Monikielinen Suomi-Finland

jos_kuitenkin

Olen aiemmin ollut paljoltikin pakkoruotsin ja kaksikielisyyden kannattaja, mikä johtuu hyvin pitkälti siitä, että en ole juurikaan itä- ja pohjoissuomessa käynyt enkä heidän asukkaitaan tuntenut. Olen asunut ja käynyt lähinnä länsirannkikon isoimmissa kaupungeissa ja Helsingissä sekä ulkomailla,

Kun olen nyt jonkin aikaa tutustunut itäisen ja pohjoissuomen ihmisiin, olen huomannut, että heille pakkoruotsi on tosiaan turha. Ei heillä ole ilmoituksia, kadunnumiä tai viittoja kuin ainoastaan suomeksi. Eiväthän he osaa puhua edes kelvollista suomea. "Miulla on piä kipiä." Kulttuurikin on merkillistä, äiti ei ole ilmeisesti opettanut, että ei puhuta tuntemattomille. Kadullakin ihmiset tulevat puhumaan minulle, heti ensimmäisenä olettaen, että puhun suomea. Tai oikeammin heidän alkeellista murrettaan. "Mahtakeeko siul olla antaa miulle yhthää tupakkia?". Joudun vastaamaan, että "Anteeksi, minä en puhu työtöntä. Voisitko toistaa asiasi kelvollisella suomenkielellä?". Asiakaspalvelussakin toimivien lauseet mielelläni toistan heti perään kielioppivirheet korjattuna, että tietävät jatkossa olla niin törkeästi loukkaamatta foneettista kauneudentajuani.

Eivätkä he osaa pukeutua, eivätkä käyttäytyä, ovat umpimielisiä ja agressiivisia, peittelemättömän rasistisia, lihavia ja laiskoja, eivät osaa käyttää aterimiakaan, pöytätavat ovat kuin orangutangilla. Pihat ovat kuin kaatopaikan ja kompostin risteytyksiä, eivätkä tarkasti hoidettuja puutarhoja kuten ruotsinkielisellä länsirannikolla. Asiakaspalvelun taso on olematonta, ravintolassakin kysytään, että "Mitäs sulle?". Minä en tietääkseni ole tehnyt sinunkauppoja keittiöhenkilökunnan tai muunkaan työväenluokan ja marginaalikansan edustajien kanssa.

Ehkäpä ajatus siitä, että onko Suomi yksi- tai kaksikielinen on aika heittää romukoppaan. Minusta jokainen kaupunki/kunta voisi päättää itse, että onko se kaksikielinen vai ei ja onko siellä pakkoruotsi käytössä. Turha opettaa niin kaunista kieltä kuin ruotsi noille ihmisille, jotka ovat sekä sisäisesti että ulkoisesti niin rumia. Tampere, Helsinki, Turku, Vaasa ja Kokkola voivat nähdä hyvinkin eri tavalla kaksikielisyyden ja pakkoruotsin tarpeen kuin Lappeenranta, Joensuu, Mikkeli tai Rovaniemi. Maassa maan tavalla ja miksei siis maakunnassakin. Esimerkiksi Joensuu ja Helsinki ovat kuin kaksi eri planeettaa. Kenties parasta olisi antaa jokaisen päättää laajemmin omista asioistaan, myös kielikysymyksessä.

Tästä olisi etu myös kaksikielisille kunnille, jotka sitten turisteillekin profiloituisivat sivistyneenä osana maata. Maahan tulevat turistit ja yritykset tietäisivät, missä ollaan urbaanilla tavalla eurooppalaisia ja dynaamisia ihmisiä, joilla on kehittynyt kulttuuri ja ymmärtäisivät suomenkieliset osat maassa olevan takapajuisia, jossa asukkaat ovat itsetunnottomia ja puhevikaisia, kaupunki täynnä sisältä tyhjiä ihmisiä, jotka täyttävät tyhiötään roskaruoalla, roskaviihteellä, oluella ja ennakkoluuloilla.

10

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvää

      Nyt sitten Ahvenanmaa ja RKP kahmii nöyriä pakolaisia palvelijoikseen suomenkielisten tilalle.
      Ahvenanmaan maakuntaan saa tänä päivänä muuttaa vaikka rystysillään kävelevä lemmikki apina kunhan äidinkieli ei missäätapauksessa ole Suomi.

      • Elin Nordgren

        Vai että haluaa se ålanti huora TAAS savunahan munaa. Sellasta se on kun 90% ruotsalaisista miehistä on HOMOJA!


      • elluKana,.
        Elin Nordgren kirjoitti:

        Vai että haluaa se ålanti huora TAAS savunahan munaa. Sellasta se on kun 90% ruotsalaisista miehistä on HOMOJA!

        Suomalaiset naisethan on tunnettuja, että menvät yhteen ulkomaalaisten kanssa.
        Ja kun täältä "kommentteja" lukee niin ei kyllä ihmetytäkään, onneksi vain tolloimmat kirjoittelee noita homo ja savunahka juttuja, ei enemmistö.
        Tilastollisesti ei Suomessa ole suinkaan vävemmän homoja kuin jossain muualla.


      • Michare meyers
        elluKana,. kirjoitti:

        Suomalaiset naisethan on tunnettuja, että menvät yhteen ulkomaalaisten kanssa.
        Ja kun täältä "kommentteja" lukee niin ei kyllä ihmetytäkään, onneksi vain tolloimmat kirjoittelee noita homo ja savunahka juttuja, ei enemmistö.
        Tilastollisesti ei Suomessa ole suinkaan vävemmän homoja kuin jossain muualla.

        Vittuako se minulle kuuluu ketä kukin panee mutta vain naiivi ålantilaisjuntti voi uskoa että hurrihuorat ovat jotenkin siveellisempiä kuin muut. Saksalaisissa on se ihailtava piire ettei ne ole niin saatanan naiveja ja tyhmiä kuin te vaan hyvin loogisia jotka katsovat maailmaa rationaalisesti ja ennakkoluulottomasti.

        Sinähän niistä homotilastoista Jomalan peräkylän poikana tiedät.


      • naulan kantaan
        Michare meyers kirjoitti:

        Vittuako se minulle kuuluu ketä kukin panee mutta vain naiivi ålantilaisjuntti voi uskoa että hurrihuorat ovat jotenkin siveellisempiä kuin muut. Saksalaisissa on se ihailtava piire ettei ne ole niin saatanan naiveja ja tyhmiä kuin te vaan hyvin loogisia jotka katsovat maailmaa rationaalisesti ja ennakkoluulottomasti.

        Sinähän niistä homotilastoista Jomalan peräkylän poikana tiedät.

        Hermann Göringin vaimo ja Saranna Ehrnrooth ovat hyviä esimerkkejä siitä miten siveellisiä ruotsalaiset naiset ovat. Kuvittelehan jos aatelisnaiset ovat jo tuollaisia lutkia niin minkälaisia huoria tavalliset kalastajanaiset Ålannissa ovat!


      • sanotttu
        Michare meyers kirjoitti:

        Vittuako se minulle kuuluu ketä kukin panee mutta vain naiivi ålantilaisjuntti voi uskoa että hurrihuorat ovat jotenkin siveellisempiä kuin muut. Saksalaisissa on se ihailtava piire ettei ne ole niin saatanan naiveja ja tyhmiä kuin te vaan hyvin loogisia jotka katsovat maailmaa rationaalisesti ja ennakkoluulottomasti.

        Sinähän niistä homotilastoista Jomalan peräkylän poikana tiedät.

        ""onneksi vain tolloimmat kirjoittelee noita homo ja savunahka juttuja, ei enemmistö.
        ""


    • ålanderi

      bra skrivet...tack för det!

      Håller med dig fullständigt.

    • heh heh
      • kiäntäjä

        hyvin toemii, kiitos :D


    • opettanut..?

      Esität asiasi juuri siten, kuin kuvittelet muiden suomalaisten esittävän, ja jota tapaa itse halveksit.
      Et ole omaksunut äitisi opetuksia, olet tainnut olla vähän uppiniskainen ja kovakalloinen lapsi.
      Kyllä rannikon kaupungit ovat tähänkin saakka saaneet päättää kielestään ja imagostaan, lopputulos ei vaan taida olla kaksinen. Rannikon kaupungit eivät taida olla maan talous- tai kulttuurivetureita. Taitaa maan talous kertyä aivan muilta seuduilta, eikä ruotsinkielisiltä.
      Sinällään minulle on aivan sama mitä kieltä opiskellaan kouluissa, mutta ajatuksesi ovat kielirasistisia.
      Itse puhun myös ruotsia ja pidän kieltä rikkautena, mutta käytöksesi on tosi törkeää.
      Oman käsityksesi mukaan olet kansalaisista parasta 1A-luokkaa, mutta ei se siltä näytä kirjoituksesi perusteella. Häpäiset ruotsinkielistä väestöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe