vinkkejä kynsien leikkaamiseen

paviljooni_xx

Täällä asustelee 4 kk:n ikäinen rotskupoika jolle tuo kynsienleikkaaminen on ihan kamala asia. Kun ottaa syliin niin koittaa hampaat irvessä purea oikein kunnolla, joten siihen tarvitaan kaksi ihmistä hoitamaan tää homma. Olisko hyviä vinkkejä tohon leikkaamiseen?

15

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RONI ROTTWEILER

      Otat koiran syliin?Totuta koirasi olemaan kyljellään maassa,makupaloilla,rapsutuksilla,kehumalla ym.Koskettele anturoita,ja kynsiä,tee hetkestä koiralle hyvä asia.Minulla on iso rotikka.eikä kynsien leikkuu ole ongelma.Tee näitä toistoja,vaikka et aina leikkaisikaan kynsiä...

    • Varmoin ottein

      Heippa!
      Meillä oli sama juttu nartun kanssa. Puri, murisi, vikisi ja vehkoi.
      Laitoin joka kerta hanskat käteen (suojelemaan siis itseäni:)). Annoin rauhassa haistella ensin leikkureita ja namipala perään, nappasin koiran hiljaksiin syliini ja otin sen niin, ettei vehkoamalla pois pääse. Vehkoi, puri ja vinkui minkä kerkeää. Pidin sylissä niin kauan kunnes rauhoittui ja sitten aloin leikaamaan. Kun taas alkoi puremaan ja vinkumaan, pidät vaan sylissä ja odotat että rauhoittuu ja jatkat leikkaamista. Muista kehua!!! Alussa kesti varmaan puolisen tuntia, kunnes saatiin kaikki kynnet leikattua. Älä anna sen päästä pois tai ei kannata pyytää muita avuksi, vaatii sen joka kerta. Jos vahingossa leikkaat liian paljon, ole huomioimatta ja jatkat vain. Älä lopeta tai anna periksi missään nimessä!!
      Nyt leikkuu sujuu jo muitta mutkitta eikä hanskojakaan enää tarvita :) Toki vieläkin välillä koittaa pois päästä, mutta kun ei anna periksi, oppii siihen, että homma tehdää kaikesta huolimatta. Kun kaikki kynnet leikattu, maailman suurimmat kehut, silitykset ja namipalat!! :)

      • Marjut&Lalli

        En voi olla nauramatta, kun ajattelin omani - 6v rottispojan- kynsienleikkuusta tuollaista sirkusta :) Tuskin voimani riittäisivät koiraa pitelemään...


      • olla..

        Olisiko parempi jos jättäisi ne kehumiset ja herkkupalojen antamiset vähemmälle , tuollaisella käyttäytymisellä mitä kuvailet se ei ole todellakaan ansainnut mitään.
        Hanskojen laitto taas on huono tapa , koira yhdistää asian kynsien leikkuuseen ja alkaa olemaan valmiiksi varuillaan.
        Oma Rottweileri narttuni ( nyt 6 kk) sai hirveän itkupotku raivarin kun ensimmäisen kerran aloitin kynsien leikkaamisen , istuin lattialle ja otin sen jalkojeni väliin selälleen, ei tykännyt :)
        Vaistomainen eleeni oli ottaa sitä niskasta kiinni ja laittaa selälleen rauhoittumaan , eli näyttää kaapin paikka. Ei tarvinnut kuin kerran näyttää ja nykyään viikottainen kynsien leikkuu sujuu todella hienosti.

        Paras tapa on pyytää koira luokse ja ronskisti vaan selälleen , ei mitään epäröintiä , maanittelua , saksien haistelua. Sinä olet POMO ja koiran on ymmärrettävä se.

        Ps. Toki rauhallisesti sujuneen kynsien leikkauksen JÄLKEEN kehutaan ja rapsutetaan kovasti ja käydään koiran nami purkilla :)


    • teat

      Kaikki koirat (edes rotikat) ei pidä siitä, jos "kellistää" selälleen tai kyljelleen.
      Meidän nuorelta leikataan seisaaltaan näin:
      -makupala kauemmas ja käskyllä kielletään ottamasta
      -leikataan yhdestä jalasta kynnet, ja annetaan lupa ottaa nami
      - seuraava nami ja jalka jne.
      Oikein hyvin onnistunut tällä lailla, koska koira on hyvin keskittynyt makupalaan, eikä niinkään kynsien leikkuuseen.
      Alunperin yritettiin selällään/kyljellään, mutta ei tullu kuin sanomista.
      Onnea yrityksiin, jossei joku toimi, muuta taktiikkaa!

      • RONI ROTTWEILER

        Olet totuttanut koirasi omalla tavallasi,ja minä omalla.Eikö ole tyhmää tyrmätä vinkkien anto?Kun niitä kerran kysyttiin,et sinä,vaan paviljooni.Minun ei tarvitse edes koskea koiraan,kun komennan sen köllöttämään,ja kynsien leikkuu voi alkaa,ja kun homma on hoidettu,annan makupalan ja sitten alkaa koiran kanssa leikki,siinä palkinto.


    • Neljän suora

      Olen leikannut ja leikkaan kaikkien 4 palveluskoirarotuiseni kynnet seisaaltaan, ja yleensä ulkotiloissa, niin ei tule sotkua sisätiloihin. Jopa tuon 1,5-vuotiaan uroksen kynnet on leikattu jo 5kk vanhasta yleensä ulkona ja seisoen. Tottakai välillä leikkelen sisällä niin että koira makaa tms, siinäkään ei ole ongelmaa.
      Tuo uros laittoi vastaan 4kk vanhana, ja yritti silloin myös purra, mutta leikkasin silti kynnet, tassun kerrallaan, ja sai aina palkan heti yhden tassun jälkeen (vaikka oli kädet ruvilla ;)). Pari kertaa jouduin taistelemaan asian kanssa, ja sitten se oli jo ihan ok homma.

      Sinuna kokeilisin tälläistä; ensiksikin pennun pitää olla väsynyt ja liikkunut paljon, mielellään syönyt, eli lähes reporankana. voit kokeilla myös koira laittamista selälleen, toinen kylki sohvan selkänojaa vasten, ja mahdollisesti tyynyn vielä sielmien päälle, jolloin pentu ei "näe" mitä tapahtuu. Tämä ainakin aikoinaan toimi muun rotuisillani, jotka olivat kynsienleikkuussa huomattavasti haastavampia kuin esim rottweilerit.

      Kun leikkaat kynsiä niin leikkaa mielummin useammin ja ota päistä ihan vähän pois jotta et leikkaa niin että koiraa sattuu ja asiasta tulee vielä entistäkin epämiellyttävämpää.

      • dsvhgk

        minkälaisessa mielentilassa olet ku aloitat koiran kynsien leikkuun ja onko koira täysin rentoutunut? Toki suosittelen myös tuota namipalkkaamista, mutta miellä toiminut kummankin koiran kanssa tuo että kyljelleen meno, odotan että koira on täysin rento ja siitä vaan napsimaan (: toki jokanen koira on oma persoona ja voi tarvita myös erillaisia taktiikoita.


      • RONI ROTTWEILER

        Eli tapoja on siis monia...


    • mä vaan

      Oli melkein samanlainen tilanne aikoinaan, koira veti koko ajan tassuaan pois, näykki eikä antanut leikata. Sitten teimme niin, että toinen antoi koko ajan kun kynsiä leikattiin niin namia koiralle, että se keskittyi johonkin muuhun kuin kynsien leikkuuseen, (siis aivan koko sen ajan kun kynsiä leikattiin, taukoamatta). En nyt muista kauanko jouduimme tätä vaihetta tekemään, mutta seuraavaksi annoimme namin aina heti kun oli yksi kynsistä leikattu, jokaisen kynnen kohdalla. Nykyään kynnet saa leikattua hyvin yksinkin, annamme toki vieläkin ennen kuin aloitamme kynsien leikkuun niin namin ja kun yhden tassun kynnet on leikattu seuraava nami ja taas yksi tassu ja nami jne.. :)

    • kyllä se onnistuu!:)

      meillä aloitettiin ensimnäisenä päivänä kun koira tuli kotiin kynsien leikkuu! mutta koska kasvattaja jo oli rotikaltamme kynnet leikannu samana päivänä,emme leikanneet oikesti vaan laitoimme koiran kyljelleen makaamaan ja sitten niitä saksia siinä availtiin ja suljettiin niin että koira makasi kyljellään ja sitä oli toinen silittelemässä ja antamassa nameja jokaisen "kynnen" kohdalla! ja joka päivä tuota toistettiin ja viikon päästä ei namia tarvinnut kun kynsien leikkuun loputtua ja nyt kolmen vuoden jälkeen sama kaava ja koiralle näytetään saksia se tulee olohuoneeseen jossa kynnet leikataan laittaa makuulleen ja ojentaa tassun! ei sitä tarvii stressata ja murehtia! yhtä yksinkertaista kuin ruokkiminen ja lenkkeily tai leikkiminen! ei pidä tehdä pienestä suurta ;) ja silmien puhdistus sama homma! ja hampaiden! se kuuluu koiran arkeen ja sitä on turha vältellä! jos sinä itse olet niinkuin kuuluu eli rento ja et hätiköi/panikoi kaikki sujuu mainiosti ja namilla palkitaan!:)

    • UrosRotku 3v.

      Meillä ennen aina isäntä hoiti kynsien leikkauksen. N. vuosi sitten ajattelin, että jo on minun aika alkaa kanssa leikkomaan kynsiä. Yleensä koira laittaa isännälle hanttiin kynsien leikkuussa, mutta kun minä otin kynsisakset käteen ja kutsuin koiran luokseni, koira haisteli leikkuria ja meni itse kyljelleen ja ojensi tassunsa. Olin äimistynyt!
      Kun yhdestä tassusta on kynnet leikattu, seuraa kehut, rapsutukset ym. ja sitten koira taas menee kyljelleen ja ojentaa tassun.

      Takatassujen kanssa oli ainoa ongelma se, ettei koira heti tajunnut, miten päin pitää maata, että saan otteen tassusta.
      Päätimme sitten yhteistuumin, että tästä lähtien minä hoidan koiran kynnet.

      • Kipinöinen

        Miten mulla on toiminut kaikkien koirieni kanssa (tosin pentujen, kun rotikka on pieni, se on helppo hallita "voimalla"):

        Koira syliin mukavaan asentoon ja tassusta kiinni. Leikkurit esiin ja varovasti kynsien päiden kimppuun. On TÄRKEÄÄ, ettei missään nimessä opetteluvaiheessa leikkaa suoneen, silloin koira saa ikäviä kokemuksia!!!!!!!

        Jos (ja KUN) pentu alkaa rimpuilla, lujennat vain otettasi koirasta, kun se on sylissä. Tässä vaiheessa mulla on aina tassu toisessa kädessä ja leikkuri toisessa. En leikkaa, enkä päästä tassusta irti. Mitä enemmän koira rimpuilee, sen tiukemmin pidän kiinni.

        Kun koira rauhoittuu, löyhennän "syleilyä" ja jatkan muina miehinä leikkaamista. Tätä jatkuu aika pitkään ensimmäisellä kerralla.

        Parasta on, jos on joku mukana joka pitää koirasta kiinni ja hoitaa otteet ja toinen leikkaa kynnet. Näin ei ainakaan pääse katkomaan suonia ja tuottamaan kipua niin helposti.

        Pentuaikana, kun tein tätä vielä pienen rotikan kanssa, koira makasi sylissäni niin, että se tavallaan "istui" selkä päin minuun kuin pieni lapsi :) Näin on helppo päästä käsiksi etutassuihin ja koiran hieman rentoutuessa myös takatassuihin.

        Ja juu, en ole ikinä tarvinnut makupalaa, yltiömäistä kehumista saati sitten tavannut koiraa, jonka kynsiä en ekan kerran jälkeen olisi saanut rauhassa leikata. Vastuuta tosin tulee, kun sut nimitetään "koirankynnen leikkaajaksi" :D


      • Neljän suora
        Kipinöinen kirjoitti:

        Miten mulla on toiminut kaikkien koirieni kanssa (tosin pentujen, kun rotikka on pieni, se on helppo hallita "voimalla"):

        Koira syliin mukavaan asentoon ja tassusta kiinni. Leikkurit esiin ja varovasti kynsien päiden kimppuun. On TÄRKEÄÄ, ettei missään nimessä opetteluvaiheessa leikkaa suoneen, silloin koira saa ikäviä kokemuksia!!!!!!!

        Jos (ja KUN) pentu alkaa rimpuilla, lujennat vain otettasi koirasta, kun se on sylissä. Tässä vaiheessa mulla on aina tassu toisessa kädessä ja leikkuri toisessa. En leikkaa, enkä päästä tassusta irti. Mitä enemmän koira rimpuilee, sen tiukemmin pidän kiinni.

        Kun koira rauhoittuu, löyhennän "syleilyä" ja jatkan muina miehinä leikkaamista. Tätä jatkuu aika pitkään ensimmäisellä kerralla.

        Parasta on, jos on joku mukana joka pitää koirasta kiinni ja hoitaa otteet ja toinen leikkaa kynnet. Näin ei ainakaan pääse katkomaan suonia ja tuottamaan kipua niin helposti.

        Pentuaikana, kun tein tätä vielä pienen rotikan kanssa, koira makasi sylissäni niin, että se tavallaan "istui" selkä päin minuun kuin pieni lapsi :) Näin on helppo päästä käsiksi etutassuihin ja koiran hieman rentoutuessa myös takatassuihin.

        Ja juu, en ole ikinä tarvinnut makupalaa, yltiömäistä kehumista saati sitten tavannut koiraa, jonka kynsiä en ekan kerran jälkeen olisi saanut rauhassa leikata. Vastuuta tosin tulee, kun sut nimitetään "koirankynnen leikkaajaksi" :D

        Olen kyllä sitä mieltä että on ensisijaisen tärkeää että pentua, tai muuten vain kynsienleikkuuseen totutettavaa koiraa, palkitaan sekä kehuilla ja makupaloilla (tai lelulla) onnistuneen suorituksen jälkeen. Ei se kissakaan kiitoksella elä, eikä elä rottweilerkaan.

        Kerrottakoon vielä että eräs erirotuisen omistava treenikaverini kerran kritisoi että "Miksi kehut 4-vuotiasta koiraa kun se käy kakalla". Vastasin siihen että "Miksi en kehuisi? Onko se minulta jotenkin pois, jos kehun koiraani?"

        Monet meistä tuntuvat unohtavan sen koiran kehumisen ja palkkaamisen monissa tilanteissa, kun kuvitellaan että se koira osaa jonkun asian jo. Itsekin sorrun tähän, vaikka kovasti yritänkin muistaa palkita koiraa aina kun se tekee oikein tilanteissa.
        Kannattaa muistaa että kehun, tai namin, eli kiitoksen antaminen ei ole oikeastaan missään tilanteessa keneltäkään pois, mutta koirallesi se voi olla koko elämä. ;)


    • Tan81

      Meillä oli kans suuria ongelmia rotikan kynsienleikkuun kanssa ihan pienestä pitäen. Ei meinannut onnistua millään keinolla. Sit kyllästyin ainaiseen nahinointiin ja pyysin isäntää avuksi.
      Koira käsketään kyljelleen lattialle. Isäntä on pitämässä koiraa paikallaan ja minä leikkaan. Alkuaikoina koiraa sai tosiaan pitää voiman kanssa paikoillaan, samalla isäntä rapsutteli ja juteltiin rauhoittavasti ja kehuttiin kun oli hetkenkin kunnolla. Aikaa myöten koira on tajunnut ettei tappelemalla pääse siitä tilanteesta pois.
      Nykyään leikkaaminen on helppoa, isäntä rapsuttelee koiraa ja minä leikkaan. Koira palkitaan lopuksi herkulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe