Poweri kysymys täälläkin

flames1

Eli eilen illalla tuli kaverin kanssa koottua kone tällaisista palikoista:

POWERCOLOR HD4850 V3 PCI-E 512MB DDR3 DVI/VGA/HDMI
G.SKILL 4GB DDR3-1333 KIT 9-9-9-24
WD CAVIAR GP 1TB SATAII 64MB
AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION
MB M4N68T Pro ATX AM3 DDR3 nForce 630a
CORSAIR PSU 430W 12CM ATX12V2.2 80

Asennus onnistuikin erinomaisesti, mutta nyt ei tule näyttöön signaalia.. Kone lähtee päälle, mutta mitään piippausta ei tosin kuulu. DVD-aseman kelkka aukeaa normaalisti eli siihen ainakin tulee virta. Pari tuuletinta kotelossa ja prosessorituuletin pyörii nätisti, mutta näytönohjaimeen ei näyttäisi tulevan virtaa, koska sen tuuletin ei pyöri (piuha irroitettu ja kiinnitetty useaan kertaan).

Kysymys kuuluukin riittääkö toi virtalähde varmasti ettei ole ainakaan siitä kiinni? Powercolorin sivuilla lukee näytönohjaimen tiedoissa: Minimum System Power requirement (W): 450W. Vaatiiko todellisuudessa noin paljon vai onko vaa joku suositus? Mullahan ei ole kuin 430W:n virtalähde.. Vai onko näytönohjain sökö?

Vai viittaako toi koneen piippaamattomuus vikaan esim. emolevyssä tai jopa prosessorissa? Mistäs sitä nyt sitten alottais?

7

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flames1

      No vielä sen verran selvisi tossa itsetutkiskelun aikana, että otin virtapiuhat irti kovalevystä ja dvd-asemasta niin silloin pyörähti näytönohjaimen tuuletin päälle eli sai virtaa. Mutta siltikään kuvaa ei tullut näyttöön.. Kokeilin laittaa sit pelkän kovalevyn kiinni ja jätin dvd-aseman irti niin sitten taas ei tuuletinkaa enää pyörinyt ohjaimessa. Tämän jälkeen varmistin vielä ottamalla uudelleen kovalevyn irti että pääsisin jälleen ihailemaan tuulettimen pyörimistä niin v*tut, eihän enää pyörinytkään vaikka juuri äsken oli sillee lähtenyt käyntiin..

      Taitaa viitata riittämättömään poweriin? Vai voiko jos kerta tuuletin lähti päälle mut kuvaa ei tullut siltikään?

      • flames1

        Nyt täytyy kyl sanoa etten ole varma että pyörikö ohjaimen tuuletin edes silloin yhden kerran vai harittiko vaa silmät, koska en ole saanu sitä toista kertaa pyörimään vaikka otin asemat irti ja lisäksi vielä kotelon tuulettimet. Ohjaimen tuuletin kyllä nytkähtää aina kun virrat laittaa päälle eli kosketuksissa virran kanssa on. Vai johtuuko ihan vaa siitä kun on emolevyssä kiinni ja saa sitä kautta heikon virtapiikin?


    • ööh.

      Mun mielestäni piippaamattomuus ainakin viittaa siihen, ettei sulla ole kotelon pikkukaiutin oikein kytketty. Piippauksethan nimenomaan kertovat vioista (emon manuaalissa sitten selitään mitä mikin piippaus tarkoittaa).

      • Öööhööö

        Irrota KAIKKI turhakkeet, kuten kovis, dvd, prossun tuuletin jne. Bios kyllä jo heittää näytölle tavaraa ilman noitakin jos kaikki on ok. Voit vielä irrottaa vaikka näyttiksen tuulettimestakin piuhan (ei ne ny heti sitä vertaa kuumena etteikö passiivi riittäisi kokeiluun).

        Entä emon oma näyttis? toimiiko sen kanssa kaikki, siis ilman tuota tuhdimpaa näyttistä.


      • flames1
        Öööhööö kirjoitti:

        Irrota KAIKKI turhakkeet, kuten kovis, dvd, prossun tuuletin jne. Bios kyllä jo heittää näytölle tavaraa ilman noitakin jos kaikki on ok. Voit vielä irrottaa vaikka näyttiksen tuulettimestakin piuhan (ei ne ny heti sitä vertaa kuumena etteikö passiivi riittäisi kokeiluun).

        Entä emon oma näyttis? toimiiko sen kanssa kaikki, siis ilman tuota tuhdimpaa näyttistä.

        Tsekkasin vielä ton kotelon "speaker" johdon. Siis onko se yleensä nelipinninen liitin. Mulla on kyllä neljä pinnii mut johtoja ei ole kuin kaksi reunimmaisissa (punainen ja musta). Emolevyn ohjekirjan mukaan eka pinni pitäisi olla 5V, toka ja kolmas maa, neljäs speaker out. Miksi mulla on vaa kaksi johtoa?

        Sit tuli otettua irti kovo, dvd ja prossun tuuletin sekä kotelon tuulettimet. Taas sama juttu, "no signal detected" näyttöön (eli kun laitan näytön päälle, ei lähde itsestään). Mua nyt vaa hämää toi kun muutaman kerran näyttiksen tuuletin on lähtenyt päälle (vaikka näyttö onkin jääny pimeäksi) mutta useimmiten ei lähde päälle. Miten se voi noin vaihdella? Kosketushäiriö? Näyttis tai emolevy sökö? Vaiko sitten se riittämätön poweri?


      • Ööh edelleen
        flames1 kirjoitti:

        Tsekkasin vielä ton kotelon "speaker" johdon. Siis onko se yleensä nelipinninen liitin. Mulla on kyllä neljä pinnii mut johtoja ei ole kuin kaksi reunimmaisissa (punainen ja musta). Emolevyn ohjekirjan mukaan eka pinni pitäisi olla 5V, toka ja kolmas maa, neljäs speaker out. Miksi mulla on vaa kaksi johtoa?

        Sit tuli otettua irti kovo, dvd ja prossun tuuletin sekä kotelon tuulettimet. Taas sama juttu, "no signal detected" näyttöön (eli kun laitan näytön päälle, ei lähde itsestään). Mua nyt vaa hämää toi kun muutaman kerran näyttiksen tuuletin on lähtenyt päälle (vaikka näyttö onkin jääny pimeäksi) mutta useimmiten ei lähde päälle. Miten se voi noin vaihdella? Kosketushäiriö? Näyttis tai emolevy sökö? Vaiko sitten se riittämätön poweri?

        Ne onkin yleensä niin, että reunimmaiset on ja -, mulla on keskellä joku summerimahdollisuus vielä, ne välissä olevat on kai sitä varti. Ei niitä tarvi.


        Toimiiko joku muu näyttis? Toimiiko tuo näyttis jossain muualla?

        Ei toi meinaan mun mielestä ihan niin mopopoweri ole, että kyllä sen nyt starttaamaan pitäis ainakin pystyä, vaikken noista pelinäyttisten tehovaatimuksista oikein tiedäkään sitten itse tositoiminnassa.
        Helpointa olis kokeilla jollaan vaatimattomammalla näyttiksellä ekaks.

        Komponentit voi aina tietty olla paskana.


      • flames1
        Ööh edelleen kirjoitti:

        Ne onkin yleensä niin, että reunimmaiset on ja -, mulla on keskellä joku summerimahdollisuus vielä, ne välissä olevat on kai sitä varti. Ei niitä tarvi.


        Toimiiko joku muu näyttis? Toimiiko tuo näyttis jossain muualla?

        Ei toi meinaan mun mielestä ihan niin mopopoweri ole, että kyllä sen nyt starttaamaan pitäis ainakin pystyä, vaikken noista pelinäyttisten tehovaatimuksista oikein tiedäkään sitten itse tositoiminnassa.
        Helpointa olis kokeilla jollaan vaatimattomammalla näyttiksellä ekaks.

        Komponentit voi aina tietty olla paskana.

        No ongelma ratkesi.. Tää urpo ei ollut tarkistanu onko emon lisävirtapiuha kunnolla kiinni. No eihän se ollu vaa oli puoliksi. Kiitos kuitenkin viitseliäisyydestä vastausten suhteen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1853
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1280
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1043
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      148
      924
    5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      898
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      78
      750
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      719
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe