Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ei kirkkoon kuuluva lapsi seurakunnan iltapäiväkerhossa?

Onko mahdollista?

Voiko ei kirkkoon kuuluva lapsi osallistua seurakunnan pitämään iltapäiväkerhoon?

Lapseni aloittaa vuoden päästä koulun ja pistin merkille, että osa iltapäiväkerhoista on seurakunnan järjestämiä. Saako lapsini osallistua?? Mietin, että kun muutekin iltapäiväkerhoihin on kova tunku ainakin tälläisessä isommassa kaupungissa ettei jäisi ilman kerhopaikkaa...

11

3089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäpäsevain

      ... yllättävää jos ette maksa kirkollisveroa niin ette tietenkään voi osallistua kirkon järjestämiin palveluihinkaan, haloo?
      miten voit ees kysyä tollasta.
      saatattepa jäädä ilman kerhopaikkaa... taivaspaikka taas on kysymys sinällään, eikä vielä kirkkoon kuuluminen ole tae sen järjestymiselle, jota itse pitäisin vaivaista kerhopaikkaa tärkeämpänä asiana...

      • Onko mahdollista?

        Vaikka maksaisin kirkollisveroa niin seurakunnan pitämä iltapäiväkerho ei ole ilmaista siltikään!!


      • höpshöps

        Itse olen lapsena ollut vaikka ja missä, vaikka en ole kirkkoon kuulunut. Rippileirillä, iltapäiväkerhossa jne... Vanhempani vain maksoivat siitä palvelusta erikseen. Esimerkiksi rippileiristä minun/vanhempieni piti maksaa tupla maksu. Voihan se maksun siis suorittaa muutenkin kuin verona. Pitää vain kysyä.


    • Kirkonrotta

      saako kirkko kerhon järjestämiseen tukea yhteiskunnan verorahoista. Voi nimittäin olla, että kirkko antaa esim. tilat kerhon käyttöön, mutta kunta / kaupunki avustaa toiminnan järjestämisessä. Silloin ei lapsen osallistumisessa ole kellään nokan koputtamista. Ja muutenkin Raamattuhan sanoo: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä heidän kaltaisten on taivasten valtakunta. Kirkonhan pitäisi näinollen ottaa avosylin vastaan myös siihen kuulumattomien perheiden lapset. Kukaties heistä tulee myöhemmin hyviä kirkollisveron maksajia.

    • Meilläpäin saa osallistua. Lapsemme ovat olleet ennen kouluikää kirkon järjestämässä kerhossa. Ja nyt kouluikäään ehtineenä ovat olleet kerhossa vaikka ei kuuluta kirkkoon.Kannattaa kysyä paikkakunnan järjestävältä seurakunnalta.

      • ..1

        Kyllä itse ainakin sain osallistua seurakunnan kerhoihin ja leireihin, vaikken kirkkoon kuulunutkaan.
        Ja mielestäni ainoastaan pidemmistä leireistä täytyi maksaa (niin kuin kaikkien muidenkin, kuului kirkkoon tai ei). Lyhytkestoiset kerhot eivät kyllä maksaneet (taisi olla kerran vai kaksi viikossa pari tuntia).


    • I love...

      Tottakai! Kirkkoon kaikki ovat aina tervetulleita!

      • hoh hoijaaa

        ristiriita on jos ei haluta lapselle antaa kristillistä kasvatusta,eikä maksaa kirkollisveroa. Seurakunnan kerhoissa ym tuppaa olemaan painotusta kristilliseen kasvatuksee. Eli oma hyöty ja etu etusijalle,veroa en maksa mutta palvelut mulle,kiitos.


      • 'aprikoiva
        hoh hoijaaa kirjoitti:

        ristiriita on jos ei haluta lapselle antaa kristillistä kasvatusta,eikä maksaa kirkollisveroa. Seurakunnan kerhoissa ym tuppaa olemaan painotusta kristilliseen kasvatuksee. Eli oma hyöty ja etu etusijalle,veroa en maksa mutta palvelut mulle,kiitos.

        Jossain päin koulu on järjestäjänä mutta seurakunnalta ostetaan tämä palvelu. Ikävää mutta voi olla ettei vaihtoehtoa ole. Minulle ainakin on vakuutettu ettei ole kyse srk-toiminnasta ja on avoin kaikille kuten koulun järjestämän tuleekin olla. Käytännössä en tiedä toteutuuko miten hyvin.


      • omatunto
        'aprikoiva kirjoitti:

        Jossain päin koulu on järjestäjänä mutta seurakunnalta ostetaan tämä palvelu. Ikävää mutta voi olla ettei vaihtoehtoa ole. Minulle ainakin on vakuutettu ettei ole kyse srk-toiminnasta ja on avoin kaikille kuten koulun järjestämän tuleekin olla. Käytännössä en tiedä toteutuuko miten hyvin.

        Kyllä lapsi voi mennä seurakunnan ip-kerhoon, mutta ei sitten voi kyllä kieltäytyä kristillisestä kasvatuksesta. Olisihan se vähän outoa, jos hakisi vapaa-ajattelijoiden kerhoon, mutta kieltäisi, ettei lapselle saa antaa minkäänlaista ei-kristillistä kasvatusta tai opetusta.
        Valitse mihin laitat lapsesi ja anna heidän hoitaa kasvatus ja opetus ideologiansa mukaan myös sinun lapsesi kohdalla.
        Jos itse kuulut kirkkoon (tai puolisosi), laita lapsi seurakunnan kerhoon. Siellä hoitajat osaavat antaa kristillistä kasvatusta, lapset askartelevat, leikkivät ja laulavat. Ja olethan verorahoilla kustantanut osan kerhotoiminnasta.
        Jos et kuulu kirkkoon verojen takia, olet kiero laittaessasi lapsen seurakunnan kerhoon. Otat itse kaiken, mitä saat ja annat toisten maksaa osan toiminnasta. Nimittäin ei se kerhomaksu - vaikka sen maksaisit- kata kaikkea siitä kerhotoiminnasta. Ei sillä kerhomaksulla pyöritetä koko kerhotoimintaa, osa maksetaan kirkkoon maksetuilla veroilla.


    • suvaitsevaisuutta

      Kirkko ja valtio ovat naimisissa keskenään taloudellisestikin.Valtio kerää verorahoja kansalaisilta ja ohjaa niitä maksettuja veroja myös kirkoille. Jos olet esim. jättänyt lapsesi kastamatta kirkossa ja et ole suurituloinen olet näin jo kuitannut oman osuutesi kirkollisverosta. Keskituloisillahan tuo on muutaman satasen vuodessa ja suuri tuloiset ovat maksaneet monen muunkin kerhopaikan, jos tällaista ajattelua viljellään.Kirkon sisällä on myös paljon ihmisiä, jotka uskovat eri Herraan ja raamatun sanomaan. Kuka sitten on sanomaan toiselle mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos viet lapsesi kirkkoon kuulumattomana kirkon kerhoon, niin toki olet tietoinen myös kristillisestä arvopohjasta toiminassa. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Näin se homma pyörii..... Ihan turhaa vastakkain asettelua. Antaa myös lasten tehdä omat valintansa. Jos kokee kirkon toiminnan epämiellyttäväksi, niin ainahan kerhosta voi jäädä pois tai lapsi voi innotus seurakunnan toiminnasta lopuksi ikää. Onneksi lapset ovat lapsia ja heidän ei tarvitse murehtia näistä asioista vaan nauttia kerhossa kavereista ja kivasta tekemsestä. Ja niinkuin aiemmin ( i love kirjoitti)kirkkoon ovat kaikki tervetulleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe