpo-messuilla, jossa ilmeisesti 3D-telkkarit on kattavasti esillä.

• joku 12345
        Ektoplasmamies kirjoitti:

Jep, kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta. Viisastuin ainakin sen verran etten lähde innoissani tilaamaan telkkaa postimyynnistä sokkona, vaan teen vielä ns. tarkempia kenttätutkimuksia aiheesta. Kenties DigiExpo-messuilla, jossa ilmeisesti 3D-telkkarit on kattavasti esillä.

Itse käsin Expert Expossa katsomassa kaikki 3D-demot. Panasonicilla (ilmeisesti plasma-tv) oli parhaimmat ja vaikuttavimmat. En ole 3D:tä itse vielä ostamassa, mutta demon perusteella olisi kyllä ykkössuosikki.

TV kannattaa tosiaan aina käydä koekatsomassa ja muutenkin testaamassa (toiminnot, teksti-tv, käytön helppous ja loogisuus, kaukosäädin yms.) liikkeessä ennen ostamista pitäen mielessä kaikki tv:n käyttäjät kotona. Ei välttämättä kannata ostaa sellaista tv:tä, joka on jonkun toisen mielestä hyvä, sillä sinä voit haluta telkkarilta jotain muutakin. Itse kävin varmaankin puolessa kymmenessä eri kaupassa kokeilemassa ja lopulta omien vertailujen jälkeen tiesin, mitä ostaa.

t. joku

• Ektoplasmamies

Njaa, sotketaanpa pakkaa vielä vähän. Osaavatko asiantuntevat hemmot sanoa miten led-televisiot käyttäytyvät mainituissa oloissa? Onko niiden katselukulma verrattavissa lcd-meininkiin?

• plasma...

"Led tv" on lcd-tv, lähdetään nyt siitä liikkeelle, ja katselukulman suppeus on sen kiusana yhtälailla kuin perinteisemmilläkin. Tm testasi juuri isompia laatunäyttöjä ja kannattaa lukaista se artikkeli kokonaisuudessaan koska siinä tuohonkin aiheeseen liittyvää tekstiä on luonnollisesti, puhumattakaan muusta.

• 2-77
        plasma... kirjoitti:

"Led tv" on lcd-tv, lähdetään nyt siitä liikkeelle, ja katselukulman suppeus on sen kiusana yhtälailla kuin perinteisemmilläkin. Tm testasi juuri isompia laatunäyttöjä ja kannattaa lukaista se artikkeli kokonaisuudessaan koska siinä tuohonkin aiheeseen liittyvää tekstiä on luonnollisesti, puhumattakaan muusta.

Vaikka tästä lisätietoa:

http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/vertailut/tm-vertailu-46-50-tuumaiset-3d-televisiot-laajemmat-mittaustulokset

Esim. miten kontrastitaso ja mustan taso riippuvat eri telkkareilla katselukulmasta. Yksi ylivoimainen. Samsung ja LG huonoimmat.

• ...
        plasma... kirjoitti:

Oikeissa LED televisioissa (OLED-televisioissa) kuvan kontrasti tai värimaailma ei vääristy käytännössä lainkaan, katsoi kuvaa mistä kulmasta tahansa. Niitä tosin on vielä valitettavan vähän markkinoilla (LG:ltä tulossa ensi vuonna 31" malli noin 7000 euron hintaan).

Näissä nykyään "LED-televisioina" myytävissä laitteissa on LCD-paneeli, vain taustavalo on toteutettu LED:eillä, ja sillä taustavalolla ei ole katselukulmiin vaikutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      367
      1821
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1638
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1338
    4. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      51
      930
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      401
      878
    6. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      69
      869
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      32
      714
    8. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      68
      666
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      53
      656
    10. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27