Tuotekuvauksesta(apua!!)

CanonBeginner

Kamera: EOS 350D ständi
Valkoinen valokuvauskangas löytyy
Kuvauskohde: Polkupyörät

Valaistus ongelma:

Tausta jää aina hieman tummaksi jonka johdosta joutuu photoshopilla muokkamaan valoisuutta ja kontrastia, jotta saadaan tausta aivan valkoiseksi ja tällöin itse tuotteen värimaailma vääristyy. Salamalla otetut kuvat ovat astetta paremmat, mutta valo heijastuu metallipinnoista ikävästi takas. näidenkin kuvien tausta on harmillisen tumma.
Kuvaushallista löytyy luonnonvalkoiset loisteputket katosta, joiden valovoima ei nähtävästi riitä alkuunkaan.

Kertokaas te ammattilaiset millä konstilla saisin tuon taustan täysin valkoiseksi jo kuvaus vaiheessa, sekä tuotteiden värimaailman realistiseksi ja kirkkaaksi. Jokainen kuva jää siis tällähetkellä turhan tummaksi, salamalla tai ei. Olisiko kenties syytä lisäillä loisteputkia lattioille molemmin puolin tjsp?

Joitain satoja euroja olen valmis satsaamaan parempien kuvien toivossa, mutta 1000e studiosalamat käyvät liian kalliiksi!

16

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti minäkin

      Halpoja studiosalamapaketteja on ollut ainakin Cyberphotolla ja välillä jopa Rajalalla.

      Olen nähnyt netissäkin hyviä ohjeita studiovalaistuksesta, mutta parilla googletuksella tarttui tällä kertaa vain tämä:

      Freeman, Michael (2004): Digikuvaajan valaisunhallinta. Jyväskylä, Docendo Finland Oy.

      • Valokuvaaja05

        Ei niitä studiosalamoita ole pakko ostaa. Ne voi ihan hyvin vuokratakin jos tarve ei ole kovin pitkäaikainen tai valoja ei tarvitse usein. Esimerkiki studiovarustamo PK seudulla vuokraa laitteita.

        Onelmasi on se, että valo on hajavaloa ja et pysty hallitsemaan sitä. Käytännössä tarvitset siis ulkopuolista valoa, eli salaman. Lisäksi loisteputkista tulee väärän spektrin omaavaa valoa, eli ne voit salamoiden kanssa unohtaa (loisteputki muuttaa värilämpöään 60hz taajuudella). Katso vaikka nämä pätkät, niin pääset ehkä jo alkuun.

        http://www.youtube.com/watch?v=KoY-cyxDMEk
        http://www.youtube.com/watch?v=ZyJuwK269FI

        Fillarin valaisuun riittää kaksi salamaa jotka heijastat suuren vaalean pinnan kautta. Koko vaikka 2x2m. Tähän käy vaalea vaneri, kapalevy, muovi, tms. Laitat valon tulemaan kohteen molemmilta puolilta ja hivenen yläviistosta. Jos käytössä on softboksit tai isot läpiampuvat sateenvarjot, niin voit suunnata valon suoraan kohteeseen.

        Jos/kun päädyt studiosalamoihin, niin aloita laittamalla kamera M moodiin, Aukoksi vaikka F11, ajaksi 1/200 ja ISO100. Vastaavasti salamat puoliteholle (jos 400-500Ws tehoiset). Ota testikuva ja katso histogrammista ettei pala puhki. Jos silti palaa puhki, niin pienennä aukkoa, vaikkapa F16. Jos jää alivaloittuneeksi, laske valotusaikaa arvoon 1/125 ja jos ei vieläkään riitä, niin nosta saman tehoa. Älä nosta ISO arvoa, koska studiovaloissa riittää potkua ja häviät jälkikäsittelyvarassa.

        Jos haluat että tausta on täysin valkoinen, eli puhkipalanut, niin tarvitset taustan valaisuun oman salaman. Jos asetukset on kuten aiemmin mainitsin, niin 400-500Ws salama polttaa taustan puhki 3/4 teholla jos käytössä on vakioheijastin. Ota vaikka testikuva valon hajoamisesta. Eli väläytät vain taustavalon ja sitten katsot histogrammista puhkipalaneisuuden ja kuvan esikatselusta ylipalamis-indikaattorin (sen joka vilkkuu mustana kuvan päällä).


      • tuolla tavalla
        Valokuvaaja05 kirjoitti:

        Ei niitä studiosalamoita ole pakko ostaa. Ne voi ihan hyvin vuokratakin jos tarve ei ole kovin pitkäaikainen tai valoja ei tarvitse usein. Esimerkiki studiovarustamo PK seudulla vuokraa laitteita.

        Onelmasi on se, että valo on hajavaloa ja et pysty hallitsemaan sitä. Käytännössä tarvitset siis ulkopuolista valoa, eli salaman. Lisäksi loisteputkista tulee väärän spektrin omaavaa valoa, eli ne voit salamoiden kanssa unohtaa (loisteputki muuttaa värilämpöään 60hz taajuudella). Katso vaikka nämä pätkät, niin pääset ehkä jo alkuun.

        http://www.youtube.com/watch?v=KoY-cyxDMEk
        http://www.youtube.com/watch?v=ZyJuwK269FI

        Fillarin valaisuun riittää kaksi salamaa jotka heijastat suuren vaalean pinnan kautta. Koko vaikka 2x2m. Tähän käy vaalea vaneri, kapalevy, muovi, tms. Laitat valon tulemaan kohteen molemmilta puolilta ja hivenen yläviistosta. Jos käytössä on softboksit tai isot läpiampuvat sateenvarjot, niin voit suunnata valon suoraan kohteeseen.

        Jos/kun päädyt studiosalamoihin, niin aloita laittamalla kamera M moodiin, Aukoksi vaikka F11, ajaksi 1/200 ja ISO100. Vastaavasti salamat puoliteholle (jos 400-500Ws tehoiset). Ota testikuva ja katso histogrammista ettei pala puhki. Jos silti palaa puhki, niin pienennä aukkoa, vaikkapa F16. Jos jää alivaloittuneeksi, laske valotusaikaa arvoon 1/125 ja jos ei vieläkään riitä, niin nosta saman tehoa. Älä nosta ISO arvoa, koska studiovaloissa riittää potkua ja häviät jälkikäsittelyvarassa.

        Jos haluat että tausta on täysin valkoinen, eli puhkipalanut, niin tarvitset taustan valaisuun oman salaman. Jos asetukset on kuten aiemmin mainitsin, niin 400-500Ws salama polttaa taustan puhki 3/4 teholla jos käytössä on vakioheijastin. Ota vaikka testikuva valon hajoamisesta. Eli väläytät vain taustavalon ja sitten katsot histogrammista puhkipalaneisuuden ja kuvan esikatselusta ylipalamis-indikaattorin (sen joka vilkkuu mustana kuvan päällä).

        "loisteputki muuttaa värilämpöään 60hz taajuudella"

        Suomessa on käytössä 50 Hz:n verkkotaajuus, siitä johtuen perinteisellä kuristimella varustettu loisteputki välkkyy 100 kertaa sekunnissa.
        Mikä kumma saisi loisteputken värilämpötilan muuttumaan? Ei mikään. Valoisuus kyllä muuttuu välkkymisen tahdissa.


      • valokuvaaja05
        tuolla tavalla kirjoitti:

        "loisteputki muuttaa värilämpöään 60hz taajuudella"

        Suomessa on käytössä 50 Hz:n verkkotaajuus, siitä johtuen perinteisellä kuristimella varustettu loisteputki välkkyy 100 kertaa sekunnissa.
        Mikä kumma saisi loisteputken värilämpötilan muuttumaan? Ei mikään. Valoisuus kyllä muuttuu välkkymisen tahdissa.

        Kyllä se vaan muuttuu. Tavallisen loisteputken spektri ei ole tasainen. Kokeile vaikka kuvata luokkahuoneessa ihmistä salaman kanssa. Jätä mallin taakse reilusti tilaa ja tietysti loisteputket päälle. Sitten kuvaat mallia salamalla ja valotusajalla 1/50, 1/125 ja 1/250. Malli valottuu oikein ttl salamamittauksen takia ja salaman valo (luonnonvalo, 5500-5800K riippuen salaman mallista) antaa mallin kasvoille oikean sävyn. Mutta ku katsot taustaa, niin jokaisessa kuvassa tausta on erisävyinen. Toki valotusaika ja aukko vaikuttavat taustan kirkkauteen (kamera mittaa valotuksen mallista ja säätää salaman tehon oikeaksi), jolloin se ei ehkä ole niin helppoa huomata. Sama asia tulee esiin ilman salamaakin kuvatessa. Asiaa pahentaa vielä se, että useimmiten kaikki loisteputket ovat eri ikäisiä ja suurin osa eri valmistajalta. Kukapa nyt vaihtaisi kaikki loisteputket kun vain yksi on palanut?


      • diagnoosi
        valokuvaaja05 kirjoitti:

        Kyllä se vaan muuttuu. Tavallisen loisteputken spektri ei ole tasainen. Kokeile vaikka kuvata luokkahuoneessa ihmistä salaman kanssa. Jätä mallin taakse reilusti tilaa ja tietysti loisteputket päälle. Sitten kuvaat mallia salamalla ja valotusajalla 1/50, 1/125 ja 1/250. Malli valottuu oikein ttl salamamittauksen takia ja salaman valo (luonnonvalo, 5500-5800K riippuen salaman mallista) antaa mallin kasvoille oikean sävyn. Mutta ku katsot taustaa, niin jokaisessa kuvassa tausta on erisävyinen. Toki valotusaika ja aukko vaikuttavat taustan kirkkauteen (kamera mittaa valotuksen mallista ja säätää salaman tehon oikeaksi), jolloin se ei ehkä ole niin helppoa huomata. Sama asia tulee esiin ilman salamaakin kuvatessa. Asiaa pahentaa vielä se, että useimmiten kaikki loisteputket ovat eri ikäisiä ja suurin osa eri valmistajalta. Kukapa nyt vaihtaisi kaikki loisteputket kun vain yksi on palanut?

        Tavallisen loisteputken spektri on hyvin epätasainen ja siksi huonosti soveltuva valokuvaukseen. Kuitenkin tekemäsi johtopäätös on väärä. Sekavalossa, loisteputki salama, kuvaamisessa aina näkyy ongelmia. Loisteputkien osuus valaistuksesta vaihtelee tietysti sen mukaan kuinka paljon salaman valoa hyödynnetään. Itse loisteputkien väri ei muutu miksikään kuitenkaan, vaikka kokonaisvalaistuksen väritasapaino heittelee juuri sekavalaistuksen takia.


    • valoa?

      Olisiko kuvat mahdollista ottaa ulkona? Tällaisina kauniina syyspäivinä valoa riittää pihalla ihan eri malliin kuin ikkunattomassa hallissa.

    • DikMikko

      Ota siitä pelkästä lakanasta ilman polkupyörää kyva ja säädä valkotasapaino ottamasi kuvan mukaan. (Katso kameran ohje). Sen jälkeen pitäisi lakana olla pyhtaan valkoinen taustalla

    • So.kra

      Jos olet räiminyt kuvia automaattiasetuksilla, yrittää kamera tehdä valkoisesta taustasta keskiharmaata, ei valkoista. Kamerahan ei voi tietää että taustan tulisi olla valkoinen. Kuvaa manuaalilla tai aseta valotuksen korjausta vaikka 1 ev. Kokeilemalla selviää parhaiten.

      Periaatteessa valon pieni määrä ei välttämättä haittaa kun kuvaat jalustalla liikkumatonta kohdetta. Voit surutta käyttää vaikka puolen sekunnin valotusaikaa. Ongelma on valon laatu, joka tuskin tuollaisessa hallissa on kovin hyvä.

      Salamalla kuvatessa, täytyy muistaa ettet pysty suoraan valaisemaan kiiltävää pintaa vaan pinta heijastaa sopivassa kulmassa olevan kohteen valoa. Jos siis salama on sopivassa kulmassa pintaan ja linssiin nähden, heijastuu tosiaan salaman valo suoraan kameraan. Polkupyörän kaarevat pinnat tekevät tästä heijastusten hallinnasta haasteellista. Kuten Valokuvaaja05 mainitsi, iso valkoinen pinta jonka kautta heijastat salaman auttaa. Tällöin kiiltävästä pinnasta ei heijastu salama suoraan, vaan iso valkoinen alue eikä kohteessa näy häiritsevää salaman heijastusta . Toinen halpa vaihtoehto on ohut valkoinen kangas jonka läpi ammut salamalla. Valokuvaaja05:n mainitsemat sateenvarjot ja softboxitkin parantavat laatua ja tekevät heijastuksesta suuremman. Itse käyttäisin mieluummin kirkasta valkoista pintaa joka heijastuu kohteesta linssiin, mutta muut kuin itse kuvaaja eivät eroa sateenvarjoon ei välttämättä huomaa nopealla vilkaisulla ilman lähempää tarkastelua. Periaatteessahan heijastuksessa näkyy tuolloin sateenvarjon "monikulmio" tai suorakulmainen softbox, ellei softbox/varjo ole riittävän lähellä kohdetta (eli riittävän suuren "näköinen" kohteen näkökulmasta, en osaa selittää mutta tajunnet pointin ;) ).

      • So.kra

        Lisätään vielä taustan valaisusta, taustaa ei saa valaista liian voimakkaasti, etenkään jos kohde on lähellä taustaa, muuten kohteen kontrasti kärsii. Riittästi että tausta palaa puhki, mutta ei tosiaankaan 5 stoppia yli sen. Allekirjoittanut on tuon oppinut kantapään kautta. Nimimerkillä "Laitetaan nyt taustaan tarpeeksi valoa niin ei tarvi säätää"


    • 02o

      – vie taustakangas mahdollisimman kauas
      – valaise taustakangas ladonovilla varustetuilla studiosalamoilla (ladonovilla estetään taustavalon osumunen pyörään), pari halvinta salamaa riittänee
      – jos taustakangas läpäisee valoa, valaise sitä takääpäin

    • nimen merkki

      "tuotteen värimaailma vääristyy"
      "Kuvaushallista löytyy luonnonvalkoiset loisteputket katosta"

      Loisteputkien ominaisuus on ettei ne anna koko valospektriä joten olisi suoranainen ihme jos värit ei vääristyisi, varsinkin jos sotket sekaan vielä salamaa.

      "Olisiko kenties syytä lisäillä loisteputkia lattioille molemmin puolin"

      Kyllä, jos haluat lisätä valokuvaukseen sopimatonta valaistusta kuviisi. Hehkulamput on suunnilleen 195 prosenttia paremmat valokuvauskäytössä.

      • sopimatonta”?

      • sopivaa...
        sopimatonta”? kirjoitti:

        ”Loisteputkien ominaisuus on ettei ne anna koko valospektriä”
        lueppa:
        http://www.adlux.fi/public/tyo/valokuvaajat.html

        Varmasti tuolla hallissa on asennettuna katto täyteen noita joten ei siis mitään ongelmaa. Vika on jossain muualla jos kuvan värit on perseestä.


      • So.kra

        Todella surkean valaistuksen saa kyllä nimenomaan korjattua salamoilla, jos tehoa on tarpeeksi (tottakai kuvaa pystyy myös sotkemaan pahemmaksi jos ei ole käryäkään mitä tekee). Tehon ei pitäisi kuvatunlaisissa sisätiloissa olla ongelma. Suljin kameran synkkanopeuteen ja sitten sopiva ISO-arvo / aukko yhdistelmä, sellainen, jolla ei pahemmin vallitseva valo enää kuvaan vaikuta, eli kuva on todella tumma. Sitten vaan salamoilla rakentamaan valaistusta. Tässä tapauksessa on aivan sama vaikka vallitseva valo olisi pinkkiä, se ei pääse näkyvästi vaikuttamaan lopputulokseen.


      • ei pääse näkyvästi
        So.kra kirjoitti:

        Todella surkean valaistuksen saa kyllä nimenomaan korjattua salamoilla, jos tehoa on tarpeeksi (tottakai kuvaa pystyy myös sotkemaan pahemmaksi jos ei ole käryäkään mitä tekee). Tehon ei pitäisi kuvatunlaisissa sisätiloissa olla ongelma. Suljin kameran synkkanopeuteen ja sitten sopiva ISO-arvo / aukko yhdistelmä, sellainen, jolla ei pahemmin vallitseva valo enää kuvaan vaikuta, eli kuva on todella tumma. Sitten vaan salamoilla rakentamaan valaistusta. Tässä tapauksessa on aivan sama vaikka vallitseva valo olisi pinkkiä, se ei pääse näkyvästi vaikuttamaan lopputulokseen.

        ”Todella surkean valaistuksen saa kyllä nimenomaan korjattua salamoilla”
        —no ei todellakaan saa sillä kaikki varjot ovat edelleen ”pinkkiä”.

        Ja ns. luonnonvalkoiset loisteputket ovat n. 3000 K, paivänvalo täysspektriset on n. 5500 K


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7095
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      51
      3422
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2746
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2147
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      42
      2102
    Aihe