haluan vaihtaa alaa

Beatr1ce...

Olen nyt 40v ja paaljon tyokokemusta. Olin aluksi vb koodaajana/ohjelmoijana 90 luvulla, ja niillä taidoilla sain muutettua perheen jopa ulkomaille. Siellä tein samaa tyotä ja sitten firma vaihtoi C#:hen, ja sitä en ehtinyt kunnolla oppia. Tyopaikat vaihtui ja päädyin MS Sql koodaajaksi, tai database developer:iksi. Sen jätin ja pääsin dba:ksi. Ongelmani nyt on se että olen tällä alalla jo jonkin verran ollut ja tämä ei minua kiinnosta enää yhtään. Tiedän että voisin jopa tyoaikana opiskella lisää ja keskittyä tähän enemmän. Mutta ei vain huvita.
Haluaisisin tehdä jotain aivan muuta. Olen kiinnostunut aika monesta eri asiasta, ei kuitenkaan ole niin suurta tietomäärää että voisin alaa vaihtaa pelkästään mielenkiinnon takia.
Onko kukaan täällä vaihtanut alaa? Olen ajatellut asiaa ja ainoa minkä voisin tehdä on mennä tarjoilijaksi iltaisin. Ajattelin odottaa niin kauan kunnes tämä tyopaikka irtisanoo minut. Paikoittain on ollut hiljaista.

10

856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Freelancer.

Edelleen koodaan, tosin oman firman nimiin ja omaan tahtiin. Lisäksi on tullut tehtyä vähän sitä ja tätä, stressi loistaa poissaolollaan (rahat myös, mutta järki on tärkeämpi).

• jajaja

tarjoilijat ovat alinta kastia. Juoppojen pompoteltavana vaan.

IT alan osaaja voisi olla myyntipuolella, jos haluaa ihmisten pariin koneen äärestä. Tosin kannattaisi juuri miettiä minkälaiseen lähtee mukaan. Mihinkään tulospalkkahommaan ei pidä ryhtyä, paitsi ehkä yrittäjäpohjalta.

• 17

Tuttavapiiristä alan ihmisiä on siirytynyt esim opettajaksi, henkilöstöpäälliköksi, tuotekehityspäälliköksi, toimitusjohtajaksi, sovelluskouluttajaksi, business kontrolleriksi, tilintarkastajaksi, ulkopelikenttien suunnittelijaksi, b-to-b myyjäksi. Mielenterveyspotilaaksi on mennyt useampikin.

• entinen tukihenkilö

Minä valmistuin koneinsinööriksi yli nelikymppisenä. Alan vaihto ei nykyaikana ole konsti eikä mikään, mahdollisuuksia on niin paljon. Mieti ensin mitä haluat ja sitten ala tutkia, voisitko opiskella työn ohessa, ottaa opintovapaata, vuorotteluvapaata...konstit on monet!

• koodarihani

ei taida olla päivääkään jolloin en miettisi että voisin kyllä tehdä jotain muutakin. Mutta niin kauan kuin palkka tulee ajallaan, eikä tartte ottaa hommista pahemmin stressiä niin mikä tässä on ollessa. Jos joku vaatii liikaa tekemään tolkuttomilla aikatauluilla niin sanon että tee itse. Noin olen tehnyt jokusen vuoden eikä ole stressi päässyt iskemään niinkuin joskus aiemmin. Alkaa toi 40 vaikuttaa jo tuohon miten paljon viittii ylimääräistä tehdä toisten hyväksi. Jos olisi oma firma niin tekisin kyllä paljon enemmän (mikäli olisi töitä tehtäväksi), eli todennäköisesti palaisin loppuun alta aikayksikön. Onneksi en ole yrittäjä.. :-) Vielähän tuota ehtii tekemään jotain muutakin. Aika näyttää, päivä kerrallaan ja nautiskellen elämästä.

• hoomma hanskassa.

sama asenne mullakin, en ota stressiä vaikka kuinka joku yrittäisi sitä minulle aikaan saada.
        työn teen kyllä niin hyvin ja nopeasti kuin vai osaan.

Ja jos tulee kenkään niin sitten tulee. Vaihdan sitten alaa.

• ItJaosAmpuuKovilla
    • dfsdfsdf

Kannattaisi ensin miettiä kunnolla, että mitä kaikkea hyvää jättäisit taaksesi jos sulkisit oven. Esimerkiksi siistin lämpimän sisätyön, säännöllisen kk-palkan, edut jne. jne. Jos ei enää kiinnosta kehittää itseään koodaajana, niin varmaan luonnollisin siirtymä olisi johonkin muuhun tehtävään samassa firmassa / alalla. Testaajaa, projektipäällikkö, myyjä, asiakaspalvelija, arkkitehti, palvelimet jne.

Täysin toisellekin alalle on mahdollista nykyisin kouluttautua suhkot helposti. Opiskelemaan vaan muutamiksi vuosiksi ja sitten olet toisella alalla kunhan duunia löytyy. Kannattaa katsoa ala missä työtä pitäisi olla tarjolla tulevaisuudessa. Toki alan pitää myös kiinnostaa paljon, että on motiviaatiota opiskella sitä vielä aikuisenakin. Huono puoli on siinä, että tulot putoavat rajusti. Riippuu siis kuinka paljon pieniä lapsia, asunto- auto jne. lainaa vielä päällä.

Yleensä ne joilla on isot lainat ja paljon lapsia, niin jumittavat samalla penkillä kiltisti päivästä toiseen vaikka eivät pitäisi työstään oikein yhtään.

IT-alalla kyllä stressaantuu todella helposti koska on jatkuva kiire, pahat deadlinet, vihaiset asiakkaat, odottamattomat yllätykset, bugit, palvelinten kaatumiset jne. Toki vuosien jälkeen osaa olla välittämättä noista asioista, mutta sen jälkeen alkaa helposti myös tylsistyminen. Ei ole enää niin haastavaa töissä kun ei joudu pitämään itseään vireenä.

• Niih h

"Olen ajatellut asiaa ja ainoa minkä voisin tehdä on mennä tarjoilijaksi iltaisin."

Ööö... Kuka haluaa nelikymppisen viinan myyjän? Töitä on yleensä viikonloppuisin. Viinan myynti vähenee 3% vuodessa väestön ikääntymisen takia. Lähin baarikin horjuu konkurssin partaalla ja on vähentänyt aukioloaikojaan.

Sen sijaan sianruuan myynti näyttää edelleen kasvavan.

Uusi koulutus on ihan yhtä helppoa kuin yrityksen perustamisen. Seuraavaksi tuleekin kysymys, että mistä saa töitä/asiakkaita. Juuri tällä hetkellä töitä saa vain sairaanhoitajana tai vastaavana.

Jos Kiinan veto jatkuu niin Mauri Pekkarinen aikoo kasvattaa Suomen kaivosteollisuutta 1000% myymällä metalleja Kiinaan.

Samaten metsäteollisuus voi kokea uuden tulemisen puudieseleineen öljyn loppuessa.

• vs paskan jauhaja

Miksipä ei. Minusta kuullostaa hyvältä tuo "viinan myyjä".
        känniset asiakkaat ovat kyllä taatusti persiistä ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe