Onko koulumatka liian pitkä?

Tapiiri

Funtsaan jo tulevaa pojan kouluun menoa. Matkaa tulisi kouluun 2 km/sivu eli päivittäin 4 km. Onko ekaluokkalaiselle liian pitkä matka mennä kävellen? Ekalla luokalla ei varmaan saa mennä pyörällä? Itse kallistun siihen että matka on liian pitkä, joten muutto on meillä edessä. Haluan teidän muiden vanhempien mielipiteitä asiaan! Kouluun kyllä pääsisi pikkasen oikasemaan, mutta siinä tiellä ei ole jalankulkutietä, joten olisi kuljettava autotiellä. Eli oikotien olen samantien unohtanut.Itse en näe muuta vaihtoehtoa kun asunnon vaihdon.

16

5748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisar

Mielestäni 2km ei ole liian pitkä matka, vaikka kyseessä onkin ekaluokkalainen, mutta jos mahdollista niin saattaisin lasta kouluun ainakin ensimmäisen kuukauden/viikkoja ettei kouluun meno muutenkaan jännittäisi, ja tie tulisi tutuksi. Uskon että ekaluokkalainen saa mennä jo kouluun pyörällä, kunhan käyttää kypärää ja asia on vanhempien kanssa sovittu ja rehtorille ilmoitettu.
      Mutta itse en suosittelisi oikotietä jos se kerran on autotien läheisyydessä.
      Itse olisin joutunut menemään eppuluokalle läheisempään kyläkouluun, johon matkaa 3,5m suunta,ja koulun rehtori oli vanhemmilleni sanonut "voihan hän pyörällä kulkea". Matka oli kokonaan autotien laitaa.
      Vanhempani laittoivat minut toiseen muutaman kilometrin kauempaan kyläkouluun, johon matkaa oli noin 5-6 km suunta. Vanhempani sopivat rehtorin kanssa minulle taksi kyydin. Menin pyörällä tai kävellen kilometrin, jonka jälkeen taksi odotti eräässä risteyksessä.
      Ei mielestäni kannata muuttaa kahden kilometrin takia, hän kasvaa kyllä pian, kun tie tulee tutuksi ja kavereita lähistöltä löytyy niin matkain käy nopeammin. Tietenkin lapselle kannattaa ja kuuluukin kertoa liikenteestä ja kulkemisesta liikenteestä!
      Hyviä koulupäiviä!

• äiskä x 2

Ei ole liian pitkä matka.

Meiltä on kouluun matkaa 2,5 km eli 5 km edestakaisin. Molemmat tytöt ovat koulumatkastaan selvinneet. Kuopus nyt ekalla luokalla eikä siis saa mennä vielä pyörällä. Koulumatkat ovat menneet ihan kivasti. Joskus tulee mutinaa jos ei ole "kävelyseuraa", kun ei millään halua kävellä yksin. Jaksamisesta ei kuitenkaan ole kyse, kyllä ekaluokkaisen täytyy jaksaa kävellä muutama kilometri. Talvella kun oli pimeää ja koulu alkoi kahtena päivänä jo kahdeksalta (!) yritimme yhdessä luokkakaverin vanhempien kanssa järjestää työajat niin että kuljetus kouluun onnistuisi. Kävelemään kun olisi pitänyt lähteä jo pimeällä seitsemän aikaan ja koulutie on osin vaarallinen johtuen puuttuvasta pyörätiestä. Nyt kun lukujärjestys muuttui vuoden vaihteessa näitäkään ongelmia eli kahdeksan aamuja ei enää ole.

Jos lapsi on terve ja muutenkin kaikinpuolin reipas ei 2 kilometrin koulumatka pitäisi olla ylivoimainen.

• Selja

Ilman muuta annat lapsesi kävellä tuollaisen koulumatkan! Et kai aio evätä lapseltasi hyötyliikuntaa, jota hän kipeästi tarvitsee? Ei se lapsi mene rikki, vaikka joutuukin joka päivä liikkumaan, päinvastoin. Osa meistä vanhemmista suojelee liikaa lastaan ja tekee kyllä karhunpalveluksen jälkikasvulleen. Saapahan siinä kotimatkalla rauhoittua päivän jälkeen ja vetäistyä ulkoilmaakin.

• kenguruemo

Meillä täällä maaseudulla kyllä kävellään tommonen matka mennen tullen. Ei ongelmaa. Myös jotkut eskarit kävelevät sisruksien kanssa.

• Pullamösö

tilaa jälkikasvullesi taksi niin ei tarvitse murehtia, että voi voi kun lapsiparka joutuu liikkumaan. Samaan taksiin kimppakyydillä sitten muutkin tenavat ettei ne vaan rasitu ja kastu sateella, kun sadevaatteita ei tietenkään meidän muotimuksulle osteta.

• Lapset hengissä kouluun

7-vuotiaan laittaminen yksin liikenteeseen on venäläistä rulettia (itse en siihen aio osallistua). Liikenneturvan mukaan vasta 12-vuotias on kypsä liikkumaan yksin liikenteessä. Liikkumista ja liikuntaa voi saada muutenkin kuin henkensä uhalla.

• Tapiiri

Itse olen samaa mieltä kanssasi. Ärsyttää muiden kommentit että "voi hellanlettas kun olen liian
        ylihuolehtivainen" ja että" meillä maalla lapset menee itsekseen 5 km:n koulumatkoja." Mutta omahan on lapseni ja haluan että koulumatka on turvallinen. Mukava kuulla että olet samalla linjalla. Kiitos

• äiti
        Tapiiri kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä kanssasi. Ärsyttää muiden kommentit että "voi hellanlettas kun olen liian
        ylihuolehtivainen" ja että" meillä maalla lapset menee itsekseen 5 km:n koulumatkoja." Mutta omahan on lapseni ja haluan että koulumatka on turvallinen. Mukava kuulla että olet samalla linjalla. Kiitos

2 km ei minusta ole ollenkaan pitkä kävelymatka. Sehän jaksottuu kahteen osaan, eikä siis kävellä 4 km yhtä soittoa. Lapset yleensä taittavat matkan kavereidensa kanssa, jolloin se sujuu nopeammin ja reippaammin eikä tunnu pitkältä. Eikä 2 km ihan oikeasti ole pitkä matka!!!!

Eri asia on, jos matka ei ole turvallinen vaan siinä on esim. vaarallisia isoja risteyksiä ja tien ylityksiä tai ei ole jalkakäytävää tms.

• mamma

Täälläpäin ainakin autoilijat ajaa niin tollosti, että lasta ei uskalla päästäää yksin. Suojateistä ei piitata mitään ja taajamassa ajetaan 80km/h.

• Sami
        mamma kirjoitti:

Täälläpäin ainakin autoilijat ajaa niin tollosti, että lasta ei uskalla päästäää yksin. Suojateistä ei piitata mitään ja taajamassa ajetaan 80km/h.

Osa autoilijoista on suoraan sanoen "persereikiä". Lasten kolumatkalla on yksi tien ylitys. Paikassa on 60 rajoitus ja suojatie keskikorokkeineen, mutta kyllä siitä kiireiset painaa välillä melkoista kyytiä ohi. Pahimmillaan paniikkijarruttelevat autot ovat ajaneet lasten edestä ojaan. Itse olin kerran todistamassa, kun keskikorokkeella seisoi lapsia ja autoilija säikähti heitä, vaikka kukaan ei edes liikkunut. Reipasta ylinopeutta ajanut autoilija jotenkin säikähti korokkella seisovia lapsia, teki lukkojarrutuksen ja luisui liukkaalta tieltä ojaan. Kaveri alkoi sättiä lapsia siitä että juoksivat tielle. Nousin autosta ja sanoin että näin mitä tapahtui ja voidaan kyllä soittaa poliisitkin paikalle.

• äiti -70

ekaluokkalaiselle ainakin täällä meidän asuinkunnalla on 3 km raja saada taksikyyti.

• äiti -70

Saanee taksikuljetuksen jos matka on vähintään 3 km yhteen suuntaan lyhyintä reittiä. =)

• Piki

Pullamössölellivauvalle
      matka on aivan liian pitkä.

Teillä on koko kesä aikaa opetella kävellen koulumatka. Siinä kunto ja mieli kohentuu samalla niin lapselle kuin äidillekin.
      Monelle äidille ja lapselle juuri koulutien opettelu on parasta laatuaikaa. Kiireellä sitä ei saa tehdä.
      Jos lapsella on tosi huono kunto voit aluksi ottaa rattaat mukaan tai mennä vain osan matkaa vähitellen pidemmälle kohti koulua.
      Tarkoitushan ei ole uuvuttaa tai tuskastuttaa lasta tulevalla koulutiellä, joten tee tästä laatuajasta kiva ja reipas.

• Pasi

Kyllä se omakotitalo tai asunto kannattaa myydä. Koulujen läheisyydessä on usein vuokralla entisiä opettajien asuntoja joista varmaan saatte kivan kodin ja turvallisen koulumatkan.
      Itse lähtisin kyllä ensin selvittämään miten muut eka ja tokaluokkalaisten vanhemmat ovat aikoneet järjestää kouluun menot ja sieltä pois tulemiset. Meidän tapauksessa menköön joko pyörällä tai bussilla jonka pysäkki on 1 km päässä. Harjoitelkaa reitti kävellen, pyörällä tai potkulaudalla, kyllä useimmat jäävät henkiin.

• Sami

Joissakin kouluissa ei haluta lasten tulevan pyörällä koluun, joissakin se on hyväksyttyä. Periaatteessa koululla ei ole nokan koputtamista siihen että millä lapset välin kulkee.

Meillä lapset saavat koulun puolesta kulkea kesällä pyörällä. Kolu vaatii että kypärää on käytettävä ja pimeän aikana valoja. Ensimmäisestä lumisateesta alkaen on toivottu, että pyörää ei enään käytetä. Kolureitin turvallisuus pitää tietysti huomioida, sekä lapsen kyky liikkua liikenteessä. Jos kolumatkalla on ajoradan ylityksiä ja lapsen keskittymien liikkenteen seurantaan ei vielä toimi, niin pyöräily on vaarallista.

Meillä on matkaa kouluun 1,6km ja pyörällähän tuohon ei mene kuin hujaus ja kävellenkin menevät mukisematta. Kovilla pakasilla ja vesisateella on vähän yritetty naapureiden kesken järjestellä kyydityksiä.

Kannattaa vähän tarkkailla että paljonko se kolulaisen reppu painaa. Opettajat ei aina osaa huomioida sitä että alle 30 kiloiselle lapselle 4kg reppu on melkoinen taakka. Parikin kertaa on soitettu koluun, kun liikunnan opettaja on "varmuuden vuoksi" kannattanut luistimia ja sisäliikunta vaatteita lasten mukana ja kun samalle päivälle sattuu useampia läksykirjoja ja vielä jotain muutakin ylimääräistä, niin reppu on ollut todella painava.

• Jaska

Ongelmat tuleekin lähinnä liikennesääntöjen noudattamisesta. Ei koulumatkan pituus saisi olla mikään rajoite vaan vaarallisuus, esim teiden ylitykset ja lainehtivat alitukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe