Kävin tänään ikenessä olleen mätäpaiseen takia hammalääkärillä, ja siellä laitettiin lääkepaikka, ja sain lähetteen hammaslääkärille, joka alkaa juurihoitaa hammastani.
Ientaskuni oli hurjat 15mm ja puhuimme vain juurihoidosta. Nyt jälkeenpäin aloin miettiä että 15mm on normaaliin verrattuna TODELLA paljon, ja minua alkoi pelottaa. Onkohan minulla paradontiitti, vai muuten vaan tosi paha juuritulehdus? Olen 19-vuotias.
Muilla vastaavia kokemuksia?
15mm ientasku ja juurihoito
8
1691
Vastaukset
- Että silleen
Ientaskusi 15mm, varmaan tarkoitat 5mm? normaali ientasku on 1-2mm. Jos ientaskusi olisi 15mm hampaasi varmasti heiluisi, koska ientasku menisi hampaan juureen saakka. Vai puhuiko ham.lääk.juurien pituudesta? eikä ientaskuista, koska juurihoidosta on kyse.
- mie vain
Ientaskusta puhui, ja sanoi että se on todella hurjasti! Voihan se toki olla että on sanonut väärin, mutta ientaskun sanoi olevan 15mm.
Mutta sitä mietin itsein että voiko se olla noin iso luku, ja luulisi hampaan olevan ihan hemmetin kipeä, tai edes heiluvan.. - the_road
mie vain kirjoitti:
Ientaskusta puhui, ja sanoi että se on todella hurjasti! Voihan se toki olla että on sanonut väärin, mutta ientaskun sanoi olevan 15mm.
Mutta sitä mietin itsein että voiko se olla noin iso luku, ja luulisi hampaan olevan ihan hemmetin kipeä, tai edes heiluvan..Jos tuo 15mm pitäisi paikkansa, niin loppuisi tavan ientaskumittarista jo asteikko kesken. ;) Yleensä asteikot mittareissa ovat 10 tai 12 mm saakka.
Minäkin epäilisin, että on puhunut juurien pituudesta. Noin aika mahdotonta noin nuorella, että ientaskut olisivat noin syvät ja tosiaan tuossa vaiheessa (ja paljon aikaisemminkin) hampaat jo heiluvat pahasti, ovat käytännössä ihan "irti". - mie vain
the_road kirjoitti:
Jos tuo 15mm pitäisi paikkansa, niin loppuisi tavan ientaskumittarista jo asteikko kesken. ;) Yleensä asteikot mittareissa ovat 10 tai 12 mm saakka.
Minäkin epäilisin, että on puhunut juurien pituudesta. Noin aika mahdotonta noin nuorella, että ientaskut olisivat noin syvät ja tosiaan tuossa vaiheessa (ja paljon aikaisemminkin) hampaat jo heiluvat pahasti, ovat käytännössä ihan "irti".Voi olla että on sitten puhunut juurien pituudesta, mutta sanoi ientaskun esimerkiksi vahingossa :).
Minä kun olin jo ihan hengenhädässä että kohta tippuu hampaat ja sitä rataa pois! Ja voinhan vielä varmistaa että sanoiko hammaslääkäri oikeasti ientasku, vai mitä meinasi.
Mutta se kyllä sanoi että "normaalisti ientasku on 2mm, sulla on 15mm."
Tosin sekin voi olla että sanoi viisitoista, kun piti sanoa vaikka 5. No, tiedä häntä, voin kysästä ensikerralla uudestaan. Ja luulisi kyllä tosiaan tollaisesta pituudesta hammas heiluvan. tää ei liiku nimittäin mihinkään.
Miten pitkiä noi hammasjuuret sitten yleensä on? - the_road
mie vain kirjoitti:
Voi olla että on sitten puhunut juurien pituudesta, mutta sanoi ientaskun esimerkiksi vahingossa :).
Minä kun olin jo ihan hengenhädässä että kohta tippuu hampaat ja sitä rataa pois! Ja voinhan vielä varmistaa että sanoiko hammaslääkäri oikeasti ientasku, vai mitä meinasi.
Mutta se kyllä sanoi että "normaalisti ientasku on 2mm, sulla on 15mm."
Tosin sekin voi olla että sanoi viisitoista, kun piti sanoa vaikka 5. No, tiedä häntä, voin kysästä ensikerralla uudestaan. Ja luulisi kyllä tosiaan tollaisesta pituudesta hammas heiluvan. tää ei liiku nimittäin mihinkään.
Miten pitkiä noi hammasjuuret sitten yleensä on?" Mutta se kyllä sanoi että "normaalisti ientasku on 2mm, sulla on 15mm." "
Juuren pituus riippuu todella monesta asiasta, mutta tuo 15mm kyllä sopisi (pelkän!) juuren pituudeksi hyvin. Kuitenkin jos on nimenomaan tuollainen lause ollut, niin ei oikein voi olla juurien pituudestakaan kyse.
Älä nyt kauheasti stressaa tuosta. Uskoisin, että hammaslääkäri on ajatuksissaan päästänyt jonkun sammakon suustaan. =) Kysy siltä, että mitä hittoa hän tarkoitti, kun menet seuraavan kerran. :) Normaali ientaskun syvyys on noin 1,5 - 2,5. Jotkut pitävät vielä 3mm syvyisiäkin taskuja normaalina.
Mieti, jos tässä olisikin vaikka poskihampaasta kyse ja sen juuret olisivat esim 18mm pitkät ja ientasku olisi 15mm syvä, niin hammas "roikkuisi" muutaman millin varassa. Tuossa vaiheessa ei enää leukaluustakaan olisi paljoa apua kiinni pysymisen kannalta, koska luukatokin olisi jo melkoinen. Ei sinulla oikein tälläistä voi olla, niin että et itse sitä huomaisi ja vielä noin nuorena. Eli ota rauhallisesti vaan! =) - mie vain
the_road kirjoitti:
" Mutta se kyllä sanoi että "normaalisti ientasku on 2mm, sulla on 15mm." "
Juuren pituus riippuu todella monesta asiasta, mutta tuo 15mm kyllä sopisi (pelkän!) juuren pituudeksi hyvin. Kuitenkin jos on nimenomaan tuollainen lause ollut, niin ei oikein voi olla juurien pituudestakaan kyse.
Älä nyt kauheasti stressaa tuosta. Uskoisin, että hammaslääkäri on ajatuksissaan päästänyt jonkun sammakon suustaan. =) Kysy siltä, että mitä hittoa hän tarkoitti, kun menet seuraavan kerran. :) Normaali ientaskun syvyys on noin 1,5 - 2,5. Jotkut pitävät vielä 3mm syvyisiäkin taskuja normaalina.
Mieti, jos tässä olisikin vaikka poskihampaasta kyse ja sen juuret olisivat esim 18mm pitkät ja ientasku olisi 15mm syvä, niin hammas "roikkuisi" muutaman millin varassa. Tuossa vaiheessa ei enää leukaluustakaan olisi paljoa apua kiinni pysymisen kannalta, koska luukatokin olisi jo melkoinen. Ei sinulla oikein tälläistä voi olla, niin että et itse sitä huomaisi ja vielä noin nuorena. Eli ota rauhallisesti vaan! =)"Mieti, jos tässä olisikin vaikka poskihampaasta kyse ja sen juuret olisivat esim 18mm pitkät ja ientasku olisi 15mm syvä, niin hammas "roikkuisi" muutaman millin varassa."
Poskihammas tämä onkin, mutta tosiaan, tottahan tuo taitaa olla :).
Täytyy kysästä kun ensikerralla menen. Sama lääkäri ei tosin tätä hoida, vaan joku toinen, mutta kaipa niillä tiedot on mitoista, mitä nyt otettiin. Mutta ainakin saisin sitten asiaan selvyyden!
Ja joo, täytyy odottaa rauhallisesti vaan ja odotella että koska uusi aika lähetetään minulle postitse :). - hammaslääk. kandi
mie vain kirjoitti:
"Mieti, jos tässä olisikin vaikka poskihampaasta kyse ja sen juuret olisivat esim 18mm pitkät ja ientasku olisi 15mm syvä, niin hammas "roikkuisi" muutaman millin varassa."
Poskihammas tämä onkin, mutta tosiaan, tottahan tuo taitaa olla :).
Täytyy kysästä kun ensikerralla menen. Sama lääkäri ei tosin tätä hoida, vaan joku toinen, mutta kaipa niillä tiedot on mitoista, mitä nyt otettiin. Mutta ainakin saisin sitten asiaan selvyyden!
Ja joo, täytyy odottaa rauhallisesti vaan ja odotella että koska uusi aika lähetetään minulle postitse :).Todennäköisesti on kyse siitä, että kyseinen hammas on kuollut, täynnä bakteereja, sen juuren kärjen alueella on märkivä tulehdus bakteeri-infektiosta johtuen. Märkä purkautuu ulos ientaskun kautta, ja ientasku on todellakin 15 mm syvä, paikallisesti. Muualta tämän hampaan ympäriltä ientaskut ovat suunnilleen normaalin syvyiset ja hammas on ihan hyvin luussa kiinni-toistaiseksi. Nyt se sitten juurihoidetaan että saadaan tulehduksen aiheuttajat pois.
Tämä on ihan tyypillinen tapaus. - mie vain
hammaslääk. kandi kirjoitti:
Todennäköisesti on kyse siitä, että kyseinen hammas on kuollut, täynnä bakteereja, sen juuren kärjen alueella on märkivä tulehdus bakteeri-infektiosta johtuen. Märkä purkautuu ulos ientaskun kautta, ja ientasku on todellakin 15 mm syvä, paikallisesti. Muualta tämän hampaan ympäriltä ientaskut ovat suunnilleen normaalin syvyiset ja hammas on ihan hyvin luussa kiinni-toistaiseksi. Nyt se sitten juurihoidetaan että saadaan tulehduksen aiheuttajat pois.
Tämä on ihan tyypillinen tapaus.^ Tuo kuulosta järkevältä! En itse tuota älynnytkään, kiitoksia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673427- 152066
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231480Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371111
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361021- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38958