Venäjäntoy/chihu -sekoituksesta

eple

Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne kyseisestä rotusekoituksesta, ja enemmän kuin mielellään jos pistäisitte kuviakin omistanne :-)

25

4314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K

      Minulla on lähes 2-vuotias chihun ja venäjäntoyn sekoitus. Pienenä haaveilin aina susikoira Roista, mutta täytyy sanoa, että tämä pikku tyyppi on vielä sitäkin uljaampi otus. ;)

      Pikku ukkoni painaa 2,5kg, säkä on ehkä 27cm; aikamoinen laiheliini siis. Rakenteeltaan se muistuttaa enemmän toitsua. Jalat ovat hoikat ja kuono pidempi kuin chihuilla yleensä. Väritykseltään se on valkoinen. Korvat ovat vaaleanruskeat ja selässä on pari epämääräistä saman sävyistä laikkua.

      Luonteeltaan koirani on omanarvontuntoinen, rohkea mutta harkitsevainen, älykäs ja ystävällinen. Se on nopea liikkeissäään, mutta kuitenkin rauhallinen. Tähän mennessä se on oppinut nelisenkymmentä temppua ja suorittaa ne niin säntillisesti, että mikäli se tekee virheen, tiedän itse kämmänneeni ja antaneeni sille ristiriitaisia merkkejä. Hyvin keskittymiskykyinen kaveri siis. :) Se tekee temppuja tekemisen ilosta, mutta erityisen miellyttämishaluiseksi en koiraani kuitenkaan väittäisi. Sillä on iso ego, ja olen pistänyt kaiken koiratietämykseni, rauhallisuuteni ja johdonmukaisen ajatteluni peliin, jotta olen saanut siitä kasvatettua niinkin hyvinkäyttäytyvän koiran kuin se nyt on. En siis välttämättä suosittelisi tätä sekoitusta ihmiselle, joka ei ole varma koirankasvatustaidoistaan. Monen isommankin rodun kanssa saattaisi päästä vähemmällä vääntämisellä.

      Pienestä koostaan huolimatta koirani on hyvin aktiivinen ja heittää mieluusti monen tunnin lenkkejä. Ulkoilemmekin sitten vähintään pari tuntia päivässä, mikäli säät sallivat. Sateella pikku ukko kusaisee vain portinpieleen ja tahtoo heti takaisin sisälle. Se on myös mahdottoman kylmänarka, joten talvet ovat meille yhtä tuskaa. Pitkäkarvainen chihun ja toitsun sekoitus varmaan pärjää näissä arktisissa oloissa vähän paremmin, mutta tuskin kovin hyvin sekään.

      Molemmat chihuahua ja venäjäntoy on jalostettu hälyttämään, joten ihan hipihiljaista koiraa näiden sekoituksesta on turha odottaa. Oma ripakinttuni ei hauku muutoin juuri koskaan, mutta joka Jumalan aamuyö se kyllä muistaa herättää minut lehdenjakajan saapumiseen ja päivisinkin se taatusti kertoo erityisen epäilyttävistä äänistä rappukäytävässä. Käskystä se kyllä hiljenee, tuohon asiaan voi siis koulutuksella vaikuttaa paljonkin.

      Ai niin: pikku hurttani on mahdottoman läheisyydenkaipuinen. Se nukkuu peiton alla tai tyynyllä pääni vieressä, ja milloin vain mahdollista se kömpii syliin pötköttämään. Joskus se retkottaa olkapäällänikin kuin kissa, kun laitan ruokaa keittiössä tms.

      En tiedä, onko käsiini vain sattunut loistotapaus, mutta jos joskus otan toisen pienen koiran, otan kyllä taatusti saman sekoituksen. Tämä koira on unelmieni koira.

      • ihanuuden omistaja

        koirastasi sisäsiistin???
        Olen yrittänyt opastaa omaani huonolla menestyksellä, oma koirani on melkein kahdeksan kuukauden ikäinen, eikä osaa tehdä tarpeitaan ulos. Pissii ja kakkii minne sattuu, vaikka olen vuorannut kotimme sanomalehdillä, on myös tehnyt tarpeensa omaan petiinsä ja minun sänkyyni. Kysynkin siis neuvoa, koska olet saanut koirasi opetettua niin monia temppuja, että miten opetit sen sisäsiistiksi ( vai onko se sisäsiisti)? Muuten koirani on ihana. Onko koirasi ollut terve? Jos ei niin millaisia vaivoja hänellä on? Mitä ruokaa syötät hänelle? Kiitos jo etukäteen vastauksistasi.


      • K
        ihanuuden omistaja kirjoitti:

        koirastasi sisäsiistin???
        Olen yrittänyt opastaa omaani huonolla menestyksellä, oma koirani on melkein kahdeksan kuukauden ikäinen, eikä osaa tehdä tarpeitaan ulos. Pissii ja kakkii minne sattuu, vaikka olen vuorannut kotimme sanomalehdillä, on myös tehnyt tarpeensa omaan petiinsä ja minun sänkyyni. Kysynkin siis neuvoa, koska olet saanut koirasi opetettua niin monia temppuja, että miten opetit sen sisäsiistiksi ( vai onko se sisäsiisti)? Muuten koirani on ihana. Onko koirasi ollut terve? Jos ei niin millaisia vaivoja hänellä on? Mitä ruokaa syötät hänelle? Kiitos jo etukäteen vastauksistasi.

        Hei ihanuuden omistaja!

        Koirani on ollut täysin sisäsiisti kuuden kuukauden ikäisestä lähtien(lukuunottamatta yhtä ripulipäivän vahinkoa). Sitä ennen näytti siltä, ettei edistystä sisäsiisteyden opetuksessa juurikaan tapahtunut, mutta luulen sen kyllä tajunneen homman jujun. Sen pidätyskyky ei vain ennen tuota ikää ollut tarpeeksi hyvä, jotta se olisi pystynyt aina odottamaan ulospääsyä. Uskoakseni useimmilla koirilla tuo puoli vuotta on juuri se maaginen ikä, jolloin koira pystyy rakon toimintoja säätelemään.

        En käyttänyt sanomalehtiä ollenkaan, koska uskon koiralle olevan selkeämpää opetella heti ulos ilman mitään välivaiheita. Käytin pikku pirua ulkona ainakin 10 kertaa päivässä, mikä oli mahdollista, koska teen töitä kotona. Jos sisällä sattui vahinko, en kiinnittänyt siihen yhtikäs mitään huomiota, vaan siivosin jätökset pois vaivihkaa(erittäin huolellisesti ei ammoniakkia sisältävällä puhdistusaineella, jottei koiralle jää hajujälkiä). Ulkona kehuin koiraa vuolaasti ja tungin sen suuhun namia sillä sekunnilla, kun se teki tarpeensa. Namien käytöstä on kyllä olemassa eri koulukuntia. Jotkut uskovat, että kun koiraa palkitsee kuseksimisesta, se sitten kuseskelee sisällekin palkkion toivossa. Itse ajattelen niin, että jollakin tavallahan minun on osoitettava koiralle, että juuri ulos kuseminen on se, mitä haluan, ja mitä parempi palkkio, sitä paremmin viesti menee perille. Kyllä koira on niin fiksu, että se pian tajuaa, ettei sisälle kusemisesta hyödy mitenkään.

        Sisäsiisteyden opettaminen olisi tuhat kertaa hankalampaa, ellei koiralle olisi jo alunperinkin luonnollista tehdä tarpeensa pesän ulkopuolelle. Siksi on aika erikoista, että koirasi kusee omalle petilleen. Onko se uros vai narttu? Onko eläinlääkäri varmistanut, että koira on terve? Pikkukoirat saattavat olla sisäsiistejä vasta vuoden iässäkin, joten sikäli en olisi vielä huolissani, mutta omaan petiin kuseminen ei ole hyvä merkki. Jos olisin itse tuossa tilanteessa, poistaisin sanomalehdet, tekisin oikein suursiivouksen ja alkaisin opettaa koiralle sisäsiisteyttä aiemmin kuvailemallani tavalla. Erityinen rauhallisuus ja johdonmukaisuus olisi myös tärkeää. Tarpeiden tekeminen on ihan luonnollinen juttu, eikä siitä kannata tehdä mitään isoa asiaa. Missään tapauksessa koiraa ei saa moittia sattuneista vahingoista, ei niiden tapahtuessa eikä varsinkaan jälkeen päin, jolloin koira ei enää edes tiedä, mistä sitä moititaan.

        Usein on niin, että kun muut elämän osa-alueet ovat kunnossa, koira muuttuu sisäsiistiksikin. Sinne tänne kuseminen ja paskominen voi nimittäin myös olla merkki stressistä. Kun koira ei oikein tiedä, mitä siltä odotetaan, se menee sekaisin ja saattaa reagoida mitä merkillisimmillä tavoilla. En nyt sano, että teidän tapauksessanne olisi kyse tästä, mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, jos lukaiset Jan Fennellin Kuuntelen koiraani-kirjan. Se on mielestäni ehdottomasti paras koiraopus, johon olen törmännyt, ja soisin, että kaikki lukisivat sen. :)

        Toivottavasti tilanteenne korjaantuu pian, mutta vaikkei korjaantuisikaan, koita kestää ja näyttää koiralle pokerinaamaa! :)

        P.S. Koirani on ollut ihan terve, mitä nyt hammaskiveä ollaan muutama kerta käyty poistattamassa. Se syö Royal Caninin Chihuahua-nappuloita, joihin sekoitan milloin mitäkin; jauhelihaa, raejuustoa tai vaikka ihan noita kaupan Cesar-valmisruokia, jottei pikku ukko pääsisi kyllästymään.


      • ihanuuden omistaja
        K kirjoitti:

        Hei ihanuuden omistaja!

        Koirani on ollut täysin sisäsiisti kuuden kuukauden ikäisestä lähtien(lukuunottamatta yhtä ripulipäivän vahinkoa). Sitä ennen näytti siltä, ettei edistystä sisäsiisteyden opetuksessa juurikaan tapahtunut, mutta luulen sen kyllä tajunneen homman jujun. Sen pidätyskyky ei vain ennen tuota ikää ollut tarpeeksi hyvä, jotta se olisi pystynyt aina odottamaan ulospääsyä. Uskoakseni useimmilla koirilla tuo puoli vuotta on juuri se maaginen ikä, jolloin koira pystyy rakon toimintoja säätelemään.

        En käyttänyt sanomalehtiä ollenkaan, koska uskon koiralle olevan selkeämpää opetella heti ulos ilman mitään välivaiheita. Käytin pikku pirua ulkona ainakin 10 kertaa päivässä, mikä oli mahdollista, koska teen töitä kotona. Jos sisällä sattui vahinko, en kiinnittänyt siihen yhtikäs mitään huomiota, vaan siivosin jätökset pois vaivihkaa(erittäin huolellisesti ei ammoniakkia sisältävällä puhdistusaineella, jottei koiralle jää hajujälkiä). Ulkona kehuin koiraa vuolaasti ja tungin sen suuhun namia sillä sekunnilla, kun se teki tarpeensa. Namien käytöstä on kyllä olemassa eri koulukuntia. Jotkut uskovat, että kun koiraa palkitsee kuseksimisesta, se sitten kuseskelee sisällekin palkkion toivossa. Itse ajattelen niin, että jollakin tavallahan minun on osoitettava koiralle, että juuri ulos kuseminen on se, mitä haluan, ja mitä parempi palkkio, sitä paremmin viesti menee perille. Kyllä koira on niin fiksu, että se pian tajuaa, ettei sisälle kusemisesta hyödy mitenkään.

        Sisäsiisteyden opettaminen olisi tuhat kertaa hankalampaa, ellei koiralle olisi jo alunperinkin luonnollista tehdä tarpeensa pesän ulkopuolelle. Siksi on aika erikoista, että koirasi kusee omalle petilleen. Onko se uros vai narttu? Onko eläinlääkäri varmistanut, että koira on terve? Pikkukoirat saattavat olla sisäsiistejä vasta vuoden iässäkin, joten sikäli en olisi vielä huolissani, mutta omaan petiin kuseminen ei ole hyvä merkki. Jos olisin itse tuossa tilanteessa, poistaisin sanomalehdet, tekisin oikein suursiivouksen ja alkaisin opettaa koiralle sisäsiisteyttä aiemmin kuvailemallani tavalla. Erityinen rauhallisuus ja johdonmukaisuus olisi myös tärkeää. Tarpeiden tekeminen on ihan luonnollinen juttu, eikä siitä kannata tehdä mitään isoa asiaa. Missään tapauksessa koiraa ei saa moittia sattuneista vahingoista, ei niiden tapahtuessa eikä varsinkaan jälkeen päin, jolloin koira ei enää edes tiedä, mistä sitä moititaan.

        Usein on niin, että kun muut elämän osa-alueet ovat kunnossa, koira muuttuu sisäsiistiksikin. Sinne tänne kuseminen ja paskominen voi nimittäin myös olla merkki stressistä. Kun koira ei oikein tiedä, mitä siltä odotetaan, se menee sekaisin ja saattaa reagoida mitä merkillisimmillä tavoilla. En nyt sano, että teidän tapauksessanne olisi kyse tästä, mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, jos lukaiset Jan Fennellin Kuuntelen koiraani-kirjan. Se on mielestäni ehdottomasti paras koiraopus, johon olen törmännyt, ja soisin, että kaikki lukisivat sen. :)

        Toivottavasti tilanteenne korjaantuu pian, mutta vaikkei korjaantuisikaan, koita kestää ja näyttää koiralle pokerinaamaa! :)

        P.S. Koirani on ollut ihan terve, mitä nyt hammaskiveä ollaan muutama kerta käyty poistattamassa. Se syö Royal Caninin Chihuahua-nappuloita, joihin sekoitan milloin mitäkin; jauhelihaa, raejuustoa tai vaikka ihan noita kaupan Cesar-valmisruokia, jottei pikku ukko pääsisi kyllästymään.

        täällä edelleen vaan..... tänä aamuna oli pokerinaamassa pidättelemistä, oli pakko päästä itse nopeesti vessaan ja samalla kun siinä istuskelin, koira tuli ja kusasi lattialla lojuvaan pyyhkeeseen :(
        kesällä vein koiraani (uros) ulos koko päivän ajatuksella että syksyllä olisi sisäsiisti, vaan eipäs ollutkaan. Nyt olen sitten töissä ja ulosvienti tietysti vaikeutunut. Koira on tosiaan niin ihana, vain tämä kuseminen ja paskominen alkaa ottamaan jo todella päähän. Vien aamuisin heti ulos kun herätään, ja sinne tekee pisut, sitten ramppaan ulkona vapaapäivänkin tietyin väliajoin, mutta yleensä ei tee ulos mitään, kakkakasoja löytyy jokapuolelta, ovat kuin pommeja joille pitää varoa astumasta. Onneksi kakat saa korjatuksi pienellä vaivalla, toisin on kusi, olen kaatanut kusen päälle etikkaa, koska se vie hyvin hajun pois, sain jostakin koirasivustolta tälläisen vihjeen. Nyt näin mainoksen koiran pissialustasta eläinkaupassa, tuoksuu kuulemma ruoholta ja ulkoilmalta, koiran pitäisi tämän avulla oppia paremmin tekemään tarpeensa ulos. Alusta on ollut muutaman päivän käytössä, on tehnyt siihen pissansa, mutta myös muuallekin ...rrggg. Katsotaan nyt sitten kummalta menee ennen hermo minulta vaiko koiralta.


      • ihanuuden omistaja
        ihanuuden omistaja kirjoitti:

        täällä edelleen vaan..... tänä aamuna oli pokerinaamassa pidättelemistä, oli pakko päästä itse nopeesti vessaan ja samalla kun siinä istuskelin, koira tuli ja kusasi lattialla lojuvaan pyyhkeeseen :(
        kesällä vein koiraani (uros) ulos koko päivän ajatuksella että syksyllä olisi sisäsiisti, vaan eipäs ollutkaan. Nyt olen sitten töissä ja ulosvienti tietysti vaikeutunut. Koira on tosiaan niin ihana, vain tämä kuseminen ja paskominen alkaa ottamaan jo todella päähän. Vien aamuisin heti ulos kun herätään, ja sinne tekee pisut, sitten ramppaan ulkona vapaapäivänkin tietyin väliajoin, mutta yleensä ei tee ulos mitään, kakkakasoja löytyy jokapuolelta, ovat kuin pommeja joille pitää varoa astumasta. Onneksi kakat saa korjatuksi pienellä vaivalla, toisin on kusi, olen kaatanut kusen päälle etikkaa, koska se vie hyvin hajun pois, sain jostakin koirasivustolta tälläisen vihjeen. Nyt näin mainoksen koiran pissialustasta eläinkaupassa, tuoksuu kuulemma ruoholta ja ulkoilmalta, koiran pitäisi tämän avulla oppia paremmin tekemään tarpeensa ulos. Alusta on ollut muutaman päivän käytössä, on tehnyt siihen pissansa, mutta myös muuallekin ...rrggg. Katsotaan nyt sitten kummalta menee ennen hermo minulta vaiko koiralta.

        unohdus......hups..... niin tosiaan, koira on luonteeltaan todella ihana. Vilkas ja eläväinen. Omani on siro ja enemmänkin venäjäntoy näköinen ja oloinen kuin chihun. Tykkää istua ja olla sylissä sekä nukkua vieressä. Koira tykkää myös lapsista, eikä ole mitenkään herkkä heidän "käsittelyssään". Vieraista ilmoittaa kyllä kuuluvalla äänellä ja pitkällä hartaudella. Muuten ei ole vieraitakaan kohtaan äreä, vaan pitää kaikista ja on sosiaalinen. Sellainen mahdottoman suuri koira pienessä pakkauksessa, suosittelen .....ainoa miinus mitä on tullut eteen on tämä sisäsiisteys opetteleminen.


      • K
        ihanuuden omistaja kirjoitti:

        unohdus......hups..... niin tosiaan, koira on luonteeltaan todella ihana. Vilkas ja eläväinen. Omani on siro ja enemmänkin venäjäntoy näköinen ja oloinen kuin chihun. Tykkää istua ja olla sylissä sekä nukkua vieressä. Koira tykkää myös lapsista, eikä ole mitenkään herkkä heidän "käsittelyssään". Vieraista ilmoittaa kyllä kuuluvalla äänellä ja pitkällä hartaudella. Muuten ei ole vieraitakaan kohtaan äreä, vaan pitää kaikista ja on sosiaalinen. Sellainen mahdottoman suuri koira pienessä pakkauksessa, suosittelen .....ainoa miinus mitä on tullut eteen on tämä sisäsiisteys opetteleminen.

        Hihii, samanlaiselta ihanuudelta kuulostaa kuin oma suuripieni koirani. :)

        Vielä yksi kokeilemisen arvoinen juttu tuosta sisäsiisteydestä, mikäli asutte kerrostalossa. Olin koiran kanssa lomalla vanhempieni luona maalla juuri niihin aikoihin, kun se yhtäkkiä muuttui sisäsiistiksi, ja olen miettinyt, oliko sillä osuutta asiaan. Siellä maalla oli nimittäin niin helppo vain avata ovi ja olla koiran kanssa pihalla kunnes se teki tarpeensa. Kävin sen kanssa ulkona myöhään illallakin, kun oli jo niin pimeää ja kylmää, että se ei turhaan jäänyt haistelemaan joka puskaa. Voi olla, että vasta silloin homman juju tosissaan valkeni koiralleni. Mikäli siis ette jo asu omakotitalossa, voisitte kokeilla käydä kyläilemässä jonkun luona, joka asuu.

        Onneksi pienellä koiralla on pienet jätökset; hyvä juttu, ettet ottanut tanskandoggia. ;)


      • eple
        K kirjoitti:

        Hihii, samanlaiselta ihanuudelta kuulostaa kuin oma suuripieni koirani. :)

        Vielä yksi kokeilemisen arvoinen juttu tuosta sisäsiisteydestä, mikäli asutte kerrostalossa. Olin koiran kanssa lomalla vanhempieni luona maalla juuri niihin aikoihin, kun se yhtäkkiä muuttui sisäsiistiksi, ja olen miettinyt, oliko sillä osuutta asiaan. Siellä maalla oli nimittäin niin helppo vain avata ovi ja olla koiran kanssa pihalla kunnes se teki tarpeensa. Kävin sen kanssa ulkona myöhään illallakin, kun oli jo niin pimeää ja kylmää, että se ei turhaan jäänyt haistelemaan joka puskaa. Voi olla, että vasta silloin homman juju tosissaan valkeni koiralleni. Mikäli siis ette jo asu omakotitalossa, voisitte kokeilla käydä kyläilemässä jonkun luona, joka asuu.

        Onneksi pienellä koiralla on pienet jätökset; hyvä juttu, ettet ottanut tanskandoggia. ;)

        Hyvää keskustelua lähtenyt jo käyntiin! :-) Oletteko saaneet koirienne haukkumista karsittua? Vinkkejä kaipailisin tulevan koulutuksen varalle juuri tuon haukkumisen ja räksytyksen puolelle kun asumme kerrostalossa ja muutenkin pitää opettaa ettei turhasta tarvitse mesota!


      • Pikkuhurtta

        Minäkin sain sattumalta saman sekoituksen.;-) enestään meillä on uros chihu pk ja nytten tämä pikku nieti 6kk. neiti tuli meille ihan sattumalta. Etsin toista uros chihua jo pitkään ilman tulosta. Minun eteen vaan tilu tämä pikkunen neiti ihanuus. (tiedän uros ja narttu) Neiti 6kk black & tan. Tosi aktiivinen ja helyydenkipee. Tulee kyvin toimeen meidän poitsun kans. hieman dominoiva on tämä neiti. sisäsiisteys on hallinnassa. olen aktiivinen ulkoiluttaja. Kuvan liitäsin tänne jos osaisin


      • ihanuuden omistaja
        Pikkuhurtta kirjoitti:

        Minäkin sain sattumalta saman sekoituksen.;-) enestään meillä on uros chihu pk ja nytten tämä pikku nieti 6kk. neiti tuli meille ihan sattumalta. Etsin toista uros chihua jo pitkään ilman tulosta. Minun eteen vaan tilu tämä pikkunen neiti ihanuus. (tiedän uros ja narttu) Neiti 6kk black & tan. Tosi aktiivinen ja helyydenkipee. Tulee kyvin toimeen meidän poitsun kans. hieman dominoiva on tämä neiti. sisäsiisteys on hallinnassa. olen aktiivinen ulkoiluttaja. Kuvan liitäsin tänne jos osaisin

        opetettua pentusi sisäsiistiksi??? Ikääkin vasta 6 kk, omamme on parisen kuukautta vanhempi, eikä ymmärrä yhtään mitään ulospissimisestä :( Olisi kiva kuulla miten te sen siisteyden opitte.


      • pikkuhurtta
        ihanuuden omistaja kirjoitti:

        opetettua pentusi sisäsiistiksi??? Ikääkin vasta 6 kk, omamme on parisen kuukautta vanhempi, eikä ymmärrä yhtään mitään ulospissimisestä :( Olisi kiva kuulla miten te sen siisteyden opitte.

        ihanuuden omistaja.... sisäsiistiksi varmaankin apuna meidän chihu poitsu. Rakastan näitä pikku-koirii ihan mieletömästi. Ne ei ole meillä mitään hali-nalleja vaan koiria siinä missä muutkin. tietenki niitä hellitään ja pajataan. Mutta olen tosi jyrkkä ja kärsivällinen. Äänen-sävyllä ja ele-kielellä olen tämän neidon saanut sisäsiistiksi ja mikä vielä on harvinaista. voin pitää neitoa jopa vapaana ilman ongelmaa.. (cihu mulla onkin vapaana.) ei varmaankaan ole lailsiat..... minulla ei ole mitään koulutusta. enkä tiedä miten sen teen?? ei saa lelliä pilalle jos annat pikkusormen niin tiedät loput....onnea matkaan......

        (nyt meillä on ensimäiset juoksut menossa ja joka oven edessä on aita.) hyvin on mennyt tähän asti koirien suhteen itseäni vään ärsyttää nämä aidat :D


    • Pennun hankkija

      Hei kaikki!
      Meillä on Havannan koira (2v) ja ajattelimme ottaa toisen koiran juuri tämän sekoituksen :) onko teillä vinkkejä miten pystyn opettamaan pennun mahdollisimman nopeasti sisäsiistiksi? Olemme 4 hengen perhe (äiti,isä,pikkusisko, ja minä isosisko koira) minä lupasin ottaa koirasta kaiken vastuun, pystyisinkö teidän mielestä ottaa pennusta kaiken vastuun? Onko tällä sekoituksella jotakin sairauksia joita pitäisi ottaa huomioon ennen koiran hankkimista? Olisi myös kiva jos kertoisitte omista chihun ja venäjäntoy koiristanne :) kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille, tämä tuleva tieto on minulle todella tärkeää! :)

      • 14+9

        Googlaa molemmat rodut ja niiden sairaudet, sekoituksella on tietenkin kahden rodun sairaudet riskinä.
        Molemmilla yhteinen tyypillinen vaiva on patellaluksaatio, joten sen riski on iso. Jotta voisit edes minimoida sen riskiä, sinun pitäisi tietää sekoituspennun emän ja uroksen terveystiedot ja niidenkin vanhempien...
        Suosittelen siis ottamaan joko chihun tai toyn, paperillisen ja terveestä suvusta.


      • 9+0

        Sekoituksen hankkimalla sinulla on parempi mahdollisuus saada terve koira. Sekarotuiset ovat tutkimuksissa osoittautuneet rotukoiria terveemmiksi. Lisäksi hankintahinnassa tulee säästöä. Eikä sekoituksen mukana tule painostusta näyttelykäynteihin tms.


      • 12+2
        9+0 kirjoitti:

        Sekoituksen hankkimalla sinulla on parempi mahdollisuus saada terve koira. Sekarotuiset ovat tutkimuksissa osoittautuneet rotukoiria terveemmiksi. Lisäksi hankintahinnassa tulee säästöä. Eikä sekoituksen mukana tule painostusta näyttelykäynteihin tms.

        Höpö höpö, sekoitus jossa kahta rotua perii vain molempien sairaudet pahimmassa tapauksessa. Eri asia _ehkä_ sekarotuiset monen sukupolven ajalta, mutta tuo luulo, että seropit olisivat terveempiä, kumottiin jo edellisessä(?) Koiramme-lehdessä, eli sekarotuiset eivät ole yhtään sen terveempiä kuin rotukoirat.
        Ja mikä ihmeen "painostus näyttelykäynteihin"??? Kyllä kasvattaja ilmoittaa heti haluaako myydä kyseisen pennun kotiin jossa käytäisiin näyttelyissä jos pennusta näyttelykelpoinen tulee, mutta mikään pakkohan ei juuri sitä pentua ole ostaa, kyllä niitä paperillisia rotukoiria myydään myös ihan "kotikoiriksikin".
        Ps. laitas linkki tuohon mainitsemaasi tutkimukseen, olisi mielenkiintoista lukea se... Itse voisit lukea Koiramme-lehden jutun aiheesta.


    • 5+7

      http://koiranjalostus.fi/ukkfaq/45

      tuolta niitä tutkimuksia löytyy ja asiantuntijan kertomus siitä miten asia on.

      Eli keskimäärin katsottuna sekarotuiset ovat rotukoiria terveempiä.

    • eteläntyttö20

      Hei! olen lueskellut tätä keskustelua ja mietin että oisko tämä sekotus ihan järjetön ekaksi koiraksi?

      • Pohjola

        Itse jättäisin hankkimatta, pentutehtailu lemahtaa.... Tai suhtautuisin erittäin suurella epäluulolla "kasvattajaa" etsiessä.
        Mutta eipä ihan järjetön taida olla koska ovat ominaisuuksiltaan samankaltaisi, eli pieniä, herkkähaukkuisia, temperamentikkaita ja ison egon omaavia.

        Huomioithan tämän?
        Toy:
        ."Pienestä koostaan huolimatta se on vahvaluontoinen ja vilkas terrieri, joka tarvitsee riittävästi omaehtoista liikuntaa, aktivointia ja hyvän peruskoulutuksen."
        http://www.toydogs.net/rodut/russiantoy.html

        Chihuahua
        "Chihuahua on "iso koira pienessä koossa".Luonteeltaan se on erittäin temperamenttinen. Valpas ja rohkea, etenkin urokset usein suorastaan uhkarohkeita. Vahtimisvietti voimakas"
        "Se on luonteeltaan itsepäinen ja erittäin voimakastahtoinen rotu ja vaatii normaalin kasvatuksen. Erittäin vilkas, terhakka, itsetietoinen, utelias ja eloisa."
        http://www.hauva.com/node/57

        Nämä pienet kohdat unohtuvat liian monelta koiran omistajalta...


      • häh?
        Pohjola kirjoitti:

        Itse jättäisin hankkimatta, pentutehtailu lemahtaa.... Tai suhtautuisin erittäin suurella epäluulolla "kasvattajaa" etsiessä.
        Mutta eipä ihan järjetön taida olla koska ovat ominaisuuksiltaan samankaltaisi, eli pieniä, herkkähaukkuisia, temperamentikkaita ja ison egon omaavia.

        Huomioithan tämän?
        Toy:
        ."Pienestä koostaan huolimatta se on vahvaluontoinen ja vilkas terrieri, joka tarvitsee riittävästi omaehtoista liikuntaa, aktivointia ja hyvän peruskoulutuksen."
        http://www.toydogs.net/rodut/russiantoy.html

        Chihuahua
        "Chihuahua on "iso koira pienessä koossa".Luonteeltaan se on erittäin temperamenttinen. Valpas ja rohkea, etenkin urokset usein suorastaan uhkarohkeita. Vahtimisvietti voimakas"
        "Se on luonteeltaan itsepäinen ja erittäin voimakastahtoinen rotu ja vaatii normaalin kasvatuksen. Erittäin vilkas, terhakka, itsetietoinen, utelias ja eloisa."
        http://www.hauva.com/node/57

        Nämä pienet kohdat unohtuvat liian monelta koiran omistajalta...

        Miten niin pentutehtailu lemahtaa? Eihän tässä tiedetä edes kasvattajasta vielä mitään.


    • eri mieltä Pohjola

      Meillä on toyterrieri uros 2,5 kg ja Venäjäntoy/chihu -sekoitus.toitsu on 3 vuotias erittäin itsetietoinen ja yhden perheen jäsenen koira.tarvittaessa puree,koska on erittäin erittäin arka.

      chihutoymix painaa 1,5 kiloa ja on iältään 1,5 vuotias ja muistuttaa rakenteeltaan siis chihua,mutta black/tan väritys on aivan sama kuin toitsullamme.luonne on sellanen nössön nössö,sylissä pitäs vaan olla,mut silti hän aivan ihana.

      mielestäni chihutoymix on aivan eri asia kuin nimimerkki Pohjola tossa kirjottaa.jos ei ole kokemusta tälläisestä mixistä ni ei kannata yleistää.

      chihutoymix on suomalaiselta kasvattajalta ja toitsu on Virosta.Emme kadu päivääkään ostoksiamme,niin ihanat koirat meillä on.

      • Naapurin likka?

        Chihun ja toyn luonnekuvauksiahan ne ja ihan asiallisilta sivuilta, jos kyseisen mixin ostaa niin aika varmaa on että perivät sukunsa luonteet.


      • Ihmetteleväinen

        Miksi koira on noin kevyt vaikka alle 2,5 kiloa painavilla nartuilla ei saisi teettää pentuja terveydellisistä syistä?
        Ps. kai tuo Viron tuontisi on sentään paperillinen?


    • KANNATTAA!!!

      minulla on tämä kyseinen sekoitus, ja aivan mahtava onkin! :)
      sisäsiistiksi oppi n 4kk ikäisenä, ja siihen astikkin oli vain "huomiopissoja" tehnyt (eli ei koskaan silloin kun en ollut kotona)
      mitään ei ole koskaan tuhonnut tai edes yrittänyt tuhota!
      nyt hauvapoikani on 10kk ja n.2,8kg, ja mitään uutta tyhmää ei ole keksinyt :)
      ainut miinus on suojeluvietti, mutta sekin ilmenee vain räksytyksenä välillä.

      takuulla jos toisen koiran otan, on se sama sekoitus! :)

    • Toychi

      Ehdottomasti suosittelen lämmöllä! Meidän poika on Salosta. Äärettömän älykäs, oppii hetkessä temput ja tavat. Todella kiltti, alhainen tempperamentti, EIKÄ HAUKU! :D Itse olen ääniherkkä ja pelkkä shht joka kerta kun meinas vauvana haukku tulla riitti poistamaan koko tavan. Todella sosiaalinen ja oikea ilopilleri. Terve ollut ja eläinlääkäri kehunut maasta taivaisiin! Ainut miinus on pehmolelujen salahyväksikäyttö, minkä senkin lopettaa salamana kun lähestyn rikospaikkaa. Poika on vasta puolivuotias ja hormoonit alkaneet hyrräämään :) Itselleni eka koira eikä ole kyllä juurikaan tuntunut että olis pitänyt edes kouluttaa. Kaiken vain oppi heti ja tursuaa vaan rakkautta kaikkia kohtaan. Koputellaan puuta että näin on myös jatkossa. Suosittelen!

    • ihanat koirat

      Perheessämme chihu/toy sekoitus 3 vuotias ja puhdasrotuinen toy 1 vuotias.
      Aivan älyttömän ihania koiria, kovia vahtimaan, hiljenevät kyllä käskystä.
      Mutta molemmissa yksi ratkaiseva puute, eli sisäsiisteys. Olen luopunut toivosta :(
      Molemmat tekevät tarpeitaan sisälle, omaan petiin, minun petiin, sovalle, ihan minne tahansa. Ulos pääsevät todella usein ja lenkitän. Minkäs teet, kun ei opi niin ei.
      Tämä epäsiisteys on alkanut nyt raivostuttamaan todella paljon. Olen tehnytkin periaatepäätöksen ja odotan vielä kesän, josko sitten ensi syksystä alkaa uusi siisti kausi. Ellei on pakko harkita jotakin toimenpiteitä. En halua asua pissan ja kakkan keskellä, ja uusia huonekaluja, lähinnä nyt ainakin sohva menee vaihtoo ja patjat.

      Neuvot kokeiltu, kirjat luettu, tv ohjelmat katsottu.....mitään keinoa ei enää takataskussa ole, mutta jos teillä jollakulla on, olisin siitä todella kiitollinen.

      • lääkäriin hop

        onko eläinlääkärissä käytetty? omaan petiin pissaaminen aikuisella koiralla on usein merkki jostain sairaudesta. koirilla kun on luontainen tarve pitää koti siistinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe