En vain yksinkertaisesti saa vuokra-asuntoa!

Mmmmami

Olen siis 20-vuotias tyttönen ja muutto on ollut mielessä jo vuoden verran. Asun siis vielä (ikävä kyllä) vanhempien luona. Viimeiset puoli vuotta olen selannut netin asuntosivut läpi useamman kerran joka päivä, katsonut Hesarin ilmoituksia vuokra-asunnoista yms. ja olen kyllä löytänytkin paljon kriteereihini sopivia kämppiä. Ongelma tulee siinä kun pitäisi sitten saada se asunto itselleen, se ei vaan hitto vie onnistu!

Olen käynyt kymmenissä näytöissä ja soitellut ja sähköpostitellut ahkerasti vuokranantajien kanssa. Monissa näytöissä välittäjät ovat vielä sanoneet että hakemus näyttää hyvältä ja mulla on hyvät mahikset saada kämppä. Paskapuhetta. Olen ulkonäöltäni siisti sekä ehdottomasti maksukykyinen (olen usein ehdottanut että voin maksaa takuun vaikka puolen vuoden vuokrat etukäteen) eli näistä asioista se tuskin on kiinni.

En tällä hetkellä ole töissä vaan opiskelen, mutta aikaisemmista työpaikoista on kertynyt mukavasti säästöjä. Tuntuu vaan etteivät vuokranantajat oikein usko että nuorella tytöllä saattaa ihan oikeasti olla varaa? :/

Olen myös viimeiset puoli vuotta ollut Helsingin kaupungin, Nuorisosäätiön sekä Nuorisoasuntoliiton jonossa kiireisimmässä ryhmässä. Mitään ei ole kuulunut mistään näistä.

Ja vielä se että kriteerini eivät ole mitenkään kohtuuttomat. En kuvittele saavani 500€:lla kaksiota Kampista vaan hakusessa on sopivan kokoinen yksiö tai kaksio melkein mistä tahansa Helsingistä max 650€.

Alkaa pikkuhiljaa toivo loppua. Vinkkejä, kokemuksia, kohtalotovereita?

109

12600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vuokranantaja

      Näin useammankin asunnon omaavan vuokranantajan näkökulmasta et kuulosta ongelmatapaukselta. Varsinkaan jos et ole tuomassa asuntoon lemmikkieläimiä kuten koiraa ja et tupakoi.

      Jos olet opiskelija niin saat varmaan opintotukea ja asumislisää, joten tuskin tämänhetkinen tulojen puute on ongelma. Moni vuokranantaja nimenomaan haluaa opiskelijoita vuokralaisiksi.

      Hinnankin suhteen olet aika realisti, joskin kaksiota ei 650 eurolla taida enää Helsingissä saada. Kyseeseen tulee siis yksiö, joita tuolla hinnalla pitäisi saada hyvin melkein mistä päin kaupunkia tahansa.

      Mutta mutta: ongelma et ole varsinaisesti sinä, vaan vuokra-asuntojen riittämätön tarjonta kysyntään nähden. Tällä hetkellä erityisesti Helsingissä on vuokranantajan markkinat.

      Halukkaita vuokralaisia on yksinkertaisesti niin paljon, että vuokranantajalla on kädet täynnä mistä valita. Tarjokkaita voi helposti olla kymmeniä ja silloin voi helposti käydä niin, että valinta ei osu sinuun.

      Yritä korostaa vuokranantajajille hyviä puoliasi. Niitä voi olla vaikkapa se, että et tupakoi, sinulla ei ole lemmikkejä, olet siisti ja siivousintoinen, opiskelet ja saat opintotukea ja asumislisää, olet halukas sitoutumaan pitkäaikaiseen vuokrasuhteeseen (vuosiksi), aiot tehdä jossain vaiheessa osa-aika/iltatöitä opintojen ohessa, olet työskennellyt aikaisemmin siellä ja siellä (mutta nyt opiskelet), kehut asuntoa jne.

      Kyllä se siitä. Älä pidä turhaa kiirettä, koska voit asua kerran kotona. Loppuvuotta kohden alkaa vuokramarkkinoilla hellittämään; asuntoja saa paremmin ja vuokratkin ovat usein alhaisemmat kuin kesällä ja syksyllä.

      • Mmmmami

        Juu, olen kyllä huomannut että tarjonta on tällä hetkellä melko niukkaa ja eräässäkin asuntonäytössä oli valehtelematta yli 200 ihmistä (viimeisenä tulleet jonottivat melkein tunnin). Järkyttävää.

        Olen koittanut korostaa noita hyviä puolia ja osoittaa kaikin tavoin olevani erittäin kiinnostunut asunnosta mutta ei auta :/ lemmikkejä ei tosiaan ole enkä tupakoi.

        Äitini tuttu joka on vuokrannut muutamia asuntoja kertoi että nykyään vuokrahinnasta saatetaan käydään usein huutokauppaa, ei siis tietenkään avoimesti vaan siten että siiten lappuseen jonka välittäjä jakaa kirjoitetaan mahdollisesti paljon isompi summa kuin alkuperäinen pyydetty vuokrahinta. Itse en tätäkään ole tajunnut eli senkin takia on varmaan mennyt kämppiä sivu suun.


      • tarkennus
        Mmmmami kirjoitti:

        Juu, olen kyllä huomannut että tarjonta on tällä hetkellä melko niukkaa ja eräässäkin asuntonäytössä oli valehtelematta yli 200 ihmistä (viimeisenä tulleet jonottivat melkein tunnin). Järkyttävää.

        Olen koittanut korostaa noita hyviä puolia ja osoittaa kaikin tavoin olevani erittäin kiinnostunut asunnosta mutta ei auta :/ lemmikkejä ei tosiaan ole enkä tupakoi.

        Äitini tuttu joka on vuokrannut muutamia asuntoja kertoi että nykyään vuokrahinnasta saatetaan käydään usein huutokauppaa, ei siis tietenkään avoimesti vaan siten että siiten lappuseen jonka välittäjä jakaa kirjoitetaan mahdollisesti paljon isompi summa kuin alkuperäinen pyydetty vuokrahinta. Itse en tätäkään ole tajunnut eli senkin takia on varmaan mennyt kämppiä sivu suun.

        Miten olet päässyt Nuorisoasuntoliiton jonoon, jos olet kerran opiskelija? Hehän eivät kaiketi vuokraa päätoimisille opiskelijoille.

        Viittaako nimimerkkisi siihen, että olet nuori äiti? Joku vuokranantaja voi karsastaa sitä, koska tarvittaessa sinua voi olla vaikea saada asunnosta pois lapseen vedoten.


      • Mmmmami
        tarkennus kirjoitti:

        Miten olet päässyt Nuorisoasuntoliiton jonoon, jos olet kerran opiskelija? Hehän eivät kaiketi vuokraa päätoimisille opiskelijoille.

        Viittaako nimimerkkisi siihen, että olet nuori äiti? Joku vuokranantaja voi karsastaa sitä, koska tarvittaessa sinua voi olla vaikea saada asunnosta pois lapseen vedoten.

        Nuorisoasuntoliiton asuntoa jo ennen kuin aloitin koulun (tänä syksynä), eikä opiskeluani muutenkaan katsota päätoimiseksi sillä opiskelen iltakoulussa. Tästä syystä en voi hakea esim. Hoasin kämppää :/

        Ja ei, en ole äiti :D myönnän että nimimerkki on vähän hämäävä.


      • ehdotukseni
        Mmmmami kirjoitti:

        Nuorisoasuntoliiton asuntoa jo ennen kuin aloitin koulun (tänä syksynä), eikä opiskeluani muutenkaan katsota päätoimiseksi sillä opiskelen iltakoulussa. Tästä syystä en voi hakea esim. Hoasin kämppää :/

        Ja ei, en ole äiti :D myönnän että nimimerkki on vähän hämäävä.

        Kokeile siinä tapauksessa hankkia osa-aikatöitä opiskelujen lisäksi. Se on vähän raskaampaa, mutta jos et ole päätoiminen opiskelija niin ei todellakaan ylitsepääsemätöntä.

        Koska olet nuori, niin mikä vain kaupan tai huoltamon kassa tms. menee tässä vaiheessa hyvin. Siitä saa vakaata kassavirtaa eli rahaa (koska säästöt palavat nopeasti) ja "opiskelen työnteon lomassa" kuulostaa hyvältä vuokranantajan korvaan.

        Hae asuntoa yksityismarkkinoilta tuossa marraskuun-joulukuun-tammikuun pinnassa, jolloin on vuoden hiljaisin aika. Silloin on parhaat mahdollisuudet saada kämppä ja vuokrat ovat halvimmillaan.


      • vaikituinen työsuhde
        ehdotukseni kirjoitti:

        Kokeile siinä tapauksessa hankkia osa-aikatöitä opiskelujen lisäksi. Se on vähän raskaampaa, mutta jos et ole päätoiminen opiskelija niin ei todellakaan ylitsepääsemätöntä.

        Koska olet nuori, niin mikä vain kaupan tai huoltamon kassa tms. menee tässä vaiheessa hyvin. Siitä saa vakaata kassavirtaa eli rahaa (koska säästöt palavat nopeasti) ja "opiskelen työnteon lomassa" kuulostaa hyvältä vuokranantajan korvaan.

        Hae asuntoa yksityismarkkinoilta tuossa marraskuun-joulukuun-tammikuun pinnassa, jolloin on vuoden hiljaisin aika. Silloin on parhaat mahdollisuudet saada kämppä ja vuokrat ovat halvimmillaan.

        Kyllä se on säkää jos asunnon saa. Olen käynyt nyt tämän kesän aikana aika monessa asuntonäytössä. Jos on hyvä kämppä tiedossa, niin esittelyssä katsojia saattaa olla parikymmentä, niin on vaikeaa saada itsensä parhaimpien joukkoon.Joskus ei välttämättä jaksa edes mennä asuntoesittelijän puheille, koska on jo niin monta pettymystä takana. Vuokranäyttöjä voisi verrata työhaastiksiin. Olen tehnyt vuokrahakemuksia isoille vuokranvälittäjille ja myös yksityisille soitot perään,kyllä tämä on hermoja raastavaa!


      • Mmmmami
        ehdotukseni kirjoitti:

        Kokeile siinä tapauksessa hankkia osa-aikatöitä opiskelujen lisäksi. Se on vähän raskaampaa, mutta jos et ole päätoiminen opiskelija niin ei todellakaan ylitsepääsemätöntä.

        Koska olet nuori, niin mikä vain kaupan tai huoltamon kassa tms. menee tässä vaiheessa hyvin. Siitä saa vakaata kassavirtaa eli rahaa (koska säästöt palavat nopeasti) ja "opiskelen työnteon lomassa" kuulostaa hyvältä vuokranantajan korvaan.

        Hae asuntoa yksityismarkkinoilta tuossa marraskuun-joulukuun-tammikuun pinnassa, jolloin on vuoden hiljaisin aika. Silloin on parhaat mahdollisuudet saada kämppä ja vuokrat ovat halvimmillaan.

        ja itseasiassa huomenna on työhaastattelu, toivotaan parasta! :) tällä hetkellä työn saanti todellakin on ihan älyttömän vaikeaa, kaikkeen pitäisi olla koulutus ja jopa yksinkertaisilta kuulostaviin siivoustöihin vaaditaan joku laitoshuoltajan ammattitutkinto ja 5 vuoden kokemus. Kassatyöhönkin pääsevät aina suuremmalla todennäköisyydellä ne joilla sitä kokemusta jo on :/

        Mutta nyt on yksi todella hyvältä kuulostava asunto kiikarissa, bongasin eilen yksityisen henkilön ilmoituksen viisi minuuttia julkaisun jälkeen ja olin kerranki eka soittaja! Tänään meen sitten katsomaan sitä, toivotaan että oon tarpeeksi vakuuttava :D


      • Mmmmami
        Mmmmami kirjoitti:

        ja itseasiassa huomenna on työhaastattelu, toivotaan parasta! :) tällä hetkellä työn saanti todellakin on ihan älyttömän vaikeaa, kaikkeen pitäisi olla koulutus ja jopa yksinkertaisilta kuulostaviin siivoustöihin vaaditaan joku laitoshuoltajan ammattitutkinto ja 5 vuoden kokemus. Kassatyöhönkin pääsevät aina suuremmalla todennäköisyydellä ne joilla sitä kokemusta jo on :/

        Mutta nyt on yksi todella hyvältä kuulostava asunto kiikarissa, bongasin eilen yksityisen henkilön ilmoituksen viisi minuuttia julkaisun jälkeen ja olin kerranki eka soittaja! Tänään meen sitten katsomaan sitä, toivotaan että oon tarpeeksi vakuuttava :D

        Vuokraajan piti siis tänään soitella että milloin voisin tulla katsomaan asuntoa, mutta mitään ei kuulunut ja kun illemmalla tiedustelin asiaa ni tuli taas se perinteinen vastaus: "Asunto on jo vuokrattu eteenpäin, kiitos mielenkiinnosta."

        Jepjep. Jäi kyllä todella paha mieli tosta, mulle olisi käynyt mikä tahansa aika päivästä ja kun oikeen luvattiin soittaa tänään niin kai nousi toiveet vähän liian korkeelle.


      • tytteli vaan
        Mmmmami kirjoitti:

        Vuokraajan piti siis tänään soitella että milloin voisin tulla katsomaan asuntoa, mutta mitään ei kuulunut ja kun illemmalla tiedustelin asiaa ni tuli taas se perinteinen vastaus: "Asunto on jo vuokrattu eteenpäin, kiitos mielenkiinnosta."

        Jepjep. Jäi kyllä todella paha mieli tosta, mulle olisi käynyt mikä tahansa aika päivästä ja kun oikeen luvattiin soittaa tänään niin kai nousi toiveet vähän liian korkeelle.

        laita asuntohakemus Vantaalle ja Myyrmäkeen vaikka, saat asunnon nopeasti ja junalla pääset kätevästi äidin ja isin luo kun ikävä iskee. Niin ja töihinkin pääset kyllä heti kun ja jos vaan olet siihen valmis. Lopeta luuserointi ja ala elää oikeaa elämää.


      • vanhemmat avuksi
        Mmmmami kirjoitti:

        Vuokraajan piti siis tänään soitella että milloin voisin tulla katsomaan asuntoa, mutta mitään ei kuulunut ja kun illemmalla tiedustelin asiaa ni tuli taas se perinteinen vastaus: "Asunto on jo vuokrattu eteenpäin, kiitos mielenkiinnosta."

        Jepjep. Jäi kyllä todella paha mieli tosta, mulle olisi käynyt mikä tahansa aika päivästä ja kun oikeen luvattiin soittaa tänään niin kai nousi toiveet vähän liian korkeelle.

        Asiaasi voisi auttaa, jos ottaisit vanhempasi mukaan asunnonetsintään. Luonnollisesti sinulla on kova halu hoitaa asiasi itse kuten nuorten aikuisten kuuluukin tehdä, mutta monen vuokranantajan silmissä 20-v. näyttää vielä ihan tytöltä. He voivat muistaa omasta nuoruudestaan, kuinka huoletonta ja maailmaa syleilevää katsantokanta tuolloin heillä olikaan.

        Vuokranantajat voivat olla helposti 2-3 kertaa sinua vanhempia ja heillä voi itsellään olla jopa sinuakin vanhempia lapsia. He ovat nähneet miten omat lapset ovat varttuneet ja miten heidän on ehkä täytynyt auttaa taloudellisesti lapsia vielä reilusti parikymppisenäkin. Heillä on sinusta ja maksukyvystäsi näiden syiden vuoksi mielikuva, joka ei välttämättä pidä paikkaansa.

        Iske tähän rakoon. Ota vanhemmat mukaan ja anna vuokranantajalle kuva, että vanhempasi ovat etsimässä sinulle vuokra-asuntoa, vaikka oikeasti tietenkin olet itse homman takana.

        Heillä on kuitenkin enemmän ikää ja kokemusta sekä varmasti varallisuuttakin. Lisäksi arvomaailma ja henkilökemiat sen vuoksi osuvat paremmin yksiin vuokranantajien kanssa, joten vuokranantajan silmissä muutut paljon houkuttelevammaksi. Jo pelkästään se, että asunnosta soittaa joku vanhempi henkilö voi monelle tehdä paremman ensivaikutelman ja nostaa mahdollisuuksiasi listalla ylöspäin reilusti.

        Vaikkei asia olisikaan totta, niin vuokranantaja voi myös ajatella, että vuokranmaksu on taattu kun vanhemmat ovat takaamassa ja maksamassa vuokran jos sinulla tulee taloudellisesti tiukkaa. Kannattaa kokeilla vanhempien apua. Se ei maksa mitään eikä ole millään tavalla hävettävää. Asia nyt vaan toimii pitkälti mielikuvien varassa, koska kilpailu asunnoista on kovaa ja päätökset joudutaan tekemään vähien tietojen perusteella.

        Muistan kun itse aikoinaan 1990-luvulla hain vuokra-asuntoa juuri pahimpaan sesonkiin. Silloinkin oli vaikeaa saada asuntoja, koska näytöillä riitti väkeä enemmän kuin tarpeeksi. Pyysin muutamaa vuotta vanhempaa kaveriani avuksi. Työskentelimme samassa firmassa; hän esimiesasemassa, joskaan ei minun esimiehenäni.

        Vaikkei asia pitänyt millään tavalla paikkaansa, emmekä edes esittäneetkään että pitäisi, vuokranantajalle syntyi selvästi kuva että firma hakee minulle asuntoa tai ainakin on kiinnostunut minusta ja haluaa pitää minut palkkalistoillaan joten olen hyvä ja maksukykyinen vuokralainen. Firma oli ikäänkuin henkisesti takaamassa minua. Kyseessä oli puhtaasti mielikuva, mutta se toimi ja sain todella hyvän asunnon koko jonon ohi.


      • vanhemmat avuksi
        vanhemmat avuksi kirjoitti:

        Asiaasi voisi auttaa, jos ottaisit vanhempasi mukaan asunnonetsintään. Luonnollisesti sinulla on kova halu hoitaa asiasi itse kuten nuorten aikuisten kuuluukin tehdä, mutta monen vuokranantajan silmissä 20-v. näyttää vielä ihan tytöltä. He voivat muistaa omasta nuoruudestaan, kuinka huoletonta ja maailmaa syleilevää katsantokanta tuolloin heillä olikaan.

        Vuokranantajat voivat olla helposti 2-3 kertaa sinua vanhempia ja heillä voi itsellään olla jopa sinuakin vanhempia lapsia. He ovat nähneet miten omat lapset ovat varttuneet ja miten heidän on ehkä täytynyt auttaa taloudellisesti lapsia vielä reilusti parikymppisenäkin. Heillä on sinusta ja maksukyvystäsi näiden syiden vuoksi mielikuva, joka ei välttämättä pidä paikkaansa.

        Iske tähän rakoon. Ota vanhemmat mukaan ja anna vuokranantajalle kuva, että vanhempasi ovat etsimässä sinulle vuokra-asuntoa, vaikka oikeasti tietenkin olet itse homman takana.

        Heillä on kuitenkin enemmän ikää ja kokemusta sekä varmasti varallisuuttakin. Lisäksi arvomaailma ja henkilökemiat sen vuoksi osuvat paremmin yksiin vuokranantajien kanssa, joten vuokranantajan silmissä muutut paljon houkuttelevammaksi. Jo pelkästään se, että asunnosta soittaa joku vanhempi henkilö voi monelle tehdä paremman ensivaikutelman ja nostaa mahdollisuuksiasi listalla ylöspäin reilusti.

        Vaikkei asia olisikaan totta, niin vuokranantaja voi myös ajatella, että vuokranmaksu on taattu kun vanhemmat ovat takaamassa ja maksamassa vuokran jos sinulla tulee taloudellisesti tiukkaa. Kannattaa kokeilla vanhempien apua. Se ei maksa mitään eikä ole millään tavalla hävettävää. Asia nyt vaan toimii pitkälti mielikuvien varassa, koska kilpailu asunnoista on kovaa ja päätökset joudutaan tekemään vähien tietojen perusteella.

        Muistan kun itse aikoinaan 1990-luvulla hain vuokra-asuntoa juuri pahimpaan sesonkiin. Silloinkin oli vaikeaa saada asuntoja, koska näytöillä riitti väkeä enemmän kuin tarpeeksi. Pyysin muutamaa vuotta vanhempaa kaveriani avuksi. Työskentelimme samassa firmassa; hän esimiesasemassa, joskaan ei minun esimiehenäni.

        Vaikkei asia pitänyt millään tavalla paikkaansa, emmekä edes esittäneetkään että pitäisi, vuokranantajalle syntyi selvästi kuva että firma hakee minulle asuntoa tai ainakin on kiinnostunut minusta ja haluaa pitää minut palkkalistoillaan joten olen hyvä ja maksukykyinen vuokralainen. Firma oli ikäänkuin henkisesti takaamassa minua. Kyseessä oli puhtaasti mielikuva, mutta se toimi ja sain todella hyvän asunnon koko jonon ohi.

        Piti vielä sanoman, että olen itse sinua lähes tuplasti vanhempi vuokranantaja. Sille ei voi mitään, että kun vertailen ehdokkaita niin hieman vanhemmat saavat mielessäni plussapisteitä verrattuna paljon nuorempiin. Se johtuu varmaankin siitä, että muistan itse oman raha- ja elämäntilanteeni parikymppisenä. Minulla oli tuolloin mielestäni hyvin säästöjä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ja monen asunnon omistajana aika heikoilla loppujen lopuksi tuolloin mentiin ja bilejalkakinpainoi. Kuten sanoin, kyse on pitkälti mielikuvista. Esimerkiksi vuosi sitten vuokrasin asunnon kaikista hakijoista sellaiselle henkilölle, joka ei välttämättä edusta vakavaraisinta vaihtoehtoa, mutta joka muistutti elämäntilanteeltaan itseäni nuorempana. Näin jollain tavalla itseni hänessä ja arvioin häntä sen perusteella, millainen itse olin aikoinaan samassa iässä ja elämäntilanteessa. Toistaiseksi hän onkin osoittautunut hyvin pitkälti odotusteni mukaiseksi ja hyväksi vuokralaiseksi.


      • isomahainen johtaja
        vanhemmat avuksi kirjoitti:

        Piti vielä sanoman, että olen itse sinua lähes tuplasti vanhempi vuokranantaja. Sille ei voi mitään, että kun vertailen ehdokkaita niin hieman vanhemmat saavat mielessäni plussapisteitä verrattuna paljon nuorempiin. Se johtuu varmaankin siitä, että muistan itse oman raha- ja elämäntilanteeni parikymppisenä. Minulla oli tuolloin mielestäni hyvin säästöjä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ja monen asunnon omistajana aika heikoilla loppujen lopuksi tuolloin mentiin ja bilejalkakinpainoi. Kuten sanoin, kyse on pitkälti mielikuvista. Esimerkiksi vuosi sitten vuokrasin asunnon kaikista hakijoista sellaiselle henkilölle, joka ei välttämättä edusta vakavaraisinta vaihtoehtoa, mutta joka muistutti elämäntilanteeltaan itseäni nuorempana. Näin jollain tavalla itseni hänessä ja arvioin häntä sen perusteella, millainen itse olin aikoinaan samassa iässä ja elämäntilanteessa. Toistaiseksi hän onkin osoittautunut hyvin pitkälti odotusteni mukaiseksi ja hyväksi vuokralaiseksi.

        Kannelmäessä. Jos vaan vuokranmaksu tavasta sovitaan niin....


      • Mmmmami
        vanhemmat avuksi kirjoitti:

        Piti vielä sanoman, että olen itse sinua lähes tuplasti vanhempi vuokranantaja. Sille ei voi mitään, että kun vertailen ehdokkaita niin hieman vanhemmat saavat mielessäni plussapisteitä verrattuna paljon nuorempiin. Se johtuu varmaankin siitä, että muistan itse oman raha- ja elämäntilanteeni parikymppisenä. Minulla oli tuolloin mielestäni hyvin säästöjä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ja monen asunnon omistajana aika heikoilla loppujen lopuksi tuolloin mentiin ja bilejalkakinpainoi. Kuten sanoin, kyse on pitkälti mielikuvista. Esimerkiksi vuosi sitten vuokrasin asunnon kaikista hakijoista sellaiselle henkilölle, joka ei välttämättä edusta vakavaraisinta vaihtoehtoa, mutta joka muistutti elämäntilanteeltaan itseäni nuorempana. Näin jollain tavalla itseni hänessä ja arvioin häntä sen perusteella, millainen itse olin aikoinaan samassa iässä ja elämäntilanteessa. Toistaiseksi hän onkin osoittautunut hyvin pitkälti odotusteni mukaiseksi ja hyväksi vuokralaiseksi.

        Tulevat todella tarpeen mikäli tän hetkinen asuntoehdokas ei tärppää. Huomenna pitäisi illalla saada tietää miten kävi, jännittää!


      • Mmmmami
        isomahainen johtaja kirjoitti:

        Kannelmäessä. Jos vaan vuokranmaksu tavasta sovitaan niin....

        "Minulla olisi yksiö Kannelmäessä. Jos vaan vuokranmaksu tavasta sovitaan niin.... "

        ja juu, ihmettelinki missä eka tälläinen viesti viipyy :D


      • Nnin.
        Mmmmami kirjoitti:

        Tulevat todella tarpeen mikäli tän hetkinen asuntoehdokas ei tärppää. Huomenna pitäisi illalla saada tietää miten kävi, jännittää!

        Tuuhan sitten ilmottelemaan miten kävi, näin sivustaseuraajana vähän uteloittaa.:) Ja onnea että asunto irtoais!


      • tytteli vaan kirjoitti:

        laita asuntohakemus Vantaalle ja Myyrmäkeen vaikka, saat asunnon nopeasti ja junalla pääset kätevästi äidin ja isin luo kun ikävä iskee. Niin ja töihinkin pääset kyllä heti kun ja jos vaan olet siihen valmis. Lopeta luuserointi ja ala elää oikeaa elämää.

        Joten aloittaja ei pääse edes Myrtsiin, ja eiköhän hänen ole parempi asua vaikka kotona... Vantaalla kannattaa ainakin unohtaa Martinlaakso, jos Itä-Helsingin lähiötä mollataan, niin ne ovat kuitenkin kymmenen kertaa rauhallisempia :/


      • Mmmmami
        Nnin. kirjoitti:

        Tuuhan sitten ilmottelemaan miten kävi, näin sivustaseuraajana vähän uteloittaa.:) Ja onnea että asunto irtoais!

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(


      • Mmmmami kirjoitti:

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(

        Eli varma katto pään päällä, ja varmaan jotain ruokaakin löytyy tarvittaessa jääkaapista. Joten hommaa ensin se duunipaikka, sinun tilanteessa osa-aikainen, ja lähde sitten uudelleen asunnonhakuun.


      • Mmmmami
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli varma katto pään päällä, ja varmaan jotain ruokaakin löytyy tarvittaessa jääkaapista. Joten hommaa ensin se duunipaikka, sinun tilanteessa osa-aikainen, ja lähde sitten uudelleen asunnonhakuun.

        jotain tuuria sentään mullakin :) ja muu perhe muuttaa 19.11 pienempään asuntoon eli kyllä tässä pieni kiirus olisi. Näillä näkymin nukun sitten siellä sohvalla tai jossain. Ahistaa tää tilanne ihan mielettömästi.


      • Kunnollinen..
        vanhemmat avuksi kirjoitti:

        Piti vielä sanoman, että olen itse sinua lähes tuplasti vanhempi vuokranantaja. Sille ei voi mitään, että kun vertailen ehdokkaita niin hieman vanhemmat saavat mielessäni plussapisteitä verrattuna paljon nuorempiin. Se johtuu varmaankin siitä, että muistan itse oman raha- ja elämäntilanteeni parikymppisenä. Minulla oli tuolloin mielestäni hyvin säästöjä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ja monen asunnon omistajana aika heikoilla loppujen lopuksi tuolloin mentiin ja bilejalkakinpainoi. Kuten sanoin, kyse on pitkälti mielikuvista. Esimerkiksi vuosi sitten vuokrasin asunnon kaikista hakijoista sellaiselle henkilölle, joka ei välttämättä edusta vakavaraisinta vaihtoehtoa, mutta joka muistutti elämäntilanteeltaan itseäni nuorempana. Näin jollain tavalla itseni hänessä ja arvioin häntä sen perusteella, millainen itse olin aikoinaan samassa iässä ja elämäntilanteessa. Toistaiseksi hän onkin osoittautunut hyvin pitkälti odotusteni mukaiseksi ja hyväksi vuokralaiseksi.

        ei kuulosta kovin itsenäiseltä, jos pitää äiti olla mukana. Itse muutin jo 19-viotiaana pois kotoa, eikä vanhemmat ole koskaan auttaneet millään lailla asumisessa. Se, että ottaa itse elämästään vastuun, niin kertoo jotain myös ihmisestä. Eikä silloin ole varaa bilettää samalla lailla, kuin jos iskä ja äiskä jelppii.


      • Kaikkiko
        Mmmmami kirjoitti:

        "Minulla olisi yksiö Kannelmäessä. Jos vaan vuokranmaksu tavasta sovitaan niin.... "

        ja juu, ihmettelinki missä eka tälläinen viesti viipyy :D

        VVO, SATO, AVARA.... mitä muita niitä vielä on?
        Tai vaihtoehtoisesti lähiseudulle, josta pystyy vielä vaikka bussilla kulkemaan.


      • hoppaloo
        Mmmmami kirjoitti:

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(

        Mistähän osoitteesra tai alueelta olet sellaista bongannut.


      • no joo....
        Kunnollinen.. kirjoitti:

        ei kuulosta kovin itsenäiseltä, jos pitää äiti olla mukana. Itse muutin jo 19-viotiaana pois kotoa, eikä vanhemmat ole koskaan auttaneet millään lailla asumisessa. Se, että ottaa itse elämästään vastuun, niin kertoo jotain myös ihmisestä. Eikä silloin ole varaa bilettää samalla lailla, kuin jos iskä ja äiskä jelppii.

        Ikävä kyllä vuokranantajan silmissä se äiti näyttää luotettavammalta ja antaa henkistä tukea valitsemiselle paremmin kuin yksinään näytölle tuleva parikymppinen nuori joka ei pääse vielä edes kaikkiin ravintoloihin.


      • juu vai ei
        Mmmmami kirjoitti:

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(

        Justiinhan kerroit miten rahaa on vaikka 1/2 vuoden ennakoihin. ET kai kuvittele saavasi Hesasta yksiötä hirveesti alle 700 e/kk (et ainakaan keskustan tuntumasta). VVO:n kämpät on sikakalliita!!!! VVO:n yksiö maksaa H:linnassakin n. 700 e/kk. Eli laskepa vaatimustasoa, niin ehkä alkaa kämppiä löytymään...


      • mummelimummeli
        Mmmmami kirjoitti:

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(

        Mä ehdotan, että ala säästämään omaa asuntoa. Laitat sen 650 egee pankkiin mikä menis vuokranmaksuun ja asut vanhempien luona vielä niin kauan että saat säästettyä niin paljon että saat pankista asuntolainaa. Olet vielä niin nuori tyttö että älä kiirehdi suotta maailmalle kyllä maailma odottaa.


      • been there..
        Mmmmami kirjoitti:

        tietenkään. Vittu ku vituttaa.

        Ja oon katellu noita VVO:n kämppiä mutta niillä maksaa yksiötkin yleensä 700-1000€ kuussa :(

        Miten olisi alkuun vaikka huone jostakin kaksiosta /solukämpästä. Monet nuoret haluaa puolittaa vuokrakulujaan ja ottavat alivuokralaisia. Siten pääsisit pois kotoa kokeilemaan omaa elämää ja oman yksiön etsimisen stressi vähenisi, kun ei ole ihan niin "pakko". Myöskin voit kokeilla hakea vaikka kolmiota ja itse hankkia kämppiksen. Järkyttäviä kyllä nuo nykyiset pääkaupunkiseudun vuokrat. Itse etsin vuokra yksiötä Oulusta noin 7 vuotta sitten ja ihan ehdoton kk vuokra kattoni oli 350e! Onneksi ei tarvitse enää vuokra-asuntoja katsella, kun on miehen kanssa omistusasunto. Ei niidenkään löytäminen helppoa ole, mutta ei mitään niihin pettymyksiin verrattavaa, kun vuokranantajat antaa toivoa ja sitten vetävät maton alka :(.


      • Ihmeellistä näyttöä
        Mmmmami kirjoitti:

        Juu, olen kyllä huomannut että tarjonta on tällä hetkellä melko niukkaa ja eräässäkin asuntonäytössä oli valehtelematta yli 200 ihmistä (viimeisenä tulleet jonottivat melkein tunnin). Järkyttävää.

        Olen koittanut korostaa noita hyviä puolia ja osoittaa kaikin tavoin olevani erittäin kiinnostunut asunnosta mutta ei auta :/ lemmikkejä ei tosiaan ole enkä tupakoi.

        Äitini tuttu joka on vuokrannut muutamia asuntoja kertoi että nykyään vuokrahinnasta saatetaan käydään usein huutokauppaa, ei siis tietenkään avoimesti vaan siten että siiten lappuseen jonka välittäjä jakaa kirjoitetaan mahdollisesti paljon isompi summa kuin alkuperäinen pyydetty vuokrahinta. Itse en tätäkään ole tajunnut eli senkin takia on varmaan mennyt kämppiä sivu suun.

        Kun niin jonottelivat on aika merkillistä.Jos on pulaa asunoosta ja jossain on vuokrattavana kämppä niin eiköhän siihen heti löydy asukas.En kyllä oo ennen kuullukaan että vuokra asunnosta on näyttö eikös se ole myyntipuolella.On kummallista jos tuhannet ihmiset käy kattomas yhtä kämppää eikä kukaan vuokraa onko siloon mitään pulaakaan.


      • adfsdafsd
        been there.. kirjoitti:

        Miten olisi alkuun vaikka huone jostakin kaksiosta /solukämpästä. Monet nuoret haluaa puolittaa vuokrakulujaan ja ottavat alivuokralaisia. Siten pääsisit pois kotoa kokeilemaan omaa elämää ja oman yksiön etsimisen stressi vähenisi, kun ei ole ihan niin "pakko". Myöskin voit kokeilla hakea vaikka kolmiota ja itse hankkia kämppiksen. Järkyttäviä kyllä nuo nykyiset pääkaupunkiseudun vuokrat. Itse etsin vuokra yksiötä Oulusta noin 7 vuotta sitten ja ihan ehdoton kk vuokra kattoni oli 350e! Onneksi ei tarvitse enää vuokra-asuntoja katsella, kun on miehen kanssa omistusasunto. Ei niidenkään löytäminen helppoa ole, mutta ei mitään niihin pettymyksiin verrattavaa, kun vuokranantajat antaa toivoa ja sitten vetävät maton alka :(.

        Mitä järkeä muuttaa kotoa solukämppään, kun voi asua vanhempien luona samanlaisessa "solussa" ?


    • ... saanut asuntoa, niin oletko katsonut / hakenut VVO:n vapaita asuntoja.

      Useita asuntoja vapaana Helsingissä:
      - yksiöitä tosin vain 3kpl
      - kaksioita 15 kpl
      - kolmiota 12 kpl (teidän, liian isoja)
      - 4h 3 kpl

      • hjhjh

        No jos yhtään lohduttaa niin ei vakityössä olevaakaan oteta vuokralle noin vaan.Ainakin pääkaupunkiseudulla, paljon hakijoita mutta vähän asuntoja. Oon katsellut 3 kuukautta asuntoja ja käynyt näytöissä, mutta en ole vieläkään saanut.
        Toivottavasti asunto nyt löytyy pian!


    • TiinaTitityy

      Oletko laittanut itse asunnonhaku ilmoitusta minnekään? Kauppojen seinille ja johonkin sanomalehteen yleensä kannattaa laittaa. Etenkin vanhemmat ihmiset tuntuvat mielummin tarjoavan asuntoa sellaista etsivälle kuin että ilmoittelisivat itse siitä minnekkään.
      Itse kun olin muuttamassa omilleni, niin aluksi toki kahlasin netin läpi ja juoksin asunnonvälittäjän järjestämissä näytöissä. Ja joka kerta sain pettyä. Vaikka kyseessä olikin ihan pikkuinen paikkakunta, niin jokaiselle haluamalleni asunnolle tuntui löytyvän muitakin halukkaita :(
      Noh, laitoinpa sitten kaupan seinälle ilmoituksen ja avot! Parin päivän päästä herttainen rouvas ihminen tarjosi minulle edullista yksiötä keskustasta.

      Vähän sama kävi nyt tänä syksynä kun piti koulun perässä muuttaa toiselle puolen Suomea. Netin kautta koitin aikani metsästää asuntoa hirmuisella apinanraivolla, mutta mutta... eipä löytynyt. Kuin maa olisi niellyt kaikki yksiöt Lempäälästä! Ilmoitus paikalliseen ilmaisjakeluun ja johan alkoi yksiöitä löytyä :)

      Et kimppakämppään muuttamista ole harkinnut noin niin kuin pahimpaan hätään?
      Onnea asunnon metsästykseen!

      • Mmmmami

        laittanut itse ilmtoituksen, tarjouksia kyllä tuli mutta puolet oli sellasia että vuokran voi maksaa muutenkin kuin rahalla (kröhöm) ja toinen puolet taas sellasia jotka eivät yhtään vastanneet kriteerejäni (samat kuin aloitusviestissä). Tarjottiin 20 neliön yksiöitä 700€ vuokrilla yms.

        Hesariin kyllä pitäisi vielä laittaa, sieltä on moni kuulemma saanut tosi hyvän kämpän :)

        Ja kimppakämppä on ehdoton nounou, haluan ensin koittaa yksin asumista ja muutenkin poikaystäväni muuttaisi mahdollisesti samaan asuntoon jos löytäisin hyvän.


    • Pitäisi nähdä kuva

      Aloituksessa sanot olevasi opiskelija, mutta myöhemmin ilmoitat että et ole päätoiminen opiskelija. Tarkoittaako tämä että olet itseasiassa työtön, sehän ei vuokranantajan silmissä kuulosta hyvältä.

      Entäs se siisti ulkonäkö? Vuokranantajan mielestä mutteri nenässä, pinkki tukka ja hämähäkkitatuointi kaulassa ei välttämättä ole siistiä.

      Ammattiakaan ei tunnu olevan, etkä opiskele päätoimisesti, vaikka ikää on jo 20v? Sekään ei kuullosta oikein vastuuntuiselta vuorkanantajan korvissa.

      • Mmmmami

        eli esimerkiksi Kelan ja Hoasin mukaan opiskeluni ei ole päätoimista vaikka koulua on monta tuntia päivittäin. En sitten tiedä millä perusteella noin on päätetty. Ja kuten aiemmassa viestissä sanoin, sain osa-aikatöitä jotka alkoivat tällä viikolla eli en ole työtön.

        Ja siistillä ulkonäöllä tarkoitan perussiistiä, ei löydy metallia naamasta eikä shokkivärejä hiuksista, vaatteetkin ovat sellasia ettei mummot saa sydäriä. :)

        Ja harvalla 20-vuotiaalla varmaan on ihan oikea ammatti, varsinkaan lukion käyneillä?


      • Mmmmmami
        Mmmmami kirjoitti:

        eli esimerkiksi Kelan ja Hoasin mukaan opiskeluni ei ole päätoimista vaikka koulua on monta tuntia päivittäin. En sitten tiedä millä perusteella noin on päätetty. Ja kuten aiemmassa viestissä sanoin, sain osa-aikatöitä jotka alkoivat tällä viikolla eli en ole työtön.

        Ja siistillä ulkonäöllä tarkoitan perussiistiä, ei löydy metallia naamasta eikä shokkivärejä hiuksista, vaatteetkin ovat sellasia ettei mummot saa sydäriä. :)

        Ja harvalla 20-vuotiaalla varmaan on ihan oikea ammatti, varsinkaan lukion käyneillä?

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?


      • tilannettasi
        Mmmmmami kirjoitti:

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?

        Miksi et voi asua edelleen muun perheesi kanssa heidän uudessa asunnossaan? Onko sillan alla todella muka ainoa vaihtoehto mikä sinulla joulukuun alun jälkeen on?


      • Siisus..
        Mmmmmami kirjoitti:

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?

        sanoit, että voit nukkua sohvalla????


      • mmamma
        Siisus.. kirjoitti:

        sanoit, että voit nukkua sohvalla????

        Laajennapa hakualuettasi Vantaan ja Espoon puolelle niin onnistut varmasti löytämään kodin itsellesi.
        Bussilippu ei kuitenkaan paljoa maksa ja liikenneyhteydet esim Espoon Tapiolan tai Matinkylän suunnalta ovat varsin sutjakat keskustan suuntaan.
        Olen itse ollut oman poikani apuna asunnonetsinnässä. Kummasti on asunto saatu ihan muutaman näytön jälkeen vaikka muita hakijoita olisi ollut pilvin pimein.


      • Mmmmmami kirjoitti:

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?

        Sua ei kiinnosta kimppakämppä ( vaikka oot muuttamassa poikaystävän kanssa yhteen - miksette saman tien etsi yhdessä asuntoa... ? Oon kuullut et kahdestaan saa helpommin. Kaverikin pääs vanhempien nurkista pois vain muuttamalla avoliittoon - mikä on kyllä mun mielestä aika törkeää yhteiskunnalta - ihmisten ei pitäis joutua kiirehtimään suhteissaan rahan/käytännön takia ).

        Itse muutin 16-vuotiaana isin nurkista avoliittoon poikaystäväni kanssa. Sieltä mut pelasti ystävä alivuokralle kaksioonsa. Tämän jälkeen sain hyvin pian yksiön vuokrattua. Jonka jälkeen avoliittoon muutaman vuoden päästä ja nyt asunut kaksiossa itsekseni muutaman vuoden. Vuokraan makkariani alivuokralaisille. Just nyt etsin uutta kun edellinen muuttaa yhteen poikaystävänsä kanssa.

        Jos joku naispuolinen, mielummin pysyvämpää kotia etsivä boheemi ja rento mutta vakaassa elämäntilanteessa oleva vähän alle tai yli 30v. ihminen kiinnostuu kämppäkaveruudesta niin saa laittaa viestiä.
        En sano tässä tarkempia tietoja, mutta vuokra on halpa ja kulkuyhteydet hyvät jos n. 36min junalla Helsingin Rautatieasemalle ei oo liian pitkä matka ( kaikkihan sen tietää et keskustassa ruuhkassa kestää lyhytkin matka yllättävän kauan ).

        Tarinan opetus ketjun aloittajalle: Oman kodin aika tulee kyllä, mutta eri tavoitteisiin elämässä pääsee useita eri reittejä. Nuoruutesi tulee juurikin tässä esille. Koitat päästä yhdellä loikalla itsepäisesti unelmaasi, sen sijaan että ymmärtäisit että tätä reittiä on jo koitettu ja pitää vaihtaa strategiaa.
        Realismia: Ei kuulosta hyvältä että nuori nainen uhoaa voivansa maksaa 6kk:n vuokrat - se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ja epäilyttävältä. Paremmalta kuulostaisi, että asuu kimppakämpässä ja kaipaa omaa rauhaa ja kotia tms.

        Itseäni harmittaa etten nuorempana asunut kimppakämpissä. Olen vieraillut joissain tosi hauskoissa yhteisöissä ja lämpimissä kodeissa ( ja ajatellut että harmi kun hankin liian nuorena isoja huonekaluja joiden kanssa ei niin vain kimppakämppään muuteta - nauti vapaudestasi! ). Paremman sijainnin saa kun kimpassa maksaa vuokran. Vanhempana ehtii kyllä asua yksin. Eikä kimppakämppä-vaihe kestä ikuisesti. Nuoren vanhempiensa luona asuvan oletetaan saada jäädä vanhemmilleen. Jos hakisit yksiötä niin että asuisit jo omillasi ja olisit joutunut ottamaan vastuuta vuokrasta, tilanteesi asuntomarkkinoilla saattaisi olla aivan toinen!

        Tsemppiä sinulle! ^^


      • Kimppaamaan
        tonerva kirjoitti:

        Sua ei kiinnosta kimppakämppä ( vaikka oot muuttamassa poikaystävän kanssa yhteen - miksette saman tien etsi yhdessä asuntoa... ? Oon kuullut et kahdestaan saa helpommin. Kaverikin pääs vanhempien nurkista pois vain muuttamalla avoliittoon - mikä on kyllä mun mielestä aika törkeää yhteiskunnalta - ihmisten ei pitäis joutua kiirehtimään suhteissaan rahan/käytännön takia ).

        Itse muutin 16-vuotiaana isin nurkista avoliittoon poikaystäväni kanssa. Sieltä mut pelasti ystävä alivuokralle kaksioonsa. Tämän jälkeen sain hyvin pian yksiön vuokrattua. Jonka jälkeen avoliittoon muutaman vuoden päästä ja nyt asunut kaksiossa itsekseni muutaman vuoden. Vuokraan makkariani alivuokralaisille. Just nyt etsin uutta kun edellinen muuttaa yhteen poikaystävänsä kanssa.

        Jos joku naispuolinen, mielummin pysyvämpää kotia etsivä boheemi ja rento mutta vakaassa elämäntilanteessa oleva vähän alle tai yli 30v. ihminen kiinnostuu kämppäkaveruudesta niin saa laittaa viestiä.
        En sano tässä tarkempia tietoja, mutta vuokra on halpa ja kulkuyhteydet hyvät jos n. 36min junalla Helsingin Rautatieasemalle ei oo liian pitkä matka ( kaikkihan sen tietää et keskustassa ruuhkassa kestää lyhytkin matka yllättävän kauan ).

        Tarinan opetus ketjun aloittajalle: Oman kodin aika tulee kyllä, mutta eri tavoitteisiin elämässä pääsee useita eri reittejä. Nuoruutesi tulee juurikin tässä esille. Koitat päästä yhdellä loikalla itsepäisesti unelmaasi, sen sijaan että ymmärtäisit että tätä reittiä on jo koitettu ja pitää vaihtaa strategiaa.
        Realismia: Ei kuulosta hyvältä että nuori nainen uhoaa voivansa maksaa 6kk:n vuokrat - se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ja epäilyttävältä. Paremmalta kuulostaisi, että asuu kimppakämpässä ja kaipaa omaa rauhaa ja kotia tms.

        Itseäni harmittaa etten nuorempana asunut kimppakämpissä. Olen vieraillut joissain tosi hauskoissa yhteisöissä ja lämpimissä kodeissa ( ja ajatellut että harmi kun hankin liian nuorena isoja huonekaluja joiden kanssa ei niin vain kimppakämppään muuteta - nauti vapaudestasi! ). Paremman sijainnin saa kun kimpassa maksaa vuokran. Vanhempana ehtii kyllä asua yksin. Eikä kimppakämppä-vaihe kestä ikuisesti. Nuoren vanhempiensa luona asuvan oletetaan saada jäädä vanhemmilleen. Jos hakisit yksiötä niin että asuisit jo omillasi ja olisit joutunut ottamaan vastuuta vuokrasta, tilanteesi asuntomarkkinoilla saattaisi olla aivan toinen!

        Tsemppiä sinulle! ^^

        Tässä viestissä on todellakin osuttu asian ytimeen. Aloittaja mainitsi, että ei halua kimppakämppään, koska haluaa kokeilla asua yksin. Sanonpa vain edelliseen lisäksi, että kyllä se suurin piirtein oman ikäisen kämppiksen kanssa asuminen vastaa yksinään asumista. Ei kämppis silitä vattetita tai tiskaa astioita jne. Vuokra pitää silti maksaa ja omasta osastaan kotia huolehtia. Saat myöskin liikkua ihan kuten haluat (kunhan nyt kohteliaisuudesta toista kohtaan pitää kiinni), ei kukaan kysele missä olit tai miksi tulet näin myöhään. Kämppiksestä riippuen saat varmasti myös omaa rauhaa ja ei poikakaverin muuttaminen luoksesi väliaikaisesti ole varmastikaan mahdoton ratkaisu. Väliaikaistahan tuo olisi tietenkin. Se on kimppakämppä asumisen pääasia, että siellä ei asuta pitkään vaan se on nopea välipysäkki omaan elämään.

        Ota muuten selvää itse kaikesta omaan asemaasi (opiskelija/työtön jne.) liittyvästä. On erittäin tärkeä tietää tuollaiset asiat itse hyvin, siten pärjää monessa asiassa paljon paremmin.

        Onnea asunnon etsintään. Sitten kun se löytyy, niin muutaman vuoden päästä voit jo naureskella vaikeuksille :)


      • Mmmmmami kirjoitti:

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?

        Kannattaa samalla alkaa lottoamaan jos Stadin asunnoista jotain heruu. Niitä kun tosiaan taitaa riittää vain 7 % hakijoista. Jotkut on "jonossa" jopa 10 vuotta saamatta asuntoa. Kiireellisyydellä ei tunnu olevan vaikutusta asiaan (edellinen kämppä lähdössä alta tms.) asunnon saannin nopeuden kannalta.

        Itse majoittuisin sadevesiviemäriin. Niissä lienee parempi tarjonta.

        ps. VVO:lta sain noin viikossa hakemuksen jättämisestä. Espoosta mutta kyllä tämä ehkä viemärin voittaa.

        pps. onnea!


      • M.J.O.
        Mmmmmami kirjoitti:

        Väliaikatiedostusta tilanteeseeni sekä random-avautumista luvassa.

        Heh, ois vähä niinku tuli perseen alla, muu perhe sai kämpän marraskuun lopusta alkaen eli itse olen siis asunnoton joulukuun alusta. Kävin Helsingin kaupungin asuntotoimistossa kertomassa tilanteen ja siellä vaan voivoteltiin ja kehotettiin ottamaan yhteyttä sosiaalivirastoon. Ei perkele.

        Viimeisen kuukauden sisällä olen saanut n. 20 kämpästä "valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa" - ilmoituksen ja en tienny oisko pitäny itkeä vai nauraa kun toi Stadin Asunnot - täti sanoi että kannattaa etsiä myös muualta ja olla itse aktiivinen ja lykkäs jonkun listan käteen missä oli juuri ne samat asunnonetsintä nettiosoitteet joita oon seurannu kymmenen kertaa päivässä viimiset puol vuotta?! Vähemmästäki masentaa.

        Nojoo, minkähän sillan alla ois lämpimintä nukkua?

        Hakiksen sillanalla on suhteellisen kelpo-olot, on muuten kokemusta.Olen yksineläjä siis poikamies ,joka varmaan laitetaan jononpäähän ,ensin kun koluaa läpi kaikki asuntolat ,tukiasunnot .Siten on mahdollisuus päästä kaupungin asuntoon prosessi kesti vuosia minunkohdalla,ei sitä asuntoa sormia näpsäyttämällä saa.


      • vekkuli7
        Wish kirjoitti:

        Kannattaa samalla alkaa lottoamaan jos Stadin asunnoista jotain heruu. Niitä kun tosiaan taitaa riittää vain 7 % hakijoista. Jotkut on "jonossa" jopa 10 vuotta saamatta asuntoa. Kiireellisyydellä ei tunnu olevan vaikutusta asiaan (edellinen kämppä lähdössä alta tms.) asunnon saannin nopeuden kannalta.

        Itse majoittuisin sadevesiviemäriin. Niissä lienee parempi tarjonta.

        ps. VVO:lta sain noin viikossa hakemuksen jättämisestä. Espoosta mutta kyllä tämä ehkä viemärin voittaa.

        pps. onnea!

        Stadin kämpät menee somaleille ja muille pakolaisille..... Ennen niissä oli stadissa syntyneet jonon etunenässä, mut muualta tulleet päättäjät muutti sen asian eli stadissa syntyneen on nykyisin todella vaikeeta saada stadilta asuntoo siis OMASTA KOTIKAUPUNGISTAAN, että silleen


    • ÄÄNESTÄ OIKEIN

      Niin kauan kun kokoomus hallitus istuu, eli jos äänestätte kokoomusta, sama peli jatkuu, vuokra asuntoja ei rakenneta vähä varaisille eikä uusia päätöksiä vuokra rakentamisesta edes tehdä, rakennetaan ainoastaan porvari lukaaleita kalliille tontille ym
      Perustuu ihan siihen että kokoomus-porvarien omistaja puoli saisi vuokralle omia osakkeitaan ym kiskuri hintaan jne, hehän menettäisivät vuokra markkinat jos porvari hallitus päättäisikin rakentaa vähävaraisille kohtuu vuokraisia asuntoja, kokeilepa äänestää PERUS-SUOMALAISIA TAI SDP,TÄ, E ON AINOAT JOTKA AJAVAT KÖYHÄN JA PIENYRITTÄJÄN ETUJA!

      • omillaan jess

        kokeile vielä vakuutusyhtiöitäja eläkesäätiöitä , Ilmarinen jne. Tosin vuokrat saattavat olla kalliimpia kuin mainitsemasi 650e/kk. Googlaa vuokra-asunnot Helsinki. helsingissä voi kyllä yksiöstäkin joutua maksamaan n800e/kk ja enemmänkin. satolla myös vuokra-asuntoja. Muista kysyä, ettei putkiremonttia tulossa ( minulle eivät ilmoittaneet ja 2v sisällä iski!). Koita jaksaa vielä etsiä, kyllä se asunto löytyy!


      • tutkinut

        SDP on pahinporvaripuolue kokoomuksen jälkeen,kyllä olet hakoteillä jos luulet ,että ajavat köyhän asiaa onhan se nähty yhtä populistinen kuin persut.


    • J

      Mielestäni sielä (asiakkaiden omien ilmoitusten puolella) aika paljon asuntoja myös lyhyemmäksi aikaa. Ja ehkä se kimppakämppä ois väliaikaisesti kuitenkin parempi kuin sillas alus?!

      • sillä lailla.

        On ollut pula Helsingissä aina tälläisen 60 vuotiaankin vinkkelistä.Vanhemmalta sukupolvelta saanut kuulla että niitä on ollut hyvin saatavilla joskus ennen sotia,jolloin niistä ilmoitettiin monesti rappujen ilmoitustauluilla.
        70 luvulla ja 80 luvun alussa tuli kierreltyä näissä vuokrattavissa asunnoissa Hesarin ilmoituksen perusteella, ja samanlaisia useitten kymmenien ihmisten jonoja huutokauppa rituaaleinen silloinkin järjestivät. Näin toimittiin vaikka oli voimassa ns. vuokra sääntely.Kaupungin asunto oli aivan utopiaa koska ohi menivät esim. junan tuomat Savolaiset YH-äidit (vinkiksi aloittajalle).Yksinäiselle miehelle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin asunto säästämien ja viimeisen kipinän siihen sai kun Kaupungin asunto-virkailija ehdotti Lepakkoluolaa eli rappio alkoholistien ns. asuntolaa.


    • mk

      Kun maksat puolet vuokrasta vaikka seksillä niin asunto irtoaa nopeasti.
      Kerran oli jossain påaikallisradiossa tutkimus niin laittoivat ilmoituksen lehtee että nainen haluaa vuokrata asunnon niin sen sai aika nopeasti mutta vuokran maksuksi kävi rahan lisäksi seksiä muutaman kerran kuukaudessa vuokraisännän kanssa. Jos sínä pystyt maksamaan puolen vuoden vuokran heti niin helpoiten saat asunnon kun osatat pääkaupunkiseudulta yksiön 50000-100000 eurolla niin on varma asunto ja maksat vaikka kolmevuotta pelkkiä korkoja niin asunto on varma kun hoitaa velvoitteensä.

      • muuten hyvä idea

        Ikävä kyllä Helsingistä ei ole käytännössä saanut 50-100 tuhannella eurolla yksiöitä enää muutamaan vuoteen. Ne joita vielä saa alle 100 tuhannen ovat tyypillisesti menossa juuri putkisaneeraukseen tai muuhun suureen remonttiin. Sijaintikin on varmasti erilainen kuin mitä aloittaja haluaisi. Omarahoitusta olisi hyvä olla 15 tonnia ja tulopuoli kohdallaan, jos ostomarkkinoille on lähdössä.


      • mk
        muuten hyvä idea kirjoitti:

        Ikävä kyllä Helsingistä ei ole käytännössä saanut 50-100 tuhannella eurolla yksiöitä enää muutamaan vuoteen. Ne joita vielä saa alle 100 tuhannen ovat tyypillisesti menossa juuri putkisaneeraukseen tai muuhun suureen remonttiin. Sijaintikin on varmasti erilainen kuin mitä aloittaja haluaisi. Omarahoitusta olisi hyvä olla 15 tonnia ja tulopuoli kohdallaan, jos ostomarkkinoille on lähdössä.

        Vaarala, hakunila rekola ja niin edelleen niin yksön hintahaitari 50000-120000 väliltä. Itse asun vaaralaassa rivarissa niin seuraan alueen hintoja niin ne ovat tolla haitarilla.


    • ryhy porvariksi

      Suomessa uskotaan omistusasumiseen. Älä ryhy torppariksi vaan osta oma koti itsellesi. Pankit myötävät halpakorkoista asuntolainaa jopa 60 vuoden maksuajalla ja vanhemmat laina takaajiksi.

      • sijoitusasunto

        Olen itse vuokranantaja ja minulla on ollut varaa valita vuokralainen. Siitä huolimatta joskus joku jättää maksamatta, vaikka olisi varaakin. Vieraista ihmisistä ei koskaan tiedä. Joku lähtee mieluummin, vaikka etelänmatkalle, ennenkuin maksaa vuokransa. Ottaisin 20v nuoren vain, jos hänellä olisi takaaja. PS. Tällä hetkellä minulla ei ole vapaata asuntoa.


    • sokerileipä

      Se ei ole aina kämpän hakijasta kiinni. Eikä edes tilanteesta. (En toki vähättele asemaasi) mutta käsittääkseni sinulla ON paikka vanhempiesi luona, ja sieltä käsin sinun on mahdollista käydä töitä ja opiskella? Asunnonhakijoita on niin paljon, erilaisissa tilanteissa. Vuokranantajat pyrkivät luultavimmin ottamaan vuokralaisikseen taloudellisesti vahvoilla olevat ja/tai ns. 'kiirreelliset tapaukset'. Oikeus ei silti aina tapahdu. Vaikutat kunnon tytöltä (/naiselta), mutta elämä tuppaa olemaan varsin epäreilu.
      Esimerkki: Itse opiskelujeni päätyttyä yritin hakea vuokra-asuntoa Helsingistä, kun silloisessa opiskelija-asunnossani ei saanut asua, ellei käynyt pääsääntöisesti koulua. (Kyseinen asunto oli siis Helsingissä.) Rahatilanne oli hyvä, ei lemmikeitä, tupakoimaton, ei varoituksia, asunnottomuus-uhan alla. Hain kämppää 8 kuukautta, kunnes jäin asunnottomaksi. Bunkkasin kavereillani, kamat vein yhden ystäväni häkkikaappiin, osan takaisin vanhemmille varastoon. Bunkkausta jatkui 2 kk, ei asuntoa. Kavereilla olo ei ollut mahdollista kovin pitkään, niimpä aloin hakea paikkaa asunnottomien turvakodeista. Pääsinkin erääseen ja olin siellä muutaman kuukauden, kunnes minut siirrettiin toiseen turvakotiin, josta käsin minulle luvattiin hommata varmuudella asunto (heillä olit jotakin omia teittyjä asuntoja asunnottomia varten.) Näin ei tapahtunut. Asuntoa ei tullut, perusteluita en koskaan saanut. Edellinen turvakoti ei enää huolinut minua, sillä paikkani oli jo mennyt, eikä tilaa enää ollut. Lensin kadulle. Vietinkin ulkona muutamia öitä, ennenkuin häntä koipien välissä menin vanhempieni tykö toiseen kaupunkiin.
      Yhteensä vajaan vuoden olin asunnottomana. Asunnon haussa ei (tietääkseni) ollut ongelmia tai vikaa, eikä mahdottomia vaatimuksia vuokriin tai asunnon laatuun nähden, aktiivinenkin olin, ja silti.... paskat. Asuntoa ei tippunut.
      Tästä on jo jonkin aikaa, mutta käsittääkseni Helsinkiin tuppaa tänä päivänä vielä enemmän porukkaa kuin silloin. Ole vain kärsivällinen. Hätäähän sinulla ei ole? Oletko ajatellut muuten kaverisi kanssa muuttoa vaikkapa yhteiseen kaksioon? (Vuokra puoliksi ja silleen). Ja muista toki ylläpitää hakemuksiasi, ja mahd. uselalla sivustolla/palstalla.
      Onnea etsintään.

    • 12 + 18

      No menepäs nyt vaikka www.ovenia.fi-sivustolle. Siellä on linkki Ilmarisen vuokraamin asuntoihin ja esim. Kannelmäkeen valmistuu täysin rempattuja asuntoja yksiöistä lähtien. Vuokratkin näyttävät olevan ihan kohdillaan Hesan olosuhteissa.

      En usko ettei kämppiä ole jos rahaa löytyy. Jokin muu juttu mättää... Yksityisillä ja firmoilla (tms.) on kämppiä vuokralle varmasti, jos asiat on kunnossa ja vuokran pystyy kuittaamaan!!!

    • Vuokraemäntä

      Itse vuokraan kaksiota Helsingin kantakaupungissa ja viime keväänä oli näytölle tunkua noin kolmisenkymmentä pariskuntaa. Kun työssäkäyviä kolmekymppisiä oli tarjolla yli puolet, oli pakko raakata kaikki alle 25-vuotiaat, opiskelijat, työttömät jne. pois. Jotenkin se valinta on pakko tehdä kun yhtä kämppää ei voi kaikille hakijoille vuokrata.

      Vuokranantajan näkökulmasta aikuiset (yli 25vuotiaat siis, alle sen on nuorisoa) vakituisessa työsuhteessa olevat ovat varmimpia vuokranmaksajia ja työssäkäyvät eivät ehkä ihan niin suurella todennäköisyydellä biletä asuntoa huonoon kuntoon.

      Toki opiskelijoissakin on kunnollisia ihmisiä ja työssäkäyvissä aikuisissa ihan holtittomia tapauksia, se on täysin yksilöstä kiinni mutta joihinkin todennäköisyyksiin se valinta pitää perustaa ja hiukan todennäköisempää on, että nuori opiskelija rellestää kuin 8-16 oravanpyörässä juokseva aikuinen.

    • taikka sitten

      Jos tosiaan haluat omaan kämppään, niin oletko harkinnut alivuokralaiseksi? tai etsit eräiltä sivuistoilta tiettyjä ilmoituksia, jossa pariskunta,nainen,vanhempi mies etsii semmoista tyttö luokseen asumaan.
      Taikka sitten haet siirtoa toiseen kaupunkiin jossa on sama oppilaitos/tai vastaava.
      Noista pikkukaupungeista kyllä löytyy vapaita asuntoja.
      Tai muutat pikkasen etäämmälle helsinkistä. Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin hyvät yhteydet helsinkiin, miksi siis pitäisi asua helsinkissä?

      vuonna 2011 on eduskuntavaalit. Oletko ajatellut lähteä ehdokkaaksi, vaikuttamaan asunnottomien tilannetta?

      Tervetuloa aikuisten maailmaan.

      • epäilen

        Toi oli hyvä kirjoitus toi "taikka sitten". Mä luulen että tässä jutussa joku ei nyt ole totuudenmukaisesti kerrottu... Nuorilla on vaatimukset usein ihan jostain muualta kuin arkielämästä. Ton ikäinen voi hyvin muuttaa tosiaan alivuokralaiseksi. Ja väliaikaisesti voi hyvin nukkua vanhempiensa sohvalla. Eli hätä ei ole varmasti tuon näköinen kuin aloittaja kertoilee...


    • muumo

      se on ongelma ne vie hesassa asunnot,eivät suurimmaksi osaksi käy työssä,ja me maksamme

    • kokemusta on

      tiedän todellakin kuinka vaikeaa on vuokra-asuntoa saada=( eli ymmärrän sua. (kyllä on helsingissä kalliit vuokrat mitä täällä maalla on kun tohon hintaan saa täällä jo kolmion) no joo mutta jos kerta olet niin varakas niin suosittelen todellakin että ostat oman asunnon vaikka laittaisit vuokraan niin ja niin paljon niin sen saman voisit laittaa asuntolainan lyhennykseen ja kun opiskelet niin voit silti saada asumistukea ja lainan korot huomioidaan jossain myös. oma on aina oma! vuokratessa rahat menee "vieraalle" lainan lyhennyksessä asunto on joskus oma. olet vielä niin nuori että tässä iässä mitä minä olen niin olet jo maksanut asuntolainasi. olisinpa joskus tehnyt itse niin olisi "säästynyt" vuosia vuokra rahoja. asuntolaina tulee joskus maksettua mutta kun on vuokralla maksat joka kuukausi niin kauan kun olet vuokralla.

    • Inkkaritar21

      Hei, kuulostaa melko samanlaiselta tilanteelta, missä minä olin 2 edellistä vuotta ennen heinäkuuta 2010.
      Itse olen syntyperäinen helsinkiläinen, ja olin 18-vuotias kun pääsin ylioppilaaksi toukokuussa 2008. Olin asunut äitini kanssa koko lapsuuden ajan Helsingissä mutta meillä ei olleet kovin hyvät välit, vaikken mikään räyhääjäteini ole koskaan ollut. Noin viikko valmistumisen jälkeen hän potkaisi minut pihalle. Olin tätä jo vähän aavistellutkin, ja varautunut, että näin saattaisi käydä ja päätin, että selviän tästä yksin anelematta keneltäkään apua. Sinä olet siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että saat asua vanhempiesi luona. Toki, haluat varmaan jo itsenäistyä ja elää omaa elämää, mutta kuitenkin saat olla siellä jos tarve niin vaatii, etkä jää tyhjänpäälle niin kuin minulle kävi.

      Pistin samantien asuntohakemukset menemään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mitä nyt vain tuli mieleen pk-seudulla. Myöskin Vantaalle, Espooseen ja lähialueille (huomattavasti helpompaa kuin HKI!)
      Sitten tärkeää! Laitoin itseni myöskin väestörekisterikeskuksessa asunnottomaksi eli osoitteeni oli liki kahden vuoden ajan Poste Restante. Oletko tehnyt näin? Olisit virallisissa papereissa asunnoton, ja asunnottomat perheellisten kanssa ovat ensimmäisellä sijalla asunnonsaannissa. Jos sinulla lukee, että asut vanhempiesi kanssa, tulet todennäköisesti asumaan siellä vielä monta vuotta. Vanhempien kanssa asustava nuori ei ole kiireellisimmästä päästä.

      No, onneksi olin ehtinyt olla jo muutaman kuukauden ylppärikirjoitusten jälkeen töissä ja täten saanut hiukan rahaa säästöön. Asiat etenivät melkoisella vauhdilla siitä eteenpäin kun en enää saanut asua kotona.
      Lähestulkoon seuraavalla viikolla istuin jo lentokoneessa Lontooseen. Minulla kävi hyvä tuuri sillä minulla asuu ystäviä siellä, jotka auttoivat minut alkuun. Heidän avullaan sain väliaikaisen majoituksen, työn ja sosiaalisen verkoston. Viihdyinkin Lontoossa sitten melkein vuoden verran odottaen samalla asuntoa Suomesta ja silloin tällöin kävin uusimassa asuntohakemuksia.
      Lontoossa kuitenkin iski ikävä Suomeen ja palasin tänne ollessani ihan samassa tilanteessa kuin ennenkin. Ei asuntoa vieläkään. Tein töitä muutaman kuukauden, ja soittelin vihasoittoja enimmäkseen Vantaan ja HKI:n asuntofirmoihin, Nuorisosäätiölle yms. yms. Kaikki sanoivat eioota ja että jonon mukaan mennään.

      Hain sitten töitä Espanjasta. Pakko oli taas lähteä koska en saanut asua äitini luona enkä ystävien luona voinut (=kehdannut) kovin pitkään punkata. Espanjassa tapahtuikin sitten kaikenmoista ja minä sain oppia kantapään kautta miltä tuntuu kun rahat ryövätään, koti ryövätään ja ihmistä kustaan silmään niin röyhkeästi kuin vain voidaan ja puolen vuoden jälkeen tulin Suomeen täysin v****untuneena ja rahattomana. Tällä välin jotkut ystävistäni olivat saaneet asunnon itselleen Suomessa vaikka olivat odottaneet vähemmän aikaa kuin minä. "Mitähä? Miksi? Kuinka niin sinä ensin? Nyt ei mene reilusti!"
      Ja ystäväni sanoi että en ole ollut tarpeeksi aktiivinen asunnonhakemisen suhteen ollessani ulkomailla ja minun pitäisi puhelimessa olla aggressiivisempi asunnonvälittäjille. Noh, minäpä otin puhelimen kouraan ja rupesin soittelemaan melkoisen hiiltyneenä. Satuinpa sitten juttelemaan puhelimessa erään mukavalta ja sympaattiselta kuulostavan naisen kanssa, joka kuunneltuani elämäntarinani maustettuna vihalla, katkeruudella, epätoivolla ja kyynelillä tokaisi minulle oltuaan hetken aikaa hiljaa: "Noh, valitettavasti Vantaalla eikä Helsingissä ole mitään, mutta yksi asunto olisi Keravalla vapaana." Hyvä jos sai edes lauseen sanottua loppuun kun minä huudahdin että kyllä kyllä kyllä!

      Että näin.. Pääsin sitten viimein heinäkuussa muuttamaan kaksiooni ja vihdoin sain oman osoitteeni eikä enää tarvitse hakea posteja Poste Restantelta. Oli melkoisen rajut 2 vuotta elämästäni ja kaikennäköistä tuli nähtyä ja koettua maailmalla ollessa, joka sinäänsä on ollut ihan hyvä ja kasvattavakin kokemus, mutta jos saan itse valita, niin en koskaan ryhdy enää siihen asunnottomuushelvettiin.

      Toivotan sinulle onnea, koska sitä todellakin tarvitset, jos meinaat hankkia asunnon pk-seudulta yksin ja naispuolisena. Muista vain, että ei pidä nirsoilla ja valitse laajemmalta alueelta kuin vain Helsingistä. Jos et ole vielä kirjautunut asunnottomaksi, tee se saman tien. Soittele VVO:lle, Satolle, Nuorisosäätiölle, kaupungeille kun olet ensin lähettänyt kaikkiin hakemuksen. Korosta sitä, kuinka sinun oikeasti on saatava asunto. Tee vaikka näin: katso esimerkiksi Saton tai VVO:n sivuilta vapaana olevia asuntoja. Ja sitten, jos sellainen löytyy, mikä sopisi sinulle (alueita nirsoilematta) soita HETI Satolle ja kerro, että haluaisit vuokrata sen asunnon. Näin on jotkut ystäväni saaneet asunnon. Minun kohdallani sekään ei kyllä tuottanut tulosta, minusta vain tuntuu että kun on nainen ja yksineläjä, ilman perhettä saatika säännöllisiä tuloja tai opiskelupaikkaa niin vuokra-asunnon saaminen on tooodella suuren kiven alla.

    • mies 26 v

      Mitäs jos tuut mulle alivuokralaiseks? Teet tiskit ja vähän siivoilet ehkä joskus teet ruokaa auttelet kotiaskareissa (tehty työmäärä katsotaan vuokraksi) Seksiä ei tarvitse vuokran eteen harrastaa kanssani joskin se on vapaaehtoista. Kämppä on kaksio ja yhteiskäytössä vuokra sulle 200 euroa tehty työmäärä. Kämppä sijaitsee Espoossa huonojen kulkuyhteyksien varrella!

      • ToivJouluksiKotiin

        Pienen kaksion hki vuokraisäntänä tunnen kovasti myötätuntoa "kämppä talvisodan voimalla" kirjoituksille. En olisi uskonut, että kilpailu on noin kovaa. Seuraan lähes päivittäin (pienten) kaksioiden vuokrailmoituksia harrastuksena ja olen hieman ihmeissäni kuinka kovaa kilpailu voi olla hki, sillä UUSIA ilmoituksia tulee viikossa useita oikotielle.

        Ei varmaan auta kuin saada *** 2 *** takaajaa ja vähintään 2kk vuokravakuus RAHANA jotenkin säästettyä että kuunnellaan, että maksukykyä kyllä löytyy tarvittaessa. Mieluiten vaikka oma isä/äiti ainakin toisena takaajana, joka lisää luotettavuuden tunnetta.
        Uskoisin että huoli vuokran maksusta on se suurin kysymys miksi kämpät menee sitten niille hieman vanhemmille (väh 25v), jotka käyvät vakituisessa työssä. Kaikenlaiset epämääräisemmät hakijat (kaverien nurkissa asujat) häviävät, sillä syntyy helposti vaikutelma että jotain on hakijalla pielessä kun on joutunut sellaiseen tilanteeseen.

        Yksi keino voisi olla myös että muuttaa kimpassa kaverin kanssa, jolloin vuokrien maksamisen yhteisvastuullisuus voisi olla valttikortti kämppää hakiessa. Voihan se kaveri sitten muuttaa myöhemmin pois tai olla vain paperilla aluksi, MUTTA kuitenkin näytöllä oltava kaksistaan liikenteessä.

        Kai se on niin että jos ei ole vakituista osoitetta, niin luotettavuus on jotenkin heikkoa vuokranantajan korvissa...


      • .....

        LOL


      • Utopiaaa.....
        ..... kirjoitti:

        LOL

        on paikka vanhempien luona ja silti marisee sillan alle joutumisesta, ei todellinen hätä. Ja asunto pitäisi saada esimerkiksi kaksio Helsingistä vuokra maksimissaan 650.
        Osapäivätöisssä, ei opintotukea.


    • kokeiles onneasi

      Ei ole mitään järkeä asua vuokralla, kun voit asua vanhempien luona. Itse säästäisin mieluummin vuokraan menevät rahat omistusasuntoon, ja ostaisin sellaisen myöhemmin.

      Et taida ihan osata ajatella?

      Kokeeksi:
      Laske integraali ln(x) (vihje: osittaisintegrointi)
      Mitä ovat bosonit? (vihje: fysiikkaa)
      Mitä on raha? (vihje: raha on velkaa)
      Mitä riskejä on asunnoissa? (vihje: ilmastointi, taloyhtiön talous, tulevat korjaukset, putkiremontit, julkisivuremontit, talon ikä jne.)
      Mikä on auringon etäisyys maasta, ja ihmishiusten paksuus? (vihje: testaa isojen ja pienien lukujen hallintaa)
      tee deterministinen tilakone joka tunnistaa kieliopin a*bb*c (*=kleenen tähti) (vihje:formaalit systeemit)
      Mikä aiheuttaa kroonisia tauteja?
      Selosta prioritiedon merkitys älykkyydessä (vihje: tieteenfilosofia)

      Saat tulla alivuokralaiseksi minun luo, asun yksin reilunkokoisessa kaksiossa, vuokrahinta on sinulle 140 euroa/kuukausi, ja asun Helsingissä, mikäli toimitat oikeat vastaukset noihin kysymyksiin minulle.

    • smv-80

      Tiedän kokemuksesta miten vaikeaa Helsingistä on saada auntoa. Asun tällä hetkellä kolmen alle 10v lapsen kanssa 59,5m2 kokoisessa kaksiossa ja voin kertoa että ahdasta on. Olen parisen vuotta hakenut isompaa asuntoa huonolla menestyksellä. Ensin yritin pelkästään kaupungilta saada asuntoa, mutta nyt olen laitellut tämän syksyn aikana hakemuksia melkeinpä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kuten Sato, Vvo, Vuokraturva, Avara, Realia ja pariin muuhunkin paikkaan. Asumme ennestään Saton asunnossa, joten voisi helposti luulla että isompaan vaihtaminen onnistuu helposti, mutta kissan viikset. Selailen päivittäin eri paikkojen ilmoituksia ja soittelen kiinnostavien asuntojen perään, turhaan. Kyllästymiseen saakka olen saanut kuulla miten on hyvät mahdollisuudet saada asuntoa jne... Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Haku alueeni on laaja, eikä minulla ole mitään älyttömiä vaatimuksia asunnon suhteen. Maksimi vuokra toivekin on semmoinen, että siitäkään asia ei kiikasta. Asuntohakemuksen liitteeksi olen toimittanut myös yhden lastani koskevan lausunnon siitä miten tärkeää hänen koulun käynnin kannalta olisi, että hänellä olisi omaa rauhaa eli toisin sanoen oma huone.
      Suoraan sanoen minua ainakin ketuttaa kuulla ympäriinsä miten jotkut sellaiset jotka vaan kokeilevat huvikseen saavatko isomman asunnon saavat niitä ja semmoiset joilla asunnolle olisi todellista tarvetta jäävät nuolemaan näppejään.

      • Me.

        Mitä mariset? Jos sulla on 59,5 neliön KAKSIO, niin muksu makkariin ja itse olohuoneeseen niin on lapsella oma huone, näin meillä tehdään ja mahdutaan hyvon 40 neliön kaksioon.

        Onko sinulla todellista tarvetta vai mihin tarvitset kolmannen huoneen ?


      • 88888888

        ei ole asuntoa ollenkaan j teillä on hyvän kokoinen asunto.


      • Hmph.
        Me. kirjoitti:

        Mitä mariset? Jos sulla on 59,5 neliön KAKSIO, niin muksu makkariin ja itse olohuoneeseen niin on lapsella oma huone, näin meillä tehdään ja mahdutaan hyvon 40 neliön kaksioon.

        Onko sinulla todellista tarvetta vai mihin tarvitset kolmannen huoneen ?

        Osaatko lukea? Lapsia on KOLME, ei YKSI.


      • smv-80
        88888888 kirjoitti:

        ei ole asuntoa ollenkaan j teillä on hyvän kokoinen asunto.

        Hyvän kokoinen asunto?? Onhan tämä juu hyvän kokoinen, mutta liian pieni perheelle jossa lisäkseni asuu kolme lasta iältään 8v, 2v ja 1kk. Nykyisin asunto muistuttaa enemmänkin varastoa, kuin asuntoa vaikka meillä ei ole mitään ylimääräistä tavaraa nurkissa pyörimässä.


      • smv-80
        Me. kirjoitti:

        Mitä mariset? Jos sulla on 59,5 neliön KAKSIO, niin muksu makkariin ja itse olohuoneeseen niin on lapsella oma huone, näin meillä tehdään ja mahdutaan hyvon 40 neliön kaksioon.

        Onko sinulla todellista tarvetta vai mihin tarvitset kolmannen huoneen ?

        Onkin aivan eriasia jos lapsia on yksi, mutta kuten jo aikaisemmassa viestissäni kirjoitin lapsia on KOLME (8v, 2v ja 1kk)! Itse olen nukkunut olohuoneessa koko sen ajan mitä olemme tässä asunnossa asuneet.


      • Tallukat....
        smv-80 kirjoitti:

        Hyvän kokoinen asunto?? Onhan tämä juu hyvän kokoinen, mutta liian pieni perheelle jossa lisäkseni asuu kolme lasta iältään 8v, 2v ja 1kk. Nykyisin asunto muistuttaa enemmänkin varastoa, kuin asuntoa vaikka meillä ei ole mitään ylimääräistä tavaraa nurkissa pyörimässä.

        kun ennen on pärjätty, vaikka oli tupa ja kamari vaan ja 8 lasta.
        Meilläkin oli 4-henkinen perhe (80-luvulla) ja asuimme yksiössä (30m2).

        Nykypäivänä maristaan jos ei ole jokaisella omaa huonetta. Siivoa siellä, niin saat viihtyisyyttä.


    • Vuokranantaja..

      Sanoit, että et opiskele päätoimisesti, eli et saa opintotukia. Sanoit, että et ole työtön, eli et saa työttömyyskorvausta. Hitusen säästöjä, ehkä puolen vuoden vuokrat.
      Valittelit joutuvasi sillan alle, mutta sinulla on mahdollisuus asua tarvittaessa vanhempien luona.

      Jos olet ehdottomasti maksukykyinen, niin miksi 700€:n asunto ei käy, ei nykypäivänä Helsingistä halvempia löydä. Kaksio 650€:lla on utopistinen have nykypäivänä.

      Paljonko kuukausitulosi ovat ja mitä ne ovat?

    • Ingen gör

      ...ja sain ensimmäisen asunnon, johon paperit pistin :) (tosin Turussa, mutta täälläkin on kohtuu vaikeaa löytää asuntoa)

      Kannattaa hankkia jonkinlainen kaveri, ja katsoa vaikka vuokrakolmioita. Niistä ei ole niin paljoa riitaa kuin yksiöistä ja kaksioista! Tämä oma kämppikseni on vanha lukiotuttu, jotain ystävän kaltaistakin hieman, mutten ollut yhteydessä häneen ollenkaan ennen kuin sattumalta törmäsimme ja huomasimme nopean kuulumisien vaihdon jälkeen, että kummatkin etsimme asuntoa. Ei siinä sitten aikailtukaan, vaan tajusimme tulevamme juttuun kuitenkin sen verran, että saman kämpän jakaminen ei olisi ongelma.

      Hintaa tällä on kummallekin 300 euroa ja risat, ja kouluun kävelee vain 20 minuuttia, eli äärimmäisen hyvä ratkaisu.
      Olemme hyvin paljon omillamme, meillä ole kovin montaa yhteistä ystävää, mutta yhteishenki on hyvä ja pelisäännöt selvät.

      Itse kannatan kämppistä, sillä tyhjään taloon on tylsää tulla pidemmän päälle!

    • Sivusta seurannut

      Niin raadollista kuin se onkin, voi olla suuri merkitys, että sulla on näytöllä mukana vanhemmat, jotka vielä sattuvat olemaan vakavaraisia, koulutettuja ja antavat ns. arvokkaan ja luotettavan kuvan perheestä. Tiedän parikin tapausta, joilla vuokra-asunto on löytynyt näin helposti.Äiti minkkiturkissaan on tehnyt itsensä "tykö" näytöllä.
      Ja joskus ihan ulkonäöllä on merkitystä, esim. eräällä sukulaisellani (eläkeiässä oleva rouva) on ihan ehdoton vaatimus, ETTEI vuokralainen on mikään "lävistetty ja kuvioitu punkkari" - kuten hän ilmaisi.Ne siis putoaa heti pois ja ns. Eloveenatyttö voittaa.

    • hm....

      päin vuokra asunnot ovat järven takana, asun nimittäin omakotitalosa vastapäätä vuokrataloja jotka ovat järven toisella puolen minun taloa...

    • jaippisjeihehe

      On kyllä vissii HIUKKA paremmin asiat, oon etsiny kämppää about 1,5 vk sillee KUNNOL et päivittäin tsekannu netist ja käyny paris näytös ja nyt sain kämpän. 1,5 vk mietinnän/selaamisen jälkeen. ja hyvä sainkin. 4.kerros, 2001 v rakennettu moderni talo, 36 neliöö saunalla, parvekkeella ja internetyhteydellä, 500e plus vesi. :D eikä mitään suhteita ollu apuna. näytöis oli toises mun lisäks 3 muuta ehdokasta ja toises 2 muuta mun lisäks, tä mihin seuraavaks meen ni on nyt jo varattu vaan mulle, meen vaa enää tsekkaa sen. et sillee tääl turussa:D onnee sinne!

      ps. koita erottuu, äläkä oo ylimielinen tai vaikeestilähestyttävä. vuokranantaja haluu vuokralaisen jonka kans pystyy tulee hyvin juttuun!

      • peku-_

        Vanhempasi ottavat lainan ja ostavat yksiön. Vuokraavat sinulle, nostat kelan tuet ja maksat vuokran normaalisti. Vanhempasi voi maksaa lainan vuokra rahoilla ja samalla saavat sijoitus asunnon. Näin se homma toimii..


      • edllinennnn

        nii ja keskustaski viel muttei aivan ydinkeskustas onneks. torille, stokkalle, wikkelle yms ydinkeskustaan ehkä 1,4 km, mun koululle 700m. ihan kiva!


      • kanaali-anaali
        edllinennnn kirjoitti:

        nii ja keskustaski viel muttei aivan ydinkeskustas onneks. torille, stokkalle, wikkelle yms ydinkeskustaan ehkä 1,4 km, mun koululle 700m. ihan kiva!

        halpa yksiö,ovi on vaan kiinni iltaisin ja öisin.sieltä ei pääse ulos,ja naapurissa voi olla jammu-setä.


      • eri kokemus

        Olen antanut itseni ymmärtää että aloittajan kuvaama ongelma on todellakin vain Helsingissä. Muutin jokin aika sitten Lahteen.. ensimmäinen kämppä jota kävin katsomassa, ja välittäjä sanoi: "kyllä sä tämän saat jos haluat". Siis ENSIMMÄINEN, eikä muita kysyjiä edes ollut. En kylläkään ollut virallisessa näytössä, koska sellaista ei kämpästä oltu vielä ehditty sopia.. mutta siltikin

        Eli jos elämäntilanne sallii, niin muutat kylmästi 100km päähän Helsingistä.. Hämeenlinnaan tai Lahteen, niin kämpän saaminen helpottuu satakertaisesti. Hyvinkää-Järvenpää akselikin riittää jo..


      • Kelattu on
        peku-_ kirjoitti:

        Vanhempasi ottavat lainan ja ostavat yksiön. Vuokraavat sinulle, nostat kelan tuet ja maksat vuokran normaalisti. Vanhempasi voi maksaa lainan vuokra rahoilla ja samalla saavat sijoitus asunnon. Näin se homma toimii..

        Kelan Tukea saa pari lanttia vain, jos asuu mamman ja papan kämpässä. Ja vanhemmat ei voi vähentää lainan korkoja, remonttikuluja eikä mitään sijoitusasuntokuluja, jos oma lapsi siellä asustaa. sorry vaan.


      • ......
        Kelattu on kirjoitti:

        Kelan Tukea saa pari lanttia vain, jos asuu mamman ja papan kämpässä. Ja vanhemmat ei voi vähentää lainan korkoja, remonttikuluja eikä mitään sijoitusasuntokuluja, jos oma lapsi siellä asustaa. sorry vaan.

        ei saa OLLENKAAN jos asuu sukulaisen omistamassa asunnossa.


    • Tietokone asentaja

      Kaupungilta saa asunnon. Itselläni on 480e/kk maksava 56 m2 saunallinen rivitalo kaksio. Täällä asunnot taas tyhjenee ja vapaita asuntoja on paljon.

      • smv-80

        Minkäs kokisia asuntoja siellä vapautuu tai on vapaina ja missä?


    • carmel72

      VVO, Sato ja useilla vakuutusyhtiöllä on vuokra-asuntoja ja jos sulla on kivasti säästöjä niin katso osaomistusasuntoa. Yksiöistä on aina pulaa, mutta tsemppiä sulle! :)

    • ödfkdlk

      Saman olen kokenut, mutta yksi keino (joka takuuvarmasti toimii) on se että laitat itse lehteen ilmoituksen että etsin vuokra-asuntoa. Näin sinulle tarjotaan asuntoja, ja mikä parasta, ei ole muita kilpailijoita. On aivan turhaa selata netin vuokra-asunto sivuja, ennemmin voitat lotossa ja saat ostettua sen kämpän. Ilmoitusta lauantain tai sunnuntain hesariin ja that's it.

    • enluovutavielä

      Asunnon saaminen tuntuu olevan hankalaa... Oon hakenu yli 30 neliöistä parvekkeellista asuntoo Helsinki,Espoo,Kauniainen,Vantaa,Kerava ja Kirkkonummi akselilta, max. vuokra 700e, säännölliset eläketulot löytyy,luottotiedot kunnossa, en tupakoi eikä minulla ole lemmikkejä.

      Vvo, Sato, Vuokraturva, Realia, Kaupungit, Yritykset ja yhtiöt jne. käyty läpi. Hakemuksia on vaikka missä mut ei oo mitään kuulunu ja jos soittaa perään ni tulee vaan eioota, ja kaikkia mahdollisia "vapautuvia" asuntoja on tarjottu jollekin muulle, jos niistä kyselee ja sanovat aina vaan ottavansa yhteyttä kun sopiva asunto vapautuu. Yksityisiin oon kans ollu yhteydessä mut ei oo sielläkään mitään erikoista tapahtunu.

    • m

      Taas yksi provo muiden joukossa. ihan tyhjää lätinää,ettei asuntoa saa.

      Minä kun olin etsimässä,niin oli 6 kämppää mihin olisin päässyt,mutta yksikin minulle riitti.

      Syitä on monenlaisia,jos ei huolita asukkaaksi.

      Tyhjä täällä on siitä valittaa.

      • AlallaTöissä.

        Kaksiota et saa 650 eurolla Helsingistä. Jostain Itä-Helsingin perukoilta voit saadakin 700 eurolla, mutta jo -800e budjetti auttaisi sinua saamaan järkevän kaksion Helsingistä. Kaupungin rämät vuokrakopit ja hoas-solut sitten edullisempia tietenkin. Yksiön kyllä saat tuolla 650e budjetillasi.


      • smv-80

        On se et esim. isoja asuntoja on vähän ja kysyntä niihin on kova. Yhtä vapaata asuntoa saattaa olla hakemassa kymmeniä hakijoita. Isoja asuntoja vapautuu vähän, koska sellaisen saatuaan niistä ei muuteta kovinkaan herkästi pois. Tämä asia on kuultu ihan kaupungin asuntotoimistostakin. Tilanne on toinen pienempien asuntojen kohdalla joita on enemmän tarjolla.


      • joopajoo....

        ei saanu opintotukea, koska ei opiskellu pätoimisesti, eikä työttömyyskorvaustakaan, myöhemmin vasta löysi osapäivätyön, oisko johtunut siitä ettei olut tuloja ?


    • Tdiudiu

      Kokeileppa toistenpäin, eli laita itse ilmoitus lehteen. Jos siihen joku vatsaa niin tässä on se hyvä puoli että sinun ei tarvitse kilpailla niiden 200 muun hakijan kanssa. Maailmassa on myöskin ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti halua edes juoksuttaa 200 ihmistä paikan päälle, vaan antavat kämpän ensimmäiselle hyvälle joka eteen sattuu. Kaveri pisti ilmoituksen ja seiraavanapäivänä tuli soitto. Sai unelma kämpän, unelma paikalta ja vielä kohtuulliseen hintaan. Vuokran antajakin vain nauroi että "Ei ole koskaan tarvinnut näyttää kämppää seuraavalle kun jo ensimmäinen on aina ottanut" Tämä siis Tampereella mutta eiköhän se sama logiikka toimi sielläkin.

      Kannattaa ainakin kokeilla.

    • Pohjanmaa5574770´´

      No kyllä on varmaan mahtavaa asua alueella jossa ei ole asuntoja,?. Muuta pois sieltä slummista, ei siellä oikeasti ole mitään niin hienoa että pitäisi sietää asunnottomuutta. Me asumme pikkukaupungissa ja neliöitä on 240 ja ei maksa mitään. Naapuri möi kämppänsä viimekesänä ja sai 120tonnia. Jollekkin hesaslummikolle mäkkäri on varmaan sivistyksen huippu ja sinne on matkaa 300metriä, valitettavasti. En näe mitään syytä edes pysähtyä pääkaupunkiseudulla kun auton voi tankata muuallakin ja muutenkin helsinginseutu on niin syrjässä. Sano nyt ihmeessä miksi viitsit tuhlata aikaasi tuollaiseen seutukuntaan?

      • ffbnbrbr

        kuka nyt mistään vvo tai mistään kaupungin asuntoja kattoo. köyhät ja juopothan niissä asuu ja mamut. kiva varmaan asua jonku mulatti perheen naapurissa kun ties mitä ramadia ym... vietetään päivät pitkät ja ei tee muutakun nussii ja paskoo ja meluaa.


      • yli-opiskelija

        En aio loppuelämäni elää sossutuella. Kyllä sitä työtä on lähinnä on pk-seudulla ja suurissa kaupungeissa, paitsi jos et ole joku siivoja, joille löytyy töittä joka paikassa, muttei sitäkään kaikille riitä.


      • smv-80
        ffbnbrbr kirjoitti:

        kuka nyt mistään vvo tai mistään kaupungin asuntoja kattoo. köyhät ja juopothan niissä asuu ja mamut. kiva varmaan asua jonku mulatti perheen naapurissa kun ties mitä ramadia ym... vietetään päivät pitkät ja ei tee muutakun nussii ja paskoo ja meluaa.

        Kyllä kuule noissa kaupungin ja vvon asunnoissa asuu muitakin kun noita mainitsemiasi asukkaita. Jopa kuule ihan työssä käyviä tavallisia ihmisiä. Vuokra kämpissä asuneena voin kertoa et kyllä ihan supi suomalaisetkin osaavat paskoa, nussia ja meluta... En ole mikään mamujen puolustelija vaan
        puhun ihan kokemuksesta.


      • asensiii--
        smv-80 kirjoitti:

        Kyllä kuule noissa kaupungin ja vvon asunnoissa asuu muitakin kun noita mainitsemiasi asukkaita. Jopa kuule ihan työssä käyviä tavallisia ihmisiä. Vuokra kämpissä asuneena voin kertoa et kyllä ihan supi suomalaisetkin osaavat paskoa, nussia ja meluta... En ole mikään mamujen puolustelija vaan
        puhun ihan kokemuksesta.

        Höpö höpö, ei kantaväestön keskuudessa esiinny moista...


      • vaan kaupungista
        yli-opiskelija kirjoitti:

        En aio loppuelämäni elää sossutuella. Kyllä sitä työtä on lähinnä on pk-seudulla ja suurissa kaupungeissa, paitsi jos et ole joku siivoja, joille löytyy töittä joka paikassa, muttei sitäkään kaikille riitä.

        Ei maalta löydy siivottavaa koska siellä on erittäin siistiä


      • smv-80
        asensiii-- kirjoitti:

        Höpö höpö, ei kantaväestön keskuudessa esiinny moista...

        Juu ei vissiin... Kyllä kuule valitettavasti kanaväestökin osaa paskoa ja kuseksia hisseihin ja rappuihin, huutaa, meluta ja tapella. Toi sikailu kun ei oo kulttuurista tai ihon väristä kiinni.


      • Mmmmamma (aloittaja)
        vaan kaupungista kirjoitti:

        Ei maalta löydy siivottavaa koska siellä on erittäin siistiä

        jopas on tullut vastauksia! Kaikki jaksoin lukea ja paljon mahtui paskanjauhantaa väliin mutta myös hyviä juttuja, kiitos niistä :)

        Kaikkiin paikkoihin mitä näissä viesteissä ehdotettiin olen kyllä hakenut (VVO, Sato, Vakuutusyhtiöiden asunnot yms yms) mutta niinkuin olen jo useasti tässä ketjussa sanonut, ei vaan tärppää. Moni täällä sanoi että asunnon kyllä saa jos vaan yrittää oikeesti, mutta juttu nyt on vaan niin että mulla ei ole tällaista tuuria käynyt. Olen yrittänyt, olen soitellut, olen käynyt eri toimistoissa ja juossut näytöissä mutta vastaus on aina vaan EI (tai vaihtoehtoisesti myös täydellinen hiljaisuus, moni vuokranantaja on jättänyt vastaamatta viesteihini ja lyönyt luurin korvaan, ei varmaan hyvä merkki..)

        En halua kimppakämppää kuten aiemmin sanoin eikä mieleni muutu vaikka täällä kuinka kritisoitaisiin. Omaa asuntoa en ole ostamassa vielä, sillä haluan ensin edes vähän hahmottaa mitä se yksin asuminen on ennen kuin ryhdyn niinkin isoon sijoitukseen. Äitini luona en myöskään halua asua sillä haluan todellakin omaa rauhaa ja semmoisen oman pesäkolon :)

        Ja työni on sellaista että yleensä saan kuulla edellisenä/samana päivänä missä tulen työskentelemään seuraavaksi, eli liikenneyhteyksien tulee olla hyvät. Tästä syystä joku Vantaan peränurkka tai Kirkkonummi ei käy. Esimerkiksi tänään sunnuntaina aamuvuoroni alkoi 6.15 Helsingin keskustassa, ja jos asuu vähänkin syrjemmässä niin se on varmaan taksimatka ainut keino päästä töihin/töistä.

        Ja vielä se että toki voin asua äitini sohvalla, ei hän minua kadulle heitä mutta ongelma on lähinnä tavarani ja huonekaluni, niille ei ole tilaa. Olisi hankala elää jos itse asun tuolla ja vaatteeni yms. roinani olisivat esim jossain pienvarastossa 10 kilometrin päässä.

        Mutta joo, asuntoa ei siis vieläkään ole löytynyt, katotaan miten ämmän käy.


      • Myötätuntoa
        Mmmmamma (aloittaja) kirjoitti:

        jopas on tullut vastauksia! Kaikki jaksoin lukea ja paljon mahtui paskanjauhantaa väliin mutta myös hyviä juttuja, kiitos niistä :)

        Kaikkiin paikkoihin mitä näissä viesteissä ehdotettiin olen kyllä hakenut (VVO, Sato, Vakuutusyhtiöiden asunnot yms yms) mutta niinkuin olen jo useasti tässä ketjussa sanonut, ei vaan tärppää. Moni täällä sanoi että asunnon kyllä saa jos vaan yrittää oikeesti, mutta juttu nyt on vaan niin että mulla ei ole tällaista tuuria käynyt. Olen yrittänyt, olen soitellut, olen käynyt eri toimistoissa ja juossut näytöissä mutta vastaus on aina vaan EI (tai vaihtoehtoisesti myös täydellinen hiljaisuus, moni vuokranantaja on jättänyt vastaamatta viesteihini ja lyönyt luurin korvaan, ei varmaan hyvä merkki..)

        En halua kimppakämppää kuten aiemmin sanoin eikä mieleni muutu vaikka täällä kuinka kritisoitaisiin. Omaa asuntoa en ole ostamassa vielä, sillä haluan ensin edes vähän hahmottaa mitä se yksin asuminen on ennen kuin ryhdyn niinkin isoon sijoitukseen. Äitini luona en myöskään halua asua sillä haluan todellakin omaa rauhaa ja semmoisen oman pesäkolon :)

        Ja työni on sellaista että yleensä saan kuulla edellisenä/samana päivänä missä tulen työskentelemään seuraavaksi, eli liikenneyhteyksien tulee olla hyvät. Tästä syystä joku Vantaan peränurkka tai Kirkkonummi ei käy. Esimerkiksi tänään sunnuntaina aamuvuoroni alkoi 6.15 Helsingin keskustassa, ja jos asuu vähänkin syrjemmässä niin se on varmaan taksimatka ainut keino päästä töihin/töistä.

        Ja vielä se että toki voin asua äitini sohvalla, ei hän minua kadulle heitä mutta ongelma on lähinnä tavarani ja huonekaluni, niille ei ole tilaa. Olisi hankala elää jos itse asun tuolla ja vaatteeni yms. roinani olisivat esim jossain pienvarastossa 10 kilometrin päässä.

        Mutta joo, asuntoa ei siis vieläkään ole löytynyt, katotaan miten ämmän käy.

        Tämä on selvästi suosittu ketju, jota myös vuokranantajat saattavat lukea. Eikö sinun kannattaisi tehdä vaikkapa uusi ilmainen sähköpostiosoite (palomuuri roskaposteille) ja laitat sen tänne, niin tarvittaessa sinuun saa ottaa yhteyttä ja tarjota kämppää? Kai sinun tilanteessasi kaikki kanavat vain on pidettävä auki?


      • KaikkikoKerrottu???
        Mmmmamma (aloittaja) kirjoitti:

        jopas on tullut vastauksia! Kaikki jaksoin lukea ja paljon mahtui paskanjauhantaa väliin mutta myös hyviä juttuja, kiitos niistä :)

        Kaikkiin paikkoihin mitä näissä viesteissä ehdotettiin olen kyllä hakenut (VVO, Sato, Vakuutusyhtiöiden asunnot yms yms) mutta niinkuin olen jo useasti tässä ketjussa sanonut, ei vaan tärppää. Moni täällä sanoi että asunnon kyllä saa jos vaan yrittää oikeesti, mutta juttu nyt on vaan niin että mulla ei ole tällaista tuuria käynyt. Olen yrittänyt, olen soitellut, olen käynyt eri toimistoissa ja juossut näytöissä mutta vastaus on aina vaan EI (tai vaihtoehtoisesti myös täydellinen hiljaisuus, moni vuokranantaja on jättänyt vastaamatta viesteihini ja lyönyt luurin korvaan, ei varmaan hyvä merkki..)

        En halua kimppakämppää kuten aiemmin sanoin eikä mieleni muutu vaikka täällä kuinka kritisoitaisiin. Omaa asuntoa en ole ostamassa vielä, sillä haluan ensin edes vähän hahmottaa mitä se yksin asuminen on ennen kuin ryhdyn niinkin isoon sijoitukseen. Äitini luona en myöskään halua asua sillä haluan todellakin omaa rauhaa ja semmoisen oman pesäkolon :)

        Ja työni on sellaista että yleensä saan kuulla edellisenä/samana päivänä missä tulen työskentelemään seuraavaksi, eli liikenneyhteyksien tulee olla hyvät. Tästä syystä joku Vantaan peränurkka tai Kirkkonummi ei käy. Esimerkiksi tänään sunnuntaina aamuvuoroni alkoi 6.15 Helsingin keskustassa, ja jos asuu vähänkin syrjemmässä niin se on varmaan taksimatka ainut keino päästä töihin/töistä.

        Ja vielä se että toki voin asua äitini sohvalla, ei hän minua kadulle heitä mutta ongelma on lähinnä tavarani ja huonekaluni, niille ei ole tilaa. Olisi hankala elää jos itse asun tuolla ja vaatteeni yms. roinani olisivat esim jossain pienvarastossa 10 kilometrin päässä.

        Mutta joo, asuntoa ei siis vieläkään ole löytynyt, katotaan miten ämmän käy.

        Olen alkanut hieman epäillä, että salaatko jonkin tiedon itsestäsi, jota et kehtaa meille kertoa täällä palstalla? Esim. olet ulkomaalaistaustainen, luottotiedoissasi on (pieni) merkintä jne.?


      • Mmmmamma
        KaikkikoKerrottu??? kirjoitti:

        Olen alkanut hieman epäillä, että salaatko jonkin tiedon itsestäsi, jota et kehtaa meille kertoa täällä palstalla? Esim. olet ulkomaalaistaustainen, luottotiedoissasi on (pieni) merkintä jne.?

        En ole ulkomaalainen, luottotiedot kunnossa, rikosrekisteriä ei ole :D

        Mutta! Tänään aamulla soi puhelin ja maanantaina muutan 60-neliöiseen parvekkeelliseen kaksioon lähelle keskustaa, vuokra 550€! Oon niin onnellinen!

        Eipä muuta, vihdoinkin tää asuntotappelu on ohi :)


      • mutta ihmettelen
        Mmmmamma kirjoitti:

        En ole ulkomaalainen, luottotiedot kunnossa, rikosrekisteriä ei ole :D

        Mutta! Tänään aamulla soi puhelin ja maanantaina muutan 60-neliöiseen parvekkeelliseen kaksioon lähelle keskustaa, vuokra 550€! Oon niin onnellinen!

        Eipä muuta, vihdoinkin tää asuntotappelu on ohi :)

        Hieno juttu, että vihdoinkin lykästi! Mutta minkä kaupungin keskustan lähelle muutat? Helsingin keskustassa ei käytännössä ole 60-neliöisiä kaksioita parvekkeella; ei edes ranskalaisella parvekkeella. Ja hinta olisi sellaisella luokkaa 900 euroa/kk, eikä 550 eur.


      • OoonneeksiOlkoooon!!
        mutta ihmettelen kirjoitti:

        Hieno juttu, että vihdoinkin lykästi! Mutta minkä kaupungin keskustan lähelle muutat? Helsingin keskustassa ei käytännössä ole 60-neliöisiä kaksioita parvekkeella; ei edes ranskalaisella parvekkeella. Ja hinta olisi sellaisella luokkaa 900 euroa/kk, eikä 550 eur.

        Samaa minäkin ihmettelin, että mistäköhän keskustasta tuolla hinnalla saa? Luulen, että hän tarkotti "lähellä" ITÄKESKUSTA eli vuosaarta ja vieläpä kaupungin kämppään. :D)

        Vakavasti puhuen, niin vastaavalla neliömäärällä ja hinnalla VAPAILTA MARKKINOILTA kaksioita joutuu hakemaan 30-70km sektorilla hki ydinkeskustasta oikotien mukaan, eikä niitä ole edes kovin paljoa.

        Mutta onneksi olkoon joka tapauksessa. :o)


      • Mmmmamma
        OoonneeksiOlkoooon!! kirjoitti:

        Samaa minäkin ihmettelin, että mistäköhän keskustasta tuolla hinnalla saa? Luulen, että hän tarkotti "lähellä" ITÄKESKUSTA eli vuosaarta ja vieläpä kaupungin kämppään. :D)

        Vakavasti puhuen, niin vastaavalla neliömäärällä ja hinnalla VAPAILTA MARKKINOILTA kaksioita joutuu hakemaan 30-70km sektorilla hki ydinkeskustasta oikotien mukaan, eikä niitä ole edes kovin paljoa.

        Mutta onneksi olkoon joka tapauksessa. :o)

        ja kyllä joo, tämä on kaupungin asunto, siksi niin halpa. Eikä siis sijaitse keskustassa vaan lähellä sitä, ainakin oman mittapuuni mukaan kun on koko elämänsä asunut Helsingin syrjäseudulla :D Itsekin kyllä ihmettelin edullisuutta kun kilometrejä esim Kamppiin kertyy vain hieman yli viisi, mutta en valita! Kannatti odottaa :)


    • Anonyymi

      Täällä sama homma. Työpaikka löytyy, luottotiedot kunnossa yms. Olen näyttänyt hakemukseni monelle muullekin ja sanottu että erittäin hyvä. Näyttöjen kohdalla kuitenkin kosahtaa. Huomattu myös että jos olen laittanut saman välittäjäfirman kämppiin useamman haun, tulee ekan näytön jälkeen "yllättäen" tieto myös seuraavista kämpistä( usein samana päivänä) ettei minua yllättäen taaskaan valittu. Olen melko kelmin näköinen sälli, sille en voi mitään...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe