Uuden veneen varustelu?

Kiitollinenvinkeistä

Mitä kaikkea uuteen veneeseen pitää hankkia? Pikkutarkkoja tietoja kaivataan, koska veneilykokemusta ei aiemmin ole. Ostimme uuden reilu kuusi metrisen day cruiserin. Paino koneen kanssa n.1200kg. Keulaan mahtuu yöpymään kaksi ja kaksi avotilaan pressun alle. Paljonko köyttä veneen kiinitykseen, ankkurin paino yms. Kaikki asialliset vinkit ovat tervetulleita :)

42

2522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...)...

      Lähdetään siitä, että sinulla on vain vene ja moottori. Varusteita ei tainnut tulla yhtään mukaan.
      Mielestäni tarvitset ainakin;
      - vähintään 2 kg sammutin
      - liivit kaikille veneessä olijoille. ei siis tarvitse olla niin monelle kuin vene on rekisteröity, mutta kaikille, jotka ovat kyydissä
      - äyskäri
      - mela
      - 1 kpl väh. 7,5 kg ankkuri ja siihen vähintään 30 m köyttä. Vara-ankkuri ei ole pahitteeksi
      - kiinnitysköysiä 3-4 vyyhtiä, murtolujuus 2500 kg luokkaa. vyyhdin pituus vähintään 10 m
      - jos veneessä on plotteri, tarvitaan silti paperikartat alueelta, jossa aiot veneillä
      - koska veneessä on hytti, niin kosteudenpoistopallo on melkeimpä ehdoton
      - 10 litran varakanisteri, tankattuna keväällä tuoreella bensalla, syksyllä voi sitten käyttää vaikka autossa
      - kannenpesuharja
      - taskulamppu
      - työkaluja; ruuvari, jakoavain, pihdit ym (puukko on hyvä olla aina mukana, jos satut ajamaan verkkoon tai irtonaiseen köyteen)
      - lepuuttajat, 2-4 kpl, mieluummin reilun kokoiset kuin pienet
      - ensiapulaukku on hyvä olla kiinteästi mukana
      Tuossa nyt, mitä heti tuli mieleen. Googlaamalla löydät tarkat tiedot oikeista ankkuripainoista ja köysien paksuuksista. Jos aiot veneen katsastaa, niin katsastusoppaasta löytyy hyvin tietoa.
      Hyvää kevään odotusta

    • awpoeijfspojf

      http://www.veneilyliitto.fi/cms/wce/uploads/katsastusvarusteet.pdf

      Tuolta katsastusvarusteluettelosta näet mitä ylipäätään voi veneessä varustusta olla. Luettelossa ei ole
      mukavuusvarusteita (esim. jääkaappi) vaan ainoastaan turvallisuuteen tms. liittyvät. Katso luokan 3
      kohdalta, se lienee veneellesi sopiva.

      Tietyt varusteet veneessä pitää olla, vaikkei sitä katsastaisikaan (vapaaehtoista, mutta saa mm. katsastettuna venevakuutuksesta alennusta). En nyt ole varma, mitä kaikkea mutta ainakin
      pelastusliivit, mela, äyskäri muutama muu


      Joitain varuste-ehdotuksia sinun veneeseesi tarkemmin :

      - ankkuri 5-6 kg:n Bruce-tyyppinen
      - ankkuriliina 30 mm 50 m
      - mielellään ankurin päähän liinaa 2-3 m kettinkiä
      - etuköyttä 14-16 mm n. 30 m
      - takaköydet 14-16 mm 2 x 5-6 m
      - sammutin 2 kg

      Jne.... muut voivat jatkaa. Ja vanetarvikemyyjät kyllä auttavat mielellään (heh heh) paitsi jossain
      Biltemassa ei tiedetä tarpeeksi.

      Onnea vaan, toivottavasti jaksatte odottaa ensi kesää !

    • ddsssk;k

      Moi, uuden yli 6 metrisen DC:n mukana täytyy tulla kaikki ns. pakolliset varusteet eli ankkurit, äyskärit, köydet, lepuuttajat, plotteri jne. Jos ei tule, vaadi ne kuuluviksi kauppaan, niiden hinta on marginaalinen veneen hintaan nähden.

      Ja ensi veneilykautta ajatellen, käy keväällä saaristolaivurikurssi, antaa hyvät perustiedot veneilystä ja navigoinnista. Kursseja järjestää Suomen Navigaatiitto yhdessä paikallisten työväenopistojen kanssa. Ja jos mielenkiintoa riittää niin vuoden päästä syksyllä rannikkolaivurikurssille ja viimeisenä avomerilaivurikurssi.

      • Kiitollinenvinkeistä

        Kiitos kaikille vinkeistä! Aika läjä hankittavaa tavaraa... Saaristolaivurikurssi alkaa kuun lopussa ja odotukset ovat suuret kurssin suhteen ;)
        T. ensi kesää odottava


      • kurssit homoille

        älä vaan tuhlaa aikaa noihin harpin pyörittely kursseihin. et opi tuolla mitään ja päädyt kiville harppi ahterissa. tilaa joku veneily aiheinen lehti. kippari voisi olla moottoriveneilijälle ok. sitten lueskelet vaikka tätä palstaa ja kyselet kun tulee jotain mieleen. talven aikana voi harjoitella vaikka muutaman perus solmun niin helpottaa ensimmäisiä rantautumisia. merimerkit voi myös samalla opetella ja ja koittaa sisäistää. plotteri toki helpottaa veneilyn aloitusta, mutta kartta ja plotteri yhdessä on miellyttävä kokonaisuus. itse kävin rannikkolaivurikurssin, joka oli täyttä potaskaa ja ainoa hyöty siittä oli vakuutuksen alennus, minkä saa kyllä kun vaan sanoo että on käynyt jonkun kurssin. kukaan ei kysele todistuksia. joillain erannoilla ja muulla paskalla ei tee yhtään mitään kun ajelet veneellä. vaikka suoli24 on melko kura palsta, niin tätä pari vuoden ennen veneen hanintaa lueskelleena pääsin kyllä jyvälle alan termeistä ja muista perusjutuista.


      • efpoejfpejf
        kurssit homoille kirjoitti:

        älä vaan tuhlaa aikaa noihin harpin pyörittely kursseihin. et opi tuolla mitään ja päädyt kiville harppi ahterissa. tilaa joku veneily aiheinen lehti. kippari voisi olla moottoriveneilijälle ok. sitten lueskelet vaikka tätä palstaa ja kyselet kun tulee jotain mieleen. talven aikana voi harjoitella vaikka muutaman perus solmun niin helpottaa ensimmäisiä rantautumisia. merimerkit voi myös samalla opetella ja ja koittaa sisäistää. plotteri toki helpottaa veneilyn aloitusta, mutta kartta ja plotteri yhdessä on miellyttävä kokonaisuus. itse kävin rannikkolaivurikurssin, joka oli täyttä potaskaa ja ainoa hyöty siittä oli vakuutuksen alennus, minkä saa kyllä kun vaan sanoo että on käynyt jonkun kurssin. kukaan ei kysele todistuksia. joillain erannoilla ja muulla paskalla ei tee yhtään mitään kun ajelet veneellä. vaikka suoli24 on melko kura palsta, niin tätä pari vuoden ennen veneen hanintaa lueskelleena pääsin kyllä jyvälle alan termeistä ja muista perusjutuista.

        Ei sinne kannata mennä nukkumaan, jollei satu olemaan kiinnostunut teoriasta...!


        Sen sijaan ainakin, osta tämä todella mainio opus :

        https://www.akateeminenkirjakauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10052&productId=8832321&langId=-11&contractId=

        Helppoa kuettavaa, värikuvineen. Eikä mene liian syvälle navigoinnin teoriaan.


      • halvemmalla

    • jaedf23w

      Tuon kokoiseen paattiin pitää hankkia toiset kuusi metriä lisää.

      • 2x12m

        tulihan se typerä kommentti asialliseen aiheeseen.


      • jaedf23w
        2x12m kirjoitti:

        tulihan se typerä kommentti asialliseen aiheeseen.

        nyt tuli asiallinen kommentti typerään aiheeseen.

        Miten kuusimetrinen voisi olla edes daycruiseri, korkeintaan lasten rantaleikkeihin se riittää. Vähänkö hävettäisi olla sellaisella missään satamassa edes tuopposta ottamassa.

        Toisaalta onhan siinä hupinsa kun asiallisilla veneillä tulleet voi katsoa kun köyhät päristelee pulkilla.


      • 3. vene
        jaedf23w kirjoitti:

        nyt tuli asiallinen kommentti typerään aiheeseen.

        Miten kuusimetrinen voisi olla edes daycruiseri, korkeintaan lasten rantaleikkeihin se riittää. Vähänkö hävettäisi olla sellaisella missään satamassa edes tuopposta ottamassa.

        Toisaalta onhan siinä hupinsa kun asiallisilla veneillä tulleet voi katsoa kun köyhät päristelee pulkilla.

        Olet tainnut saada koulun pihalla muutaman kerran turpaasi.

        6-metristä voi aivan hyvin nimittää daycruiseriksi, siitä isommat ovat jo cabincruisereita (tai whatsoever).
        Tuon kokoinen just sopiva 1. veneeksi, sitten voi aikanaan hommata isomman. Alkup. kysyjälle tiedoksi,
        että ei todellakaan tarvitse hävetä veneensä kokoa. Usein mökkiläiset liikkuvat asioimassa tuollaisilla
        veneillä ja silloin ei puhuta köyhistä päristelijöistä...


      • jaedf23w
        3. vene kirjoitti:

        Olet tainnut saada koulun pihalla muutaman kerran turpaasi.

        6-metristä voi aivan hyvin nimittää daycruiseriksi, siitä isommat ovat jo cabincruisereita (tai whatsoever).
        Tuon kokoinen just sopiva 1. veneeksi, sitten voi aikanaan hommata isomman. Alkup. kysyjälle tiedoksi,
        että ei todellakaan tarvitse hävetä veneensä kokoa. Usein mökkiläiset liikkuvat asioimassa tuollaisilla
        veneillä ja silloin ei puhuta köyhistä päristelijöistä...

        Oliko tuo nyt asiallinen vastaus? Kannattaako lähteä riehumaan tuolla lailla, ei oikein osoita hyvää tapaa.

        Yritin toki valmistella kysyjää seuraavaan kesään ja sen pettymyksiin. Vielä ehtii tehdä asialle jotain.


      • pian...
        jaedf23w kirjoitti:

        Oliko tuo nyt asiallinen vastaus? Kannattaako lähteä riehumaan tuolla lailla, ei oikein osoita hyvää tapaa.

        Yritin toki valmistella kysyjää seuraavaan kesään ja sen pettymyksiin. Vielä ehtii tehdä asialle jotain.

        No nää nyt on niitä sairauksia, joita potilaat eivät voi edes periaatteessa sanoa sairastavansa, sairaita kun siitä kohtaa ovat.


      • jaedf23w
        pian... kirjoitti:

        No nää nyt on niitä sairauksia, joita potilaat eivät voi edes periaatteessa sanoa sairastavansa, sairaita kun siitä kohtaa ovat.

        Sinulla on sana ja hermot hallinnassa. Kuvittele seuraavan oluen olevan tarjoomani.


    • Plotteria et välttämättä tarvitse, ja jos olet aloittelija niin kannataisi sinnitellä jonkun aikaa ilman sitä.

      Merikorttien hankintaa ovat melkein kaikki edeltävät suositelleet, mutta yksi on unohtunut, eli KOMPASSI. Kaikki maailma kartat ovat täysin turhia ilman luotettavaa suunnannäyttäjää.

      • 16

        kompassilal ei tee paljon paskaakaan rannikolla. kyllähän se tuossa karttapöydällä pyörii, mutta ikinä en ole tarvinnut. seuraan karttaa senverran paljon, että tiedän missä olen ja samalla myös sen missä pohjoinen on. mikäli on epäselvää, niin katson plotterista. kompassi on nyky veneilyssä täysin tarpeeton pallukka kellumassa viinassa.


      • hörhöjä
        16 kirjoitti:

        kompassilal ei tee paljon paskaakaan rannikolla. kyllähän se tuossa karttapöydällä pyörii, mutta ikinä en ole tarvinnut. seuraan karttaa senverran paljon, että tiedän missä olen ja samalla myös sen missä pohjoinen on. mikäli on epäselvää, niin katson plotterista. kompassi on nyky veneilyssä täysin tarpeeton pallukka kellumassa viinassa.

        Plotteri ei kerro, missä on pohjoinen, se kertoo ainoastaan, mihin suuntaan olet menossa. Ja jo siinä on iso ero. Puhumattakaan siitä, että kompassi toimii vielä siinäkin vaiheessa, kun plotteriin tuijottamalla olet ajanut kymmenen metriä sivuun ja kiveen kolautettuasi vene on jo veden alla. Näin siitä huolimatta, että plotteri on ensisijainen navigointiväline. Myös suunnan pitäminen plotterin avulla on aivan juosten kusemista verrattuna kompassin mukaan ajoon. Plotterista vain seurataan, että pidetty suunta on oikea.

        Ja viinasta on kompassien nesteenä luovuttu jo joskus 60-luvun aikoihin, maista vaikka omastasi.


      • 16

        sä tarvit 10 hengen miehistön, että saatte edes veneen narut irti. kompassilla ei ole sullekaan mitään käyttöä koska se ei ohjaa lähi ostarin kaljakippolaan sua. parempi kun kerrot siellä vaan kavereille kompassi tarinoitas ja navigoit sitten takas pimeässä kotiin pää sumussa ihan jalan.


      • Randisaxxxi
        16 kirjoitti:

        kompassilal ei tee paljon paskaakaan rannikolla. kyllähän se tuossa karttapöydällä pyörii, mutta ikinä en ole tarvinnut. seuraan karttaa senverran paljon, että tiedän missä olen ja samalla myös sen missä pohjoinen on. mikäli on epäselvää, niin katson plotterista. kompassi on nyky veneilyssä täysin tarpeeton pallukka kellumassa viinassa.

        ... aian ihmetelly et mitä vittua se siinä pyörii ku puolukka pillussa? Ihan turha kampe. Onnex on ploteri ni nyt ei mitään hätää ja voi painella umpisumussaki iha täysil menemään. Jotai vitun jeesuksen aikasii kompasseja. Niil mitään tee. Oon meinaan ollu aiakas mont kertaa venees ja nähny ku ploterilla ajetaa! Kaverin ploteri näyttää kans sataman palvlut ja kapakat! Mikä kompassi tekee saman? Häh?


      • da capo
        16 kirjoitti:

        kompassilal ei tee paljon paskaakaan rannikolla. kyllähän se tuossa karttapöydällä pyörii, mutta ikinä en ole tarvinnut. seuraan karttaa senverran paljon, että tiedän missä olen ja samalla myös sen missä pohjoinen on. mikäli on epäselvää, niin katson plotterista. kompassi on nyky veneilyssä täysin tarpeeton pallukka kellumassa viinassa.

        taidat olla todella elämässä epäonnistunut yksilö, joka ei edes osaa kompassia käyttää. Silloin et sitä todellakaan tarvitse. Kaltaisiasi toopeja on maailma täynnä. Mitä muuta et travitse? Vessaa et varmaankaan? Kuse siis housuihin kaikessa rauhassa. Kerro mitä muuta et travitse.

        Joko muuten sitten ostit sen uusimman plotterin, jolla voi pelata tetristä ja katella fudista?

        Ja poistata nyt nopeasti tämäkin veisti, ettei kukaan huomaa kuinka tyhmä olet!


      • Kompassi_antiikkia.
        hörhöjä kirjoitti:

        Plotteri ei kerro, missä on pohjoinen, se kertoo ainoastaan, mihin suuntaan olet menossa. Ja jo siinä on iso ero. Puhumattakaan siitä, että kompassi toimii vielä siinäkin vaiheessa, kun plotteriin tuijottamalla olet ajanut kymmenen metriä sivuun ja kiveen kolautettuasi vene on jo veden alla. Näin siitä huolimatta, että plotteri on ensisijainen navigointiväline. Myös suunnan pitäminen plotterin avulla on aivan juosten kusemista verrattuna kompassin mukaan ajoon. Plotterista vain seurataan, että pidetty suunta on oikea.

        Ja viinasta on kompassien nesteenä luovuttu jo joskus 60-luvun aikoihin, maista vaikka omastasi.

        Komppaan tuota, joka sanoi kompassin olevan hyödytön laite.
        Jos et osaa karttaa lukea ja pysy kartalla ajaessa, niin on parempi jäädä kotiin. Se että sulla on siinä se kompassi, niin ei auta hevon vittuakaan, jos putoat kartalta.
        Tai no saat sillä sen pohjoisen katottua, siinpä sitten seikkailet kartalla että missä mennään.
        Kas kun et tarvitse vielä sekstanttia ja eksymätaulukkoa.

        Oon 30v veneillyt ihan pikkujunnusta asti, kompassi on ollut joka veneessä, mutten ikinä ole joutunut sitä katsomaan. Plotteria ei myöskään ole tullut hankittua.
        Kaiken a ja o on taito lukea karttaa ja pysyä siinä kartalla, oli sitten vauhti 6 solmua tai 50 solmua. Se riittänee näillä Suomen pienillä lätäköillä ja sillä taidolla ajaa vaikka maarianhaminasta hankoon tai ihan minne haluaa.

        Ainut tilanne missä kompassista voi olla jotain hyötyä on niin sankka sumu, ettei kertakaikkiaan näe mitään, silloinkin tutka olisi parempi kapine ettei rysäytä kenenkään päälle.

        Kyllä se kompassi on ihan turha kapistus, nykyaikaiset kartat omaa sen verran informaatiota, että riittää kun omaa hiukan kykyä seurata karttaa ja ympäristöä.
        Suunnan pitäminenkin onnistuu kiintopisteillä, merimerkeillä, kummeleilla ja linjatauluilla aivan yhtä hyvin kuin jollain kompassilla.


      • sisäsaaristosta
        Kompassi_antiikkia. kirjoitti:

        Komppaan tuota, joka sanoi kompassin olevan hyödytön laite.
        Jos et osaa karttaa lukea ja pysy kartalla ajaessa, niin on parempi jäädä kotiin. Se että sulla on siinä se kompassi, niin ei auta hevon vittuakaan, jos putoat kartalta.
        Tai no saat sillä sen pohjoisen katottua, siinpä sitten seikkailet kartalla että missä mennään.
        Kas kun et tarvitse vielä sekstanttia ja eksymätaulukkoa.

        Oon 30v veneillyt ihan pikkujunnusta asti, kompassi on ollut joka veneessä, mutten ikinä ole joutunut sitä katsomaan. Plotteria ei myöskään ole tullut hankittua.
        Kaiken a ja o on taito lukea karttaa ja pysyä siinä kartalla, oli sitten vauhti 6 solmua tai 50 solmua. Se riittänee näillä Suomen pienillä lätäköillä ja sillä taidolla ajaa vaikka maarianhaminasta hankoon tai ihan minne haluaa.

        Ainut tilanne missä kompassista voi olla jotain hyötyä on niin sankka sumu, ettei kertakaikkiaan näe mitään, silloinkin tutka olisi parempi kapine ettei rysäytä kenenkään päälle.

        Kyllä se kompassi on ihan turha kapistus, nykyaikaiset kartat omaa sen verran informaatiota, että riittää kun omaa hiukan kykyä seurata karttaa ja ympäristöä.
        Suunnan pitäminenkin onnistuu kiintopisteillä, merimerkeillä, kummeleilla ja linjatauluilla aivan yhtä hyvin kuin jollain kompassilla.

        Minäkin olen veneillyt ihan junnusta saakka ja tottunut seuraamaan kompassia rutiininomaisesti. Kaipa sitä ilmankin selviää, jos pysyttäytyy tiukasti hyvässä säässä ja väylillä sisimmän saariston piirissä. Jos mistään noista rajoista menee ulos, tarvitaan se kompassi. Ja tarvitaan edelleen, vaikka plotterista on tullut varsinainen suunnistusväline. Kiintopisteet, merimerkit, kummelit ja linjataulut ovat hyviä ja käyttökelpoisia apuneuvoja, mutta ihan väylillä pysyessäkin ne usein jäävät niin kauas, että apuneuvojen lisäksi apuvälineitä tarvitaan, ja kompassi on aivan mainio ja halpa apuväline. Sumun muuten ei tarvitse olla sankka, jotta kompassista tulee tarpeellinen, usvakin sen jo tekee.


      • ölölölölölölölöl
        Kompassi_antiikkia. kirjoitti:

        Komppaan tuota, joka sanoi kompassin olevan hyödytön laite.
        Jos et osaa karttaa lukea ja pysy kartalla ajaessa, niin on parempi jäädä kotiin. Se että sulla on siinä se kompassi, niin ei auta hevon vittuakaan, jos putoat kartalta.
        Tai no saat sillä sen pohjoisen katottua, siinpä sitten seikkailet kartalla että missä mennään.
        Kas kun et tarvitse vielä sekstanttia ja eksymätaulukkoa.

        Oon 30v veneillyt ihan pikkujunnusta asti, kompassi on ollut joka veneessä, mutten ikinä ole joutunut sitä katsomaan. Plotteria ei myöskään ole tullut hankittua.
        Kaiken a ja o on taito lukea karttaa ja pysyä siinä kartalla, oli sitten vauhti 6 solmua tai 50 solmua. Se riittänee näillä Suomen pienillä lätäköillä ja sillä taidolla ajaa vaikka maarianhaminasta hankoon tai ihan minne haluaa.

        Ainut tilanne missä kompassista voi olla jotain hyötyä on niin sankka sumu, ettei kertakaikkiaan näe mitään, silloinkin tutka olisi parempi kapine ettei rysäytä kenenkään päälle.

        Kyllä se kompassi on ihan turha kapistus, nykyaikaiset kartat omaa sen verran informaatiota, että riittää kun omaa hiukan kykyä seurata karttaa ja ympäristöä.
        Suunnan pitäminenkin onnistuu kiintopisteillä, merimerkeillä, kummeleilla ja linjatauluilla aivan yhtä hyvin kuin jollain kompassilla.

        mäkin oon aina ihmetelly miks autoissa pitää olla valot. Oon sentääs ajanu 30 vuotta eikä ikinä ole tarvinnut valoja! Kyllä kadut näkee muutenkin ja jos ei ilman valoja löydä perille, niin voi pysyä kotona. Onhan katuvalot nykyään niin hyvät, että näkee hyvin ajaa. Ihan turhia vempaimia.


      • Kompassi_antiikkia
        ölölölölölölölöl kirjoitti:

        mäkin oon aina ihmetelly miks autoissa pitää olla valot. Oon sentääs ajanu 30 vuotta eikä ikinä ole tarvinnut valoja! Kyllä kadut näkee muutenkin ja jos ei ilman valoja löydä perille, niin voi pysyä kotona. Onhan katuvalot nykyään niin hyvät, että näkee hyvin ajaa. Ihan turhia vempaimia.

        Tuolla järjenlogiikalla saat kyllä melkoisen tovin ihmetellä niitä autonvaloja.

        Vaikka näppärästi keksit tuollaisen vertauksen, niin se nyt ei vaan ole yhtään sama asia, ei sitten sinnepäinkään. Toisaalta aivan sama mulle, jos joku haluaa kompassia vilkuilla kartan/plotterin ohella, en vaan näe mitään tarvetta tietää missä on magneettinen pohjoisnapa. Touhua siellä merellä nyt vielä jonkun eksymätaulukon kanssa..
        Noh, jokainen tyylillään, mun mielestä moinen laitos on aivan turha ja pelkkää karttaa lukemallakin pärjää, niin ulko/sisäsaaristossa. Ei ainakaan minun karttani näytä ulkosaaristossa sen ihmeellisemmältä kuin sisäsaaristossakaan, testattu meinaan on.
        Kartasta selviää kaikki tarvittava ja oleellinen tieto ja jos sitä osaa lukea, niin pohjoisen tiedolla ei tee yhtään mitään.

        Jos taasen mennään kartoittamattomalle alueelle, esim väylän ulkopuolelle, niin siellä se kompassi ei auta yhtään mitään, se kun ei kerro kivistä, matalikoista yms. Eli siellä mennään sitten ihan tuurilla kompassinkin kanssa.

        Mitä tulee tuohon vertaukseen auton valoista, niin eikös sama asia olisi se, kun joka kerta kotoota poistuessa pistäisit kompassin taskuun, jotta tiedät missä on pohjoinen ja osaat sitten liikkua sen mukaan.. ? ;)


      • sisäsaaristo...
        Kompassi_antiikkia kirjoitti:

        Tuolla järjenlogiikalla saat kyllä melkoisen tovin ihmetellä niitä autonvaloja.

        Vaikka näppärästi keksit tuollaisen vertauksen, niin se nyt ei vaan ole yhtään sama asia, ei sitten sinnepäinkään. Toisaalta aivan sama mulle, jos joku haluaa kompassia vilkuilla kartan/plotterin ohella, en vaan näe mitään tarvetta tietää missä on magneettinen pohjoisnapa. Touhua siellä merellä nyt vielä jonkun eksymätaulukon kanssa..
        Noh, jokainen tyylillään, mun mielestä moinen laitos on aivan turha ja pelkkää karttaa lukemallakin pärjää, niin ulko/sisäsaaristossa. Ei ainakaan minun karttani näytä ulkosaaristossa sen ihmeellisemmältä kuin sisäsaaristossakaan, testattu meinaan on.
        Kartasta selviää kaikki tarvittava ja oleellinen tieto ja jos sitä osaa lukea, niin pohjoisen tiedolla ei tee yhtään mitään.

        Jos taasen mennään kartoittamattomalle alueelle, esim väylän ulkopuolelle, niin siellä se kompassi ei auta yhtään mitään, se kun ei kerro kivistä, matalikoista yms. Eli siellä mennään sitten ihan tuurilla kompassinkin kanssa.

        Mitä tulee tuohon vertaukseen auton valoista, niin eikös sama asia olisi se, kun joka kerta kotoota poistuessa pistäisit kompassin taskuun, jotta tiedät missä on pohjoinen ja osaat sitten liikkua sen mukaan.. ? ;)

        Kartta on samanlainen ulkosaaristossa, saaria vain harvemmassa. Kovin usein seuraava reittipiste on näkymättömissä tai lähempänäkin ollessaan toinen niistä kahdesta samannäköisestä kalliosta, suunta kertoo, kumpi on oikea. Plotterin mukaan ajaen sinne hoiperrellen pääsee, kompassin mukaan suoraan. Pimeällä on paljon helpompaa ottaa ensin kompassin mukaan uusi suunta käännepisteellä ja katsella valoja tai plotteria sen jälkeen.

        Mitäs muuten osaat sanoa eksymätaulukon käytöstä tai sen tarpeesta, kun et ole kompassia koskaan käyttänyt? Jos sinä et ole oppinut hyvä työkalua käyttämään, se tarkoita sitä, etteikö se silti olisi hyvä työkalu, useimpien mielestä jopa välttämätön. Eli ei se jonkun toisen keksimä ajovalovertaus niin huono ole. Eihän valoja kukaan päivällä tarvitse ja pimeälläkin löytää käsikopelolla perille. Valojen kanssa on vain helpompaa ja turvallisempaa, samoin kompassin kanssa.


      • Kompassi_antiikkia
        sisäsaaristo... kirjoitti:

        Kartta on samanlainen ulkosaaristossa, saaria vain harvemmassa. Kovin usein seuraava reittipiste on näkymättömissä tai lähempänäkin ollessaan toinen niistä kahdesta samannäköisestä kalliosta, suunta kertoo, kumpi on oikea. Plotterin mukaan ajaen sinne hoiperrellen pääsee, kompassin mukaan suoraan. Pimeällä on paljon helpompaa ottaa ensin kompassin mukaan uusi suunta käännepisteellä ja katsella valoja tai plotteria sen jälkeen.

        Mitäs muuten osaat sanoa eksymätaulukon käytöstä tai sen tarpeesta, kun et ole kompassia koskaan käyttänyt? Jos sinä et ole oppinut hyvä työkalua käyttämään, se tarkoita sitä, etteikö se silti olisi hyvä työkalu, useimpien mielestä jopa välttämätön. Eli ei se jonkun toisen keksimä ajovalovertaus niin huono ole. Eihän valoja kukaan päivällä tarvitse ja pimeälläkin löytää käsikopelolla perille. Valojen kanssa on vain helpompaa ja turvallisempaa, samoin kompassin kanssa.

        Vai on kartta samanlainen ulkosaristossa.. No shit, nyt et ole tosissasi.:D.

        En jaksa enää kinata kanssanne, jokaisella on oma mielipiteensä.
        En missään vaiheessa ole väittänyt, ettenkö osaisi kompassia käyttää, en vaan ole oikeasti koskaan tarvinnut sitä missään, vaikka se joka veneessä on ollutkin. Vähän sama asia kun peräkammarin poika pääsee piparin päälle, niin kyllähän se tietää mitä tehdään, eikös ?
        Kompassin käyttö ei kuitenkaan ole mitään avaruustiedettä..

        Enkä epäile, etteikö se olisi hyvä työkalu, vaikka antiikkia onkin.
        Henkilökohtaisesti laittaisin kompassin edelle vaikka jotain turvallisuusvälineitä, sammutin, hätäraketteja, köysiä yms.

        Eikä se kompassi mikään ainut ja oikee suunnanottoväline ole, eikä noi meidän lätäköt mitään vitun valtameriä ole, että tuolla kyllä pärjää vaikka tähdistä katsomalla.

        Mutta joo, ensi kesänä lupaan koittaa kompassia, niin pimeällä kuin valossakin ja ulkosaaristossa kuten myös sisäsaaristossa, ihan vaan sen takia että voisin ymmärtää mitä te siinä hehkutatte..


      • Kompassi_antiikkia kirjoitti:

        Vai on kartta samanlainen ulkosaristossa.. No shit, nyt et ole tosissasi.:D.

        En jaksa enää kinata kanssanne, jokaisella on oma mielipiteensä.
        En missään vaiheessa ole väittänyt, ettenkö osaisi kompassia käyttää, en vaan ole oikeasti koskaan tarvinnut sitä missään, vaikka se joka veneessä on ollutkin. Vähän sama asia kun peräkammarin poika pääsee piparin päälle, niin kyllähän se tietää mitä tehdään, eikös ?
        Kompassin käyttö ei kuitenkaan ole mitään avaruustiedettä..

        Enkä epäile, etteikö se olisi hyvä työkalu, vaikka antiikkia onkin.
        Henkilökohtaisesti laittaisin kompassin edelle vaikka jotain turvallisuusvälineitä, sammutin, hätäraketteja, köysiä yms.

        Eikä se kompassi mikään ainut ja oikee suunnanottoväline ole, eikä noi meidän lätäköt mitään vitun valtameriä ole, että tuolla kyllä pärjää vaikka tähdistä katsomalla.

        Mutta joo, ensi kesänä lupaan koittaa kompassia, niin pimeällä kuin valossakin ja ulkosaaristossa kuten myös sisäsaaristossa, ihan vaan sen takia että voisin ymmärtää mitä te siinä hehkutatte..

        "Henkilökohtaisesti laittaisin kompassin edelle vaikka jotain turvallisuusvälineitä, sammutin, hätäraketteja, köysiä yms. "

        Olen aivan samaa mieltä hätäraketeista, ja asenteesi huomioiden, lisäisin listaan erittäin tehokkaan pilssipumpun.

        Oletko muuten varma ettet huomaamattasi käytä kompassia? Itse en ainakaan koskaan ohita kardinaaliviittaa katsomatta ensin kompassia (siis vieraammilla vesillä, tutuilla vesillä en viittoja tarvitse)...


    • Jareta

      "- vähintään 2 kg sammutin
      - liivit kaikille veneessä olijoille. ei siis tarvitse olla niin monelle kuin vene on rekisteröity, mutta kaikille, jotka ovat kyydissä
      - äyskäri
      - mela
      - 1 kpl väh. 7,5 kg ankkuri ja siihen vähintään 30 m köyttä. Vara-ankkuri ei ole pahitteeksi
      - kiinnitysköysiä 3-4 vyyhtiä, murtolujuus 2500 kg luokkaa. vyyhdin pituus vähintään 10 m
      - jos veneessä on plotteri, tarvitaan silti paperikartat alueelta, jossa aiot veneillä
      - koska veneessä on hytti, niin kosteudenpoistopallo on melkeimpä ehdoton
      - 10 litran varakanisteri, tankattuna keväällä tuoreella bensalla, syksyllä voi sitten käyttää vaikka autossa
      - kannenpesuharja
      - taskulamppu
      - työkaluja; ruuvari, jakoavain, pihdit ym (puukko on hyvä olla aina mukana, jos satut ajamaan verkkoon tai irtonaiseen köyteen)
      - lepuuttajat, 2-4 kpl, mieluummin reilun kokoiset kuin pienet
      - ensiapulaukku on hyvä olla kiinteästi mukana "

      - Kompassi (vaikka vaan marssikompassi)
      - 4 x kiinnitysköysiä n. 5 m joissa ainakin kahdessa karbiinihaka (helppoa kiinnittämistä varten) ja kumijoustin.
      - sanko (käy myös äyskäristä) ja harja pesua varten.
      - Poijuhaka (helpottaa tuskaa poijukiinnityksissä)
      - talouspaperirulla ja muita rättejä.
      - Parit nahkahanskat kiinnittymistilanteissa käytettäväksi.
      - Suppilo (irtotankeilla tankkaamiseen)
      - Laminoitu rekisteritodistus

    • ...)...

      Kuten huomasitkin, palstahörhöt pääsivät taas vauhtiin. Kokeile myös keskustelupalstaa http://www.moottorivene.info
      kirjoittaa voi vain, jos on rekisteröitynyt käyttäjäksi, jää tuo apukoululaisten sonta aika hyvin pois

      • 25

        muuten hyvä palsta, mutta ylläpito on niin köyhä että joutuu piilomainostamaan täällä.


      • Kiitollinenvinkeistä

        kaikille, jotka kommentoitte asiallisesti, monta hyvää vinkkiä olen täältä saanut, kiitos!!!


      • 9
        Kiitollinenvinkeistä kirjoitti:

        kaikille, jotka kommentoitte asiallisesti, monta hyvää vinkkiä olen täältä saanut, kiitos!!!

        eipä kestä. onneksi ymmärsit vinkkien perusteella unohtaa kompassin hankinnan ja jättää sen kurssin kesken.


      • juu-pa-juu
        9 kirjoitti:

        eipä kestä. onneksi ymmärsit vinkkien perusteella unohtaa kompassin hankinnan ja jättää sen kurssin kesken.

        No, kurssi ehkä turha mutta kompassin ostaisin (ellei kuulu jo veneen vakiovarusteisiin). Ei maksa
        paljoa ja usein siitä on apua (=turvallisuusvaruste)


      • h heh
        9 kirjoitti:

        eipä kestä. onneksi ymmärsit vinkkien perusteella unohtaa kompassin hankinnan ja jättää sen kurssin kesken.

        Tuliko tentistä hylsy?


      • seadog
        Kiitollinenvinkeistä kirjoitti:

        kaikille, jotka kommentoitte asiallisesti, monta hyvää vinkkiä olen täältä saanut, kiitos!!!

        Mainitsikohan joku jo ämpärit. Pari ämpäriä on hyvä olla veneessä kuin veneessä, helpottaa vesitalouden hoitoa, veneen pesua ja muuta puuhaa kummasti, lisäksi kun niitä ei tarvita voin niissä saäilyttää tavaroita tai köysiä. Äpäristä saa ajoankkurin kun leikkaa sen pohjan irti, toimii käytännössä yhtä huonosti kun kaupasta osetettu ajoankkuri, mutta on siitä jotain hyötyä jos joutuu tuuliajolle. Rättien tarpeellisuutta ei kannata myöskään väheksyä, ota marketista muutama kankainen käsipyyhe mukaan, niille löytyy käyttöä. Niin ja muista lisätä työkaluvalikoimaan puukko, lisäksi lenkiavaimia, ruuvimeisseleitä, paljon parjatut jakoavaimet muutama kappale, sellainen linkkari mallinen yleistyökalu, yleismalliset pihdit, putkipihdit, vasara, viila. Varaosia moottoriin; kiilahihna , impelleri, letkunkiristimiä, ns sokeripaloja, sähköjohtoa. Kaikenkaikiaan tapeet selliastenkin hätäkorjaustoiminpiteiden tekemiseen mitä et vielä tiedä osaavasi tehdä.
        Yksiliekkisen keittimen, vesikanisterin, kattilan, kertakäyttö- tai muoviastioiden, kylmälaukun, ja pesuvadin hankinta laajentaa DC:n käyttöaluetta kummasti. Ei keittimelle paikkaa tarvitse veneessä olla, voit ottaa sen tarvittaessa mukaan maihin ja kokkailla siellä.


      • Sultaani
        Kiitollinenvinkeistä kirjoitti:

        kaikille, jotka kommentoitte asiallisesti, monta hyvää vinkkiä olen täältä saanut, kiitos!!!

        Eli tärkeimmät kohdat kerrataan vielä kerran:

        1. kompassi - Sillä ei tee mitään. Se vaan "pyörii siinä karttapöydällä" niin kuin joku tosi merikarhu tuossa totesi. Ihan turha laite. Osta uusin ja hienoin plotteri, niin voit katella siitä lätkämatsitkin!

        2. Merikortit - Yhtä turhat kuin kompassikin. Kuka niitä vitsii katella kun voi Jallua selata.

        3. Pelastusliivit - Ne on veteen putoilevia luusereita varten. Sitäpaisti ne on epämukavat päällä, eli ei edusta todellakaan tätä päivää veneilyssä! Tallenna vaan kännykkään meripelastuksen numero niin ne tulee jelppaamaan heti jos vene hajoaa! VHF on ihan ylimainostettu juttu.

        4. Ankkuri - Veneellä mennään vittu eteenpäin, eikä haravoida jotain merenpohjaa jollain ankkureilla.

        5. Ämpäri - Ihan mummojen hommaa!

        6. Työkalut - Ne kuuluu korjaamoille.

        7. Kalja ja kossu - Kyllä. Veneilyn tulee olla rentoa ja hauskaa ajanvietettä modernisti ajattelevalle nykyihmiselle.


      • Kurssipakko
        juu-pa-juu kirjoitti:

        No, kurssi ehkä turha mutta kompassin ostaisin (ellei kuulu jo veneen vakiovarusteisiin). Ei maksa
        paljoa ja usein siitä on apua (=turvallisuusvaruste)

        Kyllä kurssi on hyvä käydä. Paitsi jos on kurinalainen itseopiskelija. Tenttiä ei ole pakko, Kurssi käydään oman ja miehistön turvallisuuden parantamiseksi.
        Valitettavasti näitä kursseja käymättömiä "kyllä minä osaan, kun plotteria tuijotan"-tyyppejä on liikaakin. Pari kertaa olen joutunut auttelemaan joitain tolloja, kun he ovat ajelleet väylältä ulos ja karttaa ei osata lukea ja plotteri sekaisin hätäisistä näppäilyistä. Onneksi ollut kohtalaisen hyvät kelit tuolloin.
        Kompassi on hyvä olla jos sumu yllättää (syksyllä TOSI nopeasti). Karttaa pitää käyttää, että aina tiedetään missä ollaan ja mihin suuntaan menossa. Plotteri hajoaa joskus 100% varmasti ja silloin kartanlukutaito tulee tarpeelliseksi. Jos se ei ole selkäytimessä, joutuu "merihätään".


      • venemiäs
        Sultaani kirjoitti:

        Eli tärkeimmät kohdat kerrataan vielä kerran:

        1. kompassi - Sillä ei tee mitään. Se vaan "pyörii siinä karttapöydällä" niin kuin joku tosi merikarhu tuossa totesi. Ihan turha laite. Osta uusin ja hienoin plotteri, niin voit katella siitä lätkämatsitkin!

        2. Merikortit - Yhtä turhat kuin kompassikin. Kuka niitä vitsii katella kun voi Jallua selata.

        3. Pelastusliivit - Ne on veteen putoilevia luusereita varten. Sitäpaisti ne on epämukavat päällä, eli ei edusta todellakaan tätä päivää veneilyssä! Tallenna vaan kännykkään meripelastuksen numero niin ne tulee jelppaamaan heti jos vene hajoaa! VHF on ihan ylimainostettu juttu.

        4. Ankkuri - Veneellä mennään vittu eteenpäin, eikä haravoida jotain merenpohjaa jollain ankkureilla.

        5. Ämpäri - Ihan mummojen hommaa!

        6. Työkalut - Ne kuuluu korjaamoille.

        7. Kalja ja kossu - Kyllä. Veneilyn tulee olla rentoa ja hauskaa ajanvietettä modernisti ajattelevalle nykyihmiselle.

        hyvä läppä! Repesin, mutta valitettavasti juuri tuollaisen ajattelumallin mukaan uusavuttomuus pesiytyy vähitellen vesillekin :(


    • PS

      Tuossa tuli kai esille pitkälti kaikki. Osa katsastusvaatimuksista täysin turhia, mutta pakollisia. 50m köyttä 2*30m. Sammutuslaite ja ensiapupakkaus. Ensiapupakkauksen normaalien tuotteiden lisäksi suosittelen imodiumia. lopexia,imocuria tms. kyypakkauksia useampia sekä käärmeiden että hyönteisten varalta. Puhdistukseeen haavojen yms. varalta neoamisept tms. Vedenpitävä säkki/pussi johon ensiaputarvikkeet, lamppu ja jokin kännykkä sekä tulentekotarvikkeet. Sijoitus niin että ne on helposti saatavissa jos sellainen tilanne syntyy (en kenellekään toivo niin käyvän). Lisäksi puhdasta juomakelpoista vettä 5-10 litraa.

      • Yritäpä ajella pimeänä syysyönä valaisemattomia väyliä ilman suunnannäyttäjää. Tai sumussa, jolloin ei auta edes ne valot. Ei ole ploterista paljon apua, kun suunta päivittyy koko ajan pienellä viiveellä ja rantakivet on muutaman kymmenen metrin päässä. Jos taivas on pilvessä (ei tähtiä) ja mökkiläiset eivät enää ole valoineen läsnä, niin huonoa on. Itse olin juuri siinä tilanteessa taannoin, kun hain ruotsista veneen ja havaitsin Korppoon korvilla, ettei kompassissa ollut valoa. Oli sitten pakko rantautua lähimpään vierassatamaan aamua odottelemaan.
        Toki esim. Tallinnassakin voi käydä ajelemalla jonkun isomman imussa, mutta jos haluaa elää oman aikataulun mukaan, niin kompassi on niinkin pienellä pyrähdyksellä tarpeellinen apuväline. Etenkin kun se plotteri pimenee kesken reissun.
        Onhan se totta, että niin kauan kuin on tuttu ranta näkyvissä, ei kompasssia tarvita, mutta kun on niitäkin veneilijöitä jotka uskaltautuvat kotirannastaan näköetäisyyden ulkopuolelle.


    • fkjeeje

      :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe