Kysymys lomituksesta

videoija.

Onko Ubuntulle, joka on pääkäyttikseni, olemassa mitään softaa jolla vois selvittää onko videon kuva lomitettua TFF (top field first), lomitettua BFF (bottom field first) vai progressiivinen?
Tai sitten kakkosvaihtoehtona XP:lle vastaavaa softaa?

Sitten toinen kysymys, miten näiden lomitukset/progressiivisuus on toteutettu, onko kuva lomitettua TFF, lomitettua BFF vai onko progressiivista kuvaa:

a. tavallinen suomalainen digitv-lähetys?

b. normaali dvd?

c. vhs (tarkoitus siirtää vhs- >dvd)?

Mun pitäis saada jotenkin tietää nuo koska joudun vähän käsittelemään videota tietokoneella ja jotta kuva ei mene paskaksi, pitäisi säilyttää lomitus tai progressiivisuus alkuperäisenä, lomituksen poistokaan kun ei aina mene ihan nappiin.

Kiitos asiallisista vastauksista.

5

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yle ainakin käyttää aina lower field firstiä, paitsi kun uutisissa (lähinnä) on käynyt moka niinkuin usein on (kamalaa katseltavaa).

      Mun käsittääkseni dvd on normaalisti lomittamatonta.

      Hmm.. mitenköhän se ny VHS:llä menikään, ois pitäny olla hereillä sillon 25 vuotta sitten koulussa..
      Mut jos olen oikeassa kakkoskohdassa, ni sittenhän poistat lomituksen kokonaan.

      • videoija.
        Töppönen kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuvan_lomitus

        näköjään tv:ssä lähettävät parilliset juovat ensin...tosin tossa puhutaan vain PAL ja NTSC lähetyksistä eikä digilähetyksistä puhuta mitään mut kaipa se pätee myös digitv:hen?

        Ja onko tosiaan niin että jos lomituksen poistaa, pitää samalla nostaa kuvataajuutta 50 Hz:iin? Ja miten se sitten oikein tehdään ilman että niitä ruutujen määrää nostetaan?


      • videoija. kirjoitti:

        näköjään tv:ssä lähettävät parilliset juovat ensin...tosin tossa puhutaan vain PAL ja NTSC lähetyksistä eikä digilähetyksistä puhuta mitään mut kaipa se pätee myös digitv:hen?

        Ja onko tosiaan niin että jos lomituksen poistaa, pitää samalla nostaa kuvataajuutta 50 Hz:iin? Ja miten se sitten oikein tehdään ilman että niitä ruutujen määrää nostetaan?

        Kaveri on Ylen uutisissa töissä tarkistelemassa uutisten inserttipätkiä. Jos heille tulee Upper Field First niin se pitää muuttaa Lower Fieldiksi ettei mene nykimiseksi. Siksi tiedän tän, ja leikataanhan me sit harrasteena vähän omiakin pätkiä, joten on tullut puheeksi.

        Tosta lomituksen poistosta en niin tarkkaan tiedä. Ei kai sitä taajuutta mikään pakko ole nostaa, mutta nostamatta se kuva nykii. Ruutujen määrää on tietenkin pakko nostaa jos on 50 kuvaa sekunnissa, yleensä ne kai vaan yksinkertaisesti tuplataan. Eiköhän ohjelmat sen tee tarvittaessa itse.

        En ole vielä tullut poltelleeksi noita levyille, dv-nauhalla juttuni vielä ovat. Ja vanhemmat betacamilla (ja esityskopiot vhs:llä). Jotaan vanhempia taitaa olla dvcamilla ja dvcprollakin.
        Tässä mulla onkin sitten projektia kerrakseen..


        Kannattanee kysyä tarkemmin digivideopalstalta ( http://digivideo.fi ), siellä on sekä harrastelijoita että ammattilaisiakin. Tosin sinne pitää olla rekisteröitynyt että voi kirjoitella, ja se taitaa vaatia kai pienen jäsenmaksunkin nykyään. Vanhoissa keskusteluissakin saattaa löytyä tietoa.


      • Töppönen kirjoitti:

        Kaveri on Ylen uutisissa töissä tarkistelemassa uutisten inserttipätkiä. Jos heille tulee Upper Field First niin se pitää muuttaa Lower Fieldiksi ettei mene nykimiseksi. Siksi tiedän tän, ja leikataanhan me sit harrasteena vähän omiakin pätkiä, joten on tullut puheeksi.

        Tosta lomituksen poistosta en niin tarkkaan tiedä. Ei kai sitä taajuutta mikään pakko ole nostaa, mutta nostamatta se kuva nykii. Ruutujen määrää on tietenkin pakko nostaa jos on 50 kuvaa sekunnissa, yleensä ne kai vaan yksinkertaisesti tuplataan. Eiköhän ohjelmat sen tee tarvittaessa itse.

        En ole vielä tullut poltelleeksi noita levyille, dv-nauhalla juttuni vielä ovat. Ja vanhemmat betacamilla (ja esityskopiot vhs:llä). Jotaan vanhempia taitaa olla dvcamilla ja dvcprollakin.
        Tässä mulla onkin sitten projektia kerrakseen..


        Kannattanee kysyä tarkemmin digivideopalstalta ( http://digivideo.fi ), siellä on sekä harrastelijoita että ammattilaisiakin. Tosin sinne pitää olla rekisteröitynyt että voi kirjoitella, ja se taitaa vaatia kai pienen jäsenmaksunkin nykyään. Vanhoissa keskusteluissakin saattaa löytyä tietoa.

        Tuossa linkissä pitääkin olla näköjään www alussa. Eli http://www.digivideo.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe