Nyt mulla on liesituulettimen putki eristettynä 5cm isoverilla käärittynä ja putki on puhallusvillan seassa.
Mutta mitä meinaa tuo palomääräsy ei30? eli miten tässä tapauksessa pitäisi tehdä vai antaisko näin vain olla?
Liesituulettimen putken eristys ja ei30?
13
13553
Vastaukset
- tmu8765
Jos isover villalla tarkoitat isoverin lasivillaa, ei täytä EI30 määräystä. Liesituulettimen putki näkyy monellakin eristetyn normaalivillalla. Vaikea sanoa lisääkö oikeasti tulipalon vaaraa. Minun tiedossani on yksi tapaus omakotitalossa, jossa liedellä syttynyt rasvapalo olisi siirtynyt kanavan läpi muihin tiloihin. Suurkeittiöissä tulipalon vaara on huikeasti suurempi. Niissä tapahtuu usein tulipaloja huuvan poistokanavassa.
- mortti..
Kiitos vastauksesta .. miten tuota kannattaisi lisäeristää, jotta tuo määräys täyttyisi? Rakennus on rakennettu 1997 eli olikohan tuolloin määräyksiä ja pitääkö sitten edes mennä lisäeristämään?
mortti.. kirjoitti:
Kiitos vastauksesta .. miten tuota kannattaisi lisäeristää, jotta tuo määräys täyttyisi? Rakennus on rakennettu 1997 eli olikohan tuolloin määräyksiä ja pitääkö sitten edes mennä lisäeristämään?
50 mm 80 kg/m3 painavaa alumiinipintaista mineraalivillaverkkomattoa riittää. Esim PAROC Wired Mat 80 AluCoat . Isoveriltakin löytyy vastaavat paloeristykseen kelpaavat matot.
- pitää hengittää
asdfsdfgghh kirjoitti:
50 mm 80 kg/m3 painavaa alumiinipintaista mineraalivillaverkkomattoa riittää. Esim PAROC Wired Mat 80 AluCoat . Isoveriltakin löytyy vastaavat paloeristykseen kelpaavat matot.
vaan verkkomatto
- 5546565
pitää hengittää kirjoitti:
vaan verkkomatto
Mites se lämmin ilma liesituulettimen putkessa eroaa ilmanvaihtoputken ilmasta jos siinä ei saa käyttää alucoattia? Mikä siinä pitää hengittää??
- 4har
5546565 kirjoitti:
Mites se lämmin ilma liesituulettimen putkessa eroaa ilmanvaihtoputken ilmasta jos siinä ei saa käyttää alucoattia? Mikä siinä pitää hengittää??
Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.
4har kirjoitti:
Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.
Kun katsoo alumiinipintaista verkkomattoa, niin pinta on täynnä pieniä reikiä. Ja vaikkei olisi, niin hengittävyys saadaan aikaan sillä, että jätetään saumat teippaamatta.
- asdfgtyipoi
asdfsdfgghh kirjoitti:
Kun katsoo alumiinipintaista verkkomattoa, niin pinta on täynnä pieniä reikiä. Ja vaikkei olisi, niin hengittävyys saadaan aikaan sillä, että jätetään saumat teippaamatta.
Miksi siihen yleensä pitäisi mielestäsi laittaa alumiinipinta?
- jfjfjjjjf
asdfgtyipoi kirjoitti:
Miksi siihen yleensä pitäisi mielestäsi laittaa alumiinipinta?
Jos tuota paloeristystä haetaan, niin riittäiskö tuolle putkelle joka on kierretty 5cm keltaisella isoverilla niin vaikka saunan alumiinipaperi päälle?
- Jos tuon tekis tiiviiksi niin eikös se kosteus jää muhimaan tuonne väliin jos alumiinisen eristeen sinne panisi? - 878787878
4har kirjoitti:
Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.
Toinen pää vapssti auki ja putkenosissa tiivisteet, joten tuskin merkitystä eristyksen hengitettävyydellä.
- nä1n
878787878 kirjoitti:
Toinen pää vapssti auki ja putkenosissa tiivisteet, joten tuskin merkitystä eristyksen hengitettävyydellä.
Jos tiivisteet ovat paikallaan ja niitinreiät tukossa, kanavaan syntyvä ylipaine ei pääse eristeisiin. Olen nähnyt monta huolimattomasti asennettua liesituulettimen kanavaa. Asentamisessa on oltava huolellinen. Muuten lopputuloksena on vettynyt eriste. Ajan myötä vesi läpäisee eristeen ja tippuu yläpohjan eristeisiin. Lopulta vesi päätyy talon sisäpuolelle. Olen nimittäin näitä korjannut.
- ytrewq478
jfjfjjjjf kirjoitti:
Jos tuota paloeristystä haetaan, niin riittäiskö tuolle putkelle joka on kierretty 5cm keltaisella isoverilla niin vaikka saunan alumiinipaperi päälle?
- Jos tuon tekis tiiviiksi niin eikös se kosteus jää muhimaan tuonne väliin jos alumiinisen eristeen sinne panisi?Jo paloeristystä haetaan, niin ei se alumiinifolio paloeristystä tee. Sen villan pitää olla oikeaa ja tarpeeksi jämäkkää laatua. Ja verkkokiinnitys tai muu luotettava kuuman kestävä kiinnitys.
Kosteudenkin kannalta on parempi välttää tiivistä pinnoitetta tässä kohtaa. Unohda se alumiini.
Muistaakseni jo tavallisen vuorivillan ja paloeristevillan ero on siinä että tavallisessa villassa on vähäisessä määrin sideainetta, siis liimatyyppistä, joka on palavaa, paloeristevillassa sitä ei ole. Lasivilla on taas olellisesti huonompi paloeristysmielessä
Siis ei pelkästään määrä vaan myös laatu on oleellista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1331363
- 1011054
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25947Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat308832- 99803
- 37683
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140603