Rakennusinsinöörin työharjoittelu

epätietoinen_

Metropolian sivuilla (http://www.metropolia.fi/koulutustarjonta/tekniikan-ja-liikenteen-ala/rakennustekniikka/tyoelamayhteistyo/) kehotetaan kovasti tulevia insinöörejä työskentelemään kaikki mahdolliset kesät – jopa niin, että sivulauseessa mainitaan tämän olevan ehdottoman välttämätöntä jotta joskus saisi töitä. Onko todellakin näin?

Ymmärrän kyllä työharjoittelun ja työkokemuksen merkityksen työllistymisen ja ammatissa kehittymisen kannalta, mutta. Näin (mahdollisesti tulevan) aikuisemman opiskelijan näkökulmasta tuo työssäoppiminen voisi tapahtua jouhevasti talvisin osa-aikatöiden muodossa.

Minkälaisia kokemuksia tulevilla ja / tai jo töissä olevilla raksainsseillä on asiasta? Entäpä muuten opiskelu, kannattaako se aina?

10

4322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwqwert

      Siis raksainssin työharjottelusta maksetaan ei sitä ilmaseks tarvii tehä jos sitä pelkäät. Se riittää kun menet isoon firmaan (YIT, Skanska, NCC, Luja jne.) harjoittelemaan ja suoriudut siitä kohtalaisesti niin on työpaikka taattu. Aikuispuolella ei edes ole työharjoittelua. Inssin laput käy myös mestarin lapuista niin jos et nyt töihin jostain syystä pääse niin yrittäjäks vaan valvomaan työmaita. Näin mahdollisesti voit tienata enemmän kun jollain yrityksellä. Ja kyllä niille töitä löytyy!! kato vaikka mollista

      • epätietoinen_

        Supermegakiitos tästä tiedosta!


      • Tietoa saa jos etsii

        No totta helevetis aikuispuolella on työharjoittelu. Opiskelu kun tapahtuu iltaisin ja viikonloppuisin, niin ne ei sen takia keskeydy harjoittelun ajaksi.


    • raksulainen

      Mun mielestä opiskelu kannattaa aina. Vaikka ei nyt aina ihan heti saisi parempaa työpaikkaa, niin siihen on paljon suuremmat mahdollisuudet, jos on opiskellut. Opiskelu lisää arvostusta ja kehittää ajattelua laajemmaksi.

      Moni opiskelee Metropoliassa iltaisin. Päivällä voi hyvin olla töissä ja illat menee opiskeluissa. Aikuisopiseklijalle tämä sopii tosi hyvin. Periaatteessa kai voisi talvellakin opiskella osa-aikaisesti ja olla töissä välillä, mutta sillä tavalla opiskelu kestäisi aika pitkään, koska kesällä voi suorittaa tosi vähän mitään muuta opiskelua kuin työharjoittelua.

      • INGenjör,,.

        Varsinkin jos opiskelee samaa alaa millä on jo työskennellyt, niin on varmasti eturivissä saamassa työpaikan.


      • peksarana
        INGenjör,,. kirjoitti:

        Varsinkin jos opiskelee samaa alaa millä on jo työskennellyt, niin on varmasti eturivissä saamassa työpaikan.

        Onkohan kellään kokemusta, onko mahdollista saada harjoittelupaikkaa 1. vuoden jälkeen, siis ihan oikeaa insinööriharjoittelua eikä haalariharjoittelua? Olen 6 vuotta pyörinyt työmailla, enkä siis haalariharjoittelua kaipaa. Mieluusti voisin harjoitella jotain hyödyllistä kesällä, vaikka palkka tippuisikin nykyisen, ei-niin-hyödyllisen duunin tasosta.


      • fsdvxcvxcv
        peksarana kirjoitti:

        Onkohan kellään kokemusta, onko mahdollista saada harjoittelupaikkaa 1. vuoden jälkeen, siis ihan oikeaa insinööriharjoittelua eikä haalariharjoittelua? Olen 6 vuotta pyörinyt työmailla, enkä siis haalariharjoittelua kaipaa. Mieluusti voisin harjoitella jotain hyödyllistä kesällä, vaikka palkka tippuisikin nykyisen, ei-niin-hyödyllisen duunin tasosta.

        Voihan sitä saada vaikka mitä. Riippuu täysin ihmisestä. Muuta kuin työhakemusta vain menemään, eivät he sinua sinne ota jos et ole pätevä harjoittelijaksi.


    • Anonyymi

      Vaikka tää on tooooooosi vanha keskustelu, niin lisäänpä oman mielipiteeni.
      Olen ensimmäisen vuoden opiskelija ja pääsin kesätöihin/inssiharjoitteluun stadiin rakennussuunnittelutoimistoon. Puhuin jo työhaastattelussa, että haluaisin päästä tekemään käytännössä niitä asioita joita ollaan opiskeltu koulussa. Haastattelijat lupailivat silloin, että voi se ollakin mahdollista ja he järjestävät minulle kokeneen insinöörin "senseiksi".
      No todellisuus oli, että lapussa luki nimikkeenä suunnitteluassistentti koska olen joitain vuosia sitten saanut paperit myös siihen työhön. Assistentinkin hommat on ihan kivoi kunhan saat tarpeeksi tekemistä ja mielenkiintoista tekemistä. Työpäivät ko. yrityksessä kuluvat lähinnä nettiä selaillessa, koska kellään ei ole aikaa perehdyttää ja ohjata. Töitä kun kyselet niin ovat niin kiireisiä, etteivät ehdi vastata ja kun saat sitten sitä työtä, niin se on jotain niin paskaa mitä ne niiden assaritkaan ei tee. Tottakai ymmärrän että on paljon projekteja ja kiireitä mutta luulin heidän olevan valmistautuneita siihen että heille tulee inssiharjoittelija. Olisin innokas tekemään ja oppimaan mutta kun tää nyt on mitä on niin taidan haistattaa paskat koko kioskille jo tämän kuun jälkeen ja ajan vaikka lehtiä lopun kesää. Turhauttaa niin sairaasti kun kesästä ei taida jäädä käteen kuin selkävaivat, on niin paska penkkikin eikä sähköpöytää. Ainakin omat kokemukset on, että opiskelijan on aivan turhaa kysellä suunnittelutoimistosta harjoittelupaikkaa koska todennäköisesti joudut suunnitteluassistentienkin alapuolelle. Perustan tämän myös siihen, että meidän koulullamme kävi rekrytoimassa eräs suomalaisittain suuri suunnittelutoimisto ja heillä oli mukana opiskelijoita jotka kertoivat työstään. Heidän työnsä oli aivan samaa AutoCAD näpräämistä kuin mitä ne amiksen 17-v lippispää teinit tekevät mutta eihän ne raukat sitä tajunneet vaan luulivat olevansa jotain suuriakin suunnittelijoita. Itse en tähän organisaatioon mennyt.
      Kiitos ja anteeksi mutta älkää menkö toimistoon ennen kuin olette valmiita inssejä ja silloinkin kannattaa vaatimalla vaatia oikeaa työtä. Työmaapuolesta en osaa sanoa, varmaan riippuu paikasta mitä saa/joutuu tekemään.

    • Anonyymi

      Ja siis lisään tähän vielä, että en tietenkään luule olevani valmis suunnittelija moneen vuoteen edes valmistumisen jälkeen. On vaan todella motivoivaa tehdä työtä joka hyödyttää itseä, työkavereita sekä antaa itselle uusia oppimiselämyksiä. Todellisuudessa työ opettaa ja kun töissä saa tehdä sopivasti haastavia töitä niin se palkitsee.
      Se, että istut peukaloita pyörittämässä kaiket päivät ja teet paskempia duuneja kuin amiksen käyneet assarit, tappaa kaiken innostuksen alaa kohtaan. Mutta ei tarvitse tehdä edes niitä paskoja duuneja kun ei ole mitä tehdä. Ihan vammanen mesta. Pahinta on, kun pari luokkakaveria lähtivät eri paikkakunnille myös eri suunnittelutoimistoihin ja saavat tehdä työssään laskentatöitä , femiä yms nuoremman suunnittelijan töitä. Itse odotat aina kolme päivää että pääset siirtämään kolmea vitun viivaa AutoCADilla. Kyllä, olen ihan saatanan katkera ja pettynyt kesätyöhöni enkä mene tohon vitun puljuun enää ikinä jollei kanneta raudoissa.

    • Anonyymi

      hahhah aika hauskaa luettavaa, pakko olla joku trolli tai loman tarpeessa. mä pääsin duunii suomen lahteen isohkoon toimistoon ja oon ihan tyytyväinen. tylsiä päiviä on joka duunissa mut mun mielestä ihan jees ja vaikken oo saanu tehä laskentaa koska se on oikeesti vaikeeta ja tarkkaa ettei kukaa kuole kun ne laatat putoo päähän nii mun mielestä ihan mielenkiintosta piirrellä eikä oo vastuu ku omasta työstä. tylsinä päivinä oon harjotellu niitten mallinnusohjelman käyttöä kun ei oo siitä kokemusta ja palkka juoksee. nii ja oon kans ekan vuoden käyny. ota iisisti, laskemista yms saat varmasti tehä kyllästymiseen asti kuhan valmistut joskus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe