Minulla on pieni- ja keskikoinen koira jotka pienuudestaan huolimatta ovat energisiä ja atleettisia. Haluaisin että ne joskus talvella vetäisivät lapsia pulkassa. Ihan huvin vuoksi ja vähän aikaa, ja siis aika kevyttä treeniä, mutta olisi mukavaa puuhastelua perheen kesken.
Missä myydään vetovaljaita ja löytyykö niitä alle 10 kg:n koirille? Toinen on noin 10 kg ja toinen noin 19 kg. Onko liian epäsopusuhtainen pari? Olenko ihan hakoteillä kun ajattelin laittaa noin pienet koirat vetämään kevyttä taakkaa?
Vetovaljaat
4
543
Vastaukset
- ythbtrr5t
pulskaa lasta? Miksi? Koira saa helposti siinä hommassa rasitusvammoja, hiertymiä ym, se on erittäin raskasta koiralle, vaikka olisit itse eri mieltä. Vetotek´niikka on opetettava myös, jos haluaa ettei koiralle tule vammoja, kulumia, yms.
- Villi ja Vapaa
Hei!
Minulla on ollut isoja vetokoiria ja nyt on vetokoirana 10-kiloinen koira. Isolle koiralle voi laitta isomman taakan vedettäväksi ja pienemmälle pienemmän. Näinhän se menee hevosten ja ponienkin ja norsujenkin kanssa. Minulla on kaksi koiraa, jotka ovat suunnilleen saman kokoisia. Toinen on atleettinen ja tykkää liikkua nopeasti ja vetää. Toinen koirani tykkää köpötellä perässäni tai juosta vapaana eikä halua vetää. Niinpä sen ei tarvitse vetää.
Jos koirasi pystyvät liikkumaan lenkeillä yhdessä, pystyvät ne myös vetämään yhdessä, jos niillä on siihen halua. Netistä voit etsiä husky-tyyppisiä vetovaljaita. Alkuun pääset myös hyvillä talutusvaljailla, kuten Aatu-valjaat, jotka saa tarkasti säädettyä koiralle sopivaksi.
Vetämisen aloittaminen käy luontevasti esim. pyöräilyn yhteydessä. Siinä on myös helppoa lisätä ja vähentää vetovastusta tarpeenmukaan polkemalla enemmän tai vähemmän. Pulkan vetämiseen joudut hommaamaan aisat ja aisoihin sopivat valjaat. Aisat estävät pulkkaa tulemasta alamäissä ja jarrutuksessa koiran päälle. Vetokoulutukseen liittyy myös liikkeellelähtö-, pysähdys- ja suuntakäskyjen opettaminen. Erityisesti toisten koirien kohtaamista on syytä harjoitella, niin että omat koirasi osaavat ohittaa houkutukset.
Koiran vetokyvystä antaa ehkä jonkinlaisen käsityksen se, että 10-kiloinen koirani haluaa monesti vetää minua ( 65 kg) pyörällä niin tehokkaasti, että minun tarvitsee polkea vain ajoittain. 40-kiloinen koirani pystyi hyvällä kelillä vetämään pulkassa minut ja kaksi pientä lasta eli noin 90 kg. Pulkka vaatii liikkuakseen enemmän voimaa kuin kevyesti rullaava polkupyörä. Minusta on hienoa, että koirasi saavat vetää oikein luvan kanssa ja hyvillä välineillä. Niin paljonhan näkee uskomattomiin vetosuorituksiin venyviä, metallisella kuristuspannalla varustettuja koiria, jotka harrastavat vetämistä päivittäin ja joka tilanteessa; tosin ilman lupaa. ;)- Pulkkavetoa 2
Ensimmäiselle vastaajalle; sanoinhan jo aloituksessa miksi haluan koirani vetävän --> huvin vuoksi ja perheen yhdessä touhuamisen vuoksi. Siihen voisi lisätä että myös koirien liikunnan vuoksi. Eivätkä lapseni ole pulskia, ja mitä sitten vaikka olisivatkin???
Villille ja vapaalle; kiitos rakentavasta ja hienosta vastauksesta! Meillä tosiaan vetäminen olisi aika leikkimielistä, mutta hyvä että toit tämän vetämisen opettamisen esille. Kiitos myös ehdotuksesta valjaista, rupean heti googlettamaan. Onko kokemusta siitä että kaksi koiraa olisi mukana hiihtolenkillä? Siinähän ihminen lykkisi itsekin vauhtia ja koirat saisivat vetää sen minkä jaksavat. Millaisia varusteita tämä vaatisi?
- Kukkahatuton setä
Kyllä pienetkin koirat voi vetoa harrastaa, mutta paino pitää olla aina suhteessa koiran voimiin, kuten tuossa "Villi ja vapaa" totesi. Kun ei tuosta nyt koiran rotua ilmene, niin sen ominaisuuksista ei tietenkään voi mitään sanoa, mutta valjaitahan on netti pullollaan:
Fordograinersista olen itse ostanut mm. pantoja ja yhdet valjaatkin. Tuommoinen sattui sieltä silmään ja näytti olevan myös XXS-koossa.
http://www.fordogtrainers.de/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=15
Itsellä on tällaiset ja hyvin ovat toimineet kesällä ja talvella.
http://www.fordogtrainers.de/index.php?main_page=product_info&cPath=43&products_id=732
Eli ei muuta kuin mittanauhaa kouraan ja mittaamaan löytyykö koirille sopivaa kokoa. Toki noita löytyy kotimaisistakin nettikaupoista, mutta niitä voi sitten Googlettaa jos innostusta piisaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219