Kissan aikainen kastraatio...

Cosmo

Kyselisin, että onko kellään kokemuksia poikakisun aikaisesta leikkaamisesta? Omani on 5kktta ja vien sen kastroitavaksi, kun hamuaa tytön perään. (mulla on myös tyttökisu) Toivoen ettei "vahinkoa" olisi päässyt vielä tapahtumaan.
Eli huolena on, että vaikuttaako aikainen kastraatio kissan kasvuun.. eli jääkö pienikokoiseksi? Kahdelta eläinlääkäriltä kysynyt mielipidettä ja molemmilta tuli eriävä mielipide.. joten josko jollain olisi omakohtaisia kokemuksia niin mielenkiinnolla luen.. tosin omaan päätökseeni se ei enää vaikuta kun leikkaus on jo käsillä, mut mielenkiinnosta..

8

5135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miä

Uroskissan aikainen kastraatio vaikuttaa niin että virtsatiet saattavat jäädä liian ahtaiksi, joten varaudu virtsakiviin...Muuten ei kissan kasvamiseen pahemmin vaikuta..

• c.a.t

"miä" on nyt väärässä. Tietosi on vanhentunutta. Katsopas uudempaa tietoa tuosta toisesta vastauksesta!

• sterilointi/kastrointi
      • Heidi

Mulla on ainakin kokemuksia, että nykyään kolmevuotias kollikissani leikkautettiin 9kk:n iässä ja on jäänyt tosi lihaksi. ja harmittaa kun yleensä kollit on isoja ja komeita =) mutta ihana kissa se on laihuudestaan huolimatta!
        Itsekin olen sitä pohtinut, että johtuuko laihuus juuri siitä, että leikkautin sen niin aikaisessa vaiheessa...

• Täh?
        Heidi kirjoitti:

Mulla on ainakin kokemuksia, että nykyään kolmevuotias kollikissani leikkautettiin 9kk:n iässä ja on jäänyt tosi lihaksi. ja harmittaa kun yleensä kollit on isoja ja komeita =) mutta ihana kissa se on laihuudestaan huolimatta!
        Itsekin olen sitä pohtinut, että johtuuko laihuus juuri siitä, että leikkautin sen niin aikaisessa vaiheessa...

Tuossahan luki, että varhain steriloiduilla/kastrtoiduilla kissoilla havaittiin enemmän rasvakudosta (ei välttämättä kuitenkaan olleet läskejä) ja ne kasvoivat enemmän, kuin myöhemmin leikkautetut.

Ja mitä helkkarin väliä sillä on minkä KOKOINEN kissa on, ellei ole sairaalloisen lihava tai laiha???!!! Kysyn vaan!

Eikä 9kk ole enää "varhainen" kastraatio. Ja ihan tiedoksi, jos et tiennyt: kissat ovat eri kokoisia.

• Dragonella

Sanoivat tämän palstan vakinaiset kaskustelijat Tabbyt sun muut mitä tahansa, että joillekin kissoille voi jäädä leikkauksesta pieni pää vartaloon nähden. (Koskee ainakin persialaisia ja exoticeja) Osa kasvattajista suosittee siksi paljon myöhäisempää kuin 6kk leikkausajankohtaa. Olen myös kuullut maatiaiskissojen omistajilta näin käyneen.

Se, ettei näin kaikille ole käynyt, ei tarkoita ettei sitä tapahtuisi. Kasvu on tapauskohtaista. Sekin sanoo jo jotain, että alan ammattilaisilla (kasvattajilla ja eläinlääkäreillä) on ristiriitaisia käsityksiä. Koska tarpeeksi laajaa tutkimusta ei ole tehty, ei 100% tietoakaan sitten ole. siihen asti, luotan kasvattajan sanaan ja pelaan varman päälle ja leikkaan oman pojuni vasta 1,5v aikaisintaan.

Katsotaan, muuttuuko mieli kun merkkailu alkaa.. ;)

• Cosmo

Tuotahan se toinen eläinlääkäri meinas, että pää voi jäädä pienikokoiseksi, mut samaan hengenvetoon totesi, ettei se sitä asiaa muuta, ootanko pari kuukautta vai leikkaako heti.. Sano, et jos ison kollin haluaa niin täytyis oottaa et kisu on 2-3-vuotias..
        Ja mulla se tulis olee aika hankalaa odottaa, kun on tuo tyttö.. vaikka onhan niitä e-pillereitäkin, mut.. onko nekään niin varmoja.. (ja jos vahinko on jo käyny niin..)eikä erottaakaan viittis moneks kuukaudeks aina mun poissa ollessa, kun siitä tulee kamala meteli ja naapurit säikkyy.. ; )

• Jenna

Paljon tiedän kissaihmisiä niin täällä, kuin muillakin palstoilla, jotka ovat leikkauttaneet kissansa jo varhain. Eivätköhän ongelmat ilmenisi jos niitä olisi jollekin tullut. Toki yksittäisiä tapauksia aina joskus joka kategoriaan tulee, leikkauksessa on aina pienet riskinsä, mutta taitava eläinlääkäri kyllä osaa asiansa. Ja edelleenkin on niin, että nuorena leikattu kissa jatkaa kasvuaan kauan leikkauksen jälkeen (mikäs sen pysäyttäisi, kasvohormonithan siitä vasta tilaa saavat). Ja vielä kommentoimalla aiheen aloittajan motiiviin leikkauttaa kissa tuossa iässä, niin ei parempaa syytä enää voisi olla! Aina jos on kyseessä taloudessa asustavat leikkaamaton uros ja naaras, silloin on leikkauksesta huolehdittava varhain!! Ja tottakai (varsinkin) silloinkin jos kissan annetaan ulkoilla vapaasti. Jotkut yksilöt tulevat sukukypsiksi varsin ajoissa, se on yksilöllistä. Ja kommenttia vielä tuohon, kun sanoit että kissalle tulee pieni pää jos leikkautetaan jo 6kk iässä, omista kissoista kellään ei ole pientä päätä jotka aikaisen olen leikkauttanut. Sen sijaan rotukissallani jonka leikkautin vasta myöhemmin, hänellä on vartaloon nähden hitusen pieni pää.. :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4677
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2681
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2324
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1581
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1380
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      17
      1364
    Aihe