Hei, voisiko joku kenellä on todettu endometrioosi tai epäillään olevan endo, kertoa millaisia oireita teillä on ollut ???
Itse epäilen todella, että minulla olisi endo..oireet täsmäävät paljolti niihin mitä olen lueskellut. Olemme puolisoni kanssa yrittäneet lasta nyt kaksi vuotta..mutta mitään ei vain tapahdu. Kuukautiskiertokin heittelee miten sattuu ja menkkakivut ovat olleen jo vuosia kivuliaat. Muitakin oireita kyllä löytyy, mutta haluaisinkin tietää mitä oireita muilla on ollut?
Lääkärin mielestä minulla ei ole endoa vaan korkeintaan ärtynyt suoli, ja tosta lapsi asiasta minun ei kuulema tarvitse olla huolissaan, kun olen niin nuori, niin eihän minulla kiirettä ole... Kiitos paljon jos joku jaksaa vastailla!!!
Endometrioosi
7
1282
Vastaukset
- eeeeeeeee
endopotilaalla on tosi kivuliaat kuukautiset. Olen lukenut kamalia tarinoita aiheesta. Itsellänikin on aina ollut kipuja, mutta ei mitään sellaisia etteikö särkylääkkeillä pärjäisi. Olin aina ajatellut, että ne kuuluu asiaan.
Sitten erään magneettikuvauksen yhteydessä todettiin toisessa munasarjassa kookas kysta. Sama näkyi ultrassa. Munasarja poistettiin ja se oli endometriooma. Myöhemmin vielä todettiin pieniä kystia toisessa munasarjassa ja magneettikuva näytti että jotain pieniä pesäkkeitäkin on jossain ontelossa. Tautia seurataan. Endoa on niin monenasteista, ja jos on laajalti pesäkkeitä niin kivut on varmaan kovemmat. Vaginaalisessa utrassa näkyy munasarjakystat, mutta muut endopesäkkeet ei. Eipä minulla muuta. - endoako
On kipuja muulloinkin kuin kuukautisten aikaan ja vuoto tosiaan milloin sattuu ja tietenkin se aiheuttaa lapsettomuuttakin. Kipukohtaukset voivat olla tosi voimakkaita ja vuoto välillä tosi runsasta. E-pillerit yleensä lievittävät kipuja ja vuoto on sillon säännöllisempi ja niukempi. Raskaus yleensä poistaa sairauden.
Kannattaa käydä gynellä ja pyytää ottamaan ultra, siitä sen yleensä näkee onko endometrioosi mutta ei tosin kaikissa tapauksissa näe.
Itsellä vasta todettu tuo sairaus, kun lopetin pillerit ja kivut yltyivät tosi pahoiksi niin menin gynelle siellä ultrassa löytyi endopesäkkeitä.
Joten gynegologille vaan käymään...- --
itselläni kanssa on nämä menkat alkaneet sitä mukaa kun ikää tulee lisää riistäytyä käsistä..aivan järkyttävät kivut,ja saattaa 4pvää vuotaa kun seula..ainakin 6pvää kestää, ja kovia kipuja saattaaa olla jo ennen kuukautisia..pahinta tässä on, että neuvolasta osattiin vaan suositella kierukkaa, tai e pillereitä..kun sanoin että joku apu tähän on löydyttävä..ei jaksa enää tälläistä..särkyl. ei auta yhtikäs mitään... :( olo on kuin humalaisella, ja ruoka halut tipo tiessään..voipi olla kuulemma ihan norm. jos vatsasta ei löydy mitään pesäkkeitä ymm...mitkä viittaisi endoon..sen tiedän että äidilläni on ollut myös aina tosi runsaat, ja kivuliaamman oloset vaivat, ja siltä on pari kystaa tms mahasta hyvä laatuisena aikoinaan poistettu..mutta endoa ei ole ollut..nytkin alko taas 3vkn päästä uudestaan, ja sattuu vielä olemaan 2 saman kuun aikana..se´n kierron takia..
toivot. kierukka jonkun avun toisi
- ftigoiihhji
Olen myös alkanut epäilemään, että mulla on endometrioosi. Oireina erittäin kivuliaat kuukautiset sekä kuukautiskipujen tyyppistä kipuilua muutenkin silloinkin kun kuukautisia ei ole. Ei vaikuta ihan normaalilta. Lopetin e-pillerien syömisen vuoden 2009 alussa ja siitä lähtien on alkanut esiintyä todella rajuja kuukautiskipuja. Ennen söin pillereitä säännöllisesti, joten ehkä siksi kipuja ei ole ollut. Lopetin pillerit koska aloimme yrittää mieheni kanssa lasta. Ollaan yritetty jo aika kauan, eikä onnistu. Tämä kaikki saa minut melkein varmaksi siitä, että kyseessä on endometrioosi.
Jo viime vuoden puolella kävin useaan kertaan lääkärillä, mutta mulla oli tyhmä mieslääkäri jota ei ilmeisesti voinut vähempää kiinnostaa ongelmani. Muuton seurauksena sain uuden lääkärin ja hän oli todella ymmärtäväinen, myös lapsi asiasta, vaikka olen itsekin vasta 22 vuotias. Hän totesikin, että lapsen saaminen mahdollisimman nuorena on paras hoito endometrioosiin. Lääkäri laittoi lähetteen tutkimuksiin ja tässä nyt odottelen että niihin pääsisin. Eli kannattaa käydä siellä lääkärissä uudelleen ja vaatia että pääsee kunnon tutkimuksiin!- sydanperhonen
Minulla oli muiden oireiden lisäksi vielä kovat yhdyntäkivut. Valkovuotoa runsaasti ym. Juoksin lääkäreiltä lääkäreille pari vuotta ennenkuin endometrioosi todettiin.
Söin sitten e-pillereitä jonkin aikaa, kunnes se oli niin pahana, että määrättiin leikkaukseen. Leikkaus auttoi, ja vuoden välein tarkastukset olleet. Silloinen lääkäri sanoi, että todennäköisesti joutuisin 5-vuoden välein leikkaukseen. Mutta olen saanut tässä muuan vuosi sitten lapsenkin, ja endometsioosi ollut kurissa nyt 9-vuotta. Että aivan hyvin voi lapsi/lapsia saada, eikä välttämättä leikkauksia tarvitse. Olen menossa tässä taas tarkastuttamaan itseäni, saa nähdä miten käy.
Kovasti kannustan ja suosittelen, niinkuin muut edelläni, että kannattaa mennä tutkimuksiin ja olla sitkeä.
Paljon voimia teille kaikille. - jonsu.88
sydanperhonen kirjoitti:
Minulla oli muiden oireiden lisäksi vielä kovat yhdyntäkivut. Valkovuotoa runsaasti ym. Juoksin lääkäreiltä lääkäreille pari vuotta ennenkuin endometrioosi todettiin.
Söin sitten e-pillereitä jonkin aikaa, kunnes se oli niin pahana, että määrättiin leikkaukseen. Leikkaus auttoi, ja vuoden välein tarkastukset olleet. Silloinen lääkäri sanoi, että todennäköisesti joutuisin 5-vuoden välein leikkaukseen. Mutta olen saanut tässä muuan vuosi sitten lapsenkin, ja endometsioosi ollut kurissa nyt 9-vuotta. Että aivan hyvin voi lapsi/lapsia saada, eikä välttämättä leikkauksia tarvitse. Olen menossa tässä taas tarkastuttamaan itseäni, saa nähdä miten käy.
Kovasti kannustan ja suosittelen, niinkuin muut edelläni, että kannattaa mennä tutkimuksiin ja olla sitkeä.
Paljon voimia teille kaikille.Mukavaa, että olette jaksaneet vastata. Itse olen vain varmempi ja varmempi,että minulla on endo. Mutta nyt on lähete kolonoskopiaan, lääkäri kuitenkin haluaa sillä poistaa muita vaihtoehtoja, mitkä voisivat noita oireita aiheuttaa. Päätin sitten, että mennään sit sinne ja jos siellä ei mitään erikoisempaa näy, niin vaadin että tutkitaan olisiko endometrioosi. En luovuta ennen kuin se on tutkittu, on vaan niin turhauttavaa kun omistan 99% endon oireista ja lääkäri sanoo, että ei se ole se. No ehkä se tästä, ei auta kun jaksaa :) Ja jaksamisia myös teille muillekkin!!!
- Kyllästynyt tähän
Tervehdys aloittajalle ja muille!
En ole vuoteen joutunut näitä endometrioosipalstoja käymään, mutta nyt taas on ajankohtaista kun olen menossa kolmanteen leikkaukseen.
Oireista:
Mulla on ollut todella kovat kuukautiskivut parikymppisestä asti. Kipu oli niin kovaa, että siitä tuli pahoinvointia, huimausta, kylmää hikeä ja ulostuskipuja. Aluksi auttoi Burana silloin tällöin, ja lopulta edes kaksi Buranaa kerralla ei riittänyt.
Kivuista kerroin gynelle ja e-pillerimerkkiä vaihdettiin. Ei auttanut. Elin vuosia todella kovan kuukautiskivun kanssa ja sen huimauksen kanssa, mitä kipu aiheutti. Tuolloin en tiennyt minkään endometrioosin olemassaolosta. Jonkin verran oli yhdyntäkipua, kun se tapahtui takaa päin ja vähän turhan rajusti. Luin jossain vaiheessa, että kohdun asento voi vaikuttaa siihen.
Endometrioosikivut on yksilöllisiä.
Nyt:
Olen nyt 29-vuotias, ja kesällä 2008 alkoi olla alavatsakipua ilman kuukautisiakin. Tavalliset kipulääkkeet ei juuri auttanut. No, pitkä juttuhan tämä on, mutta menin sitten yksityiselle, joka lähetti eteen päin. Mulla oli myös alavatsa jatkuvasti 'turvoksissa' ja olin itse ihan varma, että siellä vatsassa on jotain. Heti ultrassa todettiin iso kysta ja sanottiin että täytyy poistaa. Tässä vaiheessa mulla oli jo alaselän alueella kroonista kipua. Se kipu on jotain sellaista, mitä ei ollut aiemmin ollut, ja tuntuu hiton ikävältä.
Noh, nyt on pari tähystysleikkausta takana ja kipua on edelleen. Nyt olen leikkausjonossa kolmanteen leikkaukseen ja pähkäilen menenkö nyt vai myöhemmin. Seuraava leikkaus on iso: tehdään avoleikkauksena, poistetaan kohtu ja munasarjat ja mahdollisesti pätkä suolta, jossa aiemmassa leikkauksessa löytyi 'ilmeinen endometrioosilaatta'. Pyritään myös poistamaan kaikki mahdollinen endometrioosi, jota ei aiemmissa leikkauksissa olla onnistuttu tekemään.
En halua lapsia, joten leikkaus on sinänsä ok. Munasarjojen poistosta tulee vaihdevuodet, ja joudun loppuikäni napsimaan hormonikorvausta. Eipä tässä tilanteessa voi voittaa, on vaan valittava vähemmän paha vaihtoehto. Joudun käyttämään hormonihoitoa, meninpä leikkaukseen tai en. Sitäpaitsi endometrioosi on jo tuhonnut noita elimiä sen verran, etten luultavasti lapsia edes saisi.
Mikäli siis endoa epäilette, niin kannattaa hakeutua heti gynekologin juttusille. Ellei julkisella puolella tehdä ultraa, niin menkää yksityiselle - sitten ainakin tiedätte tilanteen. Se kirjoittaja, joka oli menossa suolitähystykseen, niin unohda se lääkäri. Tuo on vitsi, eikä hän ota oireita vakavasti.
Ei kai tässä muuta. Jos tätä ketjua sattuu lukemaan joku endometrioosin kanssa kamppaileva nainen, joka on ollut radikaalileikkauksessa tai suunnittelemassa sitä, ajatusten vaihto olisi tervetullutta. Aion kyllä mennä leikkaukseen ennemmin tai myöhemmin, mutta kaikki ne ajatukset mitä tästä herää, ei niistä voi oikein puhua ihmisten kanssa, jotka ei ole samassa tilanteessa. Eikä mua itse leikkaus toimenpiteenä jännitä. Onhan se iso operaatio, mutta on myös kaksi tähystystä jo taustalla. Haluaisin vain kuulla ajatuksia, mitä teidän muiden mielessä liikkuu. Ainiin, ja olen sinkku, joten mulla ei ole tässä edes puolisonäkökulmaa mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4618258Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1165687Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1164701Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2124589Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli354509Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s554023Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603890Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan793772Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava443710SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha873538