Käyty on 2

C.G.E.M

Afrikassakin olen tosiaan käynyt, insinööri kun olen. Lentämällä piti mennä kun heilalla oli vissiin vähän kiire vaikka muuten se tykkää kyllä patikoida. Ei palellut yhtään kun laskeuduttin Hurkhadaan. Onneksi tuuli niin ei ollut niin hellettä. Äveriääsi asuttiin oikein hotellissa ja siellä oli uima-allaskin. Maattiin hetekalla altaan vieressä ja tilattiin aina juomista suuren maailmaan tyyliin. Oli se mahtavaa! Käytiin katsomassa siellä Luksorissa sitä kuninkaiden laaksoa. Kovin oli karu paikka ja ihmetellä piti miten ne semmoiseen paikkan kämppänsä halusivat rakentaa. Olisihan siinä joen varrella ollut mukavampiakin paikkoja makkoilla mutta omapahan on asiansa. Halpaa siellä oli, heilalle ostin kaulaiinan tai miksi burghaksi ne sitä sanoivat eikä ollut kallis, muutaman euron vaan.
Eipä silti, on sitä tullut käytyä Tanskassakin, ja vielä omalla autolla. Komiasti ajettiin Ruotsin puolelta lautalle, oli liput ja kaikki. Kööpenhaminasskin käytiin, Kristienstadissakin, jossa olisi tehnyt mieli tehdä ostoksia, tuliaisiksi vaan, mutta ne katsoi vähän karsaasti ne myyjät ja oli ne kalliita ne jauhotkin mitä niillä oli myynnissäkin, grammoittain punnitsivat. Meillä ne on reilusti kilon pusseissa perunajauhotkin! Ei ne taida olla kovin leipureita ne Tanskalaiset.
Huomattiin semmoinen seikka että ne nimittää ihan pieniäkin ojantorveloita joeksi. Joki se ja joki tämä luki aina tien vieressä eikä siinä kulkenut kuin onneton sarkaoja. Onkohan ne vähän ylpeitä ja omansa päältä ne Tanskalaiset? Hyvät tiet siellä kyllä oli, pitää sanoa. Ja tuulimyllyt listi aina lintuja katsoi minne katsoi..