Raamatun alkusanat?

Ei kysyvä tieltä...

Raamattu alkaa suurinpiirtein hepreasta käännettynä sanoilla "Alussa elävät voimat vetivät esiin taivaankappaleet ja maan". Miten ihmeessä tuo käännetään aivan eri merkityksessä? Tuossahan puhutaan jumalista eikä vain yhdestä jumalasta?

Lisää esimerkkejä Raamatun kääntämisestä, tosin englanniksi:

http://bible.cc/1_peter/1-9.htm

36

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Big Bang Theory

Oho! Tuohan kuulostaa melkein alkuräjähdykseltä. (Jos haluaa asian niin tulkita.)

• taviss

Niin, alkukielisessä tekstissä puhutaan "Elohimeistä", jumalista.

Suomenkielisessä käännöksessäkin käytetään muutaman kerran monikkoa, ensimmäisen kerran jo Raamatun ensimmäisellä sivulla: "Jumala sanoi: 'Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."

• Ilman kiertelyä

Kol. 1:15 kerrotaan, että Jeesus on Jumalan ensimmäinen luomus (Esikoinen).
        1. Moos. 1:26 Jumala sanoo pojalleen Jeesukselle: tehkäämme ihminen kuvaksemme...
        Joh. 1:10 antaa ymmärtää, että Jumala käytti poikaansa Jeesusta luomistöissä.
        Ei asia tämän vaikeatajuisempi ole.

• Ei kysyvä tieltä...
        Ilman kiertelyä kirjoitti:

Kol. 1:15 kerrotaan, että Jeesus on Jumalan ensimmäinen luomus (Esikoinen).
        1. Moos. 1:26 Jumala sanoo pojalleen Jeesukselle: tehkäämme ihminen kuvaksemme...
        Joh. 1:10 antaa ymmärtää, että Jumala käytti poikaansa Jeesusta luomistöissä.
        Ei asia tämän vaikeatajuisempi ole.

Jos Jeesus on luotu kuten sanot, niin se on jälleen naula kolminaisuuden arkkuun. Jotkut lahkot väittävät Jeesuksen olevan arkkienkeli Mikael perustaen väitteensä Juud. 9, 1.Tess. 4:16 Ilm. 12:7 Ilm. 19:14-16 2.Tess 1:7 Mat. 13:41 16:27 24:31 ja 1.Piet. 3:22 ja niin edespäin.

Voidaan kai todeta Jeesuksen olevan myös Saatanan veli jos olet väitteinesi oikessa?

• Ilman kiertelyä
        Ei kysyvä tieltä... kirjoitti:

Jos Jeesus on luotu kuten sanot, niin se on jälleen naula kolminaisuuden arkkuun. Jotkut lahkot väittävät Jeesuksen olevan arkkienkeli Mikael perustaen väitteensä Juud. 9, 1.Tess. 4:16 Ilm. 12:7 Ilm. 19:14-16 2.Tess 1:7 Mat. 13:41 16:27 24:31 ja 1.Piet. 3:22 ja niin edespäin.

Voidaan kai todeta Jeesuksen olevan myös Saatanan veli jos olet väitteinesi oikessa?

Voit sen ihan tarkistaa omasta Raamatustasi.
        Kolminaisuus on myös harhaopetus kuten olet ehkä epäillytkin.

• Ilman kiertelyä

Tohon loppuun vielä. Kyllä se Saatanakin on Jumalan luomus.Alunperin hänkin oli hyvä enkeli kuten muutkin enkelit taivaassa. Myöhemmin hän halusi saada sen palvonnan, joka kuului Jumalalle.
        Raamatussa kerrotaankin, että tämä kapinoiva enkeli on heitetty tänne maan läheisyyteen, ja täällä hän monien uskontojen välityksellä yrittää eksyttää ihmisiä.
        Täytyy vain todeta, että hyvin on homma hanskassa. (mutta vaan vähän aikaa)
        Raamattu kertoo paljon mielenkiintoisia asioita. Kannattaa lukea!

• Phoebus eikirj vielä

En edusta kirkkoa, mutta tiedän vastauksen.

Alunperin Israelin uskonto, josta on kehittynyt juutalaisuus oli monolatrista. Siinä siis uskottiin, että on olemassa monia jumalia, mutta vain yhtä niistä saa palvella.

Vanhan testamentin vanhimmissa osissa tulee uskon monolatrisuus hyvin esiin monissa yhteyksissä.

Ajanlaskumme alun aikoihin oli monoteistisyys, siis yksijumalaisuus juutalaisuudessa saanut voiton. Siitä kehittyi sitten kristinuskojen yksijumalaisuuskäsitys, jota myöhemmin 300-400 luvuilla lievennettiin ensin kaksi- ja sitten kolmiyhteydeksi.

• Ei kysyvä tieltä...

Tuo jumala jota sai palvella oli ilmeisesti JHVH? Oliko noilla muilla jumalilla nimiä? Olisiko vinkkiä hyvään kirjallisuuteen joka käsittelee tätä aihetta?

• taviss

Tuo jumala jota sai palvella oli ilmeisesti JHVH? Oliko noilla muilla jumalilla nimiä? Olisiko vinkkiä hyvään kirjallisuuteen joka käsittelee tätä aihetta?

Jumalan nimi on "Minä olen se, joka olen" (JHWH). Jumalasta ei saanut tehdä kuvaa, sillä Jumalaa ei voinut vangita materiaan eikä muotoon eikä ihmisen käsityskykyyn. Jumala ei ole edes sidoksissa aikaan, sillä Hän sanoo itsestään Minä olen "alku ja loppu". Pietari taas kirjoittaa "Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä."

Itse olen aina ajatellut, että kristinuskon predestinaatio-oppi (ennaltamääräytymisoppi) ei oikeastaan tarkoita sitä, että kaikki olisi ennalta määrättyä vaan sitä, että Jumala näkee historian, tämän päivän ja tulevan yhtäaikaa tässä ja nyt, koska Jumala ei elä ajassa, vaan ajan ulkopuolella.

Ja meillekin kerrotaan hautajaisissa kerta toisensa jälkeen, kuinka edesmenneet siirtyvät pois ajasta iäisyyteen.

• Ei kysyvä...

"Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain Herra, suuri, voimallinen ja peljättävä Jumala..." 5 Moos. 10:17.

"Tämä teksti kuvaa juuri ylijumalaa polyteistisessä hierarkiassa ja edustaa samaa polyteististä ajattelua, kuin korkein taivasjumalakin. Tämä teksti ei tue käsitystä, että Israelin uskonto oli monoteistinen alunperin. Ei olisi mitään järkeä puhua jumalien Jumalasta jos ei olisi ajateltu, että muita jumalia on olemassa (Jahveen nähden hierarkiassa alempina).

Monoteismi sai ensimmäiset ilmaukset vasta 500- luvulla eKr. Vasta seuraavien vuosisatojen aikana Israelin uskonto muotoutui selkeästi monoteistiseksi ja voidaan puhua juutalaisuuden syntymisestä (Israelin uskonnosta kehittyen). "

http://www.kristinusko-raamattu.argumentti.fi/vanhatestamentti_uusitestamentti.php?id=43

Tuo vaikuttaa muutenkin mielenkiintoiselta sivustolta. Pitääkin tutustua siihen tarkemmin.

• Ei kysyvä tieltä... kirjoitti:

Tossa olisi pari: Adonis/Gauas · Anat · Asherah · Ashima · Athtart/Astarte · Atargatis · Ba'al · Berith · Chemosh · Dagon · Derceto · El · Elyon · Eshmun · Hadad · Kothar-wa-Khasis · Melqart · Moloch · Mot · Qetesh · Resheph · Shahar · Shalim · Shapash · Yahweh · Yam · Yarikh

• acimlai nen

Luin tämän ketjun viestit ja ihmettelen miksi papit jotka varmasti teologiaa opiskelleina tietävät nämä jutut, eivät kerro niitä pöntöistään. Halutaanko kansaa pitää tietämättömänä jotta sitä olisi helpompi hallita?

• Sanon moderaattorin ominaisuudessa että aika nopeasti näköjään siirryit syyttämiseen. Ehdotan että jos oikeasti haluat vastausta niin muutat tyyliäsi. Passiivis-agressiivinen viestintä ei ole paras mahdollinen ja kenenkään ei tarvitse vastata jos tosiaan olet lyömään siirtymässä. Pappeja saattaa olla paikalla mutta varmemmin vasta huomisaamuna.

Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

• pumpulikysymys
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Sanon moderaattorin ominaisuudessa että aika nopeasti näköjään siirryit syyttämiseen. Ehdotan että jos oikeasti haluat vastausta niin muutat tyyliäsi. Passiivis-agressiivinen viestintä ei ole paras mahdollinen ja kenenkään ei tarvitse vastata jos tosiaan olet lyömään siirtymässä. Pappeja saattaa olla paikalla mutta varmemmin vasta huomisaamuna.

Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

Eihän tämän ketjun aloittaja ole tässä syytellyt ketään. En minä ainakaan huomannut?

• vain ihminen
        pumpulikysymys kirjoitti:

Eihän tämän ketjun aloittaja ole tässä syytellyt ketään. En minä ainakaan huomannut?

eiköhän tuossa vastattu acimlaiselle eikä ketjun aloittajalle...

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Sanon moderaattorin ominaisuudessa että aika nopeasti näköjään siirryit syyttämiseen. Ehdotan että jos oikeasti haluat vastausta niin muutat tyyliäsi. Passiivis-agressiivinen viestintä ei ole paras mahdollinen ja kenenkään ei tarvitse vastata jos tosiaan olet lyömään siirtymässä. Pappeja saattaa olla paikalla mutta varmemmin vasta huomisaamuna.

Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

Entäs se vastaus kysymykseen? Ajattelepa niin, Rami, että uskonnoton ihminen saattaa hiukan hermostua, kun huomaa, että teologian opintoihin kuuluu tuo yllämainittu tieto, mutta se sivuutetaan jostain syystä silloin, kun papiksi ryhdytään. En usko, että mistään syyttämisestä on kyse vaan hermostumisesta ,o)

Onko kysymys siitä, että pappisvihkimyksen saanut ihminen alkaa ajatella noiden muinaisten juttujen olevan satuja ja vasta nykyuskonto on oikeassa vai onko niin, että ihan sama. Uskon siihen mihin haluan, tms.

Se olisi hauska kuulla jonkun papin suusta. Kaikella kunnioituksella nuoriso-ohjaajaa kohtaan ;o)

• yks vaan

Kuinka usein olet ollut kuuntelemassa pappeja? Ihan turhaa huutaa, ettei kerrota, jos et käy messuissa ja raamattuopetuksessa. Ei kukaan tule sinulle kotiin kertomaan...
        Kyllä minä ainakin olen seurakunnassa jossain opetuksessa noista asioista kuullut, koska ne tästä lukiessani olivat ennestään tuttuja.

• 6+18
        pumpulikysymys kirjoitti:

Jäi edelleen auki, mikä kysyjän ongelma on, sekö että heprealainen teksti käyttää aika usein Jumalasta nimeä Elohim, joka on maskuliinin monikko (-im)? Jumalasta käytetään myös yksikkömuotoa Eloah ja Eel (viimemainiottua useissa erisnimissä kuten Eel Eljoon, Beetel, Mikael).

Tetragrammi JHVH, joka todennäköisesti pitää lukea Jahve, on Jumalan erisnimi. Eräissä vanhoissa käännöksissä sen paikalla on sekamuoto Jehova, joka saadaan lukemalla JHVH:nimeen Adonain (Herra) vokaalit. Ajan mittaan Jumalan erisnimi koettiin juutal

• 17?21
        6+18 kirjoitti:

Jäi edelleen auki, mikä kysyjän ongelma on, sekö että heprealainen teksti käyttää aika usein Jumalasta nimeä Elohim, joka on maskuliinin monikko (-im)? Jumalasta käytetään myös yksikkömuotoa Eloah ja Eel (viimemainiottua useissa erisnimissä kuten Eel Eljoon, Beetel, Mikael).

Tetragrammi JHVH, joka todennäköisesti pitää lukea Jahve, on Jumalan erisnimi. Eräissä vanhoissa käännöksissä sen paikalla on sekamuoto Jehova, joka saadaan lukemalla JHVH:nimeen Adonain (Herra) vokaalit. Ajan mittaan Jumalan erisnimi koettiin juutal

Jatkan vastausta Jumalan nimestä:

Aikaa myöten Jumalan erisnimi JHVH koettiin niin pyhäksi, että sitä ei uskallettu käyttää. Tilalla luettiin ravallisimmin Adonai (Herra) tai Shem (Nimi). Kun teksti myöhemmin vokalisoitiin, JHVH_nimi varustettiin sanan Adonai vokaalein, ettei erisnimeö vahingossakaan lausuttaisi.
        Jops JHVH:n saamat vokaalit luettaisiin näiden konsonanttien kanssa, saadaan juutalisille käsittämätön sekasikiömuoto Jehova, jota näkee vanhoissa käännäöksissä ja eräissä maissa uusissakin.

Elohim on monikkop, mutta voidaan ymmärtää yksiköllisesti. Vähän triviaali esimerkki: onhan suomen kielessäkin esim. sakaset tai housut, joilla voidaan viitata yhteen.

• acimlai nen

Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

Mitä tarkoitit "lyömisellä" ? Ja millä tavalla minun pitäisi muuttaa tyyliäni jotta saisin vastauksen? Olen ollut keskustelupalstoilla kauan ja tottunut siihen että kysymyksiä voi esittää ja että niihin vastataan parahaan kyvyn mukaan. Kysymyksiäni ja vastauksiani on tosin joskus sanottu "haastaviksi". Olen itse sellainen pohtijatyyppi joka pyrkii ymmärtämään asioita niin syvästi kuin mahdollista.

Olen käynyt luterilaisen kirkon messuissa ja joskus nuoruudessani olen jopa käynyt rippikoulunkin mutta en ole esimerkiksi koskaan kuullut tätä mitä ketjun avaaja kertoo:

"Raamattu alkaa suurinpiirtein hepreasta käännettynä sanoilla "Alussa elävät voimat vetivät esiin taivaankappaleet ja maan".

Kokemukseni asiasta on se mikä se on. Ehkä muilla sitten on muunlaisia kokemuksia. Yllä olevan esimerkin tyylisiä "salaisuuksia" paljastuu sen sijaan näissä nettikeskusteluissa. Ihmettelen mitä kirkko häviäisi siinä että sen papitkin ryhtyisivät olemaan avoimempia kaiken tällaisen tiedon suhteen? Ehkä papit saisivat tavalliselta kansalta kritiikkiä siitä että yrittävät viedä heiltä lapsenuskon? Mitä arvelet?

• acimlai nen
        yks vaan kirjoitti:

Kuinka usein olet ollut kuuntelemassa pappeja? Ihan turhaa huutaa, ettei kerrota, jos et käy messuissa ja raamattuopetuksessa. Ei kukaan tule sinulle kotiin kertomaan...
        Kyllä minä ainakin olen seurakunnassa jossain opetuksessa noista asioista kuullut, koska ne tästä lukiessani olivat ennestään tuttuja.

"Ihan turhaa huutaa, ettei kerrota.."
        Esitin aivan rauhallisia, pohtivia kysymyksiä enkä ymmärrä mikä niissä oli huutamista.

• Ei kysyvä tieltä...
        acimlai nen kirjoitti:

Mitä tarkoitit "lyömisellä" ? Ja millä tavalla minun pitäisi muuttaa tyyliäni jotta saisin vastauksen? Olen ollut keskustelupalstoilla kauan ja tottunut siihen että kysymyksiä voi esittää ja että niihin vastataan parahaan kyvyn mukaan. Kysymyksiäni ja vastauksiani on tosin joskus sanottu "haastaviksi". Olen itse sellainen pohtijatyyppi joka pyrkii ymmärtämään asioita niin syvästi kuin mahdollista.

Olen käynyt luterilaisen kirkon messuissa ja joskus nuoruudessani olen jopa käynyt rippikoulunkin mutta en ole esimerkiksi koskaan kuullut tätä mitä ketjun avaaja kertoo:

"Raamattu alkaa suurinpiirtein hepreasta käännettynä sanoilla "Alussa elävät voimat vetivät esiin taivaankappaleet ja maan".

Kokemukseni asiasta on se mikä se on. Ehkä muilla sitten on muunlaisia kokemuksia. Yllä olevan esimerkin tyylisiä "salaisuuksia" paljastuu sen sijaan näissä nettikeskusteluissa. Ihmettelen mitä kirkko häviäisi siinä että sen papitkin ryhtyisivät olemaan avoimempia kaiken tällaisen tiedon suhteen? Ehkä papit saisivat tavalliselta kansalta kritiikkiä siitä että yrittävät viedä heiltä lapsenuskon? Mitä arvelet?

Kannattaa katsoa A-talk jossa esiintyy pastori Vesa Kiertokari, piiska Irja Askola ja muutamia muita. Asia tulee esille kyseisessä ohjelmassa. Sen voi katsoa vaikkapa täältä:

http://areena.yle.fi/video/1379931

Raamatusta löytyvät Paavalin kirjeetkin ovat väärennöksiä?

http://www.jesusneverexisted.com/epistles1.htm

• acimlai nen
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

Entäs se vastaus kysymykseen? Ajattelepa niin, Rami, että uskonnoton ihminen saattaa hiukan hermostua, kun huomaa, että teologian opintoihin kuuluu tuo yllämainittu tieto, mutta se sivuutetaan jostain syystä silloin, kun papiksi ryhdytään. En usko, että mistään syyttämisestä on kyse vaan hermostumisesta ,o)

Onko kysymys siitä, että pappisvihkimyksen saanut ihminen alkaa ajatella noiden muinaisten juttujen olevan satuja ja vasta nykyuskonto on oikeassa vai onko niin, että ihan sama. Uskon siihen mihin haluan, tms.

Se olisi hauska kuulla jonkun papin suusta. Kaikella kunnioituksella nuoriso-ohjaajaa kohtaan ;o)

"huomaa, että teologian opintoihin kuuluu tuo yllämainittu tieto, mutta se sivuutetaan jostain syystä silloin, kun papiksi ryhdytään."
        Ajattelin juuri noita ratoja pitkin.
        Näitä asioita on varmasti muitakin ja tässäkin foorumissa jo ehkä tullut esiin.
        Jos verrataan pappia ja lääkäriä, niin lääkäri (Räsästä homoasioiden suhteen lukuunottamatta) yrittää käyttää parhaalla mahdollisella tavalla oppimaansa potilaidensa hyväksi. Hän ei valitse vanhentunutta menetelmää jos uusia on käytettävissä.

Käsitykseni kirkon julistuksesta on että se pohjautuu edelleen suurelta osin Raamattuun ja siinä esitettyihin ikivanhoihin myytteihin. Esimerkiksi: "Syntyi neitsyt Mariasta..." Oikaiskoon käsitystäni joku joka tietää minun olevan väärässä ja kertokoon miten asian laita todella on.

• acimlai nen

Kannattaa katsoa A-talk jossa esiintyy pastori Vesa Kiertokari, piiska Irja Askola ja muutamia muita. Asia tulee esille kyseisessä ohjelmassa. Sen voi katsoa vaikkapa täältä:

http://areena.yle.fi/video/1379931

Raamatusta löytyvät Paavalin kirjeetkin ovat väärennöksiä?

http://www.jesusneverexisted.com/epistles1.htm

Täytyypä tutustua noihin antamiisi linkkeihin tarkemmin. Kiitos asiallisesta vastauksesta. :)

• Ilman kiertelyä

Siksi ne ei kerro kun ne ei ymmärrä Raamattua tai sitten tahallaan vääristellään sitä.
        Papit opettaa palon sellaista mitä Raamatussa ei ole.
        Otetaan nyt yksi esimerkki:
        Papit opettavat, että sielu jää eloon kun ihminen kuolee. Kuitenkin Hesekielin 18:4 sanoo, että sielu kuolee.
        (v. 1938 kirkolliskokouksen käytäntöön ottama suomennos)
        Monet muut asiat sanotaan Raamatussa yhtä yksinkertaisesti.

• Ilman kiertelyä

Heti ollaan kynnet pystyssä kun joku alkaa kyseenalaistaa pappien toimintaa.
        Onkin mielenkiintoista kuulla mitä he vastaavat.
        Jäänpä seuraamaan , voin ehkä kysyäkin jotain, vaikka tiedänkin vastauksen.

• Ilman kiertelyä

Rami Sihvo
        nuorisotyönohjaaja

Kyllähän se kalikka sattuu kun se osuu.

• Ilman kiertelyä
        yks vaan kirjoitti:

Luehan Matteus 28:19, 20.
        Totta puhut, ei ne mene kertomaan.
        Pitäis vissiin mennä sinne kotiin kertomaan ja opettamaan.

• olipa kerran totuus

Jes 6:8 "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?"

Tässäkin on monikko; ei siksi, että jumalia olisi monta (Raamattu ei ole ristiriitainen), vaan siksi, että Hän on kolmiyhteinen Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

(Lue siis -38 -käännöstä, aika paljonkin lähempänä totuutta kuin -92 satoine käännösvirheineen.)

• Ei kysyvä tieltä...

Silloin Raamattu kai alkaisi näin: isä poika ja pyhä henki vetivät esiin taivaankappaleet ja maan. Se nyt vain ei ala niin ja muutenkin koko kolminaisuusoppi on jälkeenpäin keksitty juttu jolle on hyvin hankala löytää tukea Raamatusta.

• vain ihminen

Silloin Raamattu kai alkaisi näin: isä poika ja pyhä henki vetivät esiin taivaankappaleet ja maan. Se nyt vain ei ala niin ja muutenkin koko kolminaisuusoppi on jälkeenpäin keksitty juttu jolle on hyvin hankala löytää tukea Raamatusta.

Luomiskertomus on koottu tekstimuotoon perimätiedosta/tarinoista luultavasti Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikaan, ja luomiskertomus vastaakin suurelta osin tuon ajan maailmankuvaa. Käsitys Jumalasta on vaihdellut Raamatunkirjoitusten eri aikoina, ja sen kyllä huomaa kun sitä hiukan enemmän tutkii.

Olisikohan paikalla yhtään eksegetiikkoa?

• MuutamiaSananpaikkoj

Kolminaisuus"oppi" on toki Raamatussa. Seuraavista kohdista selviää paljon:

"Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden." (Joh. 14:8-11)

Ja Pyhästä Hengestä Jeesus sanoo. "Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun;
        vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu. (Joh. 16:8-11)

Pyhä Henki - pyhittäjä: Pyhän Kolminaisuuden kolmas persoona on Pyhä Henki, jonka Jeesus lupasi oppilailleen puolustajaksi ja totuuteen ohjaajaksi. Pyhä Henki lähtee (käy ulos) Isästä Pojan kautta. Hänet vuodatettiin opetuslapsille helluntaina Jerusalemissa. Tapahtumaa voidaan pitää kristillisen kirkon (l. seurakunnan) syntyhetkenä. (Wikipedia)

• Ei kysyvä tieltä..,
        MuutamiaSananpaikkoj kirjoitti:

Kolminaisuus"oppi" on toki Raamatussa. Seuraavista kohdista selviää paljon:

"Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden." (Joh. 14:8-11)

Ja Pyhästä Hengestä Jeesus sanoo. "Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun;
        vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu. (Joh. 16:8-11)

Pyhä Henki - pyhittäjä: Pyhän Kolminaisuuden kolmas persoona on Pyhä Henki, jonka Jeesus lupasi oppilailleen puolustajaksi ja totuuteen ohjaajaksi. Pyhä Henki lähtee (käy ulos) Isästä Pojan kautta. Hänet vuodatettiin opetuslapsille helluntaina Jerusalemissa. Tapahtumaa voidaan pitää kristillisen kirkon (l. seurakunnan) syntyhetkenä. (Wikipedia)

Joh 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Mar 13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

1. Kor 8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

1. Kor 15:27-28 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Joitain muitakin muistaakseni löytyy. Ei siis ole kolminaisuusopille pohjaa Raamatussa ja tämän tosiasian tunnustavat ainakin kaikki merkittävät tietosanakirjat.

• olipa kerran totuus
        Ei kysyvä tieltä.., kirjoitti:

Joh 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Mar 13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

1. Kor 8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

1. Kor 15:27-28 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Joitain muitakin muistaakseni löytyy. Ei siis ole kolminaisuusopille pohjaa Raamatussa ja tämän tosiasian tunnustavat ainakin kaikki merkittävät tietosanakirjat.

En huomaa mitään ristiriitaa kohdissa, jotka esitit. Voitko perustella?

• Ei kysyvä tieltä...
        olipa kerran totuus kirjoitti:

En huomaa mitään ristiriitaa kohdissa, jotka esitit. Voitko perustella?

Jo pelkästään tuo osoittaa, että Jeesus ja Jumala ovat kaksi eri persoonaa. Asiasta on ihan kohtuullinen artikkeli wikipediassa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi

• Ilman kiertelyä

Tässä on taas esimerkki siitä mitä Raamatussa ei sanota. Missä siellä puhutaan kolmiyhteisestä jumalasta?
        Kolminaisuusoppihan määrittelee, että jokainen persoona on yhtä suuri.
        (Todellisuudessa Pyhä Henki ei ole persoona, vaan Jumalan vaikuttava voima)
        Jeesuskin sanoi (Joh. 14:28; Isä on minua suurempi) Isäänsä suuremmaksi persoonaksi ja toteaa
        (Joh. 5:30), että ei voi tehdä mitään omasta aloitteestaan.
        Tässä nyt nähdään, että Jeesus ja Jumala eivät ole samanvertaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6393
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3692
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3229
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      215
      2273
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1971
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1930
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1839
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1723
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1707
    Aihe