Mitenkähän tämä menee ihan oikeasti lain mukaan: ammattiliiton jäsenmaksuhan on toimeentulotuessa huomioitava meno. Kun olen saanut ttt:a, jäsenmaksu on näkynyt täydentävissä menoissa, kun muut menot ovat näkyneet perusmenoissa. Perusmenot ja täydentävät menot samassa päätöksessä on maksettukin erikseen. Olen tästä päätellyt, että täydentävät menot maksetaan ttt-asiakkaalle, vaikka laskelma osoittaisi tuloylitystä.
Aikaisemmin siis jäsenmaksun lisäksi on jäänyt muutenkin ttt:a maksettavaksi. Nyt kuitenkin sain palkkaa sen verran, että jäi tuloylitystä. Myöskään ammattiliiton jäsenmaksua ei maksettu.
Olen käsittänyt, että työnteosta aiheutuneet kulut korvataan joka tapauksessa, vaikka olisikin tuloylitystä. Olenko ollut ihan väärässä? Miksi muuten jäsenmaksu merkittäisiin laskelmassa eri sarakkeeseen, kuin muut menot, jos sitä ei makseta, jos on tuloylitystä?
Täydentävät menot
8
2425
Vastaukset
- Petu...
Toimeentulotuessa otetaan huomioon kaikki tukeen oikeuttavat menot ja ay-jäsenmaksu yleensä huomioidaan ainakin jos henkilö saa ansiosidonnaista päivärhaa. Jos oikeutta ansiosidonnaiseen ei ole niin ay-jäsenmaksu voidaan jättää ottamatta menona huomioon.
Jos laskelma sitten kaikki menot huomioiden osoittaa alijäämää niin erotus maksetaan tt-tukena. Lisäosalla ("täydentävä meno") katettavat menot eivät kuitenkaan oikeuta tt-tukeen jos laskelma ei osoita alijäämää.
Eli ay-maksut ja työmatkakulut yms. korvataan tt-tukena vain jos laskelma osoittaa kaikki menot huomioiden alijäämää ja vain siltä osin kuin laskelma osoittaa alijäämää. Harkinnanvaraisesti on erityisestä syystä johtuen mahdollisuus saada tt-tukea vaikka laskelma ei olisikaan alijäämäinen, mutta se, että ylijäämäisen laskelman jälkeen saisi tt-tukea on poikkeuksellista ja edellyttää erityisiä perusteita.
http://www.toimeentulotuki.net- Liiton jäsenmaksu
"se, että ylijäämäisen laskelman jälkeen saisi tt-tukea on poikkeuksellista ja edellyttää erityisiä perusteita." Mitähän nämä erityiset perusteet voisivat olla?
Taas tuli huomattua, että työssäkäynti ei kannata... :(
- dghdghd
Saako Kelasta siis ammattiliiton jäsenmaksutkin maksatetuiksi?
- mkslgsldmk
Vai maksaako ammattiliiton jäsenmaksut kunnan sossu? Kumpi?
- KIIA23
Kelan pitäisi kyllä hyväksyä,tai sossu.Lain mukaan Ammattiliiton jäsenmaksu 60e työttömälle työnhaijalle tulee vuodessa hyväksyä.Jos toimeentulotuen saaja on töissä,hyväkstään kokonaisvaltaisesti.
- mölksgf
Laissa ei ole säädetty 60 euron summa. Jotkut kunnat sovelsivat 60 euron rajaa, mutta toimeentulotuen siirryttyä Kelalle ei Kelan toimeentulotukiohjeessa lue mitään eurorajaa. Toimeentulotuen käsittelijöiden ohjeessa todetaan näin:
"Työmatkojen ohella työssäkäynnistä aiheutuvia, huomioitavasta tulosta vähennettäviä menoja ovat ammattiyhdistyksen jäsenmaksu sekä kohtuulliset työvaate- ja työvälinekulut. Voit arvioida kustannusten kohtuullisuutta suhteessa hakijan palkkaan."
- kelapummi
Kela hyväksyy kassan jäsenmaksun menona ainoastaan silloin, jos henkilö käy töissä. Näin vastasi noheva kelatäti; https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=23138
- ELÄKEPUTKESSA
KELAN ON OTETTAVA LIITON JÄSENMAKSU MENONA HUOMIOON JOS SE ON OTETTU SUORAAN PÄIVÄRAHASTA, OLEN ITSE TEHNYT 2 OIKAISUVAATIMUSTA, KELAN OIKAISUVAATIMUSKESKUKSEEN JA MOLEMMILLA KERROILLA OLEN VOITTANUT KELAN PÄÄTÖKSEN. SILTI KELA ON KOKEILLUT KEPILLÄ JÄÄTÄ JA SOPIVIN MÄÄRÄAJOIN JA OLLUT HUOMIOIMATTA SEN TOIMEENTULOTUKIPÄÄTÖKSISSÄÄN.
EIHÄN LIITON PÄIVÄRAHAA VOI EDES SAADA, JOS EN JÄSENMAKSUJA EI OLE MAKSANUT.
LUULISI KELALLA OLEVAN TÄSTÄKIN TIETOA, VAI ONKO NÄIN, ETTÄ TAHALLAAN YRITETÄÄN PIMITTÄÄ ASIOITA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 343956
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131879Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631354Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951286Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681175Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51031- 47941
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti331894Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26881En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39872