äänet

no more collies

Noh mitä pitää tehdä tilanteessa kun colliemme ei uskalla olla keittiössä kun kattilat ja astiat kilisee. Se myös pelkää kaikkea liikkuvaa ja tuntematonta. Esim. tuulen liikuttamaa muovipussia. Jos roskapussimme liikkuu paikallaan niin se on myös ihan paniikissa.

Asioihin joihin se ei ole tottunut pentuna, niin se kammoksuu. Olemme koittaneet myöhemmin totuttaa, mutta eipä ole tottunut. Luulisi kuitenkin, että olisi tottunut näihin tavallisiin kodin ääniin.. Todennäköisesti kuitenkin kattilan kansi tms on tippunut lattialle kun se on ollut siellä ja siitä sitten se on ngt ehdollistunut...

Se myös pelkää naulakkoamme kun sieltä on muutaman kerran tippunut takki lattialle..

Ärsyttää vaan niin paljon tämä käytös, että eroon olisi hyvä päästä. Ulkona se on paljon rohkeampi kuin sisällä. Sitten vielä jos minä korotan ääntäni (vaikka en ole vihainen) niin se menee paniikkiin (=tärisee ja jäähmettyy). Sama käyttäytyminen kaikkien äänten kohdalla. Myös jos joku toineen huutaa...

11

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justiina täti

      Se on koirasi luonteen( perimä) piirre jolle et voi mitään, koita se vain hyväksyä
      jotku Colliet ovat todella arkoja, melkein veikaan että koirasi on tyttö,
      vamhemmiten sen arkuus häviää ja nautit koirastasi todella.

    • nhlgvkjearlvjrale

      Miten olette yrittäneet totuttaa?

      Oma tekeminen, oma elekieli on suunnattoman tärkeätä. Jos yrität totuttaa ja kouluttaa hätäisesti, hemrostuneena, yli kimittävällä äänellä, teet vain takapakkia. Onko pakko korottaa ääntä, jos koira sitä pelkää?

      Suosittelisin l'mpimästi juttelua kasvattajan kanss, asiaan liittyy niin paljon, etten ainakaan ite jaksa alkaa kirjoittaa niin pitkää tarinaa. Googlaamallakin löytyy, jos kiinnostaa etsiä. Koirakoulu olisi ehdoton.

      Millainen perhe?

      • ap...

        Meitä on siis vain kaksi ihmsistä ja koira.

        En kouluta huutamalla, mutta esimerkiksi jos minä ja avopuolisoni riidellään tai keskustellaan normaalistakin kovalla äänelle, niin koira on paniikissa. Ja se on niin mielenvikaisen oloista... Oikeastikin en edes tiennyt, että noin äänipelokasta koiraa on olemassa...

        En ole yrittänyt nyt erityisesti totuttaa keittiön ääniin kun olen ajatellut, että koira on pienestä asti niitä kuunnellut, että siksi olisi tottunut....


      • hhhhhhmmmmmmmmm
        ap... kirjoitti:

        Meitä on siis vain kaksi ihmsistä ja koira.

        En kouluta huutamalla, mutta esimerkiksi jos minä ja avopuolisoni riidellään tai keskustellaan normaalistakin kovalla äänelle, niin koira on paniikissa. Ja se on niin mielenvikaisen oloista... Oikeastikin en edes tiennyt, että noin äänipelokasta koiraa on olemassa...

        En ole yrittänyt nyt erityisesti totuttaa keittiön ääniin kun olen ajatellut, että koira on pienestä asti niitä kuunnellut, että siksi olisi tottunut....

        totuttaa koira normaalielämän ääniin esim. Eli jos teillä huudetaan kovaa, niin koira pitäisi pienestä alkaen totuttaa koviin ääniin, kaikkiin mitä teillä kuuluu. Jos koira tullut teille vanhempana pitäisi ennen koiran hankintaa kysellä ja tutustua koiraan ja myyjiin. Jos et ole totuttanut tai edellinen omistaja, niin aloita herran tähden. Ole ihmeessä yhteydessä kasvattajaan, saat oikeat neuvot. Kannattaa myös selvittää miksi koira on arka, onko sillä ikäväiä kokemuksia taustalla, millaisia, silloin niitä voi lähteä ratkomaan juuri sille koiralle sopivin metodein. Muuten tekee helposti vain pahemmaksi koiran pelkoja.

        " Ja se on niin mielenvikaisen oloista... " Jos tuolta tuntuu, mieti ihan tosissasi läpi, onko sinusta koiranomistajaksi.


      • ap...
        hhhhhhmmmmmmmmm kirjoitti:

        totuttaa koira normaalielämän ääniin esim. Eli jos teillä huudetaan kovaa, niin koira pitäisi pienestä alkaen totuttaa koviin ääniin, kaikkiin mitä teillä kuuluu. Jos koira tullut teille vanhempana pitäisi ennen koiran hankintaa kysellä ja tutustua koiraan ja myyjiin. Jos et ole totuttanut tai edellinen omistaja, niin aloita herran tähden. Ole ihmeessä yhteydessä kasvattajaan, saat oikeat neuvot. Kannattaa myös selvittää miksi koira on arka, onko sillä ikäväiä kokemuksia taustalla, millaisia, silloin niitä voi lähteä ratkomaan juuri sille koiralle sopivin metodein. Muuten tekee helposti vain pahemmaksi koiran pelkoja.

        " Ja se on niin mielenvikaisen oloista... " Jos tuolta tuntuu, mieti ihan tosissasi läpi, onko sinusta koiranomistajaksi.

        Kyllä se on pentuna totutettu! Eikä pentuna ollut moksiskaan...

        Mutta ehdollistunut jälkeenpäin negatiivisesti. Esimerkiksi jos kattilan kansi on kaapista lentänyt niin saanut traumat sitten siitä....

        Ja mielenvikaista siksi, että näin ihmisnäkökulmasta tuntuu idioottimaiselta pelätä kattilan kansia...


      • Tämä taisikin olla
        ap... kirjoitti:

        Kyllä se on pentuna totutettu! Eikä pentuna ollut moksiskaan...

        Mutta ehdollistunut jälkeenpäin negatiivisesti. Esimerkiksi jos kattilan kansi on kaapista lentänyt niin saanut traumat sitten siitä....

        Ja mielenvikaista siksi, että näin ihmisnäkökulmasta tuntuu idioottimaiselta pelätä kattilan kansia...

        provo. Ei kukaan koiranomistaja voi oikeasti olla noin kädetön.


      • wdvhu
        Tämä taisikin olla kirjoitti:

        provo. Ei kukaan koiranomistaja voi oikeasti olla noin kädetön.

        Mulla oli aikoinaan aika arka belggari. En tiedä teinkö oikein vai väärin mutta rauhallisesti annoin hänen tulla haistelemaan tätä tippunutta kattilankantta. Tilanne laukesi yleensä siten. Ei pelännyt keittiötä mutta hätkähteli lopun elämänsä kyllä monenlaisille äänille. Ei tuo mua haitannut, ehkä varoin kyllä liikaa kotona äänien päästelyä..mut en halunnut koiran elämää tehdä liian tukalaksi.


      • huahhh
        wdvhu kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan aika arka belggari. En tiedä teinkö oikein vai väärin mutta rauhallisesti annoin hänen tulla haistelemaan tätä tippunutta kattilankantta. Tilanne laukesi yleensä siten. Ei pelännyt keittiötä mutta hätkähteli lopun elämänsä kyllä monenlaisille äänille. Ei tuo mua haitannut, ehkä varoin kyllä liikaa kotona äänien päästelyä..mut en halunnut koiran elämää tehdä liian tukalaksi.

        olen totuttanut koirani pentuna koviin ääniin.. esim paukutellut kattilan kansia.. noh.. nyt sitten koira haukkuukin sellaista jota itse en kuule edes. huomaan että on pelkohaukkua. tätä on jatkunut jo pitkään. luulin että kyse on märkäiästä mutta tuskinpa vain. Hakeutuu jalkojeni juureen kun kuulee jotain outoa.. vaikea olla huomioimatta kun haukkuu korvan juuressa. mitä tehdä? Ottaa pannuun jo.. sisälläkin alkanut haukkumaan, kun kuulee jonkun äänen. itse sitä en kuule.. :( Oon neuvoton. toivottavasti ikä auttaa. Koira on reilu 1,5 vuotias.


      • ygthbrtfse
        huahhh kirjoitti:

        olen totuttanut koirani pentuna koviin ääniin.. esim paukutellut kattilan kansia.. noh.. nyt sitten koira haukkuukin sellaista jota itse en kuule edes. huomaan että on pelkohaukkua. tätä on jatkunut jo pitkään. luulin että kyse on märkäiästä mutta tuskinpa vain. Hakeutuu jalkojeni juureen kun kuulee jotain outoa.. vaikea olla huomioimatta kun haukkuu korvan juuressa. mitä tehdä? Ottaa pannuun jo.. sisälläkin alkanut haukkumaan, kun kuulee jonkun äänen. itse sitä en kuule.. :( Oon neuvoton. toivottavasti ikä auttaa. Koira on reilu 1,5 vuotias.

        sinun tehtäväsi on osoittaa koiralle, että sinä oikeasti pystyt ja haluat suojella sitä. Tee se olemalla mahd rebto, älä komentele, älä hösellä, olet normaalisti, älä ole huomaavinasi toisen pelkoa. Jos alat söheltää, niin se on viesti koirallesi, että tilanne on oikeasti tosi pelottava. Tärkeätä toimia aina samoin. Tottakai koira kuulee ääniä mitä sitä et, koiran kuulo on sen tärkein aisti :) Aina, jos jokin epäilyttää kannattaa heti kysyä kasvattajalta. Osaavat neuvoa, koska tuntevat suvun ja teitävät sen tavat ja miten niistä pääsee parhaiten yli. Collietahan ei kouluteta kuten monia muita rotuja, varmaan tiedätkin.


      • huahhh
        ygthbrtfse kirjoitti:

        sinun tehtäväsi on osoittaa koiralle, että sinä oikeasti pystyt ja haluat suojella sitä. Tee se olemalla mahd rebto, älä komentele, älä hösellä, olet normaalisti, älä ole huomaavinasi toisen pelkoa. Jos alat söheltää, niin se on viesti koirallesi, että tilanne on oikeasti tosi pelottava. Tärkeätä toimia aina samoin. Tottakai koira kuulee ääniä mitä sitä et, koiran kuulo on sen tärkein aisti :) Aina, jos jokin epäilyttää kannattaa heti kysyä kasvattajalta. Osaavat neuvoa, koska tuntevat suvun ja teitävät sen tavat ja miten niistä pääsee parhaiten yli. Collietahan ei kouluteta kuten monia muita rotuja, varmaan tiedätkin.

        neuvosta.. eli kun koira hakeutuu luokseni niin saanko edes silittää sitä? en varmaankaan koska eikös se vahvista koiran pelkoa vain? Että on oikein pelätä? En ole kasvattajan kanssa väleissä joten en aatellut hältä kysyä enää mitään neuvoa. :)


      • neuvo
        huahhh kirjoitti:

        neuvosta.. eli kun koira hakeutuu luokseni niin saanko edes silittää sitä? en varmaankaan koska eikös se vahvista koiran pelkoa vain? Että on oikein pelätä? En ole kasvattajan kanssa väleissä joten en aatellut hältä kysyä enää mitään neuvoa. :)

        paapoen ja lohdutellen. Yksinkertaisesti vain et huomioi sitä pelkoa, et lähde siihen mukaan. Koira seuraa aina omistaajaansa, meidän pieniäkin eleitä ja ilmeitä, koira haistaa meidän ajatuksemme, collie etenkin on elekielen mestari, sinä et pysty huijaamaan koiraasi. Jos voivottelet, lohduttelet ym, niin koirasi ymmärtää sen niin, että olipas paha paikka, kun omistajakin käyttäytyy noin ja sen pelko ko asiaa kohtaan kasvaa joka kerta. Ole rento, selkeä, johdonmukainen, reilu, tarvittaessa suojelet koiraasi, mutta älä lähde sen pelkoon mukaan. Ei ole mitään tarvetta koiran pelästyessä kyykistyä sen viereen, silitellä ja jutella lohduttavasti, koirasi tarvitsee tuossa tilanteessa enemmänkin tukea ja varmuutta sinulta. Kun osoitat omalla välinpitämättömyydelläsi, ettei asiasta tarvitse välittää, niin koirasi ajanmyötä voittaa pelkonsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe