Tinnitus paheni hammaslääkärin jälkeen?

???

Hei! Ongelmani on seuraavanlainen. Kävin tänään hammaslääkärissä paikkauttamassa pari reikää ja tuntuu, että vasemman korvani vinkuna olisi sen poran äänen kuuntelun jälkeen pahentunut. Hampaiden reiät olivat siis nekin juuri tuossa vasemmalla puolella. Olin juuri alkanut jotenkin sopeutua tähän ääneen ja nyt pelottaa ihan mielettömästi, että tilanne pahentui. Stressasin kyllä hammaslääkäriin menoa etukäteen muutenkin (lievä hammaslääkäripelko) ja toisaalta myös sitä, että tuleeko poran melu pahentamaan vaivaani. Myös leuat olivat hommassa aika kovilla ja sekin kai voinee korviin aiheuttaa vinkunaa. Ja tuntuu, että korva olisi hieman lukossakin? (Molemmat korvani ovat todella herkästi lukkoonmeneviä. Ovat olleet aina.)

Onko kellään kokemusta/neuvoja tällaisesta asiasta? Voiko hammaslääkärin pora edes vaikuttaa tinnitukseen, vai olenko vain stressanut äänen kovemmaksi?

17

2951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi merkki

      Saitko siinä yhteydessä särkylääkettä tai puudutusainetta? Oletko kumiallerginen? Pantiinko muovipaikkoja, niiden valmistuksessa syntyy allergisoivia aineita.

    • 6+12

      Ja mitä enemmän sitä vinkunaa kuuntelet, huolehdit ja pohdit niin sitä suuremmalta se kuulostaa, ja päivastoin.

      Noin ne ihmsisen aistit vain toimvat.

      • 19 +

        Noinpa ne sanovat lääkärit, jotka eivät viitsi paneutua potilaan asiaan. Älkää uskoko. Kyllä ihminen itse osaa arvioida oman tilansa.


      • 6+12
        19 + kirjoitti:

        Noinpa ne sanovat lääkärit, jotka eivät viitsi paneutua potilaan asiaan. Älkää uskoko. Kyllä ihminen itse osaa arvioida oman tilansa.

        muuten aina osaa, varsinkin tinnituspotilaan olisi hyvä perehtyä kuuloaistin toimintaan ennenkuin kehittää useimmiten itse itselleen todellisen oravanpyörän mistä on vaikea päästä pois.


    • %%&

      Niin siis yksi joka aiheuttaa tinnitusta on kai leukaluiden väärä asento tai joku sellainen. Ainakin tinnituspotilaille herkästi kokeillaan jotain hammasrautoja suuhun tai jotain sen suuntaisia vempaimia.

    • IT-kokki

      Olin alkuvuonna poistattamassa viisaudenhampaita. Hampaat pilkottiin poralla ja meteli oli päässä kovempi kuin mikään ääni ikinä aiemmin. Olin tehnyt kuulotestin ennen toimenpidettä ja toimenpiteen jälkeen. Kuulokäyrissä ei ollut mainittavaa eroa, ts. operaatio ei vaikuttanut kuuloon.

      Tinnituskaan ei kuulostanut aluksi juurikaan erilaiselta. Mutta kun kuulostelin että "paheniko tinnitus kuitenkin" tyyppisesti tinnitusääntä, kiinnitin siihen enemmän ja enemmän huomiota. Kunnes parin kuukauden jälkeen olin hermoromahduksen partaalla ja vakuuttunut siitä että tinnitukseni oli pahentunut, ja pahentunut juuri tässä hammasoperaatiossa.

      Mutta operaation jälkeenhän olin todennut että kuulo oli ennallaan ja vinkunakaan ei ollut pahentunut. Olin siis itse stressannut itselleni vinkunaa kuuntelemalla pahentuneen tinnituksen.

      Älä siis sinäkään kuuntele ääntä, vaan kuuntele sen sijaan jotain muuta; musiikkia tai luonnonääniä.

      Mitä nopeammin unohdat asian, sitä parempi.

      • ????????

        "Mitä nopeammin unohdat asian, sitä parempi"

        Toisinaan kumminkin vinkuna on varoitus jostain pahemmasta, kuten verenkiertohäiriöstä, kasvaimesta tai allergiasta, joten tykkänään asiaa ei kannata "unohtaa" ennen kuin syy on selvitetty.


      • IT-kokki
        ???????? kirjoitti:

        "Mitä nopeammin unohdat asian, sitä parempi"

        Toisinaan kumminkin vinkuna on varoitus jostain pahemmasta, kuten verenkiertohäiriöstä, kasvaimesta tai allergiasta, joten tykkänään asiaa ei kannata "unohtaa" ennen kuin syy on selvitetty.

        Luonnollisesti aloittajan tulee käydä lääkärissä selvittämässä tinnituksen syytä.

        Ikävä kyllä tinnituksen syytä on usein vaikea löytää, koska sitä ei ole. Jos tinnituksen syy on selkeästi fysiologinen, kuten verenkiertohäiriö, kasvain tai allergia, aiheutuu siitä varmasti muutakin haittaa kuin tinnitusta. Esim tasapainohäiriöitä, puutumista ja päänsärkyä tms. Nämä on helppo luetella lääkärille, ja ne voidaan tutkimuksilla ja testeillä todeta, ja lopulta hoitaa.


      • vinkuu
        IT-kokki kirjoitti:

        Luonnollisesti aloittajan tulee käydä lääkärissä selvittämässä tinnituksen syytä.

        Ikävä kyllä tinnituksen syytä on usein vaikea löytää, koska sitä ei ole. Jos tinnituksen syy on selkeästi fysiologinen, kuten verenkiertohäiriö, kasvain tai allergia, aiheutuu siitä varmasti muutakin haittaa kuin tinnitusta. Esim tasapainohäiriöitä, puutumista ja päänsärkyä tms. Nämä on helppo luetella lääkärille, ja ne voidaan tutkimuksilla ja testeillä todeta, ja lopulta hoitaa.

        > Esim tasapainohäiriöitä, puutumista ja päänsärkyä tms. Nämä on helppo luetella lääkärille, ja ne voidaan tutkimuksilla ja testeillä todeta, ja lopulta hoitaa.

        Jos ne on helppo hoitaa, niin miksikä sitä ei kuitenkaan tehdä?
        Kovin paljon täälläkin kysellään aiheesta, kun apua ei ole saatu.
        On myös omakohtaisiakin kokemuksia.


      • ollakovaieikaspulma

        kävin mri tutkimuksessa ja vaikka sain kuulosuojat (ilman musiikkia) niin se meteli oli kamala, ne suojat tuntui jo alussa ihan onnettomille mutta kun en tiennyt kuinka kovaa meteliä se värkki piti niin en osannut tarpeeksi sitten vaan varoa/varautua. Puolessa välissä kuvausta keskeytin sen (noin 10-15min oli mennyt, 2 kuvasarjaa ehtivät ottaa) ja pyysin vielä tulpat sinne alle. Johan helpotti ja loppuaika meni huomattavasti miellyttävämmin!!

        Kuulostelin heti kuvauksen jälkeen ja tinni oli mielestäni ihan samanlainen kuin ennen, noin 4 pvää sen jälkeen kuitenkin huomasin, että "ihan kuin se nyt olisikin" kovemepi ja onhan se! ja nyt vinkuu selkeesti kovemmin, jopa yöunia taas haittaa. Nyt en vaan tiiä johtuuko oikeesti tosta kuvaussessiosta vai oonko vaan ressaamalla nostanut volyymiä!


      • ?
        ollakovaieikaspulma kirjoitti:

        kävin mri tutkimuksessa ja vaikka sain kuulosuojat (ilman musiikkia) niin se meteli oli kamala, ne suojat tuntui jo alussa ihan onnettomille mutta kun en tiennyt kuinka kovaa meteliä se värkki piti niin en osannut tarpeeksi sitten vaan varoa/varautua. Puolessa välissä kuvausta keskeytin sen (noin 10-15min oli mennyt, 2 kuvasarjaa ehtivät ottaa) ja pyysin vielä tulpat sinne alle. Johan helpotti ja loppuaika meni huomattavasti miellyttävämmin!!

        Kuulostelin heti kuvauksen jälkeen ja tinni oli mielestäni ihan samanlainen kuin ennen, noin 4 pvää sen jälkeen kuitenkin huomasin, että "ihan kuin se nyt olisikin" kovemepi ja onhan se! ja nyt vinkuu selkeesti kovemmin, jopa yöunia taas haittaa. Nyt en vaan tiiä johtuuko oikeesti tosta kuvaussessiosta vai oonko vaan ressaamalla nostanut volyymiä!

        mri tutkimuksessa

        Mikä se on


      • Viiuuu-viuuuu-viuu

        Juuri samanlaiseen luuppiin joudun itsekin aika ajoin. Tosin kovin taistelen sitä vastaan. Fakta on että tinnituksen voimistuminen on varsin suhteellinen käsite. Jos saa jonkun ärsykkeen niin sitä alkaa PELKÄÄMÄÄN että tinnitus olisi pahempi. Sitten keskittyy vielä erityisen paljon kuuntelemaan sitä ääntä, JOTA EI VOI MITATA. Hetken päästä onkin sitten vakuuttunut että pahemmaksi on mennyt. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun antaa asian unohtua niin tinnitus on ihan samanlainen kuin ennenkin.

        Tinnituksessa on voimakkaita päiväkohtaisia vaihteluita. Myös kulloinenkin asiaan syventyminen vaikuttaa. Todellisuudessa en kuitenkaan usko että mikään tällainen arkipäiväinen todella vaikuttaisi asiaan. Vaikuttaa kyllä siihen kuinka paljon kuuntelet ääntä. Sitäpaitsi, et voi lopettaa elämistä tinnituksen takia. Hammaslääkärissä on pakko käydä jne.

        Itse tinnitus EI OLE INVALIDISOIVA. Sen sijaan suhtautumisesi tinnitukseen voi invalidisoida elämäsi.


    • kokemusta asiasta

      Moi!

      Itse epäilisin sitä että kun oot joutunut pitämään suuta kauan auki leukanivelet on siitä ottaneet nokkiinsa
      ja purentalihakset jumiutuneet mikä aiheuttaa just tinnitusta. kannattaa mielummin lukea tuolta hammaspuolelta noita juttuja. mulla hoksattiin purentakiskon tarve kun jo loppuraskaudesta alkoi olemaan hammasoireita mm.yks hammas aina korotti yms. sitten kun viisuri poistettiin alko kauheat säryt ja kierre.. mulla oli alkuun varmaan kuukauden jatkuvaa tinnitystä mutta purentakiskon pitäs auttaa tuohon!

    • 59 v

      Vasemman takaylähampaan juurihoidon jälkeen se alkoi. Tuntui, että puudutusaineneula tökkäsi hermoon, lähes pomppasin tuolissa. Tinnitus on kestänyt yli 2,5 vuotta, aluksi oli todella voimakasta, nyttemmin sen huomaa parhaiten autossa istumisen jälkeen ja iltaisin nukkumaan mennessä. Juurikanavia rassattiin ja suu oli niin auki kuin sen sai, ehkä enemmänkin. Mitään muuta erilaista esim. lääkityksen vaihtoa ei ko. aikana tapahtunut. Vasemmassa korvassa oli ja on edelleenkin korvatorven turvotusta, jota myöhemmin tullut toiseenkin korvaankin. Hoitona turvotusta alentava lääke tarvittaessa. Korvat kuitenkin tukossa. Ei kasvaimia.
      Jotenkin se liittyy hammaslääkärikäyntiin, mutta mikä siinä vaikutti eniten? Olisi hyvä kuulla asiantuntijan ajatuksia. Hammaslääkäriltäni olen kysynyt samoin diabeteslääkäriltä, mutta kumpikaan ei nähnyt tai tiennyt yhteyttä.

      • käsineet

        Niin, entäs se kumiallergia?


      • IT-kokki
        käsineet kirjoitti:

        Niin, entäs se kumiallergia?

        Allergiasta johtuvan tinnituksen luulisi vaihtelevan, riippuen allergeenien määrästä ja altistuksesta.

        Mikään ei tietenkään estä tinnituksesta kärsivää kokeilemaan erilaisia dieettejä löytääkseen ehkä jonkin arkipäiväisen ruoka-aineen jolle on allerginen ja joka voisi aiheuttaa tinnituksen.

        Mutta ainakin luulisi, että kumiallergisen oireet katoaisivat vähintään päivien kuluttua altistuksen jälkeen, saati sitten vuosien.


    • Anonyymi

      Itselläni on vaikea tinnitus johtuen armeijan ammunnoissa saamastani sisäkorvavammasta. Olen vuosia sinnitellyt tinnitukseni kanssa. On erittäin vaikeita päiviä ja onneksi joskus helpompia.
      Minulle kehittyi hiljalleen hankala ääniherkkyys. Se haittaa minua nykyisin enemmän kuin tinnitus. Ohitseni nastoilla ajavan auton rengasääni esim. on sietämätöntä. Vessan vetäminen kuin kosken kohina. Moottoripyörien ääni on pahimpia. Kuulen myös askeläänet (kanta-astunta) kerrostalossa erittäin hyvin. Tulppien käyttämistä vältän, koska vaiva vain pahentuu mikäli käyttää liikaa tulppia.
      Viiteen vuoteen minulla ei ole tarvinnut paikata hammasta. Nyt piti se tehdä. Poran ääni oli hirveä. Olin jo unohtanut miltä se kuulostaa. Olin lähes shokissa. Ihan kuin sirkkeli olisi ollut päässäni. Nyt tinnitus tuntuu huomattavasti pahemmalta ja myös ääniherkkyys vaikeampi. Yritän olla kiinnittämättä asiaan liikaa huomiota, koska sillloin tinnitus tuntuu pahemmalta. Pitää nyt katsoa pari viikoa että olisiko paheneminen pysyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe