Sellaista kysyisin tietäjiltä, kun juuri joka tuutista tulee, että älkää erotko kirkosta vaan äänestäkää kirkollisvaaleissa, mistä minä voin tietää ketä äänestän, koska missään en ole kenenkään ehdokkaan mielipiteitä mistään asiasta nähnyt.
Pelkästään naamat joiden alla äänestysnumero,ammattti, ja poliittinen suuntaus. Kyllä arpapeliksi menee kun passikuvan perusteella pitäisi arvella kuinka ehdokas ajattelee homppeleista, ja kirkon suhtautumisesta heihin.
Näkyy monia yksityisyrittäjiä olevan mukana, aika mukava annos ilmaista julkisuutta
Perustaavaa laatua oleva kysymys
10
148
Vastaukset
- AntiChrisu
Tässä tapauksessa voit sekä pitää kakun että syödä sen. Eli voit sekä erota, että äänestää.
Kestää kuitenkin tovi ennenkuin kirkko saa tiedon ketkä ovatkaan eronneet kirkosta.
Eli eroa kirkosta jo tänään ja käy myös äänestämässä. Jos kirkko alkaa temppuilemaan niin muistuta
että olet maksanut verot koko vuodelle!- AntiChrisu
Jos tahdot olla varma äänioikeudestasi niin voit odottaa eroamistasi vaalien jälkeen ja äänestettyäsi
voit äänestää myös jaloillasi. Se kannattaa! Eroa vain ihan hyvällä omallatunnolla.
Sitten kun voit luottaa siihen, että kirkko ajaa myös sinun asiaasi ja toimii rehdisti ja tasapuolisesti voit liittyä takaisin.
Kirkollisvaaleissa äänesi hukkuu massaan. Nyt on jo huomattu, että kirkkoa osui sen arimpaan paikkaan, lompakkoon. Eroaminen on tehokkain tapa vaikuttaa asiaan.
Luonnollisesti jos uskot kirkon oppeihin kuulut myös sen jäseneksi. Jos se on vain perinnäistapa, niin tee mitä katsot parhaaksi.
- Epätietoinen äänestä
mieluummin haluaisin kuitenkin jotain äänestää,
jos vaikka siellä sattuisi olla joku samoin ajatteleva,
mutta esim eduskuntavaaleissa oli netissä vaalikoneita
joissa saattoi katsella ehdokkaiden mielipiteitä,
sellaista ei ole vielä kirkollisvaaleihin avattu, vasta myöhemmin,
ja siihenkään eivät kaikki seurakunnat ole lähteneet.- heikki.j.k
Kun kuitenkin nämä eroajat paljastelevat täällä tuota taktiikkaansa.
Eroa - äänestä- liity takas ..eroa taas jos ei menny läpi .... :D
Ehkä kirkkokin hiukan tajuu mikä porukka sieltä ulos tallasi.
Monilla seurakunnilla on vaalikone. Googleta vaikka oman kotiseurakuntasi nimi ja katso kotisivuilta. Monessa paikassa vaalikoneet aukeavat ensi viikolla - tämä havainto tuli itse surffaillessa.
Joissain seurakunnissa (kuten Jyväskylässä) on sunnuntain jumalanpalveluksen jälkeen mahdollisuus kirkkokahveilla tutustua ehdokkaisiin ja vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan.
Useimmilla ehdokkailla on lisäksi sivunsa joko FB:ssä tai julkinen sähköposti - mikäänhän ei estä ottamasta potentiaaliseen ehdokkaaseen yhteyttä (jos ei muuten löydy yhteystiedot, niin valitsijayhdistyksen kautta) ja kysymästä suoraan.
Toivottavasti löydät hyvän ehdokkaan. Minä ainakin löysin omasta seurakunnastani.
Pauliina Tikkanen
diakoni- Punainen viiva
Äänestäminen on siis aivan turhaa.
http://seurakuntavaalit.fi/vaalit2010.nsf/sp?open&cid=Content4D1F12
Olihan tuonne avautunut jo ihan omatkin sivut!
Pauliina Tikkanen
diakoni- äänestäisin jos...
Hyvä neuvo kehottaa äänestämään eroamisen sijaan - vaan kun seurakunnassa ei ole vaaleja! Miksi sopuvaaleja ei kielletä? Olen aivan varma, että omassa seurakunnassani olisi ollut ehdokkaita enemmänkin, mutta monikaan ei varmasti osannut edes aavistaa, että ne porukat, jotka yleensä listoja pvat koonneet, päättivätkin keskenään tällä kertaa kysellä ehdokkaita vain sen verran kun tarvitaan.
Milläs minä siis vaikutan, kun ehdokkaat valittiin jo? - vain ihminen
äänestäisin jos... kirjoitti:
Hyvä neuvo kehottaa äänestämään eroamisen sijaan - vaan kun seurakunnassa ei ole vaaleja! Miksi sopuvaaleja ei kielletä? Olen aivan varma, että omassa seurakunnassani olisi ollut ehdokkaita enemmänkin, mutta monikaan ei varmasti osannut edes aavistaa, että ne porukat, jotka yleensä listoja pvat koonneet, päättivätkin keskenään tällä kertaa kysellä ehdokkaita vain sen verran kun tarvitaan.
Milläs minä siis vaikutan, kun ehdokkaat valittiin jo?Tämä on valitettavasti pienten seurakuntien ongelma. Ehdokkaita ei saada tarpeeksi.. toisaalta se on ymmärrettävääkin, onhan äänestysprosentitkin aiemmin mataneet pohjamudissa, miksi siis ehdokkaana oleminen kiinnostaisi yhtään sen enempää ihmisiä kuin se äänestämisellä vaikuttaminen?
Pienillä seurakunnilla ei ole myöskään ollut varaa mainostaa ja pitää seurakuntavaali-asiaa esillä tarpeeksi voimallisesti ja pitkään. Tämäkin jo vaikuttaa ehdokasmääriin. Ja kun työntekijät eivät saa lobbailla ehdokkaita yksitellen, niin tämä on tulos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854858- 1643582
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2022043- 351871
- 281808
- 461803
- 571704
- 181631
- 191627