Olin Atari mies!

mac..

Olin Atari mies!

Himoitsin aikoinaan Commodore 64, 128 ja Amiga 500 koneita kuola valuen! 1980-luvulla!

En koskaan kuullutkaan Atarista? Mikä vittu se oli?, Mutta 1980-luvulla Iisalmessa sattui olemaan Atari liike!

Isäukko osti minulle Atari STfm 520 koneen! Odotin Amigaa tai edes Commodore 64:sta?

Olin alkuun vitun pettynyt! Mikä "Amiga" tämä on?

Pienen tutkiskelun jälkeen huomasin, että Atari STfm oli melkein kuin Amiga 500? Sama prossu, sama määrä muistia, sama 3,5" levykeasema, ehkä grafiikka ja ääni vähän jätti jälkeen, paitsi Atari oli muusikoiden kone, kuten isänikin on. Koneessa oli MIDI IN ja OUT ja vieressä musiikkivehkeet, kuten isäukon syntikka :) Siihen aikaan tuo syntikka maksoi yli 10'000 mummon markkaa. Tuli kokeiltua tuohon aikaan ihme kokeiluja tietokoneen ja syntikan välistä muusiikin tekoa.

Noh! 16-bittisten kotikoneiden aika meni ohi joskus 1994 lähtien, tuli Windows 95!

Mutta kun hommasin Macin 2007, minä koin kuin kotiinpaluun! Koska Atari ST = Mac! Tosi lähellä ovat käyttiksen osalta! Atari ST oli käytännössä köyhän miehen Mac!

Onko Amigisteilla ketään täällä "uudessa maailmassa"? Mac? EI! PC, EI?

Amigisti on yksin!

17

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jksdlfjsdklfjkldjsdj

      jauhat samaa asiaa muualla, pointti tuli selväksi.

      Saitko nyt housut märäksi?

    • Parempaa odotellessa

      Ei ne Atarit huonoja olleet, mutta huonompia kuin Amigat... kaikessa.
      Ei Mac huono ole, se on vaan huonompi kuin Linux. Voisi olla pahem-
      minkin... sentään et löytänyt kotia Windowsin puolelta.

      • Nirk

        sen kaltaisia musasoftia kuin esim. Notator, joka oli aikanaan täysin ylivoimainen.


      • APLICATION:..!%#?+
        Nirk kirjoitti:

        sen kaltaisia musasoftia kuin esim. Notator, joka oli aikanaan täysin ylivoimainen.

        .

        * ylpeä Notatorin omistaja *

        .


    • kimmok the ....

      >midi:
      Muistelen jotta parilla sadalla sain ostettua viisiporttisen midipulikan Amigaan, joten ei sen saatavuus ollut vaikea. Mulla ei vain koskaan ollut varaa omaan syntikkaan. Joskus sain lainavehkeillä peuhata. Amigaa on käytetty musiikin tekemiseen vielä vuosituhannen vaihteessa. Uusia MIDI softia ei ole tällä vuosituhannella Amigalle tullut. Amigan musiikkiohjelmien erikoispiirteenä oli se että usea eri ohjelma toimi moniajossa & täydellisessä synkronissa ja siten pystyttiin rakentamaan melkomoisia super musiikkityöasemia Amigoista. harmi että itse AMigoiden saatavuus loppui 90 luvulla kun commodore feilasi PC bisneksessään.

      >win95:
      Win 95 tosiaan toi PC:lle joitain Amigoiden ominaisuuksia. Mutta se ei esim 32 bittisyydessään ollut Amigan käyttöjärjestelmän tasalla. Edelleenkin Amigan moniajo tarjoaa herkkuja joita ei muualla näe (toisaalta joissain herkuissa se on jäänyt jälkeen).

      >st=Mac:
      No heh hee.
      Eiköhän se Mac ole Mac...

      >Onko Amigisteilla ketään täällä "uudessa maailmassa"?

      ? Amiga on itse täällä "uudessa maailmassa".
      Se ei siis tarvitse korvikkeita.

      Amigan "perheeseen" kuuluu tällä hetkellä:
      AmigaOS4.0, Amigan virallisen, kaupallisen, käyttöjärjestelmän uusin versio.
      MorphOS, kaupallinen AmigaOS kloonikäyttis.
      AROS/Icaros Desktop, Avoimen lähdekoodin AmigaOS klooni x86 PC koneille yms.
      AmigaForever/WinUAE/Amithlon ym. emulaatioplatformit AfaOS päivityspalikat AmigaOS3.9:n päälle.
      Lisäksi ostettavissa on uutta 68k Amigarautaa (minimig), PPC Amigarautaa (SAM440), AROS rautaa (AresOne, iMica...). Ja uusia PPC rautoja pitäisi näinä päivinä taas tulla myyntiin (SAM460, x1000, Natami).

    • mac..

      Taisin olla aika kaasussa kun kirjoitin viestin, en muistanut ollenkaan :D

      Tietty harmittaa että Atari kuoli ja se siitä, Amigaa yritetään elvyttää henkiin jos minkäkin keinoin, Atari ei.

      • AIKANSA:.!1%#?+

        .

        mutta Tramielin liikemiehet totesi että ei ole enää markkinoita näille ja lopettivat tietokoneiden tekemisen

        Pelikoneitahan tekivät vielä pari vuotta mm. Atari Jaguar ensimmäinen 64-bittinen kone :)

        Huomionarvoista että atari ei koskaan mennyt konkurssiin vaan toiminta myytiin osina

        Atarin pelitoiminnassahan on edelleenkin rekisteröity liikemerkki

        .


    • AtariOliNastaKone

      Atarilla koodailtu juu :)
      Nyt emuilla kaikki c64.stä lähtien, MSXää pelaan, Amiga.a myös...
      Spectrumit ja kaikki... on se helmee! x)

    • ex-mac

      Jaa-a, minun wanha aloitus nostettu haudasta =D Tuohon aikaan olin vielä Apple fani, nykyisin olen siirtynyt Linuxia käyttämään, jo 4 vuotta.

      • apple---

        Minäkin olisin apple-fani ellei siitä joutuisi maksamaan kohtuuttoman paljon

        Mutta olihan apple tavallaan edelläkävijä joita nämä atarit ja amigat koetti jäljitellä ainakin käyttöliittymän osalta, ei tuoneet siihen juurikaan parannuksia jotakin moniajoa lukuunottamatta


    • tramieli

      Atari hakkasi Amigan kevyesti 2-0.

      1. Atari oli nopeampi (8 Mhz vs. 7.x Mhz)
      2. Mikko Alatalo käytti Ataria

    • paras_idea_jyrätään

      Kyllä Atarin vehkeet aina ovat kiinnostavampia kuin Windows lelut. Minuakin kiehtoo nyt nämä PowerPC prosessorikoneet enemmän kuin mitkään Inteli x86 teknolelut.
      Alpha oli tosi mielenkiintoinen prosessori.

      Tietotekniikassa parhaat ideat ei aina voita, näin sanoo markkinavoiman laki.

      • lkfjskjfdskljfklskl

        Missään muussakaan asiassa parhaat ideat eivät voita markkinataloudessa joten markkinatalous pitäisi kieltää ihmiskunnalle haitallisena ilmiönä.


    • TarkkaVaiSinnePäin

      Kuinka tarkka Atari ST:n midi-ajoitus oli? Oliko ST:ssä kunnollisesti skeduloitu moniajo, jottei ajoitusongelmia tullut?

      • mac_pp

        Itellä jäi nuo midi-hommat aikoinaan tuonne Atari-ST ajalle, joten ei muistikuvaa moisista, kumminkin Atari ST oli aika monen muusikon käytössä, eli viive liene ollut ok. Atari ST TOS/GEM -käyttiksessä ei ollut moniajoa. mutta siihen Desk-valikon alle sai muistaakseni ladatuksi taustalle tietyn tyyppisiä sovelluksia, jotka toimi desktopin päällä.


      • mac_pp

      • Amigisti

        Atarissa ei ollut mitään moniajoa, kuten ei peeseessä eikä mäkissäkään.
        Musiikki ohjelma hallitsi konetta ja homma toimi monoajossa.

        Esim Amigaan kun lisäsi äänikortteja ja midiportteja, pystyi sitten pyörittämään "orkesteria" yhdellä koneella, täydellisessä synkronissa ilman ajoitusongelmia, mm. pre-emptiivisen moniajon ansiosta.

        Jotkut muusikot käyttivät Amigaa vielä 2000 luvun alussa sen erityiskykyjen vuoksi.
        (nykyisin enään extreme harrastajat tekee musiikkia Amigalla hekin lähinnä huvin ja urheilun vuoksi)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe