Mitä tekemistä Kreetalla ?

Sinne sun tänne

Ystävättäreni ehdotti, että lähdemme viikoksi Kreetalle. En ole koskaan ollut ns. turistirysäpaikoissa, joten en oikein innostunut ehdotuksesta. Mitä tekemistä ja näkemistä Kreetalla on ? Siis oikeasti sellaisile ihmisille, jotka ovat jo yli 50 maata nähneet ? En halua elvistellä, mutta olen matkustanut paljon siellä sun täällä ja jotenkin tämä Kreeta ei oikein iske. Jos paikka kuitenkin on jotenkin originelli, niin kertokaa, miten siellä kannattaisi viikko viettää. Joo, olen surffannut netissä, mutta en oikein löydä mitään sykähdyttävää nettitietojen perusteella ko. paikasta.

23

4386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreetalla keväällä

      unohda. Jos lähtökohta on tuo. Kreeta, turistirysä! Pah, Iso saari ja paljon näkemistä, mutta jos tuollainen asenne , jää kotiin. Ei mitään näkemistä.

    • LOL LOL LOL

      Jos et ole vielä Kreetalla käynyt, vaikka jo 50 maata nähty niin mene ihmeessä - ei maailma ole vielä valmis.

      Ei vaiskaan - jää kotiin, pilaat kaverisi matkan tuolla asenteella, kyllä sun on päästävä johonkin originellimpaan paikkaan.

    • salaatti ja heineken

      Neljästi saarella käyneenä voin todeta, että vaikka joka reissulla on tullut liikuttua vähintään 3 pv autoillen, on vielä paljon nähtävää jäljellä.

      Tässä muutamia vinkkejä: Knossos, Samarian rotko, Elafonisos, Falassarna, Hanian vanha kaupunki ja satama jne. Originaalia kokemusta löytyy kun lähdet vuoriston ja laaksojen kyliin tutustumaan peruskreetalaiseen elämänmenoon. Siellä turistejakin on vain harvakseltaan häiritsemässä. Kreikkalainen mytologia esittäytyy saaren historiassa täysin mitoin, samoin varsin kiinnostavaa on varhaisten korkeakulttuurien historia. Kreikkalainen ja kreetalainen ruokakulttuuri ja keittiö on luku sinänsä.

      Joten kyllä siellä muutakin nähtävää ja koettavaa on kuin ne turistirysät, kunhan vain suuntaa seikkailunsa niistä rysistä poispäin esim. juuri autoillen. Parhaat ja rauhallisimmat rannatkin löytyvät ihan muualta kuin turistikeskittymistä.

      • Sinne sun tänne

        Kuten viestissäni totesin tarkoitukseni ei ollut elvistellä matkustamisen määrällä vaan lähinnä kertoa taustaa. En ole ollut ns. järjestetyillä lomamatkoilla Espanjassa, Kreikassa yms. paikassa vaan yleensä olen vieraillut muissa kuin yleisimpien matkanjärjestäjien kohteissa ko. maissa. Kerran erehdyin Rhodokselle pariksi päiväksi ja täytyy sanoa, että oli kauhea kokemus. Kuumaa, karua ja täynnä itseään käristäviä turisteja sekä suomea puhuvia myyjiä. Kiitti, riitti. Kreikassa olen lisäksi vieraillut työasioissa pohjoisessa lähellä Bulgarian rajaa. Ei näkynyt turisteja ja oli kiva seurata paikallista elämää. Ajankohtakin oli turistikauden ulkopuolella. Jotenkin Kreetasta on tullut kuva, ettei siellä sitä paikallista elämää juuri enää ole tai sitten sitä vietetään akvaariomaisessa olotilassa, jossa tuhannet turistit ajavat Hanian ulkopuolelle katsomaan sitä elämää. Ottaen huomioon turistien määrän ja saaren koon ns. turistirysältä se vaikuttaa. Ei siinä mitään, jos haluaa pörrätä rantaravintoloissa muiden turistien kanssa, paahtaa itseään rannalla, käydä katsomassa papukaijaesityksiä tai vesipuistossa muiden turistien kanssa jne. Jotkut haluavat sellaisia lomia ja se on ihan OK. Tässä elämänvaiheessa kaipaan kuitenkin jotain muuta. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.


      • salaatti ja heineken
        Sinne sun tänne kirjoitti:

        Kuten viestissäni totesin tarkoitukseni ei ollut elvistellä matkustamisen määrällä vaan lähinnä kertoa taustaa. En ole ollut ns. järjestetyillä lomamatkoilla Espanjassa, Kreikassa yms. paikassa vaan yleensä olen vieraillut muissa kuin yleisimpien matkanjärjestäjien kohteissa ko. maissa. Kerran erehdyin Rhodokselle pariksi päiväksi ja täytyy sanoa, että oli kauhea kokemus. Kuumaa, karua ja täynnä itseään käristäviä turisteja sekä suomea puhuvia myyjiä. Kiitti, riitti. Kreikassa olen lisäksi vieraillut työasioissa pohjoisessa lähellä Bulgarian rajaa. Ei näkynyt turisteja ja oli kiva seurata paikallista elämää. Ajankohtakin oli turistikauden ulkopuolella. Jotenkin Kreetasta on tullut kuva, ettei siellä sitä paikallista elämää juuri enää ole tai sitten sitä vietetään akvaariomaisessa olotilassa, jossa tuhannet turistit ajavat Hanian ulkopuolelle katsomaan sitä elämää. Ottaen huomioon turistien määrän ja saaren koon ns. turistirysältä se vaikuttaa. Ei siinä mitään, jos haluaa pörrätä rantaravintoloissa muiden turistien kanssa, paahtaa itseään rannalla, käydä katsomassa papukaijaesityksiä tai vesipuistossa muiden turistien kanssa jne. Jotkut haluavat sellaisia lomia ja se on ihan OK. Tässä elämänvaiheessa kaipaan kuitenkin jotain muuta. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

        Ymmärrän mitä lomaltasi haet. Jotain alkuperäistä. Kreetallakin sitä alkuperäistä kyllä löytyy mutta massaturismi on jättänyt jälkensä ikävä kyllä myös Kreetalle, ja etenkin Rhodoksellekin. Kreeta kuitenkin on niin iso saari, että siellä on melko helppoa jättää ne vilkkaimmat rysät taakseen ja lähteä seikkailemaan maaseudulle ja vuoristoon. Se edellyttää autoa alle ja seikkailumieltä, mutta vaivat palkitaan kun löydät itsesi syrjäisen vuoristokylän tavernasta nauttimassa kreikkalaista salaattia kyytipojan ja hienojen näköalojen kera ;=)

        Kannattaa siellä ainakin kerran elämässään käydä. Viime reissullamme tapasimme henkilön, joka kertoi olevansa saarella 33. kertaa. Että joillain se kolahtaa sitten kunnolla.


      • Omatoiminen paketti
        Sinne sun tänne kirjoitti:

        Kuten viestissäni totesin tarkoitukseni ei ollut elvistellä matkustamisen määrällä vaan lähinnä kertoa taustaa. En ole ollut ns. järjestetyillä lomamatkoilla Espanjassa, Kreikassa yms. paikassa vaan yleensä olen vieraillut muissa kuin yleisimpien matkanjärjestäjien kohteissa ko. maissa. Kerran erehdyin Rhodokselle pariksi päiväksi ja täytyy sanoa, että oli kauhea kokemus. Kuumaa, karua ja täynnä itseään käristäviä turisteja sekä suomea puhuvia myyjiä. Kiitti, riitti. Kreikassa olen lisäksi vieraillut työasioissa pohjoisessa lähellä Bulgarian rajaa. Ei näkynyt turisteja ja oli kiva seurata paikallista elämää. Ajankohtakin oli turistikauden ulkopuolella. Jotenkin Kreetasta on tullut kuva, ettei siellä sitä paikallista elämää juuri enää ole tai sitten sitä vietetään akvaariomaisessa olotilassa, jossa tuhannet turistit ajavat Hanian ulkopuolelle katsomaan sitä elämää. Ottaen huomioon turistien määrän ja saaren koon ns. turistirysältä se vaikuttaa. Ei siinä mitään, jos haluaa pörrätä rantaravintoloissa muiden turistien kanssa, paahtaa itseään rannalla, käydä katsomassa papukaijaesityksiä tai vesipuistossa muiden turistien kanssa jne. Jotkut haluavat sellaisia lomia ja se on ihan OK. Tässä elämänvaiheessa kaipaan kuitenkin jotain muuta. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

        Voi voi, piti taas lukea tämäkin. Taas näitä olen-nähnyt-jo-kaiken -turisteja. On peräti pari päivää viettänyt Rodoksella (ilmeisestikin vanhan kaupungin turistikeskittymässä) ja tuntee nyt Rodoksen kuin omat taskunsa, pystyäkseen haukkumaan sen turistirysäksi. Tsiisus kun olisit viittinyt vähän kierrellä sielläkin ympäriinsä vuorilla jne jne niin olisit nähnyt jotain. Mutta mitä siitä. Tuolla asenteella ei kannata lähteä minnekään. Se on ihan sama menetkö 'järjestetylle lomamatkalle' vai et, itse pitää lähteä etsimään mitä sieltä löytyy. Kumma kun kehutaan miten omatoimisia sitä ollaan ja sit toisten pitäisi täällä kattaa valmis pöytä että ota tuosta. Uhhh.


      • JM
        Sinne sun tänne kirjoitti:

        Kuten viestissäni totesin tarkoitukseni ei ollut elvistellä matkustamisen määrällä vaan lähinnä kertoa taustaa. En ole ollut ns. järjestetyillä lomamatkoilla Espanjassa, Kreikassa yms. paikassa vaan yleensä olen vieraillut muissa kuin yleisimpien matkanjärjestäjien kohteissa ko. maissa. Kerran erehdyin Rhodokselle pariksi päiväksi ja täytyy sanoa, että oli kauhea kokemus. Kuumaa, karua ja täynnä itseään käristäviä turisteja sekä suomea puhuvia myyjiä. Kiitti, riitti. Kreikassa olen lisäksi vieraillut työasioissa pohjoisessa lähellä Bulgarian rajaa. Ei näkynyt turisteja ja oli kiva seurata paikallista elämää. Ajankohtakin oli turistikauden ulkopuolella. Jotenkin Kreetasta on tullut kuva, ettei siellä sitä paikallista elämää juuri enää ole tai sitten sitä vietetään akvaariomaisessa olotilassa, jossa tuhannet turistit ajavat Hanian ulkopuolelle katsomaan sitä elämää. Ottaen huomioon turistien määrän ja saaren koon ns. turistirysältä se vaikuttaa. Ei siinä mitään, jos haluaa pörrätä rantaravintoloissa muiden turistien kanssa, paahtaa itseään rannalla, käydä katsomassa papukaijaesityksiä tai vesipuistossa muiden turistien kanssa jne. Jotkut haluavat sellaisia lomia ja se on ihan OK. Tässä elämänvaiheessa kaipaan kuitenkin jotain muuta. Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

        Hei!
        Ollaan oltu ainakin 7 kertaa Kreetalla. Eka kerrat Kalives ja Platanias 90-luvulla. Silloin tuli vain löhöttyä rannoilla.

        Mutta seuraavta kerrat otettiin aivan toisenlainen asenne. Ostettiin (pakosta) vain lennot ja vuokrattiin auto kentältä ja takaisin. Matkan kohde ollut sitten Rethymnon tai Iraklion lähialueineen. Auto antaa mahdollisuuden tutustua ympäristöön ja etenkin mielenkiintoisiin kreetalaisiin kyliin.

        Kerran oltiin Koutouloufarissa (kutulufarissa) lähellä Hersonissosta. Kierreltiin saaren itäinen osa. Mm. Matalan ranta ja Euroopan eteläisin kaupunki Ierapetra. Sitten Lassithin tasenne, eli kattila vuorten keskellä. Malia, Knossos, Festos ym. rauniot. Ja useat rannat. Etenkin vuoristokylissä ystävällinen vastaanotto, jos osaa muutaman fraasin kreikaksi.

        Neljä kertaa oltu Rethymnonissa ja ympäristöstä löytyy monia mielenkiintoisia kohteita, kunhan alla on auto. Amarin laakso, Arkadin luostari, Spilin kylä, Prevelin ranta ja luostari, Georgioupolin upeat hiekkarannat, Argioupoliksen avokadotuotteet ja vesiputousravintolat. Kournas järvi lintuineen.

        Viime vuonna käytiin mm. Anogian kylässä, jonka saksalaiset polttivat viime sodan aikana kostoksi saksalaisen johtajan kaappauksesta. Kyllä suomalainen siellä hyvin otettiin vastaan. Sitten käytiin siinä lähistöllä olleessa tippukiviluolassa. Kreeta on monipuolinen matkakohde.

        Seuraavan kerran sinne ensi syyskuussa.


    • Leoniki

      Mielenkiinnosta tietenkin haluaisin kuullua nämä 50 ei turistirysäpaikkaa..Olisi helpompi lähestyä tätä sinun kysymystäsi!!

    • paska_maa

      Eipä siellä pajon muuta voi tehdä kuin uida meressä ja altaassa ja nauttia lämmöstä . Kovia kusettajia kreikkalaiset. Ollaan mukamas vieraanvaraisia. Mutta kun rahan tulo loppuu niin asenne muuttuu välittömästi.

      Itselläni kävi sikäli ettei viimeeksi kusetettu kun pariin otteeseen.

    • ällöttää dissaus

      Jos oikeasti on 50 MAATA nähnyt ja paljon matkustellut ei täällä oikeesti kukaan inise "mitähän nähtävää".
      Kannattais ensin kattoa mitä täällä on kirjotettu....sitä kun piisaa ihan jo kaiken nähneillekkin!

    • Yorgos Platanos

      Joku pissis rykäisi provon. Hyvin on matkustettu, jos 50 maata on takana ja ensimmäinen mahdollinen turistirysä onkin Kreeta. Aika eksoottisiin kohteisiin pitää mennä jos siellä ei turismia ole.

      Ihan noin tiedoksi ja yleissivistykseksi muutama fakta:
      - Kreetalla turismin osuus elinkeinoista on noin 23%, saari elää enenevissä määrin maataloudesta johon kuuluu mm. lisääntyvä kasvihuoneviljely
      - Kreeta on eurooppalaisen kulttuurin kehto, sinne syntyi ensimmäinen eurooppalainen korkeakulttuuri
      - Kreetalle perustettiin ensimmäinen kristillinen seurakunta
      - Kreeta oli roomalaisten ykköspaikka 2000 vuotta sitten. He hallitsisivat sieltä käsin koko itäistä ja eteläistä imperiuminaan
      - Kreetalaiset ovat ensin kreetalaisia sitten vasta kreikkalaisia, saari liitettiin Kreikkaa vasta vuonna 1913
      - Saaren perinnemusiikki on edelleen hyvin suosittua ja voimissaan se poikkeaa länsimaisesta musiikista melkoisesti

      Kreetan turismille n ominaista se, että mitään erillisiä rajattuja turistialueita ei ole, paikallinen väki ja turistit elävät rintarinnan. Sen huomaa hyvin vaikka tunnetusta Plataniaksen kylästä, siellä asuu edelleen sama väki kun ennenkin vaikka hotelleja on noussut rantakaistaleelle rintarinnat. Puoli kilometriä rannasta tulee vastaan maaseutu elinkeinoineen jossa eletään kuten ennenkin. Eihän turismi keskity kun pohjoisrannan taajamiin ja saari on sentään 250km pitkä kyllä sieltä löytyy hyvinkin eksoottisia pikkukyliä pilvin pimein. Parasta on liikkua ympäri saarta vuorille ja yksinäisille rannoille, matkat tarjoavat huikaisevia maisemia ja aitoja ihmisiä.

      Selkeä suomalainen sivu Kreetasta matkailukohteena
      http://www.kreeta.info/index.html

      Triviaa Kreetan matkailusta englanniksi
      http://www.cretetravel.com/index.html

      Matkailijoiden kuvia Kreetalta
      http://picasaweb.google.com/lh/view?q=Crete&psc=G&filter=1#

      Pläjäys Kreetaa eilen tänään ja tuhat linkkiä
      http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/sfakia-crete.html

      Kreetalaista perinne musiikkia
      http://www.grecian.net/radio/index1.htm

      • mussakkabuzuki

        Asiaa kirjoitat.Otsikkoni kertoo myös siitä,että missäköhän ei turismia olisi..Ongelmanahan tuolla aiemmin kirjoittajalla on,että itsekeneltäkin puuttuu ja tulee jatkossakin puuttumaan "oma ainutkertaisuuteni" matkaillessa.Göran Schildtillä (nimi oikein?) purjeveneineen vielä oli,mutta 50-60 luvullahan turismi(sitä se heillekin oli,vaikka mitä väittäisivät) olikin eliitin etuoikeus.Olen varannut matkan Retimnoniin alkukesälle 2011 ja odotan jo nyt matkaa innolla,sillä edellisen kerran pääsin käymään 20 vuotta sitten Kreetalla ja pelkkää hyvää sanottavaa juuri tuon turismin ja paikallisen rinnakkaiselon vuoksi.Aikoinaan paljon Kreikassa käyneenä nyt matkaesitteitä tutkailtuani tottakait epäilyttää tuo all inclusive ja betonikolossihotellien lisääntyminen-kuulunee kait kehitykseen,mutta minkäs teet...


      • Crete

      • Monesti ollut

      • bommer

        Ja se ruoka.en ole koskaan syönyt niin hyvää😃


    • Satunnainen matkaaja

      minä nimittäin rakastan Kreetaa sydämeni pohjasta. Rakastan Kreetan maalaismaisemaa, vuohia vuoristoteillä, ylikasvaneita kaislikoita, friteerattua fetaa, kaskas-sirkkojen siritystä, iltapäivän tuulta, Hanian rannikon suuria aaltoja, kalkittuja puunrunkoja, pieniä perhehotelleja, kahjoa liikennettä, supermarkettien tuoreita croisantteja, eteläisimmän euroopan tuoksua, Falassarnan valkoista hiekkaa, Daratson suojaisia lähdenpoukamia, Kolimbarin hiljaisia kyläteitä ja rantabulevardin kalaravintoloita, Hanian kauppahallia, pyhää luolaa Topoliassa, bougatsoja, Imbrosin rotkoa, Gramvousan saarta ja Baloksen laguunia, iltaristeilyä Soudan lahdella, Plataniaksen yläkylän ravintoloiden auringonlaskuja, Kournajärveä, frappea.

      Olen toki maailmassa nähnyt kaikenlaisia maita ja maanosia ja viettänyt niissä pitkiäkin aikoja, mutta rakkain paikka maailmassa on ollut 25 vuotta Kreeta.

      • ped

        Ja tuohon vielä matka Elafonisiin autoillen läntisintä reittiä.
        Kuskinakin piti laittaa välillä silmät kiinni.


    • Paha ihminen ?

      En oikein vieläkään ymmärrä, miksi ihmiset halveksivat ns. "turistirysiä" ?. Minä ainakin viihdyn niissä, paljon erimaalaisia ihmisiä ja yleensä palvelut on lähellä.
      Olen minäkin matkustellut elämäni aikana paljon, mutta esim. viime reissu Plataniaksessa meni pääosin rannalla ja ihan mukavaa oli välillä ladata akkua..

      En tuntenut suurta kaipuuta lähteä sen ihmeemmin saarta kiertelemään (vaikka olen sitäkin aikaisemmilla reissuilla tehnyt). Eli leppoisaa auringonottoa, hyvää ruokaa ja seuraa. Olenko nyt kaikkien paheksunnan ansaitsema turistirysäturisti ?

    • Pyörällä vuoristoon

      Haniassa on parikin fillarivuokraamoa, jotka järjestävät mielenkiintoisia vuoristoreissuja. Tarkemmat tiedot Fillari-lehden palstalta haulla Hania tai Kreeta.

    • Yorgos Kossurakis

      ....En ole koskaan ollut ns. turistirysäpaikoissa.....En halua elvistellä, mutta olen matkustanut paljon siellä sun täällä ja jotenkin tämä Kreeta ei oikein iske.....Joo, olen surffannut netissä, mutta en oikein löydä mitään sykähdyttävää nettitietojen perusteella ko. paikasta.....????

      Miksi paljastit heti itsesi - Kreeta-vihaaja?
      Google-haulla, hakusanalla: "Crete" löytyy 21,6 miljoonaa osumaa, hakusanalla "Kreeta" löytyy yli 300 000 osumaa. Kyllä näistä jossain on jotain kirjoitettu Kreetasta; sen historiasta, maisemista ja kulttuurista.

      Ylivoimaisesti paras suomenkielinen Kreeta-opas on tässä:
      http://www.kreeta.info/

      Tässä on tiivistetysti kaikki oleellinen Kreetalla liikkumiseen
      http://www.cretetravel.com/index.html

      Info Länsi-kreetan luonnosta ja "turistirysistä"
      http://www.west-crete.com/

    • parakalovaan

      Itse menossa ensimmäistä kertaa kreetalle, aivan pakko kun hehkutettu kreetalaisen ruuan puolesta niin paljon. Joitain kertoja ollut saarilla ja siellä kaipasin pikkaisen maustetta ruokiin. Muuten Kreikka aivan loistava maa,lomailuun.

      Kreetalla tuo juuri viehätää, luulisin-turistirysä ja aivan lähellä paikallista elämänmenoa. Sitä odotan innolla.

    • sopivastivähän

      Kusettavat jos kusettavat, kunhan eivät kuseta liikaa.

      • pusikkometsäläiset

        Suomalainenko ei ole kusettaja? Voin kertoa,että kyllä pystyy siihen oman ammattitaidottomuuden kautta varsinkin. Ollaan niin pätevää timpuria ja sähkäriä ja putkimiestä ja varsinkin autonasentajaa, mutta seuraukset näkyvät koko maassa vieläpä pahemmin kuin Kreikassa. Nuppi kiristää, että muka ollaan parempia kuin kreikkalaiset vastaavat, mutta ei muuten olla, tiedän sen 40 vuoden kokemuksella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe