Avioehto -kompensaatio kodin hoidosta?

olenko kohtuuton

Hei,

Meillä on kaiken pois sulkeva avioehto, mutta mieheni väittää että jos olemme olleet vaikkapa kymmenen vuotta naimisissa ja eroaisimme, voisin hakea tasinkoa tai muuta häneltä. Puhuuko puppua?

Ennen avioliittoamme olin noin vuoden kotona/osapäivätyössä ja hoidin suurelta osin aviomieheni yksinhuollossa olevia lapsia (kolme lasta). Painostin häntä avioitumaan kanssani, jotta saisin jonkinlaista taloudellista turvaa. Tunsin itseni 24t/7 lastenhoitajaksi ylläpitoa ja lomamatkoja vastaan. Mieheni ei juuri kysellyt, jos halusi lähteä ulos -ilmoitti vaan, ja arkivastuu kodista ja lapsista (hänen) oli suurelta osin minulla.

Vaikka hoidin hänen lapsiaan ja kotia, omasta aloitteestani ja rakaudesta, halusin virallisen aseman perheessä ja sitoumuksen osoituksen häneltä. Ei varmaankaan kohtuutonta tällaisessa tilanteessa...

Nyt avioliittomme ajan olen ollut kotona ja hoitanut hänen yksinhuollossa olevia kolmea lasta että yhteistä lastamme.

Onko niin, kuten hän väittää, että voisin hakea jonkinlaista kompensatiota jos eroaisimme? ...Vai höynäytetäänkö minua? Entä jos hän kuolee, jäänkö puille paljaille ellei testamentissa mainitse minua?

Onko minulla mitään tapaa suojata etujani? Vai onko niin että olen kohtuuton kun mietin tällaisia? Mieheni sentään elättää minut (ruoka, asuminen, lomamatkat -vaatteet, lääkkeet ja puhelinlaskut jne. maksan omistani =säästöt, kotihoidontuki).

14

1988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehesi.

      se on sulle parhaaksi: et ymmärrä et avioehto on vain ja ainoastaan avioeron varalle ja mikäli haluat erota niin mitä vittua sitten olet naimisissa vai rahan vuoksi?

      Oletko typerä rahan perässä ruinaava huora?

      • xxxxxxxz

        Jos jättää oman työnsä hoitaakseen toisen ihmisen lapsia miltei ilman palkkaa (ylläpito plus jokunen matka), niin on rahan perässä oleva huora? Omituinen ajatuksenjuoksu sinulla. Miehesi on väärässä, sinulla on mahdollisuus osituksen sovitteluun, kyllä, mutta sen asian ratkaise oikeus (eli sinun on asia oikeuteen vietävä ja saatava oikeus asiasta vakuuttumaan). Minusta sinun pitäisi vähintään vaatia miehesi ottamaan hyvä eläkevakuutus sinulle.


    • shoosooo

      Avioehdon yhteydessä ei ole ositusta/tasinkoa ja omaisuuden erotteluun ei taida laissa olla sovitteluun säädöksiä, eli miehesi kertoman kompensaation tai elatusapusi saaminen oikeudessa on hataralla pohjalla.
      Erossa lähdet lähinnä vain omine kimpsuinesi ja säästöinesi, eli kartuta hissukseen säästöjä omalle tilillesi.
      Yhteisen lapsenne elatusapu ja huoltajuus on luku sinänsä.

      Avioliittonne päättyessä miehesi kuolemaan sinulla on elinikäinen hallintaoikeus miehesi yksin omistamaan ja yhteisenä kotina olleeseen asuntoon ja sen koti-irtaimistoon, ellet omista vastaavaa toista asuntoa.
      Tämä oikeutesi pätee miehesi perillisten jako-/lakiosavaatimuksista huolimatta. Voit asua muuallakin ja pitää asunnosta saamasi vuokratulon, mutta asumiskulut kuuluvat sinun maksettaviksi.
      Koska olette ns. uusioperhe, niin huomaa että hallintaoikeutesi asuntoon ei päde jos asuntoanne omistaa osittainkin esim. miehesi lapset tai joku ja miehesi yhdessä.
      Avioliittonne aikana miehesi ei voi lain mukaan ilman suostumustasi pantata, myydä tai lahjoittaa asuntoanne. Mutta pesän muiden varojen loppuessa miehesi mahdolliset velkojat voivat vaatia asunnonkin myytäväksi.
      Vihkimisenne ei siis ollut aivan turha varotoimi, mutta varaudu kartuttamalla omaa pankkitiliäsi.

    • nix nax

      >>Ennen avioliittoamme olin noin vuoden kotona/osapäivätyössä ja hoidin suurelta osin aviomieheni yksinhuollossa olevia lapsia (kolme lasta). // Nyt avioliittomme ajan olen ollut kotona ja hoitanut hänen yksinhuollossa olevia kolmea lasta että yhteistä lastamme.>Entä jos hän kuolee, jäänkö puille paljaille ellei testamentissa mainitse minua?

      • pohtii vielä

        Kiitos kovasti vastauksista! Annoitte hyvää tietoa ja näkökulmia asiaan.

        Tuntuu ikävältä ajatella tulevaisuutta ja mahdollista eroa tai leskeyttä... Mutta kuitenkin ajattelen. Rakastan miestäni suuresti ja olemme yhdessä onnellisia.

        Mieheni on tottunut aiemmin että asiat ja lapset hoituu kotona eikä hänen tarvitse pääsääntöisesti kantaa vastuuta. Nyt asia on niin, että minä olen, vaikkakin omasta tahdosta ja ilmeisestä tarpeesta, ottanut paljon asioita hoitaakseni. En vaan koskaan osannut ajatella että miehelleni on itsestään selvyys, että lapset hoituvat jos hän on työmatkalla tms. Hän ei edes kysy, voinko hoitaa hänen lapsia (siis kolmea hänen ja yhteistä). Ja minähän tietty hoidan. Lisäksi huolehdin kaikinpuolin siitä, että kotona on kaikki kunnossa mm. tiivistän ikkunat ja hoidan sitä sun tätä. Tokihan tämä on minunkin kotini...

        Mutta sitten. Mitä jos rakkaus loppuu ja/ tai mieheni vaikkapa rakastuu johonkin toiseen? Ero tulee ja joutuisin (siis jos jotain haluan) haastamaan hänet oikeuteen. Tuskin minulla olisi edes siihen varaa. Lapsien kasvattamista ei varmaan voi mitata rahassa, kasvatan hänen lapsiaan kuin omiani (ja toki samalla yhteisemmekin). Mutta kuitenkin... Olenko ahne tai epäreilu? Onko väärin, että ajattelen myös omaa etuani? Miten ihmeessä voisin ottaa asian puheeksi? Hyvät neuvot ovat tarpeen....


      • entinen kotiorja
        pohtii vielä kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksista! Annoitte hyvää tietoa ja näkökulmia asiaan.

        Tuntuu ikävältä ajatella tulevaisuutta ja mahdollista eroa tai leskeyttä... Mutta kuitenkin ajattelen. Rakastan miestäni suuresti ja olemme yhdessä onnellisia.

        Mieheni on tottunut aiemmin että asiat ja lapset hoituu kotona eikä hänen tarvitse pääsääntöisesti kantaa vastuuta. Nyt asia on niin, että minä olen, vaikkakin omasta tahdosta ja ilmeisestä tarpeesta, ottanut paljon asioita hoitaakseni. En vaan koskaan osannut ajatella että miehelleni on itsestään selvyys, että lapset hoituvat jos hän on työmatkalla tms. Hän ei edes kysy, voinko hoitaa hänen lapsia (siis kolmea hänen ja yhteistä). Ja minähän tietty hoidan. Lisäksi huolehdin kaikinpuolin siitä, että kotona on kaikki kunnossa mm. tiivistän ikkunat ja hoidan sitä sun tätä. Tokihan tämä on minunkin kotini...

        Mutta sitten. Mitä jos rakkaus loppuu ja/ tai mieheni vaikkapa rakastuu johonkin toiseen? Ero tulee ja joutuisin (siis jos jotain haluan) haastamaan hänet oikeuteen. Tuskin minulla olisi edes siihen varaa. Lapsien kasvattamista ei varmaan voi mitata rahassa, kasvatan hänen lapsiaan kuin omiani (ja toki samalla yhteisemmekin). Mutta kuitenkin... Olenko ahne tai epäreilu? Onko väärin, että ajattelen myös omaa etuani? Miten ihmeessä voisin ottaa asian puheeksi? Hyvät neuvot ovat tarpeen....

        Kuulostaa hiukan tutulta, olin itse saman tapaisessa tilanteessa, paitsi että meillä oli avioehto minun hyväkseni ja puolisoni todellakin rakastui kaveriini (ja muihin työmatkoilla sattuneisiin juttuihin) , joten erohan siitä tuli. Osituksen sovitteluun en sinuna luottaisi, meillä puolisoni vaati sovittelua ja kuluihin meni noin 60% summasta ja aikaa 3-4 vuotta. Minulla ei hätää, olen nykyään suhteellisen hyvätuloinen, koulutettu ja lapseton, eli ei ollut vaikeaa saada töitä kodin ulkopuolelta. Eläkekertymään se jätti kylläkin ison miinuksen. Sinuna todella olisin huolestunut tilanteesta... On hienoa että ajattelet itseäsi, olisinpa itsekkin tajunnut aikoinaan.


      • shoosooo
        pohtii vielä kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksista! Annoitte hyvää tietoa ja näkökulmia asiaan.

        Tuntuu ikävältä ajatella tulevaisuutta ja mahdollista eroa tai leskeyttä... Mutta kuitenkin ajattelen. Rakastan miestäni suuresti ja olemme yhdessä onnellisia.

        Mieheni on tottunut aiemmin että asiat ja lapset hoituu kotona eikä hänen tarvitse pääsääntöisesti kantaa vastuuta. Nyt asia on niin, että minä olen, vaikkakin omasta tahdosta ja ilmeisestä tarpeesta, ottanut paljon asioita hoitaakseni. En vaan koskaan osannut ajatella että miehelleni on itsestään selvyys, että lapset hoituvat jos hän on työmatkalla tms. Hän ei edes kysy, voinko hoitaa hänen lapsia (siis kolmea hänen ja yhteistä). Ja minähän tietty hoidan. Lisäksi huolehdin kaikinpuolin siitä, että kotona on kaikki kunnossa mm. tiivistän ikkunat ja hoidan sitä sun tätä. Tokihan tämä on minunkin kotini...

        Mutta sitten. Mitä jos rakkaus loppuu ja/ tai mieheni vaikkapa rakastuu johonkin toiseen? Ero tulee ja joutuisin (siis jos jotain haluan) haastamaan hänet oikeuteen. Tuskin minulla olisi edes siihen varaa. Lapsien kasvattamista ei varmaan voi mitata rahassa, kasvatan hänen lapsiaan kuin omiani (ja toki samalla yhteisemmekin). Mutta kuitenkin... Olenko ahne tai epäreilu? Onko väärin, että ajattelen myös omaa etuani? Miten ihmeessä voisin ottaa asian puheeksi? Hyvät neuvot ovat tarpeen....

        Kotityösi tulivat selviksi, mutta varallisuuksienne suhteesta ja avioehdon synnyn vaiheista ja perusteesta et kertonut. Huomaan nyt, että edellä oletin kolmea lastaan yksin huoltavan miehesi omistavan asuntonne ja jo yhden "pesänselvityksen" kokemuksella hänen halunneen avioehdon vihille menemisensä vastineena.
        Myös nim. nix nax selvitti seikkaperäisesti taloudellisen/juridisen tilanteesi. Miehesi lasten varttuessa ja rakkauden rakoillessa tai miehesi kuollessa, asemasi on melko huteralla tolalla.

        Nix nax neuvoi tekemään uuden avioehdon, jolla lievennätte nykyistä. Minun neuvoni oli kartuttaa omaa pankkitiliäsi, koska sen voinet tehdä ajan kanssa huomaamattomammin. Ehdotukseni oli varovainen, koska sain jutustasi vaikutelman, että arastelet ottaa asiaasi puheeksi miehesi kanssa. Testamentti on erittäin huono ratkaisu jos on vähänkin epäluottamusta tulevaisuuden suhteen. Testamentin voi yksipuolisesti kumota tai tehdä uuden. Laillisena varminta olisi muuttaa avioehtoa, mutta vaihtoehtona on, että saat talousrahoista "säästöön" sopimanne summan talletettavaksi omalle tilillesi. Tee kuitenkin jotain asiasi hyväksi, kun tulevaisuutesi sinua jo nyt huolettaa.


      • pohtii lisää....
        shoosooo kirjoitti:

        Kotityösi tulivat selviksi, mutta varallisuuksienne suhteesta ja avioehdon synnyn vaiheista ja perusteesta et kertonut. Huomaan nyt, että edellä oletin kolmea lastaan yksin huoltavan miehesi omistavan asuntonne ja jo yhden "pesänselvityksen" kokemuksella hänen halunneen avioehdon vihille menemisensä vastineena.
        Myös nim. nix nax selvitti seikkaperäisesti taloudellisen/juridisen tilanteesi. Miehesi lasten varttuessa ja rakkauden rakoillessa tai miehesi kuollessa, asemasi on melko huteralla tolalla.

        Nix nax neuvoi tekemään uuden avioehdon, jolla lievennätte nykyistä. Minun neuvoni oli kartuttaa omaa pankkitiliäsi, koska sen voinet tehdä ajan kanssa huomaamattomammin. Ehdotukseni oli varovainen, koska sain jutustasi vaikutelman, että arastelet ottaa asiaasi puheeksi miehesi kanssa. Testamentti on erittäin huono ratkaisu jos on vähänkin epäluottamusta tulevaisuuden suhteen. Testamentin voi yksipuolisesti kumota tai tehdä uuden. Laillisena varminta olisi muuttaa avioehtoa, mutta vaihtoehtona on, että saat talousrahoista "säästöön" sopimanne summan talletettavaksi omalle tilillesi. Tee kuitenkin jotain asiasi hyväksi, kun tulevaisuutesi sinua jo nyt huolettaa.

        Hei,

        Kiitos taas avustanne. Niin, mieheni on huomattavasti minua varakkaampi ja omistaa asunnon jne. Itselläni on jonkinlaisia säästöjä ja myös jonkinmoinen perintö edessä. Ainoa "tuloni" on kodinhoidontuki ja omiin menoihini ja osin yhteisiin (esim.apteekki, joskus hänen lasten vaatteet, ruoka jne) olen käyttänyt omia varojani. Ehkäpä olen ollut typerä ja ajatellut, että näytän että osallistun myös kuluihin vaikka pääsääntöisesti olen heikompi osapuoli. Tavallaan olen halunnut osoittaa, että en ole kuten hänen edellinen kumppani, jota ei paljoa päätä painanut ja vingutti säälimättä miehen korttia. Erossa vielä putsasi miestä kunnolla. Sitten... eihän se minun vikani ole, että näin on tapahtunut....

        En ole osallistunut mieheni varallisuuden hankintaan, joten onko minulla oikeutta haluta siitä osaa/ oikeutta osaan, jos eroamme? Kun naimisiin mennessämme en halunnut avioehtoa, niin hän oli siitä kovin vihainen ja näki että olen lapsilta viemässä kodin.... Tuntui kurjalta, koska koko sydämelläni huolehdin hänen lapsistaan. En halunnut olla avokki tai tyttöstävä, joka viisi kertaa viikossa laittaa lapset nukkumaan, hoitaa ontelosyylät, laitta ruuat, leikkaa kynnet jne. Painostin hänet naimisiin sillä. Naimisiin mennessä halusin saada virallisen tunnustuksen perheenjäsenyydestä, merkin siitä että mieheni on sitoutunut minuun ja taloudellista turvaa. Tavallaan kaikkea sitä olenkin saanut, tavallaan en... Arkipäivässä minun ei kuitenkaan viimekädessä tarvitse toimeentulosta olla huolissani. Siinä olen onnellisessa asemassa.

        Rakastamme toisiamme ja olemme onnellisia. Asia kuitenkin risoo minua jatkuvasti.

        Vaikka kaikki on nyt hyvin, ei ole sanottua että sitä aina on. Suhteemme alussa, jolloin jo asuin mieheni luona, hän oli matkalla ja hoidin hänen lapsiaan, oli hän viettänyt aikaa toisen naisen kanssa. Vaikka hän mitä ilmeisimmin on onnellinen kanssani ja rakastaa minua, en voi olla varma ettei vastaavaa tapahdu. Sittenn otan eron, ja jään siis puille paljaille....


      • tilittää vähän
        pohtii lisää.... kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos taas avustanne. Niin, mieheni on huomattavasti minua varakkaampi ja omistaa asunnon jne. Itselläni on jonkinlaisia säästöjä ja myös jonkinmoinen perintö edessä. Ainoa "tuloni" on kodinhoidontuki ja omiin menoihini ja osin yhteisiin (esim.apteekki, joskus hänen lasten vaatteet, ruoka jne) olen käyttänyt omia varojani. Ehkäpä olen ollut typerä ja ajatellut, että näytän että osallistun myös kuluihin vaikka pääsääntöisesti olen heikompi osapuoli. Tavallaan olen halunnut osoittaa, että en ole kuten hänen edellinen kumppani, jota ei paljoa päätä painanut ja vingutti säälimättä miehen korttia. Erossa vielä putsasi miestä kunnolla. Sitten... eihän se minun vikani ole, että näin on tapahtunut....

        En ole osallistunut mieheni varallisuuden hankintaan, joten onko minulla oikeutta haluta siitä osaa/ oikeutta osaan, jos eroamme? Kun naimisiin mennessämme en halunnut avioehtoa, niin hän oli siitä kovin vihainen ja näki että olen lapsilta viemässä kodin.... Tuntui kurjalta, koska koko sydämelläni huolehdin hänen lapsistaan. En halunnut olla avokki tai tyttöstävä, joka viisi kertaa viikossa laittaa lapset nukkumaan, hoitaa ontelosyylät, laitta ruuat, leikkaa kynnet jne. Painostin hänet naimisiin sillä. Naimisiin mennessä halusin saada virallisen tunnustuksen perheenjäsenyydestä, merkin siitä että mieheni on sitoutunut minuun ja taloudellista turvaa. Tavallaan kaikkea sitä olenkin saanut, tavallaan en... Arkipäivässä minun ei kuitenkaan viimekädessä tarvitse toimeentulosta olla huolissani. Siinä olen onnellisessa asemassa.

        Rakastamme toisiamme ja olemme onnellisia. Asia kuitenkin risoo minua jatkuvasti.

        Vaikka kaikki on nyt hyvin, ei ole sanottua että sitä aina on. Suhteemme alussa, jolloin jo asuin mieheni luona, hän oli matkalla ja hoidin hänen lapsiaan, oli hän viettänyt aikaa toisen naisen kanssa. Vaikka hän mitä ilmeisimmin on onnellinen kanssani ja rakastaa minua, en voi olla varma ettei vastaavaa tapahdu. Sittenn otan eron, ja jään siis puille paljaille....

        Ja kun olen ottanut näitä asioita puheeksi, mieheni toteaa että eihän kukaan pakota minua olemaan kotona ja että voin menn töihin jos haluan... Tottahan on, että olen vapaaehtoisesti jäänyt kotiin, mutta tarve on ollut ilmeinen jo ennen yhteisen lapsemme syntymää (kolme lasta). Ja nyt kun meillä on yhteinen lapsi, niin minähän olen saanut sen mitä halusin...


      • mk
        pohtii vielä kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksista! Annoitte hyvää tietoa ja näkökulmia asiaan.

        Tuntuu ikävältä ajatella tulevaisuutta ja mahdollista eroa tai leskeyttä... Mutta kuitenkin ajattelen. Rakastan miestäni suuresti ja olemme yhdessä onnellisia.

        Mieheni on tottunut aiemmin että asiat ja lapset hoituu kotona eikä hänen tarvitse pääsääntöisesti kantaa vastuuta. Nyt asia on niin, että minä olen, vaikkakin omasta tahdosta ja ilmeisestä tarpeesta, ottanut paljon asioita hoitaakseni. En vaan koskaan osannut ajatella että miehelleni on itsestään selvyys, että lapset hoituvat jos hän on työmatkalla tms. Hän ei edes kysy, voinko hoitaa hänen lapsia (siis kolmea hänen ja yhteistä). Ja minähän tietty hoidan. Lisäksi huolehdin kaikinpuolin siitä, että kotona on kaikki kunnossa mm. tiivistän ikkunat ja hoidan sitä sun tätä. Tokihan tämä on minunkin kotini...

        Mutta sitten. Mitä jos rakkaus loppuu ja/ tai mieheni vaikkapa rakastuu johonkin toiseen? Ero tulee ja joutuisin (siis jos jotain haluan) haastamaan hänet oikeuteen. Tuskin minulla olisi edes siihen varaa. Lapsien kasvattamista ei varmaan voi mitata rahassa, kasvatan hänen lapsiaan kuin omiani (ja toki samalla yhteisemmekin). Mutta kuitenkin... Olenko ahne tai epäreilu? Onko väärin, että ajattelen myös omaa etuani? Miten ihmeessä voisin ottaa asian puheeksi? Hyvät neuvot ovat tarpeen....

        maininta onko se aina voimassa vai vain eron sattuessa.


      • jos jos jos
        pohtii lisää.... kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos taas avustanne. Niin, mieheni on huomattavasti minua varakkaampi ja omistaa asunnon jne. Itselläni on jonkinlaisia säästöjä ja myös jonkinmoinen perintö edessä. Ainoa "tuloni" on kodinhoidontuki ja omiin menoihini ja osin yhteisiin (esim.apteekki, joskus hänen lasten vaatteet, ruoka jne) olen käyttänyt omia varojani. Ehkäpä olen ollut typerä ja ajatellut, että näytän että osallistun myös kuluihin vaikka pääsääntöisesti olen heikompi osapuoli. Tavallaan olen halunnut osoittaa, että en ole kuten hänen edellinen kumppani, jota ei paljoa päätä painanut ja vingutti säälimättä miehen korttia. Erossa vielä putsasi miestä kunnolla. Sitten... eihän se minun vikani ole, että näin on tapahtunut....

        En ole osallistunut mieheni varallisuuden hankintaan, joten onko minulla oikeutta haluta siitä osaa/ oikeutta osaan, jos eroamme? Kun naimisiin mennessämme en halunnut avioehtoa, niin hän oli siitä kovin vihainen ja näki että olen lapsilta viemässä kodin.... Tuntui kurjalta, koska koko sydämelläni huolehdin hänen lapsistaan. En halunnut olla avokki tai tyttöstävä, joka viisi kertaa viikossa laittaa lapset nukkumaan, hoitaa ontelosyylät, laitta ruuat, leikkaa kynnet jne. Painostin hänet naimisiin sillä. Naimisiin mennessä halusin saada virallisen tunnustuksen perheenjäsenyydestä, merkin siitä että mieheni on sitoutunut minuun ja taloudellista turvaa. Tavallaan kaikkea sitä olenkin saanut, tavallaan en... Arkipäivässä minun ei kuitenkaan viimekädessä tarvitse toimeentulosta olla huolissani. Siinä olen onnellisessa asemassa.

        Rakastamme toisiamme ja olemme onnellisia. Asia kuitenkin risoo minua jatkuvasti.

        Vaikka kaikki on nyt hyvin, ei ole sanottua että sitä aina on. Suhteemme alussa, jolloin jo asuin mieheni luona, hän oli matkalla ja hoidin hänen lapsiaan, oli hän viettänyt aikaa toisen naisen kanssa. Vaikka hän mitä ilmeisimmin on onnellinen kanssani ja rakastaa minua, en voi olla varma ettei vastaavaa tapahdu. Sittenn otan eron, ja jään siis puille paljaille....

        Muista, jos joskus eroatte ja joudutte käymään läpi osituksen (avioehdon) sovittelun sekä pesänjakajan pyöriteltäväksi, sinulla pitää olla todisteena kuitit kaikesta mitä olet vuosien varrella maksanut (pesänjakajan tai asianajajan mielestä usein vain sillä on merkitystä kumpi on maksanut enemmän) mitkään suulliset sopimukset ei päde jos toinen väittää sinun valehtelevan, eli kaikesta pitää olla mustaa valkoisella. Minäkin kotona työskennelleenä luulin ettei minun rahat riitä oman talouden pyörittämiseen lainoineen ja laskuineen, mutta eron jälkeen laskin että olisin kyennyt maksamaan lainoista ym. puolet, jos vain olisimme jakaneet menot rehellisesti.


      • lellulellu
        pohtii lisää.... kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos taas avustanne. Niin, mieheni on huomattavasti minua varakkaampi ja omistaa asunnon jne. Itselläni on jonkinlaisia säästöjä ja myös jonkinmoinen perintö edessä. Ainoa "tuloni" on kodinhoidontuki ja omiin menoihini ja osin yhteisiin (esim.apteekki, joskus hänen lasten vaatteet, ruoka jne) olen käyttänyt omia varojani. Ehkäpä olen ollut typerä ja ajatellut, että näytän että osallistun myös kuluihin vaikka pääsääntöisesti olen heikompi osapuoli. Tavallaan olen halunnut osoittaa, että en ole kuten hänen edellinen kumppani, jota ei paljoa päätä painanut ja vingutti säälimättä miehen korttia. Erossa vielä putsasi miestä kunnolla. Sitten... eihän se minun vikani ole, että näin on tapahtunut....

        En ole osallistunut mieheni varallisuuden hankintaan, joten onko minulla oikeutta haluta siitä osaa/ oikeutta osaan, jos eroamme? Kun naimisiin mennessämme en halunnut avioehtoa, niin hän oli siitä kovin vihainen ja näki että olen lapsilta viemässä kodin.... Tuntui kurjalta, koska koko sydämelläni huolehdin hänen lapsistaan. En halunnut olla avokki tai tyttöstävä, joka viisi kertaa viikossa laittaa lapset nukkumaan, hoitaa ontelosyylät, laitta ruuat, leikkaa kynnet jne. Painostin hänet naimisiin sillä. Naimisiin mennessä halusin saada virallisen tunnustuksen perheenjäsenyydestä, merkin siitä että mieheni on sitoutunut minuun ja taloudellista turvaa. Tavallaan kaikkea sitä olenkin saanut, tavallaan en... Arkipäivässä minun ei kuitenkaan viimekädessä tarvitse toimeentulosta olla huolissani. Siinä olen onnellisessa asemassa.

        Rakastamme toisiamme ja olemme onnellisia. Asia kuitenkin risoo minua jatkuvasti.

        Vaikka kaikki on nyt hyvin, ei ole sanottua että sitä aina on. Suhteemme alussa, jolloin jo asuin mieheni luona, hän oli matkalla ja hoidin hänen lapsiaan, oli hän viettänyt aikaa toisen naisen kanssa. Vaikka hän mitä ilmeisimmin on onnellinen kanssani ja rakastaa minua, en voi olla varma ettei vastaavaa tapahdu. Sittenn otan eron, ja jään siis puille paljaille....

        Olet kovasti halunnut tätä miestä, kun olet nopeasti ottanut vastuuta hänen lapsistaan enemmän ja nopeammin kuin muut tekisivät. Tai olet poikkeuksellisen lapsirakas. Olet halunnut näyttää, että olet lasten äidin vastakohta. Kävitte kauppaa avioliitosta. Sinä sait rouvan statuksen ja elatuksen. Mies sai lapsilleen hoitajan. Nyt kun alkuhuuma on ohi, alat pohtia tilanteesi järkevyyttä. Vanhemmat ovat luovuttaneet vastuun lapsista sinulle. Koet että panostasi lasten eteen ei arvosteta. Keskinäisessä suhteessanne on epävarmuutta, vaikka vakuutat rakkautta.

        Ymmärrän hyvin miestä. Hän on jo kertaalleen maksanut yhden vaimon osuuden kodista ja hän ei halua tehdä sitä enää. Siksi avioehto. Niin minäkin olisin hänen tilanteessaan tehnyt.

        Sinun kannattaa pohtia huolellisesti pohtia erilaisia vaihtoehtoja. (Rakastavalta) Mieheltä pitäisi nyt löytyä ymmärtämystä ja empaattisuutta tilannettasi kohtaan, niin että siihen saadaan oikeudenmukainen ratkaisu. Erilaisia vaihtoehtoja, joilla kompensoida kotona vietettyjä vuosia, on mainittu runsaasti viesteissä.

        Jos menet töihin, teidän pitää perhepalaveri. Miten kotityöt jaetaan perheen kesken ? Miten mies osallistuu ja ottaa enemmän vastuuta omista lapsistaan. Vaikka et menisikään töihin, tulisi siirtää (hoito)vastuuta lapsista miehelle. Kokonaan epäselväksi on jäänyt miten paljon lasten äiti osallistuu lasten hoitoon ja elatukseen ?

        Uskon, että aikuisena lapset arvostavat heidän eteen tekemääsi huolenpitoa ja sinulle rakentuu hyvät välit heihin.


    • mk

      Ja tulisi ero niin miehesi joutuisi maksamaan sinulle joko tasinkoa tai elatusmaksua mjyös sinulle kun hoidat kotona omia ja hänen lapsiaan ja jos rupeat riitelemään niin oikeus voi laittaa miehesi maksamaan sinun tkemästä kotityöstä korvauksia vaikka olisi avioehto. Tiedän yhden tutun jolla oli avioehto mutta ex vaimo riitautti sen ja sai markka-aikaan noin 250000 markkaa korvauksi kodinhoidosta. Hommaa itsellesi eläkevakuutus koska et ole työelämässä.

      • 9+13

        ..ja lasten ja kodinhoidon pitäisi perustua yhteisiin ajatuksiin. Se ei voi olla yksin lobbaamasi tulonsiirto yhteiskunnalta miehelle, jos töitä ei ole. Jos olet työssä, saat palkkaa- jos työmarkkinoiden käytettävissä ja työtön, työttömyystukea.
        Jos pidät puolisosi lapsista, ja puolisosi on neutraali siihen, menetkö töihin vai et, niin silloin sinulla on oltava varaa siihen elintasoon, mitä tilanne sinulle tarjoaa. Se ei tarjoa sinulle kuitenkaan pahanpäivän varaa, eläkkeestä puhumattakaan. Jos parisuhteenne ei voi aivan hyvin, vaihtoehtona ero on paljon hankala, kuin jos et olisi taloudellisesti toisesta riippuvainen. Kotonaolo voi syödä myös itsetuntoa muuttaa tilannetta, johon ei ole tyytyväinen (pienet ympyrät).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe