Liesituulettimen putken eristys ja ei30?

mortti..

Nyt mulla on liesituulettimen putki eristettynä 5cm isoverilla käärittynä ja putki on puhallusvillan seassa.

Mutta mitä meinaa tuo palomääräsy ei30? eli miten tässä tapauksessa pitäisi tehdä vai antaisko näin vain olla?

13

13553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tmu8765

      Jos isover villalla tarkoitat isoverin lasivillaa, ei täytä EI30 määräystä. Liesituulettimen putki näkyy monellakin eristetyn normaalivillalla. Vaikea sanoa lisääkö oikeasti tulipalon vaaraa. Minun tiedossani on yksi tapaus omakotitalossa, jossa liedellä syttynyt rasvapalo olisi siirtynyt kanavan läpi muihin tiloihin. Suurkeittiöissä tulipalon vaara on huikeasti suurempi. Niissä tapahtuu usein tulipaloja huuvan poistokanavassa.

      • mortti..

        Kiitos vastauksesta .. miten tuota kannattaisi lisäeristää, jotta tuo määräys täyttyisi? Rakennus on rakennettu 1997 eli olikohan tuolloin määräyksiä ja pitääkö sitten edes mennä lisäeristämään?


      • mortti.. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta .. miten tuota kannattaisi lisäeristää, jotta tuo määräys täyttyisi? Rakennus on rakennettu 1997 eli olikohan tuolloin määräyksiä ja pitääkö sitten edes mennä lisäeristämään?

        50 mm 80 kg/m3 painavaa alumiinipintaista mineraalivillaverkkomattoa riittää. Esim PAROC Wired Mat 80 AluCoat . Isoveriltakin löytyy vastaavat paloeristykseen kelpaavat matot.


      • pitää hengittää
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        50 mm 80 kg/m3 painavaa alumiinipintaista mineraalivillaverkkomattoa riittää. Esim PAROC Wired Mat 80 AluCoat . Isoveriltakin löytyy vastaavat paloeristykseen kelpaavat matot.

        vaan verkkomatto


      • 5546565
        pitää hengittää kirjoitti:

        vaan verkkomatto

        Mites se lämmin ilma liesituulettimen putkessa eroaa ilmanvaihtoputken ilmasta jos siinä ei saa käyttää alucoattia? Mikä siinä pitää hengittää??


      • 4har
        5546565 kirjoitti:

        Mites se lämmin ilma liesituulettimen putkessa eroaa ilmanvaihtoputken ilmasta jos siinä ei saa käyttää alucoattia? Mikä siinä pitää hengittää??

        Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.


      • 4har kirjoitti:

        Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.

        Kun katsoo alumiinipintaista verkkomattoa, niin pinta on täynnä pieniä reikiä. Ja vaikkei olisi, niin hengittävyys saadaan aikaan sillä, että jätetään saumat teippaamatta.


      • asdfgtyipoi
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        Kun katsoo alumiinipintaista verkkomattoa, niin pinta on täynnä pieniä reikiä. Ja vaikkei olisi, niin hengittävyys saadaan aikaan sillä, että jätetään saumat teippaamatta.

        Miksi siihen yleensä pitäisi mielestäsi laittaa alumiinipinta?


      • jfjfjjjjf
        asdfgtyipoi kirjoitti:

        Miksi siihen yleensä pitäisi mielestäsi laittaa alumiinipinta?

        Jos tuota paloeristystä haetaan, niin riittäiskö tuolle putkelle joka on kierretty 5cm keltaisella isoverilla niin vaikka saunan alumiinipaperi päälle?
        - Jos tuon tekis tiiviiksi niin eikös se kosteus jää muhimaan tuonne väliin jos alumiinisen eristeen sinne panisi?


      • 878787878
        4har kirjoitti:

        Liesituuletin, jossa puhallin on kuvussa, aiheuttaa ylipaineen kanavaan. Vuotokohdasta pääsisi silloin kosteutta eristeeseen. Ideana lienee se, että eristeen alumiinipaperipinnoite estäisi eristeen kuivumisen. Liedeltä tuleva ilma on hyvin kosteata. Vuotava liesituulettimen kanava voisi aiheuttaa jopa kosteusvaurioita (yksi selkeä esimerkkitapaus löytyy). Eristyksen laatua tärkeämpää onkin täysin tiivis kanava. Ja kanava rakennettu mieluimmin niin, että kanavaan ei voi padottua vettä.

        Toinen pää vapssti auki ja putkenosissa tiivisteet, joten tuskin merkitystä eristyksen hengitettävyydellä.


      • nä1n
        878787878 kirjoitti:

        Toinen pää vapssti auki ja putkenosissa tiivisteet, joten tuskin merkitystä eristyksen hengitettävyydellä.

        Jos tiivisteet ovat paikallaan ja niitinreiät tukossa, kanavaan syntyvä ylipaine ei pääse eristeisiin. Olen nähnyt monta huolimattomasti asennettua liesituulettimen kanavaa. Asentamisessa on oltava huolellinen. Muuten lopputuloksena on vettynyt eriste. Ajan myötä vesi läpäisee eristeen ja tippuu yläpohjan eristeisiin. Lopulta vesi päätyy talon sisäpuolelle. Olen nimittäin näitä korjannut.


      • ytrewq478
        jfjfjjjjf kirjoitti:

        Jos tuota paloeristystä haetaan, niin riittäiskö tuolle putkelle joka on kierretty 5cm keltaisella isoverilla niin vaikka saunan alumiinipaperi päälle?
        - Jos tuon tekis tiiviiksi niin eikös se kosteus jää muhimaan tuonne väliin jos alumiinisen eristeen sinne panisi?

        Jo paloeristystä haetaan, niin ei se alumiinifolio paloeristystä tee. Sen villan pitää olla oikeaa ja tarpeeksi jämäkkää laatua. Ja verkkokiinnitys tai muu luotettava kuuman kestävä kiinnitys.
        Kosteudenkin kannalta on parempi välttää tiivistä pinnoitetta tässä kohtaa. Unohda se alumiini.


    • Muistaakseni jo tavallisen vuorivillan ja paloeristevillan ero on siinä että tavallisessa villassa on vähäisessä määrin sideainetta, siis liimatyyppistä, joka on palavaa, paloeristevillassa sitä ei ole. Lasivilla on taas olellisesti huonompi paloeristysmielessä
      Siis ei pelkästään määrä vaan myös laatu on oleellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe