Onko ketään jolla on todettu uni-valverytmin häiriö? Miten olette saaneet diagnoosin? Minkälaisia tutkimuksia voi tehdä? Voiko pelkkä haastattelu riittää? Odotan nimittäin aikaa neurologille (lähinnä mahdollisen tarkkaavaisuushäiriön takia), ja olisi kiva tietää voiko tätä asiaa tutkia tai hoitaa paremmin.
Minulla on parivuotiaasta asti ollut vaikeuksia saada unta, mutta nukun kyllä erittäin sikeästi. Kun olin vuosia sairaslomalla, menin yleensä nukkumaan 2 tuntia myöhemmin joka vuorokausi. Tällöin olin ensimmäistä kertaa pirteä hereillä ollessani ja sain melko helposti unen päästä kiinni maate mennessä. Nyt saan ketiapiinillä ja tahdonvoimalla vuorokauden 24 tunnin mittaiseksi. Melatoniinia olen kokeillut tuloksetta. Kirkasvalolamppua ei ole, mutta herätysvalo kylläkin ja se auttaa hieman heräämisessä.
Vuorokausirytmin häiriö (eli "normaali" vuorokausi on 26h)
10
2332
Vastaukset
- jaajo84
Täällä n. 25 tuntinen vuorokausi, mahdollisesti siis geneettinen homma. Unitutkimuksien kautta selvisi, jatkuu edelleen mutta diagnoosi varmistui jo nk. aktigrafi-mittauksen jälkeen. Tällähetkellä varsinainen diagnoosi on nk. viivästynyt unijakso/unirytmi mutta lääkärien mukaan paremmin kuvaava nimitys olisi viivästyvä unijakso koska vuorokausi vaeltaa eteenpäin. Juuri tämänkaltaiselle tilalle ei kait edes ole olemassa omaa nimitystä, vielä (?).Sellainen rannekellonkokoinen laite ranteessa vähintään muutaman viikon elelet ja sitten tiedot puretaan paperille ja nähdään aktiivisuuden taso eri vuorokaudenaikoina. Edellyttää tietty että on mahdollista elää mahdollisimman luotettavasti omalla biologisella rytmillä, ei siis töitä tai opiskeluja tuona aikana esteenä ;)
Aiheesta saa hankalasti tietoa koska tämä unitutkimus on verrattain uusi tieteenala ja vaikka asioista on tiedetty jo pitkään, harppauksia on tullut tutkimuksissa vasta viime vuosina ja seuraavan parin vuoden sisään tullaan suomessakin julkistamaan paljon uutta ja mullistavaa tietoa joka mahdollisesti helpottaa tuhansien elämää edes vähän :).
Jos siis mahdollista, kysäise tuosta aktigrafi-mittauksesta. Lähin unipoliklinikka esim lähimmässä keskussairaalassa on taho joka näitä tutkimuksia tekee. Omalääkärinlähetteeltä terveyskeskuksesta itse aikonaan pääsin eteenpäin ensin unitutkimuksiin nukkumaan sairaalaan ja sitten kotiin annettiin vielä aktigrafi.
Tosin viestistäsi on näköjään jo aikaa joten ehkä tiedätkin jo jotain? Anyways, et ole siis ainoa jolla olisi tarvetta erikoisvalmisteiselle kellolle :)
Jatkossa testataan hoitomuotoja, yksi ehdotelma olisi n. viikkoa ennenkun biologinen kello meidänlaisilla asettuu muiden ihmisten aikaan, aletaan pehmeästi esim valolla ja melatoniinilla tahdistamaan unta muiden aikatauluun jolloin saadaan about 1 viikko elettyä muiden kanssa samaan aikaan tahdistuksen avulla, sitten on n viikko oma biologinenkin kello jo muiden tahdissa joten jo toinen viikko ollaan muitten kanssa samassa ajassa. Riippuen vuorokauden pituudesta, mahdollisesti kolmaskin viikko menee suht samoissa rytmeissä muiden kanssa. sitten olisi 2 viikkoa "purkautumisjaksoa" jonka aikana annetaan taas kaltaisemme potilaan elää omalla rytmillään jolloin keho palautuu tahdistamisen aiheuttamasta stressistä jne. ja kierto alkaa taas alusta. Tätä tutkitaan kohdallani myöhemmin kun tiedetään täsmälleen vuorokauden pituus oman kroppani kohdalla. Ainenkin omaan korvaan kuulostaa hyvältä hoitomuodolta, saisi pitää virkeytensä kun saa kuitenkin suurimman osan ajasta nukkua omalla biologisella rytmillään mutta sosiaalisesti hyväksyttyä rytmiäkin olisi sitten melko paljon. Saa nähdä mihin päädytään.
Mielenkiintoista tämä on ja kiinnostaisi kuulla viestisi löydettyäni että miten asiasi on edennyt? - jaajo84
On hyvinkin mahdollista että tuo mainitsemasi tarkkaavaisuushäiriö tai senkaltaiset oireet jäävät pois jos saat diagnoosin unihäiriöön ja oikeanlaista apua ja sitten elää biologisen rytmisi mukaan! Itselläni oli bipolaarihäiriö diagnoosina ja nyt näyttäisi siltä että tuo diagnoosi on osunut pahasti metsään. Mystisesti on kaikki masennukset ja mielialanvaihtelut ja ahdistukset jääneet kun on ensimmäistä kertaa elämässään saanut nukkua oikein..
Toki sinullakin voi olla myös tarkkaavaisuushäiriö tms. mutta varmasti pärjäät ainenkin vähemmällä lääkityksellä ja muutenkin terveempänä jos saat myös oikean diagnoosin unihäiriöösi!
Katso siis rauhassa kaikki vaihtoehdot läpi ennenkuin otata vastaan murskaavia diagnooseja ja mahdollisesti invalidisoivia lääkityksiä.. - Serendipitie
Minulla on 25 tunnin vuorokausi. Jos en noudata 25 tunnin vuorokautta vaan olen esimerkiksi illanvietossa tunnin yli nukkumaanmenoaikani, joudun käymään läpi yleensä parin viikon totaalisen unettomuuden ennen kuin löydän kohdan, jossa unirytmini on menossa.
Sain diagnoosin neurologilta, parin kuukauden unipäiväkirja riitti todisteeksi. Joissain maissa on ymmärretty kuinka invalidisoivasta jutusta on kyse, ja pienoisen taistelun jälkeen saattaa päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Suomessa tämä haave on yhtä kaukainen kuin vieraiden planeettojen kansoittaminen. - Joo tai silleen...
(ilmeisesti lähes) kaikilla ihmisillä on vuorokausirytmi joka on yli 24h. Sen huomaa mm. siitä että ihminen tarttee herätyskelloa pysyäkseen 24 tunnin rytmissä.
Joo tai silleen...- Serendipitie
On sitä ihminen pysynyt rytmissä ennen herätyskellojen keksimistäkin. :-) Valo toimii useimmilla ajastimena, toki herätyskellokin, mutta vuorokausirytmihäiriöisillä mekanismi on rikki, eikä keho "ymmärrä" ympäristön antamia aikamerkkejä. Pelasi sitten yöt tietokoneella tai teki kaiket päivät peltotöitä, tulos on sama.
- kello tai vaimo
sama se kuka herättää... Se vaan kertoo siitä että ihminen vapaaehtoisesti haluaa noudattaa 24-tunnin rytmiä, koska esim. 25-tunnin vaihtoehto on hänelle huonompi...
- Serenpiditie
Niin, jos kaikilla olis muu kuin 24 tunnin unirytmi niin olis aika vaikeaa olla toisten kanssa tekemisissä! Kaikki kiertäis vaan omaa rataansa. Toisaalta mielenkiintoinen ajatus, miten sellainen yhteiskunta olisi järjestynyt.
- Niin se vaan menee..
Serenpiditie kirjoitti:
Niin, jos kaikilla olis muu kuin 24 tunnin unirytmi niin olis aika vaikeaa olla toisten kanssa tekemisissä! Kaikki kiertäis vaan omaa rataansa. Toisaalta mielenkiintoinen ajatus, miten sellainen yhteiskunta olisi järjestynyt.
Ihmiset ovat valinneet vapaaehtoisesti 24 tunnin rytmin, koska se on paras..
- sdf
Kunpa oliskin vaan tunnin pari pitempi, oma vuorokausi venyy yli 30-tuntiseksi. Yleensä tulee oltua hereillä 20-24h ja nukuttua 12h. Hankaloittaa elämää aika pahasti esimerkiksi vuorotöitä tehdessä
- lekurit sanoo
että tuota ongelmaa voi vähentää melatoniinilla.. joo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760