Ostaisin vanhaa opelia. Myynnissä on Astraa ja Vektraa. Nyt löytyi yksi aika kiinnostava. Ajettu mittarin mukaan vain vähän yli 100th. Kone on se 8-venttiilinen? Onko viisasta ostaa tällainen? Nykyisinhän ne on merkinnällä 16v.?
Pikaisia vastauksia kiitos.
8 vai 16 venttiilinen kone?
8
3594
Vastaukset
- venttiilinen
on ns. vapaastipyörivä moottori. Eli, jos jakohihna katkee niin venttiilit ja männät ei osu toisiinsa, kun taas 16 v.................. pahaa jälkeä. Voi olla että tehoissa vähän häviät mutta eihän turhilla (yli 100 hv) ole mitään käyttöä. Ota huolettomampi ja pitempi hihnan vaihtoväli, siis 8 v
- mmakine
Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.
Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).
16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.
16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm. - 10+11
mmakine kirjoitti:
Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.
Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).
16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.
16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.
- Jussi__
10+11 kirjoitti:
lisä ääni kasi tappisille,pois lukien n 2001-2002 ikäisiä nokka-akselivikaisia.
jostain muistan lukeeneeni että X16SZR 8venanen oisi ooppelin vähä vikaisin moottori
- 2.0 ecotec syö öljyä
mmakine kirjoitti:
Siitä on käyty joskus erinäisissä paikoissa debattia, ovatko C16NZ, X16SZ, X16SZR jne... vapaastipyöriviä. Isot pojat esson baarissa väittivät että hihnakiristimellä varustetut uudemmat moottorit eivät ole vapaastipyöriviä. Itse en oikeaa vastausta tiedä joten olen vaihtanut jakohihnan tunnollisesti.
Joka tapauksessa 1.6 8-venttiilinen on mukava tasaisesti vääntävä ongelmaton moottori ja näistä kahdesta vertailukohdasta sellainen on viisasta ostaa. Ja jos haluat siitä myös taloudellisen, se on todellakin sitä jos muistat lukea käyttöohjeesta myös sen kohdan jossa kerrotaan polttoaineen olevan 98E ja uskoa että asia on näin (ainakin X16SZ, mahdollisesti myös X16SZR).
16-venttiiliset ovat jossain määrin ongelmallisia moottoreita. Yleisin vika on venttiilinohjurikumien kulahtaminen, aiheuttaa aluksi kasvanutta öljynkulutusta ja lopuksi palaneen pakoventtiilin. Jakohihnan katkeaminen aiheuttaa täystuhon. Varsinkin 1.8l eli C18XE oli jotenkin surullisenkuuluisa mutta en muista millään miksi.
16-venttiilisten jakohihnan vaihtoväli on tiputettu alkuperäisesti 120tkm -> 60tkm, joidenkin ohjeiden mukaan sama koskee kaikkia bensakoneita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että 8-venttiilisten hihnaa uskaltaa käyttää 120tkm tai ainakin enemmän kuin sen 60tkm.Saako noita venttiilinohjurikumeja ostettua uuseja? Ja onnistuuko noitten vaihtaminen miten?
- 17-5
ei se 35hepan teho lisäys tunnu missään ja varsinkin jos se 16v on se ekoteko paska mylly joka muuten on itelläkin niin tehoja oli se 20 heppaa enemmän kun 8v. Ainoo mikä on paskaa 8 tapissa on tulpanjohdot jotka nyt menee melkein joka kerta vaihtoon tulppien yhteydessä ja ne johdot pystyy mahdollisesti särkemään jo siinä kun oot paketista ottanut ja laitat paikalleen.
- 23.
Osta ennemmin 8-venainen.
- ehdottomasti
8-venttilinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k693803- 993446
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773300Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362608- 1141512
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361486Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221094Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421090Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181036Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku118996