on Pirkka lehdestä lukemani niksi palstalta oleva ohje mitenkä esim. hopea lusikat kirkastuvat, ja se on tällainen : Ota vaikka lasinen kulho, vuoraa se foliopaperilla ja laita vettä ja suolaa ja laita lusikat likoomaan yli yön,,,,, niin minun kyllä puhdistui.
Mutta jos on oikein tummunut niin luulempa ettei taida kirkastua, nimittäin lykkäsin siine liemeen oikein tummuneet sokeri pihdit ( perintö) ja ne ei tainnut tulla miksikään.
Jos tiedät mitä vaan niksejä niin kerrohan.
Hyvä konsti
34
1763
Vastaukset
- hampaaton,
jos ei ole hampaita ja tahnaa niin voi ostaa sen halvimman tuubin, sillä lähtee kirkkaaksi.
- voi että !!
Etikka ja ruokasooda....käy moneen, korujen puhdistamiseen, hopealle ja "kullille".
- Makriina ek
Olen huomannut, ettei foliopaperi ole se oikea, vaan pitäisi olla vanha alumiinilusikka, jonka kanssa hopeaesine pannaan kiehumaan emalikattilaan. Jos käyttää alumiinikattilaa, se menee mustaksi.
Hopea ja alumiini muodostavat jonkin yhdisteen, en tiedä minkä, jonka seurauksena hopealusikka kirkastuu ja alumiinilusikka mustuu.
Hyvä kiillotustapa kuitenkin on se kiillotusliina, jonka olen ostanut kultasepän tiskiltä.
Toinen erittäin hyvä konsti on se puhdistussavi, jota myydään markkinoilla ja messuilla, usein isojen ostoskeskusten auloissakin. Olen siirtynyt kokonaan sen käyttöön. Sain sillä puhtaaksi täysin mustuneen kahvikannunkin, joka oli ollut sukulaiseni keittiön yläkaapissa 20 v.Jospa fooliossa on alumiinia, kun se suolan kanssa tekee myöskin yhdistelmän,joka puhdistaa mutta laitoin kylmää vettä suola.
Mutta se puhdistusliina on minulle tuttu, olen ostanut sen myöskin Kultasepältä ja on hyvä, mutta mustuu melko nopeasti hopeasta.
Hopeaa ei saisi hankaamalla puhdistaa, kuten millään tahnoilla sillä hopean pinta kärsii, vaan pitää olla hellävarainen, kuten killotus liina tai nestemäinen puhdistaja.
Kaupasta saatava silfer puhdistus aine on kuulemma liian krouvia, ( karheata).- Makriina ek
monica kirjoitti:
Jospa fooliossa on alumiinia, kun se suolan kanssa tekee myöskin yhdistelmän,joka puhdistaa mutta laitoin kylmää vettä suola.
Mutta se puhdistusliina on minulle tuttu, olen ostanut sen myöskin Kultasepältä ja on hyvä, mutta mustuu melko nopeasti hopeasta.
Hopeaa ei saisi hankaamalla puhdistaa, kuten millään tahnoilla sillä hopean pinta kärsii, vaan pitää olla hellävarainen, kuten killotus liina tai nestemäinen puhdistaja.
Kaupasta saatava silfer puhdistus aine on kuulemma liian krouvia, ( karheata).Se savi on saippuassa, ja vaahtoaa kun sitä käytetään, eikä ole hankausjauhe.
Purkin kyljessä sanotaan: Perusaineet: Savi, saippua, glyseriini, sitruunaöljy, natriumia, kasvisrasvoja.
Purkin mukana tulee pehmeä superlonsieni, jota käytetään arvometallien puhdistuksessa.
Olen kiillottanut sillä myös kuparipannuja.
Purkin kyljen mukaan aineella voi kiillottaa lähes kaikkea maailmassa. Lavuaarit, kattilat, polkupyörät, muovituolit, hellat ... :)
Kultasepän liinalla saa kaunista aikaan myös, mutta sillä ei kovin mustunutta hopeaa pysty kiillottamaan.
- Maalaismies*
Ikkuna saadaan läpinäkymättömäksi, niin että se kuitenkin päästää päivänvalon huoneeseen sekoittamalla 8 dl tavallista kaljaa ja 1 tl. suolaa. Tällä seoksella sivellään lasia levein vedoin, niin että sivellin koskettaa vain kertaalleen kutakin kohtaa. Tuloksena on lasiin muodostunut kaunis tähtikuvio.
Jokanaisen niksikirja 1952- Mummeli*
Mistä moinen neuvo löytyi?
Mikä on tuo kirja?
Tiedän, että on olemassa jokin muovi, jonka liimaaminen ikkunaan aiheuttaa vain sisältä ulospäin katselemismahdollisuuden.
Olisikohan jollakulla komemusta siitä?
- katleija4
Tää onkin mukava aloitus, voi saada hyviä tallennettavia ideoita arkikäyttöön. Kannan korteni kekoon.
Ei ole tullut lahjoitettua vanhoja silmälasejani pois, joten olen hyödyntänyt ne näin: en pidä jatkuvasti laseja, mutta tarvitsen niitä (riippuu mitä teen). Joka huoneessa on yhdet lasit, joten aina on yhdet käden ylettyvillä.- Ramoona*
Sujautan varsinkin lapsille murustavat ja sottaavat syötävät retkellä kahvinsuodatinpussiin, on parempi konsti kuin paperilautasliinan sisällä. Grillattu makkarakin sen sisällä pysyy hyvin sinappeineen ja ketsuppeineen. Viimeksi käytin luovasti suodatinpussia, kun keitin omenasosetta. Omenalohkojen sekaan upotin mintunlehdillä ja kanelitangolla täytetyn pussin kiehumaan, maku jäi, roskaa ei. Haudutettua teetä valmistan joskus laittamalla teelehdet suodatinpussin sisään. Kahvinporot ovat happamina hyvää lannoitetta varsinkin rhodoille ja niillä lähtee silakankin haju käsistä, kuten sitruunallakin. Puserrettua sitruunanpuolikasta en heitä pois, ennen kuin pyyhkäisen sillä teräksistä tiskipöytää.
Jos taas suodatipussit ovat loppu, talouspaperi kelpaa, ja jos ei ole talouspaperia, kai pala sukkahousuakin käy, ainakin ohuempaa sääriosaa. Jos teesiivilä on hukassa, voi sukkahousupalasen läpi suodattaa teen kuppiin tai pukea housut päähän, niin ei tule roskia suuhun.
P.s. Ensimmäinen kappale ja toisen talouspaperijuttu on omaa kokemusta. - Piikapikkarainen
Ramoona* kirjoitti:
Sujautan varsinkin lapsille murustavat ja sottaavat syötävät retkellä kahvinsuodatinpussiin, on parempi konsti kuin paperilautasliinan sisällä. Grillattu makkarakin sen sisällä pysyy hyvin sinappeineen ja ketsuppeineen. Viimeksi käytin luovasti suodatinpussia, kun keitin omenasosetta. Omenalohkojen sekaan upotin mintunlehdillä ja kanelitangolla täytetyn pussin kiehumaan, maku jäi, roskaa ei. Haudutettua teetä valmistan joskus laittamalla teelehdet suodatinpussin sisään. Kahvinporot ovat happamina hyvää lannoitetta varsinkin rhodoille ja niillä lähtee silakankin haju käsistä, kuten sitruunallakin. Puserrettua sitruunanpuolikasta en heitä pois, ennen kuin pyyhkäisen sillä teräksistä tiskipöytää.
Jos taas suodatipussit ovat loppu, talouspaperi kelpaa, ja jos ei ole talouspaperia, kai pala sukkahousuakin käy, ainakin ohuempaa sääriosaa. Jos teesiivilä on hukassa, voi sukkahousupalasen läpi suodattaa teen kuppiin tai pukea housut päähän, niin ei tule roskia suuhun.
P.s. Ensimmäinen kappale ja toisen talouspaperijuttu on omaa kokemusta.saa teräviksi leikkaamalla teräsvillaa tai taiteltua alumiinifoliota. Ja näin vanhojen viemäriputkien aikakaudella, jos viemäri tukkeutuu, niin sujauttamalla sinne hammasproteesitabletin, niin taas on yksi ongelma vähemmän. Ja jos saat upean kukkakimpun, jonka haluat säilyvän mahdollisimman kauan, niin suihkuta siihen hiuslakkaa.
- Makriina ek
Piikapikkarainen kirjoitti:
saa teräviksi leikkaamalla teräsvillaa tai taiteltua alumiinifoliota. Ja näin vanhojen viemäriputkien aikakaudella, jos viemäri tukkeutuu, niin sujauttamalla sinne hammasproteesitabletin, niin taas on yksi ongelma vähemmän. Ja jos saat upean kukkakimpun, jonka haluat säilyvän mahdollisimman kauan, niin suihkuta siihen hiuslakkaa.
Minä poimin elämänohjeita sieltä täältä. Joskus 60-luvulla Kokki Kolmonen kertoi, että kokkikoulussa hän valitti opettajalle, että hänen veitsensä on tylsä.
Opettaja vastasi: "No sittenhän siinä on kaksi tylsää."
Siitä lausahduksesta otin opikseni, ja pidän alati käsillä veitsen ja saksien terottimia. Minulla ei ole tylsiä teriä kyökissä.
(Muuten en tiedä, kuinka lanttu leikkaa.)
Muistan, että lapsena aikuiset terottivat leipäveitsen tuvan hellan reunaan. Se oli minusta omituista, enkä varmaan ole koskaan kokeillut.
Teräsvillaa tai foliota en ole koskaan leikellyt. Olisin äkkipäätä luullut, että sakset menevät pilalle! Kaikkea sitä oppii kun elää saa. - katleija4
Makriina ek kirjoitti:
Minä poimin elämänohjeita sieltä täältä. Joskus 60-luvulla Kokki Kolmonen kertoi, että kokkikoulussa hän valitti opettajalle, että hänen veitsensä on tylsä.
Opettaja vastasi: "No sittenhän siinä on kaksi tylsää."
Siitä lausahduksesta otin opikseni, ja pidän alati käsillä veitsen ja saksien terottimia. Minulla ei ole tylsiä teriä kyökissä.
(Muuten en tiedä, kuinka lanttu leikkaa.)
Muistan, että lapsena aikuiset terottivat leipäveitsen tuvan hellan reunaan. Se oli minusta omituista, enkä varmaan ole koskaan kokeillut.
Teräsvillaa tai foliota en ole koskaan leikellyt. Olisin äkkipäätä luullut, että sakset menevät pilalle! Kaikkea sitä oppii kun elää saa.Terotan tylsät veitset nopsasti muutamalla vedolla teräviksi luiskalla tai oikeammin luiskan puolikkaalla, joka on ollut minulla iät ja ajat.
- 11110
katleija4 kirjoitti:
Terotan tylsät veitset nopsasti muutamalla vedolla teräviksi luiskalla tai oikeammin luiskan puolikkaalla, joka on ollut minulla iät ja ajat.
aivan uusi sana tässä--rullatuolitienä tunnen sen
- Katleija neljä
11110 kirjoitti:
aivan uusi sana tässä--rullatuolitienä tunnen sen
Luiska on sellaisen molemmista päistä kapenevan hiomakiven murremuoto.
- jjoutava
Katleija neljä kirjoitti:
Luiska on sellaisen molemmista päistä kapenevan hiomakiven murremuoto.
käytän sellaista hioma kiveä ja minun murre muoto siittä on 'liippa'.--klip klap klip klap!
kannattaa pistää korvan taa, sieltä on hyvä ottaa kun tarve tulee,
Minulla on muistissani lapsuusajan niksi en tiedä onnistuuko kun kokeilisi, ja se koskee esim rasvatahraa tapetissa : saat sen poistettua hieromalla ranskan leivällä, muistaako kukaan muu tätä ja pitääkö paikkansa.- Äly, älä jätä
Tai kirjoittakaa tähän tietokoneelle sana niksejä. Saatte vähän enemmän. Ei tartte pelkkää puukkoa terotella!
- niksinnaksin
Äly, älä jätä kirjoitti:
Tai kirjoittakaa tähän tietokoneelle sana niksejä. Saatte vähän enemmän. Ei tartte pelkkää puukkoa terotella!
ja osasin jo odottaa sinua tänne lyttäämään.
- konkratulations
niksinnaksin kirjoitti:
ja osasin jo odottaa sinua tänne lyttäämään.
Hyvä konsti on hyökkääminen, sillähän saa nopeasti aihemuutoksen ja ketju kasvaa!
Äly, älä jätä kirjoitti:
Vaikka keskustelemmekin nikseistä kuka mitäkin on kokenut tai tietää, ja saithan sinäkin sanasi sanoa, vaikkakin se ei anna aihetta enempään.
- niksinnaksin
konkratulations kirjoitti:
Hyvä konsti on hyökkääminen, sillähän saa nopeasti aihemuutoksen ja ketju kasvaa!
nikseinesi, olisi ollut parempi.
- Makriina ek
Äly, älä jätä kirjoitti:
Siis aina asialinjallako?
Osta niksikirja! NOH!
Tämän letkan tarkoitus on vähän irroitella muistikuvista ehkä hassujankin niksejä. Ei kai kukaan tätä tee lisätäkseen tietämystään veitsien terottamisessa.
Keskustelun ei aina tarvitse olla loppuunajateltua ja arvokasta. Kyllä se kuuluisa small took pitäisi olla ikäihmistenkin hallussa. tuli mieleeni, jota muistaakseni olen joskus kokeillutkin, ja se on tällainen : Kun poltat kynttilää ja siitä pääsee valumaan steariinia esim pöytäliinalle, niin älä kastele missään nimessä vaan, ota enimmät vaikka veitsellä pois,
ja silitysrauta esille ja päivän lehti, ja laita silityslaudalle ensin vaikka pyheliina ( ettet tahri silityslautaa)ja sitten lehti ja liina lehden päälle ja lehti päällimäisenä, silität kuumalla raudalla,, imeytyy silmin nähden siihen lehteen.
Mitenkä te muut puhdistatte steariinin pois vaatteesta, kuten pöytäliinasta ????
Taas kun Joulu tulee niin sellaisia vahinkoja sattuu, valumattomia kynttilöitä kun ei paljoa ole. Silloin on hyvät neuvot tarpeen.
Tämäkin on lapsuuden kotona opittua.
vain alumiini syöpyy, ei hopea, joten se on säästävin puhdistustapa. Kulho pitää olla muovia tai lasia, siis jotain muuta kuin metallia.
Tämän jälkeen vanhaa kunnon Hagerty-hopeankiilloitusainetta, se tuo sen hopean kauneuden esiin ja suojaa jatkossa tummumiselta.
Kannattaa suojata myös ilman vaikutukselta.
Kiilotus kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen juhlia, joten hyvään aikaan tämä ketju tuli palstalle!- Satu*
kysyttiin:
" Väsyttääkö nousta keittämään aamukahvia? Liitä kahvinkeitin kellokytkimeen, lataa illalla kahvit ja vesi, säädä aika ja paina virtanappi alas. Heräät aamulla kahvin tuoksuun."
Oletteko kokeilleet? - 8+2
Satu* kirjoitti:
kysyttiin:
" Väsyttääkö nousta keittämään aamukahvia? Liitä kahvinkeitin kellokytkimeen, lataa illalla kahvit ja vesi, säädä aika ja paina virtanappi alas. Heräät aamulla kahvin tuoksuun."
Oletteko kokeilleet?Meillä on keitin jossa on ajastin itsessään. Muuten hyvä, mutta jos yöllä on sähkökatko menee päälle itsestään.
- jjoutava
8+2 kirjoitti:
Meillä on keitin jossa on ajastin itsessään. Muuten hyvä, mutta jos yöllä on sähkökatko menee päälle itsestään.
Tarkka laite on minulla, varttia vaille 8 reikä reikä, tulee kahvin tuoksu nenääni mutta minun laite ei aina herätä minua, sellainen epäkohta siinä on, mustaa kitkerää kahvia on viivyttelyn seurauksena. En kuitenkaan ole valittanu kun kuitenki joka aamu valmiiseen kahvi-aamiais pöytään saan tulla. Pääasia minusta on muuten että itse laite ei valita, sen takia minäkään en valita jos ikkunan pesut ja moni muu askare osuu minulle.
monican ohjeeseen lisäsin suudaa. (Piikarponaattia ) Niin jo lähtee perintö sokeripihditkin kirkkaaksi!
että sooda lisää puhdistus tehoa niinkin paljon, on halpa ja hyvä konsti puhdistaa hopeat, kuin että hankaa jollain aineella.
Tuollainen nestemäinen puhdistus puhdistaa hankalatkin kohdat.
Nyt voi jo puhdistaa hopeat Jouluksi valmiiksi.
Nyt kaikki puhdistamaan vähätkin hopeat kirkkaiksi !
Minäkin perintö pihdit.- hampaaton.
monica kirjoitti:
että sooda lisää puhdistus tehoa niinkin paljon, on halpa ja hyvä konsti puhdistaa hopeat, kuin että hankaa jollain aineella.
Tuollainen nestemäinen puhdistus puhdistaa hankalatkin kohdat.
Nyt voi jo puhdistaa hopeat Jouluksi valmiiksi.
Nyt kaikki puhdistamaan vähätkin hopeat kirkkaiksi !
Minäkin perintö pihdit.puhdistan hammastahnalla!
- t.l.
hampaaton. kirjoitti:
puhdistan hammastahnalla!
Hammastahna on erinomainen valkaisija esimerkiksi tummuneille kahvikupeille, tiskipöydän altaitten kirkastamiseen ja onhan sitä tullut lusikat haarukat ja veitsetkin kirkastettua :)
Aikamoista ainetta on, kun tehoaa monenlaiseen puhdistukseen. - Katleija neljä
hampaaton. kirjoitti:
puhdistan hammastahnalla!
Jos sinulla on kuitenkin hammasproteesi ja käytät niiden puhdistamiseen Corega Tabseja, ne kuulema puhdistavat muutakin. Luin jostain äskettäin tämän niksin. Mieleen jäi vaan että se puhdistaa vessapytyn erinomaisesti. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että siihen on halvempiakin aineita.
Puhdistaisikhano se hopeaesineet. - samataas
Jos sinulla on kuitenkin hammasproteesi ja käytät niiden puhdistamiseen Corega Tabseja, ne kuulema puhdistavat muutakin. Luin jostain äskettäin tämän niksin. Mieleen jäi vaan että se puhdistaa vessapytyn erinomaisesti. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että siihen on halvempiakin aineita.
Puhdistaisikhano se hopeaesineet.-------------------
- äläs nyt
Puhdistaisikhano se hopeaesineet.kun katleijja on päässy oikeelle alalleen, ei siinä malta kattoo mitä kirjottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna242978- 512872
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582568Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782198- 692088
- 452082