8 vai 16 venttiilinen kone?

Valve 16

Ostaisin vanhaa opelia. Myynnissä on Astraa ja Vektraa. Nyt löytyi yksi aika kiinnostava. Ajettu mittarin mukaan vain vähän yli 100th. Kone on se 8-venttiilinen? Onko viisasta ostaa tällainen? Nykyisinhän ne on merkinnällä 16v.?
Pikaisia vastauksia kiitos.

8

3463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • venttiilinen

      on ns. vapaastipyörivä moottori. Eli, jos jakohihna katkee niin venttiilit ja männät ei osu toisiinsa, kun taas 16 v.................. pahaa jälkeä. Voi olla että tehoissa vähän häviät mutta eihän turhilla (yli 100 hv) ole mitään käyttöä. Ota huolettomampi ja pitempi hihnan vaihtoväli, siis 8 v

      • mmakine

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.


      • 10+11
        mmakine kirjoitti:

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.

        lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.


      • Jussi__
        10+11 kirjoitti:

        lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.

        jostain muistan lukeeneeni että X16SZR 8venanen oisi ooppelin vähä vikaisin moottori


      • 2.0 ecotec syö öljyä
        mmakine kirjoitti:

        Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.

        Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).

        16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.

        16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.

        Saako noita venttiilinohjurikumeja ostettua uuseja? Ja onnistuuko noitten vaihtaminen miten?


    • 17-5

      ei se 35hepan teho lisäys tunnu missään ja varsinkin jos se 16v on se ekoteko paska mylly joka muuten on itelläkin niin tehoja oli se 20 heppaa enemmän kun 8v. Ainoo mikä on paskaa 8 tapissa on tulpanjohdot jotka nyt menee melkein joka kerta vaihtoon tulppien yhteydessä ja ne johdot pystyy mahdollisesti särkemään jo siinä kun oot paketista ottanut ja laitat paikalleen.

    • 23.

      Osta ennemmin 8-venainen.

      • ehdottomasti

        8-venttilinen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      55
      3654
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe