Kokemukseni itse myynnistä

Myyjämies

Moi

Ajattelin kertoa täällä oman kokemukseni asunnon myynnistä ilman välittäjää.
Kaupankohteena oli hyväkuntoinen kaksio halutulla alueella Helsingissä. Maksoin siitä kolme vuotta sitten 170 000 e.
Nyt sitten pohdiskelin pitkään myynkö itse vai otanko välittäjän. Koska kolme vuotta sitten etsiessäni nykyistä asuntoani olin käynyt useissa näytöissä tiesin jotain välittäjistä. Heitä on moneen junaan. On myöhästelijöitä on tapauksia joita ei saa koskaan kiinni ja on niitä jotka eivät tiedä myytävästä kohteesta mitään. Ja onpa joukossa muutama hyväkin.
Tein myös laskelmia välityspalkkion suurudesta arvion se olevan n 7000 e
Päädyin lopputulokseen että kun ensin katson netistä kyselen kavereilta ja käytän omaa järkeäni, pystyn myymään asuntoni helposti.
Ilmoituksen laitoin oikotielle. Julkaisin sen maanantaina esittelypäivän laitoin seuraavaksi sunnuntaiksi kuitenkin niin että oli mahdollista tulla yksityisnäytölle sovittuna ajankohtana. Tiistaina tulikin sitten ensimmäiset kaksi katsojaa. He tekivät kumpikin tarjouksen. Molemmat olivat yli pyyntihinnan. Toinen korotti vielä kerran. Ja loppujen lopuksi kauppahinnaksi sovittiin 5500 e enemmän kuin mitä asunnostani pyysin 205 000e .
Kaupat tehtiin kahden viikon kuluttua. Lähetin ostajalle kauppakirjan sähköpostilla yhden muutoksen jälkeen hän hyväksyi sen.
Jäi todella hyvä mieli koko hommasta. Molemmat ostaja ehdokkaat viipyivät kotonani yli tunnin. Keskusteltiin asioista ja näytin myös kaikki yhtiön yleiset tilat.

Olisko välittäjälla ollut tällaiseen aikaa tai halua? Oliskohan hän edes tiennyt puoliakaan niistä asioista jotka minä tiedän hallituksen jäsenenä? Ja tuo 7000 euroa muutaman tunnin työstä.

Minun neuvoni mikäli myyt osakehuoneistoa myy itse. En ottaisi välittäjää vaikka hänen palkkionsa olisi 0%
Usein kuulee että omaan asuntoon liittyy niin paljon henkilökohtaisia asioita että sitä ei kannata myydä itse. Olen samaa mieltä että siihen liittyy henkilökohtaisia asioita mutta juuri siksi sen myyminen pitääkin hoitaa itse.

4

775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghghgh

      Myin itse rt-osakkeen joku aika sitten oikotien kautta viikossa. Sain enemmän kuin välittäjä arvioi maksimihintapyynniksi ja säästin sen välittäjäpalkkion. Osakkeen voisin myydä uudelleenkin itse, kiinteistön suhteen miettisin.

      Kannattaa panostaa myynti-ilmoitukseen, kuviin ja esittelyhetken siivoukseen: turhat huonekalut, tiskiharjat yms. pois, mutta ei mitään ylilyöntejä - ei saa vaikuttaa stailatulta.

    • jyrcelö

      Asunto meni viikossa ja sain mitä pyysin. Olen usein miettinyt miksi niille pukuheeboille pitäis maksaa tähtitieteellisiä summia tosi helposta duunista. Asunnon myynti on aika selkeää: myyjällä on tarve myydä ja ostajalla ostaa niin miksi siihen pitäis ottaa joku vetämään välistä.

    • ouooiuu

      Jos asunto on halutulla alueella, itse myynti on melko vaivatonta. Jos se sijaitsee ei-niin-halutulla alueella tai jostain muusta syystä myynti kestää kuukausia, välittäjän käyttö on vaivattomampaa. Harva jaksaa itse pitää kymmeniä näyttöjä.

      Olen samaa mieltä, että asunnon omistaja tietää asunnosta ja taloyhtiöstä enemmän kuin välittäjä.

      Ostajana etsii asunnosta myös niitä negatiivisia puolia, joilla voi perustella alempaa hintatarjousta. Asunnon huonojen puolien esittäminen välittäjälle on mutkattomampaa kuin omistajalle, joka saattaa vetää herneen nenään.

    • Melkein LKV

      Tähänhän on ihan pakko kommentoida, kun ihan sydämessä tunsin itseni niin turhaksi ja vihatuksi:)
      Tosiasia on, että tähän välittäjien ammattikuntaan mahtuu paljon sooloilijoita, kuten mihin tahansa muuhunkin ammattikuntaan. Minusta on hirvittävän surullista, että elämäänsä kyllästyneet tädit tai huijariluonteiset limanuljaskat, sekä ne huolimattomat ja välinpitämättömät perseennuolijat ylipäätään pääsevät tälle alalle. Ne pilaavat meidän maineen. Mutta toisaalta, heidän takiaan täällä on helppo erottua joukosta ;)

      Tottakai voi myydä asuntonsa itse, ja jos se tuntuu helpolta, niinkuin sinun tapauksessasi, go for it!
      Kohtuuhintaisen asunnon myyminen hyvältä paikalta ei ole nimittäin vaikeaa, mutta ostaminen voi tuntua monesta turvattomalta ilman välittäjää (kokemuksen syvä rintaääni).
      Voisin kirjoittaa aiheesta kirjan, mutta säästän teidät siltä.

      Esitän nöyrimmän toivomukseni, että sen sijaan, että täällä jatkuvasti haukutaan välittäjiä ja sitä kuinka laiskoja he ovat, eikö kenelläkään löytyisi positiivista kokemusta välittäjän palkkaamisesta?
      Itse ainakin olen sellainen välittäjä, joka lomallaankin lähtee pitämään kolmen tunnin näyttöä tarjouksen saadakseen ja vääntää parhaan hinnan myyjälle jättäen myös ostajan tyytyväiseksi. En voi uskoa, ettei meitä olisi ainakin 10-20% alan työntekijöistä! Mutta, se olisi kyllä liian vähän. Täytyy siis olla huolellinen jos vielä näiden kirjoitteluiden lukemisen jälkeen kukaan välittäjää uskaltaa ottaa.

      Kuule myyjämies, voisit tulla meille hommiin! Kaltaisiasi kaivataan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe