Hai-vene

jag

Niin, olen harkinnut Hain ostamista, tiedän kyllä
aika paljon kyseisestä veneestä, kuitenkin
kiinnostaisi kuulla lisää, käyttökokemuskia,
jotain mitä kannattaa erikoisesti huomioida
ostohetkellä jne.jne.

Olisi myös mukava tietää minkälaisen Hain 10 000-
15 000 mk:n budjetilla saa, opiskelijana pitää
vielä vähän katsoa kukkaroonkin...

Kokemuksia H-veneeseen verrattuna(olen nimittäin
tämmöstäkin vähän katsellut,ei kuitenkaan ihan
yhtävakavasti, niin ekonoomisista kuin muista
syistäkin), esim. molempien ja - puolet, omien
kokemuksienne mukaan.

12

4148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Huhta

      Haipurjehtijoiden kotisivut ovat valitettavasti
      vielä kesken, niistä olisi varmasti sinulle apua.
      Haipurjehtijoiden yhteystiedot ovat

      Haipurjehtijat - Hajseglare

      Pj: Fredrik Forss, Gumsängsvägen 23, 68630
      Jakobstad [email protected] Puh: k: 06-7235664
      t: 06-7851463 GSM: 040-7025664

      Siht: Raimo Rajala, Vähäniemenkatu 22, 33410
      Tampere Puh: k: 03-3460950 t: 03-141751 GSM: 040-
      5018737

      Muistaakseni yhdistyksellä on myös oma lehti tai
      vuosijulkaisu, sitä kannattaa kysäistä
      yhdistykseltä. Myös uusimmassa Puuvene-lehdessä
      oli juttua Haista.

      Kotisivut ovat tulossa Puuvene.netin alle tämän
      syksyn aikana. Ikävä etteivät ehdi tähän hätään.
      Muuten puuvenetietoa löytyy iso paketti
      osoitteesta http://www.puuvene.net

      pekka

      • jag

        Kiitos paljon näistä neuvoista, kerrankin näistä
        sivuista todella on hyötyä!

        Vaikutat itse olevan asioista oikein hyvin
        perillä, ehkä itse Hai-purjehtija?

        Jos jollakin vielä on jotain lisättävää niin olen
        erittäin iloinen kaikesta kunnollisesta infosta
        mitä saan, jättäkää kuitenkin väliin tämmöset
        turhat viestit kuin tämä seuraava lasikuitu
        Haista, ja kusipää puu-Hai purjehtijoista, on
        turhaa että lähetätte tämmöstä roskaa sillä
        kukaan ei varmasti jaksa lukea sitä edes läpi!

        Okei, menin taas hieman pitkälle mutta alkaa
        ärsyttämään nämä tietämättömien henkilöitten
        lähettämät paska-viestit jota näillä sivuilla
        joutuu lukemaan aivan liikaa!

        Kiitti sulle vielä tästä viestistä, antamistasi
        tiedoidta on minulle vielä varmasti paljon apua!


    • Roger

      Osta Kokkolasta lasikuituhai, pääset helpommalla
      eikä tarvi kisailla kusipäitten kanssa(puukuskit).

      • jag

        Jos olisit lukenut viestini läpi kunnolla, olisit
        huomannut että mainitsin budjettini
        olevan "rajoitettu" eikä minulla ole varaa 100
        tmk:n hintaseen Lasikuitu Haihin, mutta jos
        sinulla on myytävänä 10 000-20 000 mk:lla
        lasikuitu Hai niin voisi kyllä kiinnostaa.

        Tähän "kusipää puu-Hai purjehtijoihin" vielä sen
        verran, että Hai-purjehtijat ovat usein
        purjehtijoiden aatelia, niitä "kunnon"
        purjehtijoita, jos niin voi sanoa(ainakin niistä
        jotka itse olen tavannut monilla on aika kova
        ansioluettelo). Sitäpaits nämä Hai-purjehtijat
        jotka minä olen tavannut ovat olleet oikein hyviä
        tyyppejä!


      • AM
        jag kirjoitti:

        Jos olisit lukenut viestini läpi kunnolla, olisit
        huomannut että mainitsin budjettini
        olevan "rajoitettu" eikä minulla ole varaa 100
        tmk:n hintaseen Lasikuitu Haihin, mutta jos
        sinulla on myytävänä 10 000-20 000 mk:lla
        lasikuitu Hai niin voisi kyllä kiinnostaa.

        Tähän "kusipää puu-Hai purjehtijoihin" vielä sen
        verran, että Hai-purjehtijat ovat usein
        purjehtijoiden aatelia, niitä "kunnon"
        purjehtijoita, jos niin voi sanoa(ainakin niistä
        jotka itse olen tavannut monilla on aika kova
        ansioluettelo). Sitäpaits nämä Hai-purjehtijat
        jotka minä olen tavannut ovat olleet oikein hyviä
        tyyppejä!

        Kyllä ne tuolta puuvenepuolelta löytyvät ne herrasmiehet. Kisoissa tietysti
        pidetään oikeuksistaan kiinni, kuten kaikissa purjehduskisoissa tehdään,
        mutta harvoin puuvenepuolella todellisia kusipäitä tapaa. Haiporukoista ei
        ole kovin paljon kokemuksia, mutta useampi vuosi folkkarin gastina
        varmistaa asian. Folkkareissa ei kusipäitä ole edes kuituvenei


    • ML

      Suunnitellut Gunnar L. Stenbäck v.1932
      Pituus 9,60 m
      Leveys 1,90 m
      Syväys 1,10 m
      Uppouma 1,7 t
      Purjepinta-ala 21,5 neliömetriä
      Spinaakkeri 30 neliömetriä

      H-vene on tilavampi ja nopeampi. Hoossa on myös
      itsetyhjentyvä avotila; on sikäli
      merikelpoisempi. Hai sopii kyllä hyvin
      aloittelijalle, mutta vain jos puutyöharrastus on
      yhtä kiinnostavaa kuin purjehtiminenkin.
      Haissa on veneen massaan nähden erittäin pieni
      purjepinta-ala, joten se antaa paljon anteeksi
      aloittelijan virheitä. Käyttäytyy kuin iso
      purjelaiva; kääntyy hitaasti, ei reagoi mitenkään
      pikku puuskiin. Napakassakaan tuulessa venettä
      ei saa helposti kaatumaan, vaikka se kallistelee
      kanttaan veden alle. On siis "loppujäykkä".
      Reivejä ei edes tarvita, hai kantaa kaikki
      purjeensa pikku myrskyissäkin. Parhaimmillaan
      vene onkin vasta siinä kelissä, missä muut
      pyrkivät suojaan.
      Hailla pääsee mukavasti mataliinkin rantoihin;
      keulan voi ajaa pitkälle rantapusikkoon, koska
      metrin ja kymmenen sentin syväys on pitkän kölin
      takapäässä, seitsemän metrin päässä
      keulapiikistä. Maston korkeus on vain 10,5
      metriä, joten saariston tai sisävesien matalat
      sillat ja sähköjohdotkaan eivät rajoita kulkua
      niin paljon.
      Sisätiloiltaan hai on lievästi ilmaistuna
      ahdas, eihän 1.90 metriä leveään sukkulaan mitään
      salonkia mahdu. Kannen läpi emäpuuhun kengitetty
      mastokin vielä vie sisätilaa. Kannen alla
      pitkässä keulapiikissä ja perässä kyllä kulkee
      tavaraa mukana paljonkin, mutta perheasumiseen
      ruffi on kovin pieni. Soveltuu hyvin kahden
      hengen miehistölle parin päivän retkeilyyn,
      pitemmät reissut tai isompi porukka edellyttävät
      sosiaalisuutta. 10 - 15 kilomarkkaa ei
      hyväkuntoisen hain ostamiseen taida ihan riittää,
      mutta jos jonkun rapistuneemman löydät, niin
      vanhan puuveneen kunnostaminen on kunniakas
      kulttuuriteko. Ennen kauppaa vene on tutkittava
      myös telakoituna. Tarkasta erityisen
      huolellisesti kaikki ne paikat, missä metalli ja
      puu kohtaavat toisensa; kuten
      -peräsinakselin putken läpivienti
      -kölipulttien reijät emäpuussa
      -rautakölin etureuna missä puinen kölilista
      liittyy rautaköliin
      -alimmat runkolaudat

      Toivotan onnea valitsemallasi uralla!

      Kysy lisää, tiedä vaikka saisit ylipuhuttua
      myymään omani:
      [email protected]

      • Anonyymi

        Onko Hai täysin toivoton hiljaisissa tuulissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Hai täysin toivoton hiljaisissa tuulissa?

        Ei toki. Olen pitänyt venettä kentällä sinulle varattuna, tuletko hakemaan sen vai et?!!???

        M.L.


    • Melkein 20 vuotta eroa aloittajan kanssa. On tämäkin venepalsta.

      • Anonyymi

        On kuitenkin yksi asia mikä ei ole vuosien saatossa haalistunut.
        Tässä on lainaus tuolta ketjun alkupäästä.

        ” Okei, menin taas hieman pitkälle mutta alkaa
        ärsyttämään nämä tietämättömien henkilöitten
        lähettämät paska-viestit jota näillä sivuilla
        joutuu lukemaan aivan liikaa!”

        Samojen häiriöiden kanssa ovat hekin joutuneet painimaan. D
        Kesäterveisin Satunnainen tarkkailija


    • Anonyymi

      "klassillinen"-tyyli on, jos on olemassa aiempi juonne, ei avata uutta!
      Siitä pojot heille jotka nostavat "otsakkeita"..

    • Anonyymi

      Hai on hauska ja kelpone,
      Sen huomaa kun omat taidot karttuu..
      T: ed viestin kirj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe