Koska talviteloille

12+4=

Ne, joilla on vain kesäasuttava mökki, koska laitatte talvitelloille mökkinne?

17

1944

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kevättä odotellessa.

Viime viikonloppuna kun vesiastiat jäätyi (kantovedet). Saunomassa yms. tulee käytyä satunnaisesti myöhemminkin talven mittaan kun ilmat antaa siihen mahdollisuuden. Mökkihän itsessään on asuttavissa läpi vuoden mutta peruslämmön puuttuessa lämmittämiseen menee luonnollisesti aikaa. Viime vuonna ilmojen puolesta mökkeily jatkui pitkälle marraskuulle. Joskus mökkeilyyn ei katkosta ole tullut kuin tammi- ja huhtikuun välillä. Silloinkin mökillä pitää ainakin käydä lumitöissä ja puunteossa yms.

Kunhan varallisuus antaa siihen mahdollisuuden, sähköt ja vedet tulee hankittavaksi juuri sen takia että "mökkikausi" voi jatkua esteettömästi läpi vuoden. Mökille on mukava mennä talvellakin vaikka järvi on jäässä jne. Sähköttömyys ei ole ongelma mutta vedettömyys kyllä.

• mökin omistaja

Meillä on yleensä marras-joulukuu niin, ettei mökillä käydä. Sit taas tammikuussa aletaan piipahtamaan ja jäiden lähdettyä ollaan jo yötäkin. Mökki on 3 kilsan päässä, joten aurinkoisina talvipäivinäkin voi siellä käydä touhuamassa ja tulla kotiin yöksi.

• riippuen

Monena vuotena jo juhannuksen jälkeen ollaan laitettu odottamaan seuraavaa kesää, joskus tosin jo aikaisemminkin.

• pump-pump

vesipumppu uhkaa jäätyä ja sen pesä haljeta. Sen jälkeen on kantoveden varassa kenkkua käydä.

• äöaäaö

Jätättekö uunien pellit kiinni vai auki talveksi?

• pellit
        äöaäaö kirjoitti:

Jätättekö uunien pellit kiinni vai auki talveksi?

Me jätetään auki.

• myrskylyhty&kynttilä
        pellit kirjoitti:

Me jätetään auki.

Peruskylmässä ehdottomasti auki.
        Kerran tuli esilämmitettyä saunaa talvella edellisenä päivänä ja laitettua pellit kiinni että muurattuihin rakenteisiin sitoutus hiukan lämpöä. Seuraavana päivänä saunominen hiukan viivästyi kun yöllisen myräkän ansiosta lunta oli hormissa ja pelti jäässä..

Olipa mukava käydä tossa saunassa mökillä kun ilmat hiukan lämpes! Olin jo kaataa kaikki kantovedet aikaisemmin maahan kun rupesivat jäätymään. Jotain hyvää näissä eurotalvissa mutta saa se oikea talvi tulla kuitenkin.
        Viime lauantaina piti jo sähkösauna lämmittää mutta nyt piti ottaa takaisin korkojen kanssa kun siihen mahdollisuus löytyi. Helposti kolme tuntia meni saunoessa oikein pitkän kaavan kautta AAH!

• D e qw
        myrskylyhty&kynttilä kirjoitti:

Peruskylmässä ehdottomasti auki.
        Kerran tuli esilämmitettyä saunaa talvella edellisenä päivänä ja laitettua pellit kiinni että muurattuihin rakenteisiin sitoutus hiukan lämpöä. Seuraavana päivänä saunominen hiukan viivästyi kun yöllisen myräkän ansiosta lunta oli hormissa ja pelti jäässä..

Olipa mukava käydä tossa saunassa mökillä kun ilmat hiukan lämpes! Olin jo kaataa kaikki kantovedet aikaisemmin maahan kun rupesivat jäätymään. Jotain hyvää näissä eurotalvissa mutta saa se oikea talvi tulla kuitenkin.
        Viime lauantaina piti jo sähkösauna lämmittää mutta nyt piti ottaa takaisin korkojen kanssa kun siihen mahdollisuus löytyi. Helposti kolme tuntia meni saunoessa oikein pitkän kaavan kautta AAH!

Mökki on talviasuttava, mutta ei huvita käydä kylmien ilmojen takia 1.10 - 1.5 välisenä aikana, jolloin olemmekin Puerto Ricossa.

• näin meillä

Uppopumppu on keksitty. Se kaivoon ja taas on vettä, myös talvella. Sähköt tietty pitää olla.

• OKHX

... on meillä yleensä noin 15.4.-15.10.

Tuona aikana aurinko tuottaa riittävästi sähköä. Emme tunne muutenkaan mitään tarvetta talvimökkeilyyn. Kotona kun on ihan kiva köllötellä. Minusta myös sillä varsinaisella asunnolla pitää olla jotain käyttöä.

• 1018

Puerto Rico on loistava vastaus avaajan kysymykseen milloin talviteloille?
        Samoin varsinaisella asunnolla pitää olla jotain käyttöä? Eihän sitä mökillä kannata köllötellä jos sen voi tehdä asunnolla? Miksi sitten pitää olla mökki?

Onko ihmisten elämä noin tiukasti aikataulutettu?

Pahimpien pakkasten aikoihin omalla mökillä käydään edelleen mutta lähinnä haikailemassa kesän perään. Lumitöitä, happihyppelyä, makkaranpaistoa yms. Lopputalvella puiden teko on hyvin hauskaa ja lähes terapeuttista pimeän talven jälkeen. Jäinen koivu napsahtaa mukavasti halki kevätauringon paistaessa. Kaikkea tuollaista. Itsellä mökki onneksi niin lähellä että tulee hyvin usein tehtyä pyörälenkki eväiden kanssa mökille talvellakin.

• kuin nurmeksessa. Tuttu meni kesämökille syksyllä. Talon edessä oli auto ja joku pakkasi autoon tavaroita . Tuttu kysyi mitäs täällä tehdään niin se sanoi että laitan tässä mökkiä talviteloilleen. Siihen tuttu vastas että muuten hyvä että paitsi tämä on hänen kesämökki

• teloja

en jättänyt peltiä auki vaan purin koko piipun pois enne talvea
        talviteloille jätin siten että en ole kuukauteen käynyt ja taitaa jäädä keväälle meno, muistaakseni kuitenkin sammutin valot lähtiissä

• .

Mistä tulee sana talviteloille???

Kesällä laitetaan mökki kesäteloille..

• Minä vaan

"Kesällä laitetaan mökki kesäteloille" Aivan miten sinä teet sen? Ehkä kannat pöydät ,tuolit ,keinut ,ym, ym
        esille kesää varten valmiiksi,eikö niin.

Entäs "talviteloille" ehkä kannat taas pöydät, tuolit , keinut ,ym ,ym suojaan varastoon tai katoksen alle
        jotta lumi ei tekisi tuhojaan ja lisäksi minä vaihdan öljyt ruohonleikkuriin valmiiksi.

Ja ne pellit auki jotta ilma pääsee kiertämään hormissa, mulla ne auki kesät talvet.

Meillä kaksisylinterinen vesi käsipumppu,toimii myös talvella (meillä useamman vuoden eikä ole miksikään mennyt) tosin olen tarkoituksella pohjaventtiilin laittanut vuotamaan,toimii noin 5 minuuttia jonka jälkeen vedentulo lakkaa, (ei jäädy ja mene rikki) toimii taas muutamalla desillä syöttämällä veden tuloaukkoon ja kahvaa kääntämmällä hitaasti jotta täyttäisi molemmat sylinterit jonka jälkeen imu lähtee käyntiin ja vedentulo alkaa.

• OKHX

... se ilmaisu tulee.

Veneet oli ja on tapana nostella telojen päälle talveksi.

• cba321
        OKHX kirjoitti:

... se ilmaisu tulee.

Veneet oli ja on tapana nostella telojen päälle talveksi.

miksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe