Korvike parempaa?

äiti87 ja vauva10

Onko tosiaan niin, että on normaalimpaa antaa korviketta kuin imettää?

Itse täysimetän kolmekuista vauvaani ja tuntuu, että kaikki kommentit, mitä minulle imetyksestä sanotaan on aina negatiivisiä. Olen asennoitunut niin, että yritän täysimettää sen 6kk ja osittain sinne 1v asti tai vähän ylikin. Tämän kun olen sanonut ystäville, niin he ovat olleet suu auki ja kauhistelleet, että olenko tosissani! Vähän aikaa kauhistelevat asiaa ja sitten sanovat "no hyvähän se on imettää, mutta..." sitten tulee niitä imetyksen negatiivisiä puolia. Ei yhtään kannustavaa... varsinkaan kun tämä ei ihan oikeasti ole aina helppoa mm. rintatulehdus heti alkuun, ekasta viikosta puhumattakaan...

13

786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maaro

Todella hienoa, että imetät pikkuistasi!! Tuommoiset negatiiviset kommentit ovat hyvin yleisiä, mutta ne kannattaa jättää omaan arvoonsa! Jos kaipaat imetystä tukevaa luettavaa/keskutelua niin imetys.fi sivusto ja Maitolaituri saattaa olla hyvä paikka! Siellä on imetyksestä kiinnostuneita ihmisiä, jotaka pitävät imetystä hyvänä ja arvostettavana asiana! Onnea ja menestystä täysimetykseen! Ja jaksamista imetykseen negatiivisistä kommenteista huomimatta!!

• maumou

Hih! En itse meinaa enää edes kehdata sanoa ihmisille, että imetän vieläkin vaikka pieni on jo täyttänyt 1v. Ihmettelyä kyllä saan osakseni. Selittelen sitten niistä suosituksista ;)

• -ninnuli-

meillä pikkumies kohta 5 kk, imetys ja soseita maistellaan. Meillä ei poika ees suostu syömään tuttipullosta, aina välil yrittäny. =)

• dasfgjkl

Itse huomasin samanlaista asennetta lähes kaikilta tuttaviltani, myös niiltä, jotka saivat oman esikoisen suunnilleen samoihin aikoihin :( Omat vanhempani "kannustivat" minua lopettamaan imetyksen, kun poika oli 3 kk (!). Ystäväni tosiaan lopettivat imetyksen jo alkumetreillä, että pääsee "tuulettumaan" ja olemaan ilman vauvaa... Olin itsekin lopettamassa, kun 4 kk paikkeilla meni hieman vaikeaksi (rintaraivoa, tappelua, jne.), mutta jaksoin jatkaa, kun oli kuitenkin muutama kannustavakin ihminen elämässä (esim. mieheni).

No, onneksi netistä löytyy paljon kannustavia palstoja ja kokemuksia imetyksestä, sekä aktiivisesti hakeuduin niiden kavereiden seuraan, jotka itse olivat imettäneet kauan. Onneksi. Olen todella onnellinen, että meillä onnistui tuo 6 kk täysimetys ja nyt maistellaan kiinteitä sekä tissitellään (poika 6,5 kk). Imetys on kuitenkin mielestäni todella antoisaa ja vauvaan saa sellaista kontaktia, jota ei enää koskaan tämän jälkeen saa. Ja niitä ihania aamuja, kun vain köllötellään sängyssä, ei tarvitse nousta lämmittämään maitoa :) Jatka ihmeessä vain imetystä, sitä aikaa ei enää saa takaisin!

• äiti itsekin

Ei ole normaalimpaa juottaa korvikkeita! Mutta ikävä kyllä monet varsinkin nuoremmat äidit lopettavat imetyksen herkemmin kuin vanhempana äidiksi tulevat. Ehkä se menojalka ei sitten kolmikymppisillä enää niin vipata, että ehtii sen lyhyen jakson elämästä rauhoittaa, joka imetysaika on, tai on kärsivällisyyttä mennä yli niistä jaksoista, kun imetyksessä on mahdollisesti hankaluuksia. (Meidän kolmikymppisten mielestä vuosi on lyhyt eikä pitkä aika elämässä...)

Tsemppiä imetykseesi, äidinmaito on parasta ravintoa vauvallesi ja kuka sitä nyt tietentahtoen haluaisi huonompaa rakkaimmalleen antaa, jos kerran on mahdollisuus imettää ja se vielä hyvin onnistuukin.

• *^*^*^*^*

Poikani on nyt 4 kk ja täysimetyksessä.
      Jokin aikaa sitten äitini (yli 50 vee) kyseli että mitäs kaikkea poika jo syö ja yllättyi kun kuuli että pelkällä rintamaidolla mennään.
      Kysyi että mitenkä se pelkällä maidolla pärjää niin vastasin etten ihan tarkkaan tiedä mutta suositus on 6 kk ikään asti jos maidolla pärjää.

Tämä oli äidilleni uutta sillä silloin kun me oltiin pieniä niin soseita suositeltiin syötäväksi jo 2½ kk ikäisenä.
      Ehkä monet ovat oppineet siihen että vauvoja ei imetetä pitkään ja sen vuoksi kokevat että "pitkään" imettäminen ei olisi normaalia.

Noh.. Jotkut ei kestä sitä ylipäänsä että imetän, ikään kuin se olisi jotenkin luonnoton tapahtuma.
      Täytyy myöntää että itsellenäkin oli joskus aikoinaan mielikuva vauvoista tuttipulloineen ja korvikkeineen.
      Lastenohjelmissakin jos sattu vauva olemaan niin ainahan sitä syötettiin pullosta....

Noh... sitten ovat tietysti ne jotka ovat katkeria syystä tai toisesta ja eivät hyväksy sitä että toinen imettää ja/tai imettää pitkään...

• mknjihu

JMinkäikäinen itse olet? Arvioin että 20-30 välillä. No...kyllä sinun syntymäsi aikaan jo oli ohje, että lapsi pärjää puoli vuotta pelkällä rintamaidolla jos kasvaa hyvin. Ja imettämään lapsen oman rytmin mukaan. Samoin soseita ohjeistettiin aloittamaan n 3kk iässä, EU:n myötä siirryttiin 4 kk ikään.

Oma ovat syntyneet 80 luvulla ja kumpikin ollut kasvaneet tuon puoli vuotta rintamaidolla. Samoin len opiskellut kyeisellä vuosikymmenellä lastenhoitoalall ja ohjeet olivat nuo.

Minkähän vuoksi mielikuva tuttipulloista tulee, koska imetyksestäkin puhutaan kaikilla mahdollisilla äitiyssivuilla netissä. Ja luulisi odottvan äidin käyvän näillä sivuilla? En tiedä koska omaan odotusaikaan ei kyseisiä viestintäkanavia ollut

• 70-luvun vauva
        mknjihu kirjoitti:

JMinkäikäinen itse olet? Arvioin että 20-30 välillä. No...kyllä sinun syntymäsi aikaan jo oli ohje, että lapsi pärjää puoli vuotta pelkällä rintamaidolla jos kasvaa hyvin. Ja imettämään lapsen oman rytmin mukaan. Samoin soseita ohjeistettiin aloittamaan n 3kk iässä, EU:n myötä siirryttiin 4 kk ikään.

Oma ovat syntyneet 80 luvulla ja kumpikin ollut kasvaneet tuon puoli vuotta rintamaidolla. Samoin len opiskellut kyeisellä vuosikymmenellä lastenhoitoalall ja ohjeet olivat nuo.

Minkähän vuoksi mielikuva tuttipulloista tulee, koska imetyksestäkin puhutaan kaikilla mahdollisilla äitiyssivuilla netissä. Ja luulisi odottvan äidin käyvän näillä sivuilla? En tiedä koska omaan odotusaikaan ei kyseisiä viestintäkanavia ollut

mä oon syntynyt 70 luvun lopulla ja neuvolakortissa lukee 2kkn kohdalla raakaraastetta ja tuoremehuja. mua on kuiteski imetettykin se vuosi, halpaa kun oli. ruokailusta oli laitoksella äitille sanottu että kyllä ne ruoka-aikansa tietää. ja kaikki kuulemma kelpas pienenä.

• *^^*^*^*^*^*^^*^*
        mknjihu kirjoitti:

Ihan niistä neuvolantädeistä tms kiinni, mitä ohjeita antavat oli suositus sitten mikä tahansa.
        Esimerkkinä "väite" että vauva pärjää ensimmäiset päivänsä ilman lisämaitoa ja tuossa vaiheessa on tärkeää että imettää ja imettää vaikkei maitoa tulisikaan aina kun vauva sitä vaatii. (olen ihan samaa mieltä)
        Näin minua ohjeistettiin myös sairaalassa, mutta toisen kätilön mielipide taas oli että kyllä vauva lisämaitoa tarvitsee ja ilman lupaani tuikkasi pullon vauvan suuhun vaikka sanoin vastaan.
        Sisareni vauvallekin tyrkättiin aika herkästi pullo suuhun ja siinä kävi sitten niin että rinta ei enää kelvannut lukuisista yrityksistä huolimatta.
        Esikoisen imettäminen sitten tyssäsi tuohon tietämättömyyteeni ja siihen kun ei mistään tukea saanut.

Neuvolassakin olen saanut aika lailla paikkaansa pitämättömiä ohjeistuksia.
        Ja aika herkästi ovat olleet lisämaidon(korvikkeen) kannalla vaikka painokin on noussut ihan mukavasti.
        Kun ehkäisystä kyselin niin sanottiin että täysimetys riittää, vaikka jo tiedetään että se ei ole hyvä "ehkäisykeino".
        Pitkin hampain ne sitten höltyivät kun osasin vaatimalla vaatia.

Tuo mielikuva tuttipulloista jne. oli silloin joskus lapsena ja johtui aika puhtaasti noista lasten ohjelmista. Enpä itse tullut nähneeksi ikinä imettävää äitiä...mutta kyllä minä kuitenkin tiesin aikuisena mistä sitä maitoa tulee :)
        Ja noista äitiyssivuista... Ei niillä kaikki käy. En käynyt minäkään silloin kun esikoista odotin kun meillä ei edes ollut tietokonetta eikä muutenkaan mahdollisuutta käydä missään internetissä.
        Äidilläni sitäkin vähemmän kun meitä odotti...
        Niin kuin itsekin totesit ettei sellaisia viestintäkanavia ollut.

• joku äiti vaan...

Korviketta annetaan, jos oma maito ei riitä tai ei voi jostain syystä imettää. Oletus olisi, että mieluummin imetetään ja korvike tulee sitten lisukkeena, jos vauva jää jostain syystä nälkäiseksi. Omalla äidilläni ei riittänyt minulle maitoa tarpeeksi, mutta imetti sen mitä tuli ja loput sain korvikkeena. Nyt olen itse äiti ja oma äitini kannustaa kovasti yrittämään, vaikka imettäminen välillä takkuaa, kun vauva saa rintaraivareita eikä aina suostu ottamaan rintaa suuhunsa.

Imetä niin paljon kuin jaksat, sillä vauvalle äidinmaito on aina parempi vaihtoehto kuin korvike. Minua surettaa, kun joudun välillä turvautumaan korvikkeeseen, kun vauvani ei suostu ottamaan rintaa vastaan. Onneksi välillä ottaa rintamaitoakin, joten osaimetyksellä mennään. Vauva onneksi huolii pullon ja välillä olen pumpannut rintamaitoa pulloon ja antanut sitä sitten. Äidinmaidossa on tärkeitä vasta-aineita sairauksia vastaan, mitä korvikemaidossa ei ole. Korvikemaidolla kasvaa myös terveitä lapsia, mutta äidinmaito on ravitsevampaa.

• toinen äiti -87

Mäkin olen vähän ollut hämilläni, kun neuvolassakin sain niin paljon kehuja siitä että täysimetän 3kk poikaani. Kummastelin, että eikö suurin osa imetä vauvaansa? Kuulemma surullisen moni siirtyy korvikkeeseen todella varhaisessa vaiheessa ilman että siihen olis oikeaa tarvetta. Mä ainakin nautin imetyksen helppoudesta, edullisuudesta ja ekologisuudesta :) Ja ennen kaikkea haluan antaa vauvalleni vain parasta.

• ääääääääiiiiiiiiiiii

tai haluavat päästä vähemmällä itse. Minä olin ainut kaveripiirissäni joka imetin, en ole fanaatikko, mutta tietoinen että äidinmaito ON parasta ja luonnollisinta ravintoa imeväiselle, jos ei ole allergioita ym. ongelmia. Itse imetin 6kk ja olin ylpeä siitä. Monet kokevat imetyksen vaivalloiseksi.

• harmitti lopettaa

jouduin lopettamaan imetyksen vauvan ollessa 8kk, koska minulle piti antaa eräs lääkitys, joka ei sallinut imetystä. Olin asiasta niin pahoillani, olisin halunnut imettää vuoden ikään saakka, koska pullo ei kelvannut millään. Viikko meni kunnes tyttö alkoi juomaan taas kunnolla :(

Imetys oli läheisyyttä, jota tahhdon antaa seuraavillekin lapsilleni. Se oli halpaa ja kätevää, ei tarvinnut miettiä onkohan maito vielä juotavaa ja kuinka sitä kuljetan mukana, eikä tarvinnut jynssätä pulloja.

Minuakin kummasteltiin kun vauva oli 7kk ja vielä imetin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 533
      8586
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      160
      1194
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      836
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      754
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      742
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      716
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      705
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      647
    Aihe