80 v. lähestyy

Maalaismies*

Pyysin vaimoa mittaamaan pituuteni. 8-kymppinen on lyhentynyt matkan varrella 3-5 cm. Näin sanoo gerontologia. Ei muuta kuin selkä seinää vasten, kirja pään päälle ja lyijyskynällä merkki. Sitten mittaamaan. Ei paha tulos, pituudestani kadonnut vaivaiset 1,5 cm.

Tein pitkän aamulenkin. Se tarkoittaa viittä kilsaa. Muistelin, kuinka ajokortin eka kertaa saatuani katselin mihin asti se ulottuu: vuoteen 2001. 1951 se tuntui ikuisuudelta. Eläisinkö enää silloin, miltä maailma näyttäisi, pohdin.

Opiskelin, tein töitä, elostelin. Naiset aina rakastuvat renttuihin, joten minäkin sain hyvän vaimon. 5-kymppiä saavutettuani juhlin isosti. Kutsuin kylään sata vierasta vanhat ryyppykaverini mukaan lukien. He kokivat suuren pettymyksen, sillä en tarjonnut ryypyn ryyppyä. Kerroin ilmoittavani heille suuren ilon: olen päättänyt lopettaa ryyppäämisen ja menkööt tupakointi siinä samassa.

Huomasin äkkiä jääneeni yksinäiseksi mitä ystäviin tulee. No, työni hoidin sitäkin pontevammin. Rupesin kävelemään hullun lailla. Hankin koiran seurakseni. Kun koira kuoli, sanoin vaimolleni että ala sinä kumppaniksi kävelyretkille. Hän sanoi niin että koiraksi sinulle, saako haukkua?

Jäin eläkkeelle 62-vuotiaana. Toteutin vielä viisi vuotta erästä henkilökohtaista haavettani. Nyt istun tässä miettien mihin kaikki katosi. Olemme melkoisia erakkoja, vaimoni ja minä. Viihdymme kotona. Minusta on tullut, luulisin aika hyvä talkkari.

Viitisen vuotta sitten minussa diagnosoitiin syöpä, onneksi kiltin laatuinen. Niihin aikoihin löysin myös tämän palstan. Aamuisin, kun vaimoni vielä nukkuu, herättelen itseäni omaperäisten fyysisten ja henkisten asioiden harrastamisella, kuten tämän funtsimisen mitä kirjoittaisin palstalle. Tai mihin keskusteluun ottaisin osaa.

Unohdin aiheeni. Pitää katsoa otsikosta. Niin, muutaman kuukauden kuluttua täytän 80. Koska en aio juhlia sitä sen kummemmin, haastattelen tässä jo etukäteen itseäni. Oikeastaan tuntuu hiton hyvältä. Nautin elämästä nykyisin ehkä enemmän kuin ennen. Vanheneminen on hyvin kiintoisa tapahtuma.

Sokrates sanoi ettei ole vaikea tulla kunnon mieheksi, mutta pysyä sellaisena on vaikeaa.

26

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu*

      Hieno kirjoitus, minustakin on hyvä käydä rohkeasti omien elämänvaiheidensa tapahtumat ja tunnelmat läpi näin retrospektiivisesti, nyt kun siihen on aikaa. Silloin on helpompi ymmärtää tapahtuneet asiat ja omat valintansa - ja myöskin helpompi päästää irti menneisyydestä ja elää hetkessä, tässä ja nyt.

      "You'll find that life is still worth while,
      if you'll just smile!"

    • aputoimittaja

      toivotan.
      Lyhyt elämäntarinasi Maalaismies on kuin minun kirjoittamani. Miten se voi olla mahdollista?
      Oletko Sinä veliseni minun sivupersoona vai minä sinun? Luoja tietänee, mutta ei virka mitään.
      Näin se elämä menee, kuin tyhjää vaan. Mitä jää jäljelle? Muistot ehkä jälkipolville. Kasa valokuvia, joista kukaan tiedä, ketä ne esittää muutaman vuosikymmenen jälkeen.
      Itselleni on kuitenkin erittäin hyvä ja levollinen mieli siitä, että riittävän ajoissa arvasin oman tilani ja synnyin ikään kuin uudelleen.
      Toivottavasti myös Sinulla veliseni Maalaismies on hyvä ja levollinen mieli, kuten uskon kirjoituksestasi päätellen.

      Todistuksena siitä, että olen tehnyt oikeita valintoja elämässäni on viime isänpäivänä saamani mitali lapsiltani ja lastenlapsiltani.
      Siinä on saatteena seuraava teksti:
      "PARHAAN ISOISÄN MITALI
      Sinulta löytyy elämänkokemusta ja viisautta, jota me nuoremmat voimme vain kunnioittaa.
      Olet paras isoisä koko maailmassa.
      Sydämesi on täyttyä kultaa."

      Sinulle Maalaismies kuuluu myös tällainen mitali saatesanoineen.

      Hyvää syntymäpäivää, kun se päivä koittaa.

      • *Kukkahame*

        Samoja asioita minunkin elämässä on tapahtunut ja voittojakin on tullut.
        Saavutuksilla ja tavoitteilla tässä on menty ja hyvä mieli kuitenkin että lapset ovat omaksuneet saman vauhdin työnteossa.
        Parasta kiitosta ja huomiota saa lasten lapsilta, muutaman vuoden vanhoina se luvattoman märkä suukko ja monta vielä kaupanpäälle!
        Elämä ei ole pelkkää ruusun kukkien päällä tanssimista, monesti on mukana ne piikkiset ruusunvarret, ja aijai kun sattuu, no eihän niihin kuole niistä vain vahvistuu.
        Syöpä minullakin löytyi puoli vuotta eläköitymisen jälkeen, hyvin siinäkin kävi ja enää vain vuosittain tarkastukset, mutta elämän halut ikään kuin löytyi uudelleen tuon kaiken läpikäytyä.
        Ei tämä maailma niin paha ole miltä joskus tuntuu, se vaan on omasta ajattelumaailmasta kiinni miten kukin asiat näkee.
        Sinussa Maalaismies* on sekä jämäkkyyttä että huoletonta kertojaa, siksi kai pidän kirjoituksistasi, joskus jopa uskallan vastata, aina ei tiedot ole riittäviä..;-)).

        Lämmöllä ja palsta'ystävyydellä' uskallan toivottaa menestystä vastaisuudessakin käyttää sanavalintoja.

        Onnea Sinulle toivottelen ja niitä pitkiä lenkkejä niistä sitä elämän iloa kerääntyy!


      • Eipä tuo hassummalta vaikuta, kun vitosen kävely menee noin vain. Ja erikoisen hyvin tuo kirjoittelusi. Vähän saman suuntaisestihan tässä minäkin olen taivaltanut, vain vaatimattomissa puitteissa. Opiskeluillani ei kannata kehua, mutta onhan sitäkin nimeksi tullut yriteltyä. Iässä olen kalenterin mukaan muutaman vuoden jäljessä, mutta loppupäätä 8-kymppiseksi kuluttelen. Se on kyllä niin kaukana, että kaikkea ehtii tapahtua, se vaan on realismia. Kalententerin ikä ja "todellinen ikä" vaihtelee paljonkin. Vaikka hyvillä elämäntavoilla on merkitystä, esimerkkejähän löytyy molempiin suuntiin. Yksi kaverini on jo reippaasti yli 80 , polttanut koko aikuisikänsä tupakkaa reilunlaisesti ja ja käyttää päivittäin "holia", ei tosin koskaan kovasti päihtyen. Lenkillä häneltä menee vitonen rivakasti hengästymättä. Olemme usein porukassa vipeltäneet. Toistaiseksi kyllä pysyn mukana minäkin.

        Joitain rukkauksia olen kyllä elämäntavoissani tehnyt. Kuntoilu on yksi. Ryyppäämistäkin olen vähentänyt, vaikka se ei ole mielestäni "valloillaan" koskaan ollut. Yhtään krapulapäivää en ole työhöni kuljettanut.
        Mitä harrastuksiin tulee, suunnittelin tekemisiäni kun eläkkeelle jäänti lähestyi. Olin nähnyt lukuisia esimerkkejä, kuinka uudet eläkeläiset vaikeroivat turhan tuntua ja ajan kituuttamista toimettomana. Harrastuksiani olen myös toteuttanut siinä määrin kuin kiinnostusta ja aikaa on. Eikä ajan kuluttamisessa ole suuria ongelmia ole ollut.

        Tällä osallistumiseni on harvanlaista. En ole kuvitellutkaan tätä kirjoittelua tärkeimmäksi harrasteekseni. Päinvastoin, olen jarrutellut itseäni. En myöskään ole erityisemmin paneutunut "henkimaailman asioihin." Reaalimaailmassa, jalat maassa yritän pysytellä. Tiedä häntä sitäkään, muistikin kyllä pätkii, vaikka siihenkin yritän "jumppaa" soveltaa.

        Hyvää jatkoa, Maalaismies! Perässä taivalletaan.


    • Ramoona*

      Lämpimät onnentoivotukset lähestyvän merkkipäiväsi johdosta ! Minäkin olen nelisen vuotta kirjoitellut palstalla, siitä lähtien kun kuudenkymmenen iässä jäin eläkkeelle. Alaikäisenä olen saanut Sinulta ja monelta muulta palstaystävältä paljon viisaita, hauskoja ja kirpaiseviakin asioita lukeakseni. Minulla alkoi ilmetä masennuksen oireita ennenkuin osasin ottaa eläkeläiselämästä ilon irti. Meilläkin on paljon yhteistä : ainakin metsässä kävely, luonnon ihmettely sekä lasten ja nuorten suuri arvostus. Pitkäaikaisilta ja vakavilta airauksilta olen säästynyt toistaiseksi, olen siitä kiitollinen enkä tieten tahtoen tätä "hengen temppeliä" turmele.

      Miehekäs juurevuus ja luotettavuus, avoimuus , herkkyys ja heikompien tukeminen ilmenevät kirjoituksistasi - kuulut miehistä parhaimpiin. Sepittäisin oman runon, mutta pian nelivuotias tyttö on yökylässä, pitää mennä häntä viihdyttämään. Ylpeänä mummina kerron hänen tämänaamuisen kommenttinsa. Heräsimme, myrsytuuleen, hyytävään viimaan, puut lennättävät viimeisiä ruskalehtiään. Kysäisin, että luvattiinko eilen tällaista säätä. Tyttönen sanoi viisaasti: Myrsky tulikin ilman lupaa.

      Uskon Sinunkin noudattavan Goethen neuvoa :

      Ihmisen pitäisi joka päivä
      kuulla ainakin yksi pieni sävelmä,
      lukea hyvä runo,
      nähdä hieno taulu
      ja jos vain mahdollista,
      sanoa muutama järkevä sana.

      *******Toivottavasti olet vielä monet vuodet meille järkeviä sanoja jakamassa.*******

      • Maalaismies*

        Goethe sanoi itsestään, että hän kuin torni, jonka kellarissa mellastavat pirut ja ylimmässä kerroksessa soittelevat enkelit. Häneltä on suomennettunakin hienoja teoksia kuten "Tarua ja totta" tai "Faust".

        Muistelmissaan hän kertoo kuinka Napoleon oli kutsunut hänet luokseen ja päivällisellä kertonut lukeneensa "Nuoren Wertherin kärsimykset". Goethe oli ihmetellyt, kuinka Napoleon oli jutellut ihan tavallisista asioista ja lukenut hänen kirjansa.

        Olen harmitellut etten osaa saksaa niin paljon, että olisin voinut lukea Faustin. Kyllä sen sisältö käännöksestäkin käy selville. Faust osoittaa kuinka sivistys lopulta kääntyy itseään vastaan, tuhoaa ja ahnehtii kaiken. Se on kuin ennustus tälle ajalle.

        Hienoista Goethen pikku runoista muistan seuraavan:

        Jalo ihminen olkoon,
        avulias ja hyvä.
        Väsymättä luokoon hyödyllistä, oikeaa.
        Olkoon esikuva
        aavistettuin jumalten.


      • Katleija neljä
        Maalaismies* kirjoitti:

        Goethe sanoi itsestään, että hän kuin torni, jonka kellarissa mellastavat pirut ja ylimmässä kerroksessa soittelevat enkelit. Häneltä on suomennettunakin hienoja teoksia kuten "Tarua ja totta" tai "Faust".

        Muistelmissaan hän kertoo kuinka Napoleon oli kutsunut hänet luokseen ja päivällisellä kertonut lukeneensa "Nuoren Wertherin kärsimykset". Goethe oli ihmetellyt, kuinka Napoleon oli jutellut ihan tavallisista asioista ja lukenut hänen kirjansa.

        Olen harmitellut etten osaa saksaa niin paljon, että olisin voinut lukea Faustin. Kyllä sen sisältö käännöksestäkin käy selville. Faust osoittaa kuinka sivistys lopulta kääntyy itseään vastaan, tuhoaa ja ahnehtii kaiken. Se on kuin ennustus tälle ajalle.

        Hienoista Goethen pikku runoista muistan seuraavan:

        Jalo ihminen olkoon,
        avulias ja hyvä.
        Väsymättä luokoon hyödyllistä, oikeaa.
        Olkoon esikuva
        aavistettuin jumalten.

        Muutama sana sinulle kotona viihtyvälle Tankavaarille, jolle kullan vaskoaminen Tankavaaran kultajoessa on taaksejäänyttä elämää. Olet löytänyt kultajyviä vanhenemisesta. Minulla on pieni Jörg Zinkin kirjanen: Vanhenen mielelläni, josta valitsin sinulle yhden sivun luettavaksesi:

        "Joitakin pikku askareita.
        Pöydän kattamista kahdelle.
        Yhteistä ostoksille menoa.
        Ylipäänsä - niin kauan kun vaimoni elää -
        tehdä yhdessä kaikki mitä suinkin voimme,
        vaikka kumpikin voisi meistä tehdä se yksinkin.

        Piilottaa rakkautta kaikkeen tekemiseensä.
        Veistää lapsenlapselle keinuhevonen
        varttuneesta puusta, ja punainen satula ja suitset.
        Antaa ajan kulua. Ei ole kiirettä.
        Tunnit istuvat levollisesti katsellen sivusta,
        ja tehdä vain sellaista minkä merkitys säilyy
        tuoreena, vaikka sitä kuinka toistaisi.

        Ei sen tarvitse merkitä sitä,
        että unohtaisin suuren maailman.
        Enkö voi nyt enstistä suorasukaisemmin sanoa,
        mikä uhkaa lastenlasteni maailmaa
        ja mitä ajattelen politiikasta?
        Ottamatta tuhansia näkökohtia huomioon, niin kuin ennen?"


      • munki pualestan. Sull o ollu tääll ain nii tervejärkissi kannaotoi. Ne ova ilahduttan muu suurest ja moni muit kanss. Hiano,ko ossa otta tämä vanhenemise sillai kos tosa alotuksessas tois julk. Nii meijän kaiketi pidäis otta muittenki. Vaik kui me pistäisi hanttihi,nii se luapumine tule vaa vastaha muados tai toises. Ei annet semmoste asioitte lannista,vaa olla onnellissi ain uudest aamust,ko saada herät. Hyvi ja virkistävi lenkkihetkei sull ja frouvalles tiätystenki.


      • Tulenlieskat**'
        FlikklapsRaumalt kirjoitti:

        munki pualestan. Sull o ollu tääll ain nii tervejärkissi kannaotoi. Ne ova ilahduttan muu suurest ja moni muit kanss. Hiano,ko ossa otta tämä vanhenemise sillai kos tosa alotuksessas tois julk. Nii meijän kaiketi pidäis otta muittenki. Vaik kui me pistäisi hanttihi,nii se luapumine tule vaa vastaha muados tai toises. Ei annet semmoste asioitte lannista,vaa olla onnellissi ain uudest aamust,ko saada herät. Hyvi ja virkistävi lenkkihetkei sull ja frouvalles tiätystenki.

        Nuoruus vaihtuu kulkuun verkkaiseen
        jää vuodet riehakkaat, menneeseen.
        Mielessä ne joskus viivähtää
        muistoina yhä lämmittää.
        Muuttuu asiat monet ajanmyötä,
        harrastuksesi, kävelysi nyt ilotyötä.

        Vanheneminen kiireetöntä aikaa,
        siinä on pientä salaista taikaa.
        Mukavaa uutta kymmenlukua
        olet kunnon tervaskannon sukua.
        Kirjoituksesi herättää lukemaan
        ja uusia viestejä oottamaan.


        Onnellista ja hyvää syntymäpäivää!


      • sinisirkku-
        Tulenlieskat**' kirjoitti:

        Nuoruus vaihtuu kulkuun verkkaiseen
        jää vuodet riehakkaat, menneeseen.
        Mielessä ne joskus viivähtää
        muistoina yhä lämmittää.
        Muuttuu asiat monet ajanmyötä,
        harrastuksesi, kävelysi nyt ilotyötä.

        Vanheneminen kiireetöntä aikaa,
        siinä on pientä salaista taikaa.
        Mukavaa uutta kymmenlukua
        olet kunnon tervaskannon sukua.
        Kirjoituksesi herättää lukemaan
        ja uusia viestejä oottamaan.


        Onnellista ja hyvää syntymäpäivää!

        Miehelle se on jo komea virstanpylväs, kun ajattelee miehen elinikää suomessa. Minusta on on ollut antoisaa, saada lukea ajatuksiasi näiden 2 vuoden aikana palstalla.

        Joskus olet kirjoittanut henkisestä kasvusta, jota olet pitänyt tärkeänä, siinä yhdyn lämpimästi ajatukseesi. Hyvä esimerkki olet sillä tiellä meille monille, se on heijastunut monista ajatuksistasi.

        Sille tielle toivon hyvää jatkoa, ja läheistesi lämpöä ja rakkautta, joka päivä elämässäsi eteenpäin!

        Onnea tuleville vuosille!


    • susmorsiin

      ovat jo muut sinulle lausuilleet, että vaikka yritin miettiä lissää, en ossaakaan sannoo muuta kuin, että kiva kun olet olemassa.
      Tiukin halauksin ja lempeä suukko poskelle!

    • Muistan hyvin kun ilmestyit palstalla. Ystävälliset ja asialliset kirjoituksesi, laajat tietämyksesi ja taito esittää asiat kirjallisesti, ovat olleet leimaa antavia.

      Kun minä taidan olla kirjoittajana vanhin tällä palstalla, olet sinä vastaavasti Grand Old Man meille kaikille. Kukaan ei varmaan edes yritä nousta yläpuolellesi.

      Näiden vuosien aikana ole saanut oppia tuntemaan Sinut ehkä vielä paremmin kuin muut peruspalastalaiset.

      Olen kiitollinen ja ylpeäkin saamastani luottamuksesta.

      Olen kaikkien muiden mukana Onnittelemassa ja toivottamassa kaikkea hyvää tulevana merkkipäivänäsi.

      • Maalaismies*

        Mistä lie kymmenlukujärjestelmä peräisin, mutta kyllä sen puitteissa voi ihmisikääkin tarkastella. Minulle ainakin kymmenvuostisjaksot ovat aina merkinneet muutosta johonkin suuntaan, onneksi enimmäkseen hyvään suuntaan. Aina niillä on ollut oma luonteensa.

        Odotan kiinnostuneena siirtymistä 8-kymppisiin. En tiedä jatkanko kirjoittamista siellä tai missään. Nämä vuodet 70 :lla ovat antaneet oman mausteensa näille vuosille. Olen ollut saavalla puolella. Aluksi saatoin kiivastua ampuen täyslaidallisella takaisin, jos joku ärsytti. Itsehillintä kehittyi ajan myötä, mikäs sen parempi.

        Ei tämä avaukseni merkitse, että hyppäisin palstalta tällä istumalla. Kai tämä on merkki liukenemisesta pois vähä vähältä täältä niin kuin koko elämästä. Mutta rauhallisesti, kauniisti, toivon. Ajattelen, että kannatti elää tämäkin vuosikymmen.


      • uzma
        Maalaismies* kirjoitti:

        Mistä lie kymmenlukujärjestelmä peräisin, mutta kyllä sen puitteissa voi ihmisikääkin tarkastella. Minulle ainakin kymmenvuostisjaksot ovat aina merkinneet muutosta johonkin suuntaan, onneksi enimmäkseen hyvään suuntaan. Aina niillä on ollut oma luonteensa.

        Odotan kiinnostuneena siirtymistä 8-kymppisiin. En tiedä jatkanko kirjoittamista siellä tai missään. Nämä vuodet 70 :lla ovat antaneet oman mausteensa näille vuosille. Olen ollut saavalla puolella. Aluksi saatoin kiivastua ampuen täyslaidallisella takaisin, jos joku ärsytti. Itsehillintä kehittyi ajan myötä, mikäs sen parempi.

        Ei tämä avaukseni merkitse, että hyppäisin palstalta tällä istumalla. Kai tämä on merkki liukenemisesta pois vähä vähältä täältä niin kuin koko elämästä. Mutta rauhallisesti, kauniisti, toivon. Ajattelen, että kannatti elää tämäkin vuosikymmen.

        maalaismiehelle aurinkoisesta Islosta,jos osaisin niin liittaisin 80 ruusua ruusupenkitani sinulle.
        Muutama vuosi sitten loysin taman 70 palstan,kylla peloitti lahettaa viesti olin varma ettei sita kukaan lue eika vastaa,sina olit ensimmaisia joka vastasi ja kauniisti kannusti jatkamaan,olen siita kiitollinen.
        Sinulla on sydamen sivistysta,mielenkiinnolla kayn lukemassa viestisi.
        Iloista syntymapaivaa sinulle ja perheellesi,olisipa kiva saada kuva synttarijuhlastasi.


    • Maalaismies*

      Panen runsaasti aikaa palstalaisten tekstien lukemiseen. Sillä tavalla olen muodostanut virtuaalisen "muotokuvan" vakikirjoittajista. Vastailen mihin luulen kykeneväni jotakin sanomaan, kaikkeen ei aikakaan riitä. Me eläkeläiset olemme tunnetusti kiireisiä ihmisiä (heh).

      Olen pannut merkille sen, että persoonallisuus näyttää ikääntyessä vahvistuvan yhä yksilöllisemmäksi. Elämänvaiheet ja kokemuksemme ovat tahkonneet meistä sellaisen kuin nyt olemme. Sitä mukaa kun yhteiskunta karkaa yhä kauemmas, näkökyky ikäänkuin terästyy. Uskallamme sanoa.

      Jos onnistuu luovimaan ikäkauteemme väistämättömästi liittyvien henkisten ja fyysisten karikkojen lomitse, tämä on loistoaikaa. Sanon sen vilpittömästi. Vahvat ihmiset palstalle kirjoittelevat ja mielipiteitä lukevat. Ei kaikkien tarvitse kirjoittaa.

      • Maalaismies* minäkin luonut, se kuva kertoo taidokkaasta miehestä, sydämen lämmöstä, ymmärtämisestä, hyvästi kirjoittavasta inhimillisyyden omaavasta ihmisestä.

        Olen ajatellut sinua aviomiehenä, hellästi juttuat vaimostasi, samoin lapsista, turvaa ja elämänohjeita antavana iso-isänä.

        Palstalle on antisi myös ollut rakentava, hyvän sanan annat kaikille, vastailet kärkeviinkin kirjoituksiin asiallisesti, siis hyvin lempeästi.
        Vuosia on kertynyt sinulle, mutta vuotesi on ollut varmasti täyttä elämää, niitä toivottelen sinulle monia lisää, jatkaaksesi miettien elämän kulkua, myös palstalaisten ilona.
        Lämpimät onnittelut tulevalle syntymäpäivällesi ja siitä sitten jatkumona.


    • isoäiti*

      Kaikkea parast Siul, Wiipuri pojal

      Jos nyt satut ehtimään maaliin aikaisemmin, niin pistä kukka korvan taakse,
      jotta tunnistamme.

      - Eskimoruno-
      Yhä uudelleen ajattelen
      pienet seikkailuni, kun rannikon tuulen mukana ajelehdin
      kajakissani
      ja luulin olevani vaarassa.
      Nuo pienet pelkoni,
      joita luulin niin suuriksi,
      kun kaikki tärkeät asiat
      minun oli saavutettava.

      Ja kuitenkin on olemassa vain
      yksi tärkeä asia,
      tämä ainoa:
      elää nähdäkseen majoissa ja matkoilla
      suuren päivän joka koittaa
      ja valon joka maailman täyttää.

      • Onnittelut hänelle tämänhetkisestä iästä - huomisesta ei tiedä vielä kukaan. Se on segertvarmaa, että nimim.Maalaismiehen syntymästä tulee marraskuussa kuluneeksi 80v.

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka iso suomalaismiesten ryhmä prosentuaalisesti saavuttaa tuon hienon rajapyykin. Ja vielä säällisessä kondiksessa.
        Yks viitteellinen ilmiö joidenkin ikäihmisten käyttäytymisessä; alkavat seurata 'uuteen 'hiippakuntaan' siirtyneiden ikiä, tietyistä ilmoituksista. Näkee -40 syntyneitäkin - siellä.


      • Maalaismies*
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Onnittelut hänelle tämänhetkisestä iästä - huomisesta ei tiedä vielä kukaan. Se on segertvarmaa, että nimim.Maalaismiehen syntymästä tulee marraskuussa kuluneeksi 80v.

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka iso suomalaismiesten ryhmä prosentuaalisesti saavuttaa tuon hienon rajapyykin. Ja vielä säällisessä kondiksessa.
        Yks viitteellinen ilmiö joidenkin ikäihmisten käyttäytymisessä; alkavat seurata 'uuteen 'hiippakuntaan' siirtyneiden ikiä, tietyistä ilmoituksista. Näkee -40 syntyneitäkin - siellä.

        Yritin ensimmäiseksi unohtaa Karjalan murteen. Sillä ei nimittäin irtopisteitä saanut - ainakaan siinä koulussa mitä rupesin käymään. Rehtori sanoi: te olette kuulleet sanottavan, että kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Minä sanon teille, muistan kuinka rehtori heristi sormeaan, pojat, minä sanon teille kurkottakaa kuuseen!

        Minä olin sodan jaloissa jo kapsahtanut katajaan. Siitä koulusta oli kyllä tullut suurmiehiä runoilijoista ja presidenteistä nobelistiin saakka. En pitänyt suurmiehistä. Hehän sodankin olivat aiheuttaneet. Eivät niitä pienet ihmiset tee. Halusin pieneksi ihmiseksi.

        Pidän Nobelin palkintoa pirun pelinä. Mies, joka keksinnöllään kylvi surua ja kuolemaa testamenttasi suunnattoman omaisuutensa hyvän tekemiseen. Eikö se ole irvokasta? Palkintojen jakamiset aiheuttavat usein surua ja hämmennystä. Niitä on myös jaettu sellaisille "suurmiehille", jotka kylvävät kuolemaa.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Yritin ensimmäiseksi unohtaa Karjalan murteen. Sillä ei nimittäin irtopisteitä saanut - ainakaan siinä koulussa mitä rupesin käymään. Rehtori sanoi: te olette kuulleet sanottavan, että kuka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Minä sanon teille, muistan kuinka rehtori heristi sormeaan, pojat, minä sanon teille kurkottakaa kuuseen!

        Minä olin sodan jaloissa jo kapsahtanut katajaan. Siitä koulusta oli kyllä tullut suurmiehiä runoilijoista ja presidenteistä nobelistiin saakka. En pitänyt suurmiehistä. Hehän sodankin olivat aiheuttaneet. Eivät niitä pienet ihmiset tee. Halusin pieneksi ihmiseksi.

        Pidän Nobelin palkintoa pirun pelinä. Mies, joka keksinnöllään kylvi surua ja kuolemaa testamenttasi suunnattoman omaisuutensa hyvän tekemiseen. Eikö se ole irvokasta? Palkintojen jakamiset aiheuttavat usein surua ja hämmennystä. Niitä on myös jaettu sellaisille "suurmiehille", jotka kylvävät kuolemaa.

        Vahvat muistot jo Karjalasta. Olen sen verran uusi tällä palstalla, etten ole seurannut Mm kirjoituksiasi.

        Tulee heti mieleen sodanjaloissa kasvaneesta miehenalusta; evakkomatkoja, asettumista uuteen asuinpaikkaan jossakin päin suomea.
        Välirauhan aikana taas kotikarjalaan ja jälleen uusi evakkomatka kaiken epävarmuuden kaaoksessa.

        Itte olin vasta vajaan 2v talvisodan alkaessa. Jälkijättöisenä pikkusanttuna ei juuri mitään muistoja. Sota-ajan ahdistuksen muista liiankin hyvin.
        Siitä juontaa sodan vastustamiseni. Sotahulluja ihmisiä halveeraan estottomasti, mutta en meille elintärkeää maanpuolustus-strategiaa ja sen alueen ihmisiä.
        Varusmiesaikani palvelin jo ammoin lakkautetussa Pohj. Savon prikaatissa - konekivääri-ihmisenä, kuten joukkueen johtaja asian ilmaisi.


    • Kun kesä on kääntynyt syksyyn
      ja maa routaantuu
      niin onnentoivotuksiin
      yhdyn lämpimiin.

      En tiedä tarkkaa aikaa
      milloin juhlitkaan
      vuodet on kuin taikaa
      ne jatkuu aina vaan.

      Sulle kauneimmat kukat ojennan
      ja onnea paljon toivotan
      elos olkoon hyvää ja rauhaisaa
      joka hetkistä nauti vaan.

      Näin tahdoin myöskin onnitella
      runollani muistella
      miehen iän saavutit
      80 - tavoitit.

    • Onnentoivotuksen syyn tiedätkin, mutta tuota kiitosta selitän vähän.

      Käväisin lääkärissä ja hän kertoi, että minun vaivani vaatisi aika ison operaation ja aika kalliinkin, koska siitä johtuviin kustannuksiin ei korvauksia juurikaan heru.
      Sanoin lääkärille, että koska minulla on tilastollisesti suunnilleen 10v elämää jäljellä, niin pitänee miettiä kannattaako koko homma, johon lääkäri. "Ei niin saa edes ajatella. Pitää mennä vaan täysillä kustannuksista välittämättä ja vaikka kaikki eurot käyttäen, sillä ei niillä tuonpuoleisessa mitään tee."

      Tuota minä sitten olen pähkäillyt kertomatta edes läheisilleni ajatuksistani.

      Kirjoituksesi toi uusia valoisia ajatuksia.
      Siitä kiitos Sinulle.
      Hyvää vointia ja onnea vielä kerran.
      Jopel

      • Maalaismies*

        Jokaisella tähän ikään ehtineelle on jotakin häikkää sielussa tai ruumiissa. Jos joku väittää olevansa täysin terve, hän ei ole käynyt lääkärissä.

        On parempi kylmän rauhallisesti ottaa tosiasiat vastaan, selvitellä vaihtoehdot asiantuntijan kanssa ja niillä tiedoin tehdä ratkaisu oman vaivansa hoitamiseksi. Itse olen saanut hyvän hoidon oman terveyskeskuksen avulla. Kun tekee sen mitä on tehtävissä voi "unohtaa" asian ja keskittyä vaikkapa kirjoittelemaan palstalle.

        Kiitän kaikkia tähän ketjuun kirjoittaneita lämpimistä toivotuksista matkalleni. Olen lukenut huolellisesti jokaisen viestin ja kuunnellut musiikilliset terveiset. Panin tätäkin kirjoittaessani taustalle soimaan Schubertin Serenadin.


    • Rööslain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      146
      2033
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1582
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1397
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      92
      1338
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1292
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1141
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      48
      1086
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1076
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1057
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      242
      899
    Aihe