Pyörän mutterit

alu/pelti

Itselläni on mondeossa fordin orkkis aluvanteet ja talvirenkaissa on peltivanteet. Aluvanteissa on aika erikoiset mutterit joissa on pyörivä "prikka" joka kiristyy aluvanteeseen (fordin omistajille riittänee selitykseksi). Voiko näitä samoja muttereita käyttää myös peltivanteilla? Auton mukana ei tullut (käytetty) muita muttereita. Kokeilin yhtä mutteria, että se istuisi suht koht hyvin vannetta vasten, prikka ei ota peltivanteeseen kiinni. Onko kuitenkin syytä hommata toiset mutterit, vai voinko huoletta vaihtaa peltivanteet alle kyseisillä muttereilla?

14

6667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esko11111

Eiköhän peltivanteet vaadi omat mutterit.

• 3.pyörä

Varapyöräkin sul on varmaan peltimallia? Eihän ne mutterit ole vaan jemmattu varapyörän viereen? Vähintään yks satsi peltipyörämuttereita kannattaa pitää mukana vaik alla aluvalssit oiskin.

• alu/pelti

Ei oo eri muttereita varapyörälle. Eli tuolla perusteella aluvanteen muttereita voisi käyttää myös varapyörälle, eli myös sitten muutenkin peltivanteille?

• alu/pelti kirjoitti:

Ei oo eri muttereita varapyörälle. Eli tuolla perusteella aluvanteen muttereita voisi käyttää myös varapyörälle, eli myös sitten muutenkin peltivanteille?

Kyllä aluvanteille ja peltivanteille on omat pultit/mutterit.Aluvanteet saat pilalle jos laitat siihen peltivanteen pultit/mutterit.Kovempi aine syö pehmeämmän.

• alu/pelti
        mikmat kirjoitti:

Kyllä aluvanteille ja peltivanteille on omat pultit/mutterit.Aluvanteet saat pilalle jos laitat siihen peltivanteen pultit/mutterit.Kovempi aine syö pehmeämmän.

Nyt onkin kyseessä aluvanteiden mutterit, että voiko niitä käyttää peltivanteilla. Fordin muttereissa on kahta materiaalia joista toinen osuu aluvanteeseen ja kyseinen kiilakohta ei osu peltivanteeseen.

• jalmari32
        alu/pelti kirjoitti:

Nyt onkin kyseessä aluvanteiden mutterit, että voiko niitä käyttää peltivanteilla. Fordin muttereissa on kahta materiaalia joista toinen osuu aluvanteeseen ja kyseinen kiilakohta ei osu peltivanteeseen.

ne on ne aluvanteen mutterit joissa se irtokartio, niin ei todellakaan oo lailliset peltivanteille.
        Kyllä niihin on aivan omat mutterit!!

• Mondeojeejee
        alu/pelti kirjoitti:

Voi ja voi - voi voi.
        Katoppa sitä aluvanteen mutteria ihan itse. Siinä se kartio-osa on mutterissa on alumiinia. Vedä se kunnolla kiinni peltivanteesen ja vot - mutterisi on paskana.

Sanon yleisesti. Hätätilassa voi alu- tai peltivanteet mutterin kirististää kiinni väärään vanteeseen ja kyllä se yhden lyhyen kotimatkan kestää. Lopputuloksena on vaan aina vaurio. Joko meni aluvanne tai sitten meni aluvanteen mutteri.

Aina voi tehdä tyhmyyksiä, mutta aina se ei kannata. Itse olen laittanut mutterisatsin pakasterasiaan, kumminauhalla kansi kunnolla kiinni ja rasia sinne varapyörän kanssa köllöttelemään. Onpahan aina yksi satsi muttereita autossa jos vararenakaan kanssa pitää voimistella.

• l
        Mondeojeejee kirjoitti:

Voi ja voi - voi voi.
        Katoppa sitä aluvanteen mutteria ihan itse. Siinä se kartio-osa on mutterissa on alumiinia. Vedä se kunnolla kiinni peltivanteesen ja vot - mutterisi on paskana.

Sanon yleisesti. Hätätilassa voi alu- tai peltivanteet mutterin kirististää kiinni väärään vanteeseen ja kyllä se yhden lyhyen kotimatkan kestää. Lopputuloksena on vaan aina vaurio. Joko meni aluvanne tai sitten meni aluvanteen mutteri.

Aina voi tehdä tyhmyyksiä, mutta aina se ei kannata. Itse olen laittanut mutterisatsin pakasterasiaan, kumminauhalla kansi kunnolla kiinni ja rasia sinne varapyörän kanssa köllöttelemään. Onpahan aina yksi satsi muttereita autossa jos vararenakaan kanssa pitää voimistella.

Usko nyt tuota Mondeojeejeetä, niin kaikki menee hyvin!l

• alu/pelti
        l kirjoitti:

Usko nyt tuota Mondeojeejeetä, niin kaikki menee hyvin!l

Kiitos kommenteista. Hommataan siis peltivanteille omat mutterit.

• Ei trvitse ostaa
        alu/pelti kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Hommataan siis peltivanteille omat mutterit.

Minulla oli kahdeksan vuotta Ford Mondeo ja kwsärenkaat oli alkuperäisillä Fordin vanteilla, talvirenkaat peltivanteilla. Käytin niitä Fordin pyörän muttereita molemmissa vanteissa. katsokaa tarkwemmin sitä mutteria, siinä on kartiot molemmille vanteille, eli ei sinun tarvitse ostaa erikseen molemmille.
        Eihän uuden auton mukanakaan tullut varapyörälle omia muttereita. Kysyin vielä silloin Fordilta ja Vianorilta pitääkö olla eri mutskut. Vastaus oli ei tarvitse.

• McMutteri
        Ei trvitse ostaa kirjoitti:

Minulla oli kahdeksan vuotta Ford Mondeo ja kwsärenkaat oli alkuperäisillä Fordin vanteilla, talvirenkaat peltivanteilla. Käytin niitä Fordin pyörän muttereita molemmissa vanteissa. katsokaa tarkwemmin sitä mutteria, siinä on kartiot molemmille vanteille, eli ei sinun tarvitse ostaa erikseen molemmille.
        Eihän uuden auton mukanakaan tullut varapyörälle omia muttereita. Kysyin vielä silloin Fordilta ja Vianorilta pitääkö olla eri mutskut. Vastaus oli ei tarvitse.

peltivanteet ja alut. Ja kahdet mutterit. Ghiassa kai nuo alut on tulleet auton mukana.

• 33

Jouduin laittamaan vararenkaan alumiinivanteiden pulteilla kiini. Ajoin 120km tälläisellä virityksellä eikä tullut mitään vaurioita pultteihin taikka vanteisiin, mutta alu- ja peltivanteille on omat pultit jota tulisi käyttää. Ei olisi varmaan kestänyt paljonkaan pidempään kunnes vanne taikka pultin prikka olisi alkanut väljästyä.

• Myöjä vaan

Tilaa sieltä oikeat mutterit.

• fjord

Fordin omat alkup.mutterit käy sekä alu- että peltivanteille. Mutteri painaa eri kohdasta vanteen tyypin mukaan (ja on eri materiaalia). Jo 5 vuotta näin ollut omassa autossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe