itse kuulun kirkkoon, lapsen isä ei. aiemmin oli puhe että pidetään nimenantojuhla vain, mutta nyt olen sitä mieltä että haluan tämän lapsen osaksi sitä mihin itse uskon nykyään vahvasti. voiko lapsen isä vastustaa ja kieltää kasteen ja lapsen ottamisen seurakuntaan? Lapsi on syntynyt au.
isä ei halua että lapsi kastetaan
18
404
Vastaukset
- naimisiin.
Ei voi kieltää, varsinkin kun lapsi on kerta syntynyt avioliiton ulkopuolella. Mutta mitä tuo mielen muutos kertoo sinusta ihmisenä tai puolisona? Ensin sovitte miehen kanssa asiasta ja sitten yhtäkkiä muutatkin mieltäsi ja kun mies vastustaa, niin teet asian kumminkin. Miten ihmeessä se mies voi tulevaisuudessakaan luottaa sinun sanaasi tai lupauksiisi kun et edes tästä yhdestä asia pysty sanaasi pitämään?
- k1su
Edellisen kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä, että tämä asia varmasti heikentää lapsen isän luottamusta sinua kohtaan. Sinulla toki lapsen äitinä on juridinen oikeus päättää lapsen liittämisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan mutta... Onko äidin vakaumus jotenkin arvokkaampi kuin isän?
Kumpi on lopulta sinulle tärkeämpää: se että lapsesi on juridisesti kirkon jäsen vai se, että lapsesi kasvaa tärkeiksi kokemiesi asioiden piirissä? Olisiko tällaisessa tilanteessa nimenantojuhlan järjestäminen kuitenkin parempi kompromissi? Nimittäin se, että lasta ei kasteessa liitetä kirkon jäseneksi, ei mitenkään estä sinua kasvattamasta lasta omien arvojesi pohjalta. Voit aivan samalla tavalla kertoa ja näyttää jokapäiväisessä toiminnassa oman vakaumuksesi (aivan kuten lapsen isä omansa). Mikään ei käsittääkseni estä ottamasta kastamatonta lasta mukaan kirkon järjestämiin tapahtumiin ja toimintaan.
Kirkkoon kuulumattomalla lapsella on itseasiassa nykylainsäädännön mukaan enemmän valinnanvaraa kuin kastetulla. Jo päiväkodissa voi valita, osallistuuko lapsi uskonnollisiin juttuihin vai ei ja peruskoulussa voi valita, opiskeleeko elämänkatsomustietoa vai uskontoa (kirkkoon kuuluvalla lapsella uskonto on pakollinen). Rippikoulustakaan ei kirkkoon kuulumatonta tietääkseni käännytetä pois. Rippikouluiässä nuori voi sitäpaitsi jo itsekin päättää (vanhempien suostumuksella), haluaako omasta halustaan liittyä kirkkoon.
Itse rippikoulussa ollessani samaan aikaan mukana oli myös henkilö, jota ei oltu kastettu. Hän halusi liittyä kirkkoon, joten hänelle järjestettiin ensin kastetilaisuus seurakuntakodissa, josta sitten siirryimme kaikki kulkueena konfirmaatioon kirkkoon. Omalla tavallaan oikein kaunis tilaisuus tämäkin.
(Nimim. Jo vuosia sitten kirkosta eronnut ateisti.) - Hurskas..
Raamatun mukaan mies on perheen pää ja nainen totelkoon miestä. Jos toimit
miestäsi vastaan, teet syntiä ja tuskin haluat että lapsesi kastetaan synnissä ja suoraan
paholaiselle.- Hurskas..
Phoebus kirjoitti:
Noinhan se raamatun mukaan menee.
Myös pappi joka kastaisi lapsen paholaiselle tekee syntiä, mikäli on tietoinen tilanteesta.
Joka muuta väittää varautukoon kadotukseen, sillä se Jumalan tahdon rikkomisesta seuraa. Onkohan kommenttisi aito vai provokatiivinen? Raamatussa tarkoitetaan mielestäni miehen hengellistä vastuuta koko perheestään, eikä lainkaan alisteista asemaa sukupuolten väliltä. Lapsensa kasteelle vievä äiti ei tee syntiä ja vielä vähemmän siinä paholaiselle mitään annetaan. Raamattua ylipäänsä ei tulisi noin väkivaltaisesti tulkita omien tarkoitusperien mukaan. Raamatusta voimme lukea suoran kehoituksen sallia lasten tulla Jeesuksen luokse ja hänen oman kehoituksensa siitä, että lapset tulisi kastaa.
jarmo kokkonen, pastori
- Riku.
Siihen asti kunnes lapsi täyttää vuoden, on äidillä oikeus päättää kirkkoon liittämisestä. Sillä ei ole merkitystä onko lapsi avioliitossa syntynyt tai ei.
http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/asema.html - Atte Ateisti
Lain mukaan lapsen uskontokuntaan kuulumisesta päättävät lapsen vanhemmat YHDESSÄ.
KUITENKIN, jos yksinmielisyyteen ei päästä, lapsen uskontokunnan ratkaisee ÄITI.
Käytäntö ei aina ole ollut tällainen. Esim. 1960-luvulle asti uskontokunta meni lain määritelmän mukaan isän mukaan. En väitä sen käytännön olleen nykyistä parempi.
Muslimeilla uskonto menee perinteisesti isän mukaan, juutalaisilla se kulkee äidin mukana.
Meidän perheessämme tilanne oli samankaltainen, en itse kuulu kirkkoon, mutta vaimo kuuluu. Suostuin kuitenkin lapsen kastamiseen, sillä riitatilanteessa vaimon näkemys olisi kuitenkin jäänyt voimaan.
Silti jos kysymys perheessänne on molemmille tärkeä, pitää teidän molempien miettiä seuraavia vaihtoehtoja: suostuuko isä ajatukseen, että lapsi nyt kastetaan, mutta 18-vuotiaana lapsi saa erota kirkosta niin halutessaan. Tai: suostutko sinä ajatukseen, että lasta ei alunperinkään kasteta, mutta 18-vuotiaana hän saa itse päättää liittyykö kirkkoon.
Meillä menimme siis vaimon pillin mukaan. Sen lohdutuksen jätin itselleni, että en tule lasteni edessä esiintymään vain vaimon ja kirkon mieliksi sen kristilisempänä kuin oikeasti olen. En tule perheessä pitämään uskonnottomuuttani vakan alla tai poissa lasteni tietämyksestä.
Näistä kotona saamistaan rakennuspalikoista lapseni saa itse vanhempana päättää jatkaako hän ev.lut. valtiokirkon veronmaksajana.Sikäli siis, että nykyään jo 12-vuotias saa halutessaan huoltajiensa suostumuksella liittyä kirkkoon tai erota siitä. Itsenäisesti edelleen 18-vuotiaana, mutta kyllä kai lapsensa vakaumusta kunnioittavat vanhemmat suostumuksensa antavat jo 12-vuotiaallekin.
Seppo L, pappi- Kössönöm
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Sikäli siis, että nykyään jo 12-vuotias saa halutessaan huoltajiensa suostumuksella liittyä kirkkoon tai erota siitä. Itsenäisesti edelleen 18-vuotiaana, mutta kyllä kai lapsensa vakaumusta kunnioittavat vanhemmat suostumuksensa antavat jo 12-vuotiaallekin.
Seppo L, pappiMiksi lapsilla ei ole uskonnonvapautta, vaikka se perustuslaissa mainitaan?
Ehkä vanhemmat antavat lapsensa olla kuulumatta kirkkoon, ehkä ei. - ap syntinen äiti
Kössönöm kirjoitti:
Miksi lapsilla ei ole uskonnonvapautta, vaikka se perustuslaissa mainitaan?
Ehkä vanhemmat antavat lapsensa olla kuulumatta kirkkoon, ehkä ei.joo syntiä on kuule koko elämä tehty jo ja emme ole lapsen isän kanssa yhdessä olleetkaan, sekinhän jo synti muiden joukossa. isä päätti, minä myötäilin et kokeiltu on jo alkuperäistä tekniikkaa mikä 60-luvulla oli. isä ei vielä tiennyt mielenmuutoksestani kun tänne kirjoitin, nyt tietää kylläkin. ihan vaan kysyin ennakkoon miten homma menee, ei tarkoitus selän takana toimia. en ole koskaan ollut naimisissa enkä menisikään kenenkään miehen kanssa koskaan naimisiin ja tiedän ettei minua halua kukaan ja se on ok, mulle riittää Jumalan rakkaus. koen arvot tärkeänä,niihin minutkin kasvatettiin en sitä et kirkkoon pitää kuulua. mutta kun lapsi ymmärtää tulevaisuudessa haluaako olla osa tätä vai isän näkemystä niin hän saa vapauden päättää, on lasten oikeutta luettu melkein ulkoa jo. vähän vaikea tänne mitään kysyä kun koko tilannetta ei voi kertoa niin paremmin ymmärtäisitte, mutta Jumala näyttää mikä on oikea tie ja aikaa vielä onneksi on, kummin päättää. kuten kisu ja atte ateisti hyvin kirjoitti niin vaihtoehtoja on nuorena/aikuisenakin valita jolloin on varmempi asiasta kun eihän vauva voi sanoa ja ymmärtää vielä vaihtoehtoja. isä kyllä eilen sanoi et sopii se kaste jos kuitenkin ei hänen näkemystä suljeta pois ja se ei ollut milloinkaan tarkoitus, lapsi tulee saamaan molempia näkökulmia, en ole ahdasmielinen vaikka siltä vaikuttaa ekan viestin perusteella. kiitos kaikille ihan hyvistä kommenteista, järkeisti asioita molempien vanhempien kannalta :)
- huoltajuus
Kössönöm kirjoitti:
Miksi lapsilla ei ole uskonnonvapautta, vaikka se perustuslaissa mainitaan?
Ehkä vanhemmat antavat lapsensa olla kuulumatta kirkkoon, ehkä ei.Lapsi ei myöskään saa itsenäisestä päättää haluaako suorittaa oppivelvollisuutensa koululaitoksessa vai muutoin. Se on vanhempien päätäntävallassa.
Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät lapsen vanhemmat yhdessä. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, kuten teidän tilanteestanne kerrot, kasteesta ja siten lapsen uskonnollisesta asemasta päättää lainsäädännön perusteella äiti.
Lisätietoa löytyy täältä: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/BB9D352630B7B908C2257022004164F0?OpenDocument&lang=FI
Jos tilanne on perheessänne vaikea, voittehan miettiä järjestetäänkö erillinen kastejuhla niille, jotka kokevat kasteen tärkeäksi, ja erillinen tilaisuus heille, jotka eivät kastetta arvosta. Juhlien miettiminen ja järjestäminen on aikuisten asia, mutta kasteessa itsessään on kyse lapsesta ja lapsen parhaasta.
Meri-Anna Hintsala
teologi- Kaste ja usko
Hmm.. Tämä seuraava ei ole provokaatiota..
1)Raamatun mukaan, ihminen ottaa kasteen silloin kun valitsee seurata Jeesusta. Pieni lapsi ei tätä valintaa tee ja tällöin kaste itsessään on mitätön. Lapsi ei kykene valitsemaan.
2) Haluat kastaa lapsen osaksi sitä mihin itse uskot vahvasti? Toivon että lapsesi löytää uskon kun on siihen valmis, mutta et voi kasteella "varmistaa" lapsesi tulevaa uskonsuuntaa tai pelastaa häntä maailmalta.
Kastoin myös oman lapseni mutta en, koska uskoisin sen pelastavan hänet - sitä kaste ei tee itsessään tee. Kastoin hänet, koska halusin hänen pääsevän osaksi yhteisöä ja uskonnonopetusta, koska halusin hänen menevän rippileirille ja olevan osa ns. isompaa "laumaa" koulussaan kun hän joskus sille tielle lähtee. Uskonnollista perustetta lapseni kastamiselle ei ollut, vaikka itse olen uskossa. Ja itse otin kasteen aikuisiällä uudestaan vaikka minutkin lapsena kastettiin. Konkreettisestihan kaste liittää lapsen seurakuntaan, osaksi yhteisöä. Mutta hengellinen elämä ja usko tulevat lapsen elämään tulevaisuudessa -
riippumatta siitä kastatko hänet nyt vai et.
On hyväksi lapselle että suhteelle osata tehdä kompromisesseja, neuvotella ja pitää lupauksensa. Usko ja luota Jumalaan, ei hän hylkää lastasi tai pidä häntä sen vähe,piarvoisena vaikka et kastaisikaan häntä. Muistathan että Jumala kaikkinäkevä ja rakastaa lastasi kasteessa tai ilman kastetta.
On siis sinäällään samantekevää kastatko lapsen vai et, voit ihan yhtä hyvin kertoa lapsellesi uskosta ja sitä kautta ottaa hänet osaksi sitä mihin sinä uskot.
Tässä äidin oikeus päättää lapsen uskonnollisesta asemasta on selvä, uskonnonvapauslain mukaisesti hän voi erimielisyystilanteessa yksin päättää asiasta. Lainaus mainitusta uskonnonvapauslain kohdasta (1 luku 3§)
"Jokaisella on oikeus päättää uskonnollisesta asemastaan liittymällä sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka hyväksyy hänet jäsenekseen, tai eroamalla siitä.
Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan. Jos tuomioistuin on lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983) 9 §:n 3 momentin nojalla päättänyt tehtävien jaosta lapsen huoltajien kesken toisin, noudatetaan kuitenkin tuomioistuimen päätöstä."
Seppo L, pappi- vapautettuKirkosta
kirkon jäseneksi,
ei se kirkon jäsenyys pelasta - eikä kaste. Älä kasta lastasi.
tv. onnellisesti eronnut kirkosta - aitokaste
vapautettuKirkosta kirjoitti:
kirkon jäseneksi,
ei se kirkon jäsenyys pelasta - eikä kaste. Älä kasta lastasi.
tv. onnellisesti eronnut kirkostahttp://www.youtube.com/watch?v=Dv4Sm1X3IoI
http://www.youtube.com/watch?v=rgGfrg9TChg&feature=related
- fgfdgdk
Raamatussa ei käsketä kastamaan lasta. Kasteen pitäisi tapahtua omasta tahdosta ei pakottamalla, kun on tietoinen omasta olostaan täällä ja pitää myös uskoa Jeesukseen kristukseen Jumalan poikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865467- 1643622
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032126- 351931
- 331864
- 461823
- 571714
- 191683
- 191627