Toisen luokan purjehtija?

Siniristilippu

Olen lapsesta saakka liikkunut merellä ja
perheeni kanssa purjehtinut kahdeksan kesää
Suomen ja Ruotsin rannikoilla. Pikku purteni
perässä on aina liehunut Suomen lippu. En siis
kuulu mihinkään purjehdusseuraan. Silloin tällöin
törmään asenteisiin, joiden mukaan olen jotenkin
ulkopuolinen. Veneenikin on ilmeisen huonosti
hoidettu ja turvaton koska sitä ei ole seuran
toimesta katsastettu. Onko niin, että
tavallisella itsesuojeluvaistolla ja vuosien
aikana kertyneellä kokemuksella varustettu meren
ystävä ei voi olla kunnon veneilijä kuulumatta
pursiseuraan? Olenko väärässä kun sijoitan rahani
mieluummin veneen varusteluun kuin seurojen
maksuihin. En suuremmin välitä käydä seurojen
sosiaalisaarissa, joissa jokaisella on oma
paikkansa ja sisäpiiri hämmästelee uutta tulijaa.
Saisinko asiallista palautetta asenteellisiksi
itsensä myöntäviltä.

39

6806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentti

      Suomen lippu perässä seilaa kahdenlaista väkeä.
      Niitä, jotka eivät halua kuulua seuraan - kuten
      sinä. Osa tästä joukosta on aikanaan kuulunut
      johonkin seuraan, mutta kyllästynyt maksamaan tai
      kuuntelemaan sitä sisäänlämpävää narinaa. Toinen
      joukko koostuu veneen vuokranneista, ja tämä
      porukka saattaa herättää hiukan 'pelkoa' muissa.
      Itse olen nähnyt pari vuokraveneellä tehtyä aika
      huimaa rantautumista, jossa ei piitattu kolhuista
      eikä vääntyneistä mantookintolpista. Toki
      vuokraveneilijöissä on taitaviakan, mutta on siellä
      myös tumpeloita.

      • Sailor

        Turha on haukkua vuokrapurjeveneellä
        purjehtijoita. Heidän joukostaan löytyy kyllä
        hyvin kokeneita purjehtijoita. Kaikki eivät voi
        tai halua investoida omaan purjeveneeseen, koska
        joillekin riittää viikon tai kahden purjehdusloma
        vuodessa. Eihän venettä kannatta seisottaa
        rannalla ellei ole mahdollista purjehtia sillä
        koko kesää. Vuokraveneilijät ovat kyllä hankkineet
        purjehduskokemuksensa ihan muutoin kuin
        vuokravenepurjehduksella esim pitkän
        meripartiopurjehduksen kautta. Itseasiassa
        käymällä meripartion kautta purjehduskoulutuksen
        kaikki vaiheet saa todella hyvän
        purrjehdusopetuksen. Suomen partiolaisten
        kipparikurssi vastaa saaristo-, rannikko- ja
        avomeritutkintoa käytännön purjehduksineen.
        Monilla merimaileja kertyy tuhansia joka kesä.
        Ja kyllä rantautumisessa voi sattua kolhimisia
        kokeneillekin purjehtijoille huonolla säällä!


      • 35 vuotta merellä
        Sailor kirjoitti:

        Turha on haukkua vuokrapurjeveneellä
        purjehtijoita. Heidän joukostaan löytyy kyllä
        hyvin kokeneita purjehtijoita. Kaikki eivät voi
        tai halua investoida omaan purjeveneeseen, koska
        joillekin riittää viikon tai kahden purjehdusloma
        vuodessa. Eihän venettä kannatta seisottaa
        rannalla ellei ole mahdollista purjehtia sillä
        koko kesää. Vuokraveneilijät ovat kyllä hankkineet
        purjehduskokemuksensa ihan muutoin kuin
        vuokravenepurjehduksella esim pitkän
        meripartiopurjehduksen kautta. Itseasiassa
        käymällä meripartion kautta purjehduskoulutuksen
        kaikki vaiheet saa todella hyvän
        purrjehdusopetuksen. Suomen partiolaisten
        kipparikurssi vastaa saaristo-, rannikko- ja
        avomeritutkintoa käytännön purjehduksineen.
        Monilla merimaileja kertyy tuhansia joka kesä.
        Ja kyllä rantautumisessa voi sattua kolhimisia
        kokeneillekin purjehtijoille huonolla säällä!

        Vuokrapurjehtija hyppää aina lomansa alussa
        hänelle täysin tuntemattomaan purkkiin ja alkaa
        sitten harjoitella manöövereitä muitten joukossa.
        Esim laituriin tulo ja siitä pois pakittaminen
        ovat asioita, jotka opitaan vasta ajan kanssa
        vaikka merellä muuten pärjättäisiinkin. Jos on
        aloittanut veneilynsä vaikka Avance 245
        kokoluokalla ja siirtynyt siitä jouhevasti
        isompiin on kokemusta veneen käyttäytymisestä eri
        tilanteissa aivan eri tasolla kuin
        vuokraveneilijällä.

        Meripartiolainenkin voi oppia purjehtimaan, mutta
        kyllä se on varminta omalla paatilla. Veneestä
        kollektiivisesti huolehtiminen voi toimia, mutta
        varmuuden saa itse paattinasa kunnossa pitävä.


      • WILLAM 3
        35 vuotta merellä kirjoitti:

        Vuokrapurjehtija hyppää aina lomansa alussa
        hänelle täysin tuntemattomaan purkkiin ja alkaa
        sitten harjoitella manöövereitä muitten joukossa.
        Esim laituriin tulo ja siitä pois pakittaminen
        ovat asioita, jotka opitaan vasta ajan kanssa
        vaikka merellä muuten pärjättäisiinkin. Jos on
        aloittanut veneilynsä vaikka Avance 245
        kokoluokalla ja siirtynyt siitä jouhevasti
        isompiin on kokemusta veneen käyttäytymisestä eri
        tilanteissa aivan eri tasolla kuin
        vuokraveneilijällä.

        Meripartiolainenkin voi oppia purjehtimaan, mutta
        kyllä se on varminta omalla paatilla. Veneestä
        kollektiivisesti huolehtiminen voi toimia, mutta
        varmuuden saa itse paattinasa kunnossa pitävä.

        HOMOJA JA LUULETTE OLEVANNE MYÖS RIKKAITA.


      • 8+14
        WILLAM 3 kirjoitti:

        HOMOJA JA LUULETTE OLEVANNE MYÖS RIKKAITA.

        mulla on vene myynnissä halvalla. anna yhteystietos ja tehdään kaupat. pääset piireihin.


    • Dunkku

      eikä lahoa heiluttaa, molemmat kaatuu päälle.

      Varmasti seuralippulaisetkin silloin tällöin
      kohtaavat asenteellisen ...................

    • Katsastusmies

      Ennakkoluulot voivat johtua seuraavista syistä:
      - ainoastaan seuran katsastama vene voi kuulua
      seuran alusrekisteriin ja on oikeutettu
      käyttämään veneseuran perälippua. Näinollen
      seuran perälippu takaa aluksen ja varusteiden
      kunnon.
      - seura on vastuussa jäsentensä käyttäytymisestä.
      Ollessani seuramme kommodoori vuosia sain lähes
      joka kesä yhteydenottoja seuran
      veneiden "törttöilystä" ja huonosta käytöksestä
      satamissa ja väylillä. Nämä selvitettiin ja
      mikäli oli aihetta seurasi pahimillaan lipun
      huostaanotto (=erottaminen seurasta). Veneseuran
      perälipun tulisi taata myös jonkinlainen
      käytöksen taso.
      Tässä päällimmäiset seikat jotka saattavat johtaa
      asenteelliseen, kokemaasi valitettavaan
      suhtautumiseen.
      Korostan että veneseuran lippu ei yksinään takaa
      veneen ja kipparin "kuntoa", mutta on kuitenkin
      eräänlainen osoitus oikeasta hengestä ja
      pyrkimyksestä oikeaan veneilyasenteeseen. Siihen
      muuten kuuluu kaikkien kanssavenelijöiden
      kunnioitus, lipusta riippumatta.
      Oikea asenne ja kipparin kokemus sekä veneen
      kunto ovat mahdollisia myös ilman seuran
      perälippua, mikä meidän kanssaveneilijöiden
      tulisi muistaa ! Ymmärrän myös että kuuluminen
      seuraan maksaa ja että seuran toimintatavat eivät
      aina tyydytä, ja tämä johtaa "privatismiin". Se
      suotakoon ja hyväksyttäköön
      ilman "mielenosoitusta".
      Tässä muutama selvennys siihen, mikä sinua
      askarrutti kysymyksessäsi

      P.S. Kaikki vuokraveneet ovat
      merenkuluntarkastajan katsastamia, niin että
      ainakin aluksen kunto on taattu.

      • Minor

        Kaikki ovat samanarvoisia merellä ,oli sitten
        Suomen lippu tai purjehdusseuran lippu
        veneessä.Se joka haluaa kuulua seuraan on hänen
        asia, se joka ei halua on myös hänen oma asia.
        Ihmistä arvostetaan sen mukaan miten hän
        käyttäytyy, meidän joukossa löytyy niin erilaisia
        ihmisiä.Aja sinä veneelläsi Suomen lipulla eikä
        kenelläkään ole oikeutta luulla että olisi sinua
        parempia vaikka sattuu olemaan seuralippu omassa
        veneessä.


    • HA

      Myönnän tarkkaavaisuustasoni aina hieman
      nousevan, kun kauppalipun alla kulkeva vene tulee
      lähietäisyydelle. Tiedän varsin hyvin, että
      käyttöön on useita mahdollisia syitä, joista
      suurin osa on jo yllä lueteltu. Joukkoon mahtuvat
      hyvin nekin, jotka katsovat katsastusvarusteiden
      hankinnan turhaksi menoeräksi samalla tavalla
      kuin seurojen aiheuttamat kustannuksetkin, joten
      säästävät samantien molemmista. Toisaalta mukana
      on kokeneita kippareita täysin asiallisilla
      veneillä ja kaikkea tältä väliltä.
      Todennäköisyys, että kauppalipulla kulkeva
      suhtautuu veneilyyn pienemmällä antaumuksella
      kuin seuraa kuuluva tuntuu olevan suurempi. Siis
      vain todennäköisyys. Tilanne on vastaava kuin
      purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden välisessä
      ikuisuuskiistassa; mätiä omenoita ei tarvita
      montaakaan koko joukon leimaamiseksi.

      • eurolippu

        tuo seuralippu. Niin hieno kuin se onkin, niin
        valitettavasti myös jakaa helposti väkeä.On
        hiukan parempi.Joskus tulee mieleen, pitääkö
        lippua ollenkaan.onko tästä jotain lakimääräistä
        säädöstöä.Muualla purjehtiessa huomaa, että
        suomalaiset suhtautuvat lippukulttuuriin paljon
        muita vakavammin, ohkohan se tämä venäjän
        laivaston pursiseuralippu


      • jp
        eurolippu kirjoitti:

        tuo seuralippu. Niin hieno kuin se onkin, niin
        valitettavasti myös jakaa helposti väkeä.On
        hiukan parempi.Joskus tulee mieleen, pitääkö
        lippua ollenkaan.onko tästä jotain lakimääräistä
        säädöstöä.Muualla purjehtiessa huomaa, että
        suomalaiset suhtautuvat lippukulttuuriin paljon
        muita vakavammin, ohkohan se tämä venäjän
        laivaston pursiseuralippu

        Luulisin että lipun käyttö on vapaaehtoista.
        Kannattaa kuitenkin huomioida että kilpailevat
        veneet eivät yleensä käytä perälippua joten
        joissakin tilanteissa saattaa tulla
        väärinkäsityksiä.
        Tällä tarkoitan sitä että on kohteliasta että ei
        kilpaileva vene väistää kilpailevaa venettä
        vaikka tällä olisikin olisikin kulkuoikeus jne.


      • HA
        jp kirjoitti:

        Luulisin että lipun käyttö on vapaaehtoista.
        Kannattaa kuitenkin huomioida että kilpailevat
        veneet eivät yleensä käytä perälippua joten
        joissakin tilanteissa saattaa tulla
        väärinkäsityksiä.
        Tällä tarkoitan sitä että on kohteliasta että ei
        kilpaileva vene väistää kilpailevaa venettä
        vaikka tällä olisikin olisikin kulkuoikeus jne.

        Mutta hyödyllistä se on. Viranomaiset suhtautuvat
        kotivesilläkin tietyllä epäilyllä veneeseen, joka
        ei näytä kansallisuuttaan ja ulkomaille mennessä
        liputtomuudesta voi melkein jo joutua putkaan.
        Kauppalipusta poikkeava pursiseuralippu ei muuten
        ole kovinkaan merkillinen poikkeus maailmassa ja
        Itämeren rannoilla meidän pursiseuralippumme
        tunnetaan nykyään jo ihan riittävän hyvin,
        ulkopuolella alkaa tehdä tiukkaa.


      • TJ
        HA kirjoitti:

        Mutta hyödyllistä se on. Viranomaiset suhtautuvat
        kotivesilläkin tietyllä epäilyllä veneeseen, joka
        ei näytä kansallisuuttaan ja ulkomaille mennessä
        liputtomuudesta voi melkein jo joutua putkaan.
        Kauppalipusta poikkeava pursiseuralippu ei muuten
        ole kovinkaan merkillinen poikkeus maailmassa ja
        Itämeren rannoilla meidän pursiseuralippumme
        tunnetaan nykyään jo ihan riittävän hyvin,
        ulkopuolella alkaa tehdä tiukkaa.

        Ulkomailla kuljettaessa aluksen PITÄÄ käyttää
        perälippua, joka osoittaa aluksen kotimaan.
        Lisäksi kauppa-alusten pitää aina kulussa
        ollessaan käyttää perälippua, oli sitten
        kotoisilla tai vierailla vesillä.

        Suomalaisilta huvialuksilta ei kuitenkaan
        Suomessa vaadita perälippua, valvonta saattaisi
        nimittäin osoittautua ylivoimaiseksi. Tosin
        pursiseurojen säännöissä yleensä vaaditaan
        jäsentä käyttämään seuran lippua.

        Pitää kuitenkin huomata (jos siis aivan tarkkoja
        ollaan) että pursiseura lippu EI OLE
        kansallisuuslippu, joten sitä ei oikeastaan saisi
        käyttää perälippuna ulkomailla. Ulkomailla
        purjehdittaessa pursiseuralippu pitäisi siis
        korvata puhtaalla Suomen lipulla.

        Käytäntö on tietysti jotain aivan muuta.


      • HA
        TJ kirjoitti:

        Ulkomailla kuljettaessa aluksen PITÄÄ käyttää
        perälippua, joka osoittaa aluksen kotimaan.
        Lisäksi kauppa-alusten pitää aina kulussa
        ollessaan käyttää perälippua, oli sitten
        kotoisilla tai vierailla vesillä.

        Suomalaisilta huvialuksilta ei kuitenkaan
        Suomessa vaadita perälippua, valvonta saattaisi
        nimittäin osoittautua ylivoimaiseksi. Tosin
        pursiseurojen säännöissä yleensä vaaditaan
        jäsentä käyttämään seuran lippua.

        Pitää kuitenkin huomata (jos siis aivan tarkkoja
        ollaan) että pursiseura lippu EI OLE
        kansallisuuslippu, joten sitä ei oikeastaan saisi
        käyttää perälippuna ulkomailla. Ulkomailla
        purjehdittaessa pursiseuralippu pitäisi siis
        korvata puhtaalla Suomen lipulla.

        Käytäntö on tietysti jotain aivan muuta.

        Pursiseuralippu on taatusti virallinen
        kansallisuuslippu lakien ja asetuksien mukaan
        niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.


      • 19
        TJ kirjoitti:

        Ulkomailla kuljettaessa aluksen PITÄÄ käyttää
        perälippua, joka osoittaa aluksen kotimaan.
        Lisäksi kauppa-alusten pitää aina kulussa
        ollessaan käyttää perälippua, oli sitten
        kotoisilla tai vierailla vesillä.

        Suomalaisilta huvialuksilta ei kuitenkaan
        Suomessa vaadita perälippua, valvonta saattaisi
        nimittäin osoittautua ylivoimaiseksi. Tosin
        pursiseurojen säännöissä yleensä vaaditaan
        jäsentä käyttämään seuran lippua.

        Pitää kuitenkin huomata (jos siis aivan tarkkoja
        ollaan) että pursiseura lippu EI OLE
        kansallisuuslippu, joten sitä ei oikeastaan saisi
        käyttää perälippuna ulkomailla. Ulkomailla
        purjehdittaessa pursiseuralippu pitäisi siis
        korvata puhtaalla Suomen lipulla.

        Käytäntö on tietysti jotain aivan muuta.

        Siis se, miten mona virhettä oli tähänkin kirjoitukseen saatu mahtumaan :DDD

        "Ulkomailla kuljettaessa aluksen PITÄÄ käyttää
        perälippua, joka osoittaa aluksen kotimaan."

        Ei tarvitse.

        "Lisäksi kauppa-alusten pitää aina kulussa
        ollessaan käyttää perälippua, oli sitten
        kotoisilla tai vierailla vesillä."

        Ei tarvitse.

        "Suomalaisilta huvialuksilta ei kuitenkaan
        Suomessa vaadita perälippua, valvonta saattaisi
        nimittäin osoittautua ylivoimaiseksi. "

        Ei johdu valvonnan vaikeudesta vaan siitä, että mikään pykälä ei sellaista vaadi.

        "Pitää kuitenkin huomata (jos siis aivan tarkkoja
        ollaan) että pursiseura lippu EI OLE
        kansallisuuslippu, joten sitä ei oikeastaan saisi
        käyttää perälippuna ulkomailla. Ulkomailla
        purjehdittaessa pursiseuralippu pitäisi siis
        korvata puhtaalla Suomen lipulla."

        Ja tämäkin on väärin, sillä pursiseuralippu (yhdyssana, muuten!) on laissa rinnastettu ihan samanveroiseksi tavallisen Suomen lipun kanssa.

        No, näkyy olleen vanha ketju, jonka joku on jostain syystä kaivanut esiin. Ehkä 9 vuodessa on tietotaso palstallakin kohonnut. Vaikka olihan täällä niitäkin, jotka lujasti vannoivat, että Selänteen veneen kippari tulee saamaan sakot pätevyyskirjan puuttumisesta, vaikka jokainen lukutaitoinen näki, ettei asetus sellaista vaatinut. Tosin, eipä MKL:ssakaan osattu lukea.


      • VILLE D
        19 kirjoitti:

        Siis se, miten mona virhettä oli tähänkin kirjoitukseen saatu mahtumaan :DDD

        "Ulkomailla kuljettaessa aluksen PITÄÄ käyttää
        perälippua, joka osoittaa aluksen kotimaan."

        Ei tarvitse.

        "Lisäksi kauppa-alusten pitää aina kulussa
        ollessaan käyttää perälippua, oli sitten
        kotoisilla tai vierailla vesillä."

        Ei tarvitse.

        "Suomalaisilta huvialuksilta ei kuitenkaan
        Suomessa vaadita perälippua, valvonta saattaisi
        nimittäin osoittautua ylivoimaiseksi. "

        Ei johdu valvonnan vaikeudesta vaan siitä, että mikään pykälä ei sellaista vaadi.

        "Pitää kuitenkin huomata (jos siis aivan tarkkoja
        ollaan) että pursiseura lippu EI OLE
        kansallisuuslippu, joten sitä ei oikeastaan saisi
        käyttää perälippuna ulkomailla. Ulkomailla
        purjehdittaessa pursiseuralippu pitäisi siis
        korvata puhtaalla Suomen lipulla."

        Ja tämäkin on väärin, sillä pursiseuralippu (yhdyssana, muuten!) on laissa rinnastettu ihan samanveroiseksi tavallisen Suomen lipun kanssa.

        No, näkyy olleen vanha ketju, jonka joku on jostain syystä kaivanut esiin. Ehkä 9 vuodessa on tietotaso palstallakin kohonnut. Vaikka olihan täällä niitäkin, jotka lujasti vannoivat, että Selänteen veneen kippari tulee saamaan sakot pätevyyskirjan puuttumisesta, vaikka jokainen lukutaitoinen näki, ettei asetus sellaista vaatinut. Tosin, eipä MKL:ssakaan osattu lukea.

        SULLA ON KAIKKI VÄÄRIN HANKI FAKTAT OIKEIN ENNEN KUIN RUPEAT MUITA KORJAAMAAN. NIMIM. KOKEILE MENNÄ VENETSUELAAN SUOMALAISEN VENEKERHON LIPPU HEILUMASSA


      • 17
        VILLE D kirjoitti:

        SULLA ON KAIKKI VÄÄRIN HANKI FAKTAT OIKEIN ENNEN KUIN RUPEAT MUITA KORJAAMAAN. NIMIM. KOKEILE MENNÄ VENETSUELAAN SUOMALAISEN VENEKERHON LIPPU HEILUMASSA

        Ei mikään laki eikä asetus, edes venezuelalainen, estä käyttämästä pursiseuralippua. Jos paikallinen viranomainen vain ei sitä tunnista, noudatetaan silti paikallisen viranomaisen tahdon mukaista käytäntöä.

        Ja opettele sinä ensin kirjoittamaan ymmärrettävää tekstiä välimerkkeineen, kapiteeleista puhumattakaan.


      • näin se vaan menee
        VILLE D kirjoitti:

        SULLA ON KAIKKI VÄÄRIN HANKI FAKTAT OIKEIN ENNEN KUIN RUPEAT MUITA KORJAAMAAN. NIMIM. KOKEILE MENNÄ VENETSUELAAN SUOMALAISEN VENEKERHON LIPPU HEILUMASSA

        Sen ohella, että opettelisit kirjoittamaan, kannattaisi myös perehtyä muutenkin vähän asioihin. Se edellinen "korjaaja" oli nimittäin kohta kohdalta oikeassa.

        Toisin kuin monesti luullaan, kansainvälinen lainsäädäntö ei vaadi miltään aluksilta lipun käyttöä. Joissain maissa sitä vaaditaan kansallisessa lainsäädännössä. Mutta niidenkin maiden on hyväksyttävä sellainen lippu, jonka aluksen rekisteröintimaa hyväksyy.

        Käytännössä voi kyllä olla vaikeaa saada jossain kaukomailla virkamies tajuamaan, että seuralippu on laillinen, kun sitä ei hänen lippukirjassaan ole.


    • Suomen Pursiseura r.y.

      Viime kesänä eräs pursiseuran mies nimitteli
      minua amatööriveneilijäksi ja ihmetteli kun en
      kuulu mihinkään seuraan.
      Olen harrastanut veneilyä 25 vuotta plus kersana
      vanhempien mukana ja aina on perässä liehunut
      suomen lippu. Veneeni on varusteltu, isohko ja
      turvallinen.
      Toki on niitä jotka suhtautuvat minuunkin
      asiallisesti, kiitokset Pohjois Päijänteen
      Pursiseuran kavereille, sen seuran kaverit jopa
      puhuvat minulle. Vastaan kun on tullut niitäkin
      jotka eivät edes tervehdi.

    • MSK

      Veneseurat tekevät arvokasta työtä veneilijöiden
      hyväksi ja siksi on mukava, että voi lipullakin
      tunnustaa kuuluvansa joukkoon. Lipputouhu vaan
      näyttää menneen liian totiseksi ja elitistiseksi
      puuhailuksi. Tapaviidakkohan se on ollut aina.
      Siisti, oikeankokoinen ja oikein nostettu lippu
      on tärkein, seuran tai tavallinen siniristi.
      Seuran lippu voi taata, että vene on katsastettu
      ja minimivarustettu mutta veneilijän asenteista
      tai merimiestaidosta se ei kerro juuri mitään.
      Itse olen usein havainnut, että järeissä,
      hyvinvarustelluissa ja todella merikelpoisissa
      veneissä liehuu pelkkä Suomen lippu. Siihen
      vaihdan ylpeästi minäkin aina kun menen
      aluevesirajojen ulkopuolella.

    • Paljon nähnyt ja kokenut

      Tunsit olevasi toisen luokan veneilijä, kun et
      käytä pursiseuralippua. Karu totuus on kuitenkin
      se, että olet todellisuudessa KOLMANNEN luokan
      veneilijä! Ensimmäisen luokan veneilijällä liehuu
      Merikarhujen viiri mastossa ! Ne (merikarhut)
      sitten katselevat nenänvartta pitkin hikistä
      kiuluasi ökysatamiensa laitureista, joihin ei
      tavallisilla ihmisillä ole asiaa edes hätätilassa!
      Näitä satamia kasvaa, kuin sieniä sateella aina
      parhaisiin ja perinteisiin rantautumispaikkoihin!
      että

      • Siniristilippu

        Tuo on kyllä totta. Olinpa kömpelö kun huomannut
        surkeaa jamaani kolmannen luokan veneilijänä.
        Tapanani on mennä ottamaan köysiä vastaan kun
        uusi vene on tulossa laituriin. Muutaman kerran
        olen törmännyt veneisiin, joille apu ei kelpaa.
        Nämä ovat aina olleet karhuja. Nyt olen jo
        oppinut katsomaan, että mastossa ei ole karhujen
        viiriä ennen kuin menen ottamaan köysiä vastaan.
        Kaikki karhutkaan eivät varmasti ole näitä kaikki
        tilanteet hallitsevia apua kaipaamattomia merten
        monitaitureita. Heissäkin on suurin osa ihan
        asiallista väkeä. Ne muutamat vaan saavat aikaan
        sen, että normaalitilanteessa en mene itseäni
        laiturille nolaamaan turhaan apua karhuille
        tarjotessani. Taitavat karhut tehdä siinä
        karhunpalvelusta itselleen. Itsekin luulen
        saavani veneeni laituriin ilman apuakin ainakin
        normaalioloissa. On vaan mukava saada
        positiivinen kontakti naapuriveneisiin heti
        laituriin tullessa ja vaihtaa muutama sana
        lyhytaikaisten uusien kesänaapureiden kanssa.
        Niin, että mulle kyllä apu kelpaa hyvälläkin
        kelillä.

        Oma juttunsa ovat taas ne veneiljät, jotka
        veneessään istuen tuijottavat, että ei kai toi
        tolvana nyt vaan kolhi mun venettä tuohon
        tunkiessaan. Istuvat sitloodassaan eväänsäkään
        liikauttamatta. Kiitos teille. Te muistutatte
        minua aina siitä että kuinka hyvin omat asiani
        sentään ovat, vaikka en pursiseuraan kuulukaan.
        Vielä on säilynyt edes pientä aivotoimintaa ja
        auttamisen halua tässä "hoitakaa omat asianne"-
        maailmassa. Merenkulkukin on yhteistyötä ja
        toisten ihmisten huomioon ottamista.


      • jollamies
        Siniristilippu kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta. Olinpa kömpelö kun huomannut
        surkeaa jamaani kolmannen luokan veneilijänä.
        Tapanani on mennä ottamaan köysiä vastaan kun
        uusi vene on tulossa laituriin. Muutaman kerran
        olen törmännyt veneisiin, joille apu ei kelpaa.
        Nämä ovat aina olleet karhuja. Nyt olen jo
        oppinut katsomaan, että mastossa ei ole karhujen
        viiriä ennen kuin menen ottamaan köysiä vastaan.
        Kaikki karhutkaan eivät varmasti ole näitä kaikki
        tilanteet hallitsevia apua kaipaamattomia merten
        monitaitureita. Heissäkin on suurin osa ihan
        asiallista väkeä. Ne muutamat vaan saavat aikaan
        sen, että normaalitilanteessa en mene itseäni
        laiturille nolaamaan turhaan apua karhuille
        tarjotessani. Taitavat karhut tehdä siinä
        karhunpalvelusta itselleen. Itsekin luulen
        saavani veneeni laituriin ilman apuakin ainakin
        normaalioloissa. On vaan mukava saada
        positiivinen kontakti naapuriveneisiin heti
        laituriin tullessa ja vaihtaa muutama sana
        lyhytaikaisten uusien kesänaapureiden kanssa.
        Niin, että mulle kyllä apu kelpaa hyvälläkin
        kelillä.

        Oma juttunsa ovat taas ne veneiljät, jotka
        veneessään istuen tuijottavat, että ei kai toi
        tolvana nyt vaan kolhi mun venettä tuohon
        tunkiessaan. Istuvat sitloodassaan eväänsäkään
        liikauttamatta. Kiitos teille. Te muistutatte
        minua aina siitä että kuinka hyvin omat asiani
        sentään ovat, vaikka en pursiseuraan kuulukaan.
        Vielä on säilynyt edes pientä aivotoimintaa ja
        auttamisen halua tässä "hoitakaa omat asianne"-
        maailmassa. Merenkulkukin on yhteistyötä ja
        toisten ihmisten huomioon ottamista.

        Jutut pitää paikkansa, kummaa porukkaa
        ovat nämä vihreän viirin miehet.
        Tavaksi on tosiaan tullut, että ennen kuin
        moikkaa on katsottava onko saalingissa
        vihreä viiri ,sen verran yrmeetä jengiä on .
        Olen myös henk.koht. nähnyt miten lähes
        tyhjästä karhujen satamasta ajettiin poijusta
        pois Hollantilainen vene,että tämmöstä
        seurakuntaa.


      • Nallukka
        jollamies kirjoitti:

        Jutut pitää paikkansa, kummaa porukkaa
        ovat nämä vihreän viirin miehet.
        Tavaksi on tosiaan tullut, että ennen kuin
        moikkaa on katsottava onko saalingissa
        vihreä viiri ,sen verran yrmeetä jengiä on .
        Olen myös henk.koht. nähnyt miten lähes
        tyhjästä karhujen satamasta ajettiin poijusta
        pois Hollantilainen vene,että tämmöstä
        seurakuntaa.

        Siis Sinä.


      • Kiitos ja anteeksi.
        jollamies kirjoitti:

        Jutut pitää paikkansa, kummaa porukkaa
        ovat nämä vihreän viirin miehet.
        Tavaksi on tosiaan tullut, että ennen kuin
        moikkaa on katsottava onko saalingissa
        vihreä viiri ,sen verran yrmeetä jengiä on .
        Olen myös henk.koht. nähnyt miten lähes
        tyhjästä karhujen satamasta ajettiin poijusta
        pois Hollantilainen vene,että tämmöstä
        seurakuntaa.

        Saako kysyä vai onko tämä sisäpiiri juttuja? Niin
        mitkä helvetin karhut? Onko näitä esim. Helsingin
        vesillä vai Saimaalla? Onko se joku veneseura?


      • Paljon nähnyt
        Nallukka kirjoitti:

        Siis Sinä.

        Tottakai, kun ei koskaan ole varaa hankkia NIIN
        hienoa venettä. Jäsenyyttä kyllä tarjottiin kauan
        sitten vielä "rehellisellä" 70-luvulla. En
        liittynyt


      • Paljon kokenut
        Kiitos ja anteeksi. kirjoitti:

        Saako kysyä vai onko tämä sisäpiiri juttuja? Niin
        mitkä helvetin karhut? Onko näitä esim. Helsingin
        vesillä vai Saimaalla? Onko se joku veneseura?

        "Sjöbjörnarna" på bättre språk


      • Ei merikarhu

        Miksi järjestön, joka omilla rahoillaan ostaa,
        rakentaa ja ylläpitääsaaria ja satamia,
        osallistuu aktiivisesti ympäristönsuojeluun ym.
        ym. pitäisi ottaa septittömät / septilliset
        siipiveikot hoivattavikseen ?

        Klassisen esimerkin merihädässä käännyttämisestä
        voisi myös unohtaa, ei se kusihätä ja ankkurin
        laskeminen nyt vielä niin suuri hätä ole.


      • Helmeri

        Kappas kun en koskaan huomannut moista niinä
        vuosina kun itselläni ei vihreää viiriä ollut.
        Enkä sen jälkeenkään, kun olen ollut
        viirittömässä veneessä miehistönä. Aina on metsä
        vastannut niinkuin sinne on huudettukin.

        Sen ulkopuolisten pois hätistämisen hyvin
        ymmärtää, jos katsoo asiaa seuran puolelta.
        Vakiotarina, jonka näissä keskusteluissa aina
        joku tuo esille, on merihädässä olevan veneen
        käännyttäminen pois suojasatamasta. Näitä juttuja
        on useaan otteeseen karhujen hallituksessa
        tutkittu ja löydetty melko tarkkaan sama määrä
        urbaaneja legendoja. Mitä tulee satamien
        rohmuamiseen, pitäisi asia suhteuttaa tarjolla
        olevien luonnonsatamien määrään. Jos 25 satamaa
        jaetaan Haminan ja Rauman välille, niin voi olla
        varma, että jokaiselle vielä löytyy vapaitakin.


      • Paljon kokenut
        Ei merikarhu kirjoitti:

        Miksi järjestön, joka omilla rahoillaan ostaa,
        rakentaa ja ylläpitääsaaria ja satamia,
        osallistuu aktiivisesti ympäristönsuojeluun ym.
        ym. pitäisi ottaa septittömät / septilliset
        siipiveikot hoivattavikseen ?

        Klassisen esimerkin merihädässä käännyttämisestä
        voisi myös unohtaa, ei se kusihätä ja ankkurin
        laskeminen nyt vielä niin suuri hätä ole.

        ...eli kysymys ei tietenkään ole siitä, millä
        ehdoilla tällaisten yhdistysten tulee toimia, vaan
        MIKSI tällaisia yhdistyksiä syntyy. Ettei vaan
        kuitenkin kaiken takana olisi se halu ylemmyyteen
        muihin nähde


      • Paljon kokenut
        Helmeri kirjoitti:

        Kappas kun en koskaan huomannut moista niinä
        vuosina kun itselläni ei vihreää viiriä ollut.
        Enkä sen jälkeenkään, kun olen ollut
        viirittömässä veneessä miehistönä. Aina on metsä
        vastannut niinkuin sinne on huudettukin.

        Sen ulkopuolisten pois hätistämisen hyvin
        ymmärtää, jos katsoo asiaa seuran puolelta.
        Vakiotarina, jonka näissä keskusteluissa aina
        joku tuo esille, on merihädässä olevan veneen
        käännyttäminen pois suojasatamasta. Näitä juttuja
        on useaan otteeseen karhujen hallituksessa
        tutkittu ja löydetty melko tarkkaan sama määrä
        urbaaneja legendoja. Mitä tulee satamien
        rohmuamiseen, pitäisi asia suhteuttaa tarjolla
        olevien luonnonsatamien määrään. Jos 25 satamaa
        jaetaan Haminan ja Rauman välille, niin voi olla
        varma, että jokaiselle vielä löytyy vapaitakin.

        Tottakai vapaita satamia löytyy saaristosta
        satoja! Huomautinkin vain, että PARHAISIIN
        luonnonsatamiin ei enää rahvaalla ole pääsyä!
        Sitäpaitsi: kyllä 65 satamaa yhden järjestön
        hallinnassa on paljon!
        Urbaaneista legendoista en paljoa perusta! Omat
        sääntönne satamien käytöstä, edes hätätilassa,
        kertoo ka


      • Helmeri
        Paljon kokenut kirjoitti:

        Tottakai vapaita satamia löytyy saaristosta
        satoja! Huomautinkin vain, että PARHAISIIN
        luonnonsatamiin ei enää rahvaalla ole pääsyä!
        Sitäpaitsi: kyllä 65 satamaa yhden järjestön
        hallinnassa on paljon!
        Urbaaneista legendoista en paljoa perusta! Omat
        sääntönne satamien käytöstä, edes hätätilassa,
        kertoo ka

        Se oli siis 25 eikä 65. Eikä säännöt ole omia, ne
        ovat aivan Suomen lain mukaisia.


      • Helmeri
        Kiitos ja anteeksi. kirjoitti:

        Saako kysyä vai onko tämä sisäpiiri juttuja? Niin
        mitkä helvetin karhut? Onko näitä esim. Helsingin
        vesillä vai Saimaalla? Onko se joku veneseura?

        Kun oli näköjään asiallinen kysymys jäänyt ilman
        asiallista vastausta, niin koetetaan vielää
        semmoinenkin tähän laittaa. Merikarhut on melkein
        70 v sitten perustettu matkapurjehtijoiden
        yhdistys. Vuosikymmenten varrella on hankittu
        omia saarisatamia pitkin rannikkoa Haminasta
        Raumalle saakka. Satamat ovat suojaisia ja niissä
        on saunat ja useimmiten poijut. Yhdistykselle on
        siis kertynyt kohtalainen omaisuus, jonka
        vuosittainen ylläpitokin maksaa, vaikka enin osa
        tehdäänkin talkoilla. Lienee siis aika
        ymmärrettävää, että liittyminen ei ole aivan
        halpaa, kun tullaan valmiiksi katetun pöydän
        ääreen. Palveluiden tarjonta on runsaudesta
        huolimatta rajallista, joten uusia jäseniä ei
        vuosittain voida rajattomasti ottaa. Vaatimuksena
        uudelle jäsenelle on kohtalainen määrä
        matkapurjehduskokemusta, oma tarkoitukseen sopiva
        vene ja kolme suosittelijaa, jotka ovat olleet
        ainakin viisi vuotta itse jäseninä. Hakijan pitää
        olla jäsenenä jossain seurassa ja veneen
        katsastettu. Lisää voi katsoa osoitteesta
        https://www.inetcom.fi/merikarhut.


      • Paljon kokenut
        Helmeri kirjoitti:

        Se oli siis 25 eikä 65. Eikä säännöt ole omia, ne
        ovat aivan Suomen lain mukaisia.

        No, tulipa lukihäiriö ja 25 oli kuin 65, tätä
        pahoittelen. Sanoisin kuitenkin, että LIIAN MONTA
        hyvää luonnonsatamaa jää tavallisen veneilijän
        ulottumattomiin. Eräässä toisessa uhteydessä tässä
        keskustelussa joku otti esille
        luonnonsuojelullisetkin näkökohdat. Esimerkkinä
        mainitsen Vattkastin lahden Nauvosta: Ennen
        merikarhujen tuloa vesi oli niin puhdasta, että
        pohjan ja kalaparvet näki yli 8 metrin syvyydestä!
        Nykyään ei näe yli kahta metriä! Ja säännöistä
        vielä: SE NYT VIELÄ PUUTTUISI, ETTEIVÄT NE
        NOUDATTAISI SUOMEN LAKEJA! Omalta osaltani lopetan
        tämän "paskantonkimisen" tähän. Toivon kuitenkin,
        että tästä keskustelusta on ollut j


      • MaTem
        Paljon kokenut kirjoitti:

        No, tulipa lukihäiriö ja 25 oli kuin 65, tätä
        pahoittelen. Sanoisin kuitenkin, että LIIAN MONTA
        hyvää luonnonsatamaa jää tavallisen veneilijän
        ulottumattomiin. Eräässä toisessa uhteydessä tässä
        keskustelussa joku otti esille
        luonnonsuojelullisetkin näkökohdat. Esimerkkinä
        mainitsen Vattkastin lahden Nauvosta: Ennen
        merikarhujen tuloa vesi oli niin puhdasta, että
        pohjan ja kalaparvet näki yli 8 metrin syvyydestä!
        Nykyään ei näe yli kahta metriä! Ja säännöistä
        vielä: SE NYT VIELÄ PUUTTUISI, ETTEIVÄT NE
        NOUDATTAISI SUOMEN LAKEJA! Omalta osaltani lopetan
        tämän "paskantonkimisen" tähän. Toivon kuitenkin,
        että tästä keskustelusta on ollut j

        uRPO KUN EI EDES OSAA TODELLISUUTEEN SUHTEUTTAA, kIRJOITAN NÄIN JOTTA NÄYTTÄISI YHTÄ TYHMÄLTÄ KUIN KOMMENTTISI, sUOMESSAHAN eI oLE kUIN rAPIAT 100 sAARTA sAARISTOMERELLÄ jA nIISTÄ 26 kPLTA oN hIRMUINEN määrä


    • hurley22

      On rikasta ykkösluokkaa, joilla on varaa yksityiseen telakointiin, eikä muutenkaan tarvitse seurojen palveluja.

    • .. ..

      Lupsahtipa juttu pahasti aiheesta sivuun.

      Kyllä mullakin on ajan myötä jäänyt lipun heiluttaminen kotivesillä lähes kokonaan pois. Jotkut erityistilanteet on tietysti erikseen. Kuka nyt mitäkin veneilyltä hakee ja saa.

      Selbst ist der Man, sanoo saksalainen. Anna toisten pörhistellä jos luulevat, että lipun muoto tekee niistä jotenkin parempia.

      • demirkazik

        Joo meillä on perheessä harrastettu matkaveneilyä jo vuodesta 1975 (ekat pidemmät reissut hki-göteborg) ja katsastettu on vene ollut aina, mutta perälippuna aina niin Suomessa kuin ulkomailla tavallinen Siniristi. Vanhempani ovat nykyisin seurassamme vapaajäseniä ja venekin saman seuran rekisterissä, mutta emme koskaan ole "seuralippua" käyttäneet.
        PS: maileja (Mpk)ei tullut viimekesänä yhtään, kun tuo virallinen yksikkö (Si) on kilometri niitä kyllä kertyi reilu 2000 välissä oli pari hiljaista vuotta 2007 kertyi kilometrejä n.3000.


      • 5y6777

        oletteko huomanneet palstalla tai livenä, minkä värinen lippu tekee niistä parempia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe