Varmaan ikuisuus aihe täällä, mutta kysynpä jälleen uuden, sillä en jaksa etsiä vanhoja aloituksia. Eli lapsen hampaiden pesun ongelma.
Eli tiedän, että hampaita pestään kaksi kertaa vuorokaudessa koko elämän ajan, joten siitä ei ole mitään syytä tehdä lapselle ikävää tapahtumaa missään vaiheessa. Tiedän, että hampaiden pesusta saa erittäin ikävän tapahtuman lapselle, kun sitä aletaan harrastaa kun lapsella on ikenet puhkeamassa, tullut jo hammas tai pari, ja suu kipeä, ei tietenkään silloin hampaidenpesu voi olla mitenkään miellyttävää.
Mutta siis olen nyt etsinyt vauvojen hammasharjoja, niitä joilla totutetaan lapset hampaiden pesuun ennenkuin hampaita on tullut. Eli niitä sormiharjoja, joilla äiti hankaa ikeniä sormellaan olevalla harjalla, jotta lapselle hampaiden pesusta tulee miellyttävä kuva, ennenkuin alkaa se ikävä vaihe, että on kipua suussa. Eli suotta kukaan tulee neuvomaan, että pitäisi tehdä jotain ennenkuin paska on jo housussa, sillä juuri se on tarkoitus, tarkoitus ei ole alkaa kiduttamaan siis lasta hampaiden pesulla, vaan totuttaa lapsi inhimillisesti pesuun, aikana jolloin lapsi vielä mielellään antaa ikeniään koskettavan.
Ongelma on kuitenkin tämä, että olen nyt kaksi kuntaa kolunnut läpi ja sormiharjoja ei löydy. Eli kotikunnassanikin syntyy noin sata lasta vuosittain ja apteekissa sanotaan, että koskaan ei kukaan ole edes kysynyt sormiharjoja, joten ei tule valikoimiin. Mitä ihmettä? Miten niiden 99 muun lapsen äidit siis totuttavat lapsensa hampaiden pesuun? Äitiyspakkauksessa tuli se kolho vauvojen hammasharja, mutta eihän sellaista kukaan kai lapsensa suuhun voi ensimmäisenä hampaidenpesu kokemuksena työntää? Mitä te muut äidit siis teette, miten te totutatte vauvan hampaiden pesuun, jos sormiharjat ovat jo mennyttä aikaa?
Sormiharjan olen kokenut hyväksi (töissä käytössä vauvoilla). Jos jollakulla sellainen on, mistä olette löytäneet? hammaslääkäreillä ei täällä ole, apteekeissa ei ole, päivittäistavaraliikkeissä ei ole, eikä lastentarvike liikkeessä. Kunnalliseen ahmmashoitoon olen soittanut, eivät osaa auttaa, heiltä ei ole saatavilla.
Nyt olen aamuin illoin pelkällä sormella hangannut ikenet läpi puolivuotiaalta vauvalta, kohta tulee hampaita ja en ole vieläkään harjaa löytänyt, mutta toivon pelkän sormen totuttavan käsittelyyn...
Hampaidenpesu
9
754
Vastaukset
- äiteeee
Ihan on tavallisella vauvan hammarharjalla menty ja ei ole mitään ikäviä kokemuksia kyllä lapsille tullut! Ja kyllä aloitettiin homma vasta, kun se eka hammas oli puhjennut. Ehkä kaikilla ei sitten ole niin kipeät ikenet?
- ...
...ja tutkimusten mukaan oliko joka kolmas alakouluikäinen joka pesi hampaansa suositellusti kaksi kertaa vuorokaudessa. Se ikävä kokemus siis tulee esiin hiukan myöhemmässä iässä kuin siinä iässä, jossa äitee vielä pesee ja huolehtii hampaiden puhtaudesta...
- hampaaaat
Meillä kans tavallisella hammasharjalla on totuteltu. Tai siis lapsi ensin leikkii sillä itse ja välillä minä pesen hampaita toisella samalaisella harjalla ja välillä taas lapsi itse. Koskaan ei ole pelännyt tai arastellut pesua ja nykyisin odottaa sitä ihan innolla.
aloitettiin heti kun ensimmäinen hammas oli puhjennut, joten ikenet ei kai sitten olleet kipeät... - kanssa..
Miellä kanssa käytössä ihan tavallinen harja - ehkä kolmas tai neljä jo, mutta tavallinen kuitenkin. Sellainen Jordan merkkinen, jossa pyöreän mallinen lyhyt kahva ja pieni harjaosa. (Clinic First Tooth)
Aloitettiin harjaan toteuttelu kyllä jo siinä vaiheessa, kun eka hammas oli vasta puhkeamassa. Annoin siis harjan lapsen omaan käteen ja hankasi ikeniään itse. Tottui siihen tuntumaan - ja taisi tykätä jo siinä vaiheessa, sai rapsutella sieltä, mistä kutitti.
Nyt ikää 1v 3kk ja tykkää hammaspesusta. Sanon, että nyt mennään hammaspesulle ja poika ravaa pesupaikalle. Istuu jakkaralle, joka siellä sitä varten on ja antaa minun (tai isänsä) harjata ensin - sitten saa harjan omaan käteensä.
Ei meillä ole missään vaiheessa ollut minkäälaista vastarintaa asian kanssa. Ehkä aloitimme harjaan totuttamisen tarpeeksi aikaisin ja rauhallisesti. - jp
kanssa.. kirjoitti:
Miellä kanssa käytössä ihan tavallinen harja - ehkä kolmas tai neljä jo, mutta tavallinen kuitenkin. Sellainen Jordan merkkinen, jossa pyöreän mallinen lyhyt kahva ja pieni harjaosa. (Clinic First Tooth)
Aloitettiin harjaan toteuttelu kyllä jo siinä vaiheessa, kun eka hammas oli vasta puhkeamassa. Annoin siis harjan lapsen omaan käteen ja hankasi ikeniään itse. Tottui siihen tuntumaan - ja taisi tykätä jo siinä vaiheessa, sai rapsutella sieltä, mistä kutitti.
Nyt ikää 1v 3kk ja tykkää hammaspesusta. Sanon, että nyt mennään hammaspesulle ja poika ravaa pesupaikalle. Istuu jakkaralle, joka siellä sitä varten on ja antaa minun (tai isänsä) harjata ensin - sitten saa harjan omaan käteensä.
Ei meillä ole missään vaiheessa ollut minkäälaista vastarintaa asian kanssa. Ehkä aloitimme harjaan totuttamisen tarpeeksi aikaisin ja rauhallisesti.http://hwg.fi/fi/silikoninen-sormihammasharja.html
edullisemmat toimituskulut ainakin. Eipä ole Turun liikkeissäkään näitä näköjään, nettiin pitää mennä...
- heidi--
Jumbossa Stockmannilla sattumalta näin tuollaisen sormiharjan, oiskohan hintaa ollu 7-9€.
Kerranki minä osaan auttaa :) Toivottavasti pääset hankkimaan tuon harjan.
Meilläkin tosin tavallisella harjalla harjailtu, monesti vauva pureskelee vain harjaa. Vaikka hampaat ei tuliskaan niin hyvin nyt pestyä ni ajattelen sen pureskelun juuri tuovan edes jonkin verran positiivista mielikuvaa tuohon hampaiden pesuun tässä alkutaipaleella. Jos väkisin harjaan ni tulee vain huutoa. - 4334y43
ainakin olen niin hirveä äiti, että olemme käyttäneet ihan sitä äp:n hammasharjaa alkuharjoitteluista lähtien. On tehty homma niin, että jos ikenet oli kipeät eikä halunnut harjaa suuhunsa niin silloin annoin itse pureskella harjaa. Emme alkaneet missään vaiheessa väkisin harjaamaan. KUn sitten hoksasi homman jujun ja etenkin, kun hammastahna otettiin käyttöön niin oikein mukavasti on mennyt. Luulen, että tuo meidän neiti olisi ennemminkin hermostunut siitä jos olisin tukkinut jotain sormiharjaa hänen suuhunsa, vie kuitenkin sen verran enemmän tilaa kuin pikkuinen hammasharja. hammashoitaja neuvoi 1-v. käynnillä, että lapsi pitäisi ottaa istumaan kainaloon ja pestä hampaat siinä, että saa kunnolla. No tämä taas on sellainen asento, että meillä ei varmasti onnistuisi. Pestäänkin sitten hampaat hoitopöydällä naamat vastakkain ja hyvin antaa pestä ylähampaat ja takahampaatkin.
Piti käydä lunttaamassa millainen se oikein edes on ja löytyi tällainen linkki
http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Products/Sormihammasharja
jos tuolta saisit tilattua :) - puhtain hampain
Me ostimme ensiharjaksi prismasta sellasen pienen hammasharjan jossa varsi on soikea ja keskellä reikä.
Pikkuinen sai siitä hyvän otteen ja kun varsikin on lyhyt niin ei työnnä kurkkuunsa sitä.
Hammaspesu tapahtuu yhteistyöllä kun pikkuinen pureskelee omaa harjaansa ja tulee sinuiksi sen kanssaa, itse sit ohi mennen välillä ohjaan hampaisiin ja hieman hieraisen.
Hammasharja myös auttanut kun on ikeneitä kiristänyt hampaita tullessa ja on pikkuinen enemmän kuin mielellään pureskellut harjaansa. - Colgate-hymy
Itse ostin silikonisen sormihammasharjan Tuppereilta. Ihan näpsäkkä se on ja tyttö antaa hyvin sillä rapsutella kaksi hammastaan. Aloiteltiin harjoittelu kun ikenet alkoivat pullottaa ensimmäisistä hampaista eikä homma ollut tytölle lainkaan vastenmielistä, päinvastoin. Taisi helpottaa ienten kutinaa. Sylissä tapahtuvan "sormiharjauksen" jälkeen olen aina antanut sen äitiyspakkauksen hammasharjan lapsen omaan käteen hoitopöydällä, tottuu sitten siihenkin. Ihan mielellään tyttö sitäkin jyrsii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",175053Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/942293- 1351978
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee481858Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1171640"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551246Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu111892Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää48821Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.301818Kaupungin yt
Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l24654