Miten kauan menee, että näön tarkkuus on parhaimmillaan? Esim. joko leikkausta seuraavana päivänä näkö on niin hyvä kuin vain voi olla vai vieläkö näkö sen jälkeen tarkentuu? Kaipaisin omakohtaisia kokemuksia ja kerrotteko myös vahvuudet ennen leikkausta.
Kiitos vastauksista.
Femtolasik ja näön tarkkuus??
5
890
Vastaukset
- epätarkkuutta on
Mo, mulla oli vahvuudet -3.75 ja -3.25, kun silmät leikattiin heinäkuussa femtolasikilla.
Näkö ei edelleenkään ole tarkka vaan sumea eikä tippojen laitto (4 kertaa päivässä) auta asiaan.
On tunne, että katsoisi likaisten piilareiden läpi.
Maanantaina menen jälkitarkastukseen. Odotan sitä kovasti, koska mua mietityttää tarkentuuko näkö vielä ja mihinkä mennessä sen pitäisi olla täydellinen ja se mitä lähdettiin leikkauksella tavoittelemaan.
Tarkastuksen jälkeen täytyy alkaa ehkä prosessoimaan mahdollista korjausleikkausta, jonka voi tehdä kahden vuoden aikana takuina. Sen verran häiritsevä tämä epätarkkuus on, että en kyllä halua että tämänhetkinen näkö jää pysyväksi. - Miiskutar
Näin jo samana iltana hyvin, kun kurkistin varovasti tv-teksitystä.
Seuraavana päivänä näkötarkistuksessa näkö hyvä, kuukauden päästä 150% jälkitarkistuksessa, eli näin ne melkein pienimmätkin kirjaimet.
Näkö ennen -5.25 ja -5.75.
Nykyään näen paremmin kuin ennen laseilla tai piilolaseilla, jopa pienet puun lehdet tosi kaukaa. Lähinäkökin on normaali, näen lukea pieniäkin kirjoituksia ainakin toistaiseksi, voi olla että tarviin joskus lukulasit, kun ikää on jo 45, kun menin leikkaukseen.
Uskon ja toivon, että näkö vieläkin paranee, ainakin kuivuus on loppunut melkeen kokonaan. - laseroitu
Kyllä siinä aikaa menee, ennenkuin näkö tasaantuu, yksilöllistä kaikki.
Jo leikkauksen jälkeisenä päivänä oli tarkka näkö, mutta se tietenkin vaihteli päivien mukaan ja kuukausien ajan. Itselläni teki hallaa kesällä käytetyt allergiatipat (mitä oli pakko käyttää ensimmäistä kertaa tämän lähes 40 vuoden aikana, sen verran kuivat oli silmät, ettei antihistamiinitabletit auttaneet). Allergiatipat kuivattivat silmiä sen verran paljon, että vielä n. puoli vuotta leikkauksen jälkeen saattoi näkö olla sumea kuivuudesta johtuen. Nyt olen ollut n. kuukauden ilman allergiatippoja ja olen käyttänyt vain kostutustippoja ja näkö tuntuu tasaantuneen, ts. sumeutta ei ole enää esiintynyt muutamaan viikkoon (kopkopkop...). Ennen allergiatippojakin näkö sumeni välillä aamusta muutamiksi tunneiksi, onneksi ei koskaan molemmista silmistä yhtä aikaa ;)
Miinusta oli -2,75. Dominoiva silmä on nyt ±0, toiseen silmään piti jättää -0,75 lähinäköä varten, nyt siinä on -0,5. Olen tyytyväinen. Näen hyvin kauas ja lähellekin ihan ok (en niin hyvin kuin ennen leikkausta, mutta pärjään ilman lukulaseja, hämärässä pikkupräntin lukeminen tekee tiukempaa).
Joten älä lannistu, jos näkö ei heti leikkauksen jälkeen ole ihan terävä. Mulla tapahtui alkuun myös sitä, että tuli "liian hyvää näköä" eli varmaan meni plussalle tai jotain. Kahtena-kolmena päivänä leikkauksen jälkeisenä parina viikkona näkö tuntui olevan sen verran "haukankatse", että neljän seinän sisällä oleminen ahdisti, oli pakko päästä ulos katsomaan kauemmas horisonttiin :) Muutaman ensimmäisen viikon ajan silmät "zoomailivat" itsekseen etsien sitä oikeaa näköä, tai varmaan aivot sen tekivät, kun koittivat sopeutua uuteen tilanteeseen. Jännää oli, tilanteet vaihtelivat päivittäin.
Näin minulla. Moni muu on varmaan päässyt helpommalla :) - femtoleikattu
Kiitos vastauksista!
Huojentavaa kuulla, että teilläkään ei ole näkö heti seuraavana/toisena päivänä leikkauksesta tarkimmillaan. Näin itse leikkauksen jälkeisessä näöntarkastuksessa taululta alimmankin rivin, mutta silti näössäni on yhä hieman epätarkkuutta ja leikkauksesta on kulunut jo kaksi päivää. Mutta odotellaan, odotellaan :) - p
Itselläni näkö on kait alusta asti ollut ihan ok. Aluksi oli sen muutaman tunnin ajan sumeutta ja sitten silmiltä meni viikko tai kaks tottua "uusiin laseihin". Eli vaikka näkö oli hyvä niin aluksi tuntui oudolta. Edellisten silmälasien kanssa meni sama aika enne kuin silmä tottui.
Nyt kuukauden jälkeen leikkauksesta näköni on 120 prosenttinen eli aikas hyvä. Lääkäri lupaili että tarkentuis vielä siitäkin.. no jaa, tämäkin riittää erittäin hyvin jos vaan pysyy....:) Tosin sitä tuolla ulkona kulkiessaan miettii että voisko sitä nähdä vieläkin paremmin kun jotain kaukana olevaa tekstiä ei näe....
Ihan pientä tekstiä en tosin näe lukea, ainakaan hyvin.
Vahvuuksia enne leikkausta n. -2 ja -1,75 ja hajataittoa n. 1,75 ja 1,5.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838