ukkonen?

lijdgvntg

Eilen oli nähty salamoita ja kuultu ukkonen.
Osaako joku kertoa miten tällainen ilmiö syntyy pakkasella?

16

606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thunderdome

Meteorologi osaa kertoa, joten kysäseppä siltä.

• Lumi kauhoja

En minä ainakaan tehnyt havaintoja ukkosesta ?
      Lumisade on mahdollisesti aiheuttanut ukkosen.

• siltä helluntai

proffalta mikä tulee kokkolaan kertomaan miten kaikki alkoi.Kait se nyt yhen ukkosen osaa selittää ?

• Tosirealisti
        siltä helluntai kirjoitti:

proffalta mikä tulee kokkolaan kertomaan miten kaikki alkoi.Kait se nyt yhen ukkosen osaa selittää ?

Ukkonen voi jyrähtää vaikka keskellä talvea. Se on aivan luonnollista ja perustuu pelkkiin faktoihin.
        Eilen illalla noin klo 19.30 salama välähti ja ukkonen jyrähti lähes välittömästi, joten tapaus sattui Halkokarin yllä Kokkolassa. Olin juuri silloin ulkona savustamassa hirvenpaisteja.
        Noin tunti ennen tätä ilmiötä alkoi räntäsade joka muuttui pian lumeksi. Salaman aiheutti lumi/jäähiutaleiden törmääminen toisiinsa, kuten tapahtuu esimerkiksi vaatteiden hankaussähköilmiössä, eli saat pienen iskun tietyistä materaaleista, jos niitä hangataan.
        (Hankaussähkön jälkeen ei kuulu jyrähdystä, ellei "iskun" kokenut saa "sätkyä" ja vahingoton jyrähdys kuulu alapäästä hah, hah).
        Tosin sanoen. Kun luonnon salama iskee tapahtuu aina jyrähdys.

• raamatusta

Jos Raamatussa on maininta että enkelit keilaa kivillä tai ajaa kottikärryillä taivaassa kilpaa, niin helluntaiprofessori Puolimatka pystyy sen helluntaitieteellisesti todistamaan. Sitten Kokkolan Reijot kannustaa Jeesuksen aasia juoksemaan kovempaa ( Halle! lujaa! ), ja asia on todistettu koko seurakunnan nähden. Yksinkertaista tuo uskovaistiede, ei tarvita kuin yksi kirja ja kaikki pystytään soveltamaan sen kautta. Typeriä nuo ateistitiedemiehet kun tutkivat asioita vaikka voisivat ottaa totuuden Puolimatkan tavalla Suuresta Totuuden Kirjasta.

• kjbjhvv
        Tosirealisti kirjoitti:

Ukkonen voi jyrähtää vaikka keskellä talvea. Se on aivan luonnollista ja perustuu pelkkiin faktoihin.
        Eilen illalla noin klo 19.30 salama välähti ja ukkonen jyrähti lähes välittömästi, joten tapaus sattui Halkokarin yllä Kokkolassa. Olin juuri silloin ulkona savustamassa hirvenpaisteja.
        Noin tunti ennen tätä ilmiötä alkoi räntäsade joka muuttui pian lumeksi. Salaman aiheutti lumi/jäähiutaleiden törmääminen toisiinsa, kuten tapahtuu esimerkiksi vaatteiden hankaussähköilmiössä, eli saat pienen iskun tietyistä materaaleista, jos niitä hangataan.
        (Hankaussähkön jälkeen ei kuulu jyrähdystä, ellei "iskun" kokenut saa "sätkyä" ja vahingoton jyrähdys kuulu alapäästä hah, hah).
        Tosin sanoen. Kun luonnon salama iskee tapahtuu aina jyrähdys.

Kiitos vastauksesta!
        Ärsyttää tollaset "humalassa olit" ym., miksei vaan voida kirjoittaa vastaus jos se tiedetään, ja olla kirjoittamatta mitään jos ei oo tietoa!?
        Mutta joo, moni kuuli/näki eilisen, minä itse taisin olla ruokakaupassa juuri silloin, muuten olisi kyllä ollut hienoa nähdä tällainen talviukkonen!

• Taivaan tarkkailija

Tässä vielä ilmatieteen laitoksen nettisivuilta eräs vanha uutinen, joka kertoo täsmälleen samanlaisesta ilmiöstä, kuin oli kyse eilisissä Kokkolan salamoissakin.

"Talvella salamat harvinaisia
        Maanantaina 29. joulukuuta Keski-Suomessa oli laaja lumisadealue, jonka eteläreunalla Jyväskylän ja Tikkakosken välillä salamanpaikannin havaitsi yhden salaman. Lumipyryyn liittyvä salamointi on harvinaista, vaikka Ilmatieteen laitokselle tuleekin muutama ilmoitus salamoinnista lähes joka talvi. Yleensä tällöin pyry on sakeaa ja lämpötila lähellä nollaa. Olosuhteet eronnevat niin paljon kesäisestä ukkospilvestä, että salamanpaikannin ei yleensä havaitse lumipyrysalamoita. Eilinen salama koostui kahdesta heikosta osaiskusta. Ne olivat napaisuudeltaan erilaiset, mikä on kesäsalamoinnissa harvinaista. Talvisissa oloissa pilvi ei jaksa kasvaa kovin korkeaksi, eikä muodosta salamointiin tarvittavaa sähköä. Iskun heikkous on kuitenkin suhteellista, sillä heikkokin salama voi kuitenkin olla tuhoisa.
        "

• joku tohvo

oli kännipäissä kuullu ja nähny omiaa,luullen sitä ukkoseksi.Piti sitten alkaa juoppohullun näkyä puhumaan totena.

• Selvinpäin iike

enkä varmaankaan humalassa ja kuuli kaksi kertaa,kun ukkonen jyrisi.Molemmat kerrat 19.30-19.55.

• Tutkaeivalehtele

Pullo kiinni.
      Yksikään säätutka ei ainakaan rekisteröinyt yhtäkään slamaa täällä eilen.

• Taivaan tarkkailija

Myös minä näin omin silmin Halkokarilta kaksi salamaa eilen illalla meren päällä. Normaalit jyrähdysäänet tuli myös muutaman sekunnin päästä molemmista.

• ostakaa kepari...

Tää ukkonen on uutisoitu tämän päivän keparissa ja siinä on myös meteorologin selvitys ilmiöstä.

• Anonyymi

Voi tulispa ukkonen, ennen oli niitä, onkohan ilmastonmuutos syy siihen ettei niitä ole. Räiskis kunnolla ja jysähtäs tohon tiehen ja semmosella voimalla et kojo katu hajois. Voi mä nauttisin siitä. Pitää tyytyä siihen kun youtubesta kattoo ukkos videoita. Ei niillä pääse samanlaiseen fiilikseen.

• Anonyymi

Äkillinen, kostea ja lämmin ilma saattaa aiheuttaa ukkosta jopa tammikuussa, pyrysalama...
        Tänään on ilma otollinen ukkoskuurolle, jota on ollut eilen ja tänään lounaissuomessa.
        Tunnen jo nyt ihollani pistävää aurinkoa ja tuuli on kääntynyt lounaaseen...
        Ennustan, että tulevan yön kuluessa Kokkolassa jyrähtää, ainakin sataa...
        Ukkoskuuro on nopeasti ohimenevä, ja "väärään aikaan" sijoittuvan juhannuksen saamme viettää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä. Lämpötila päivällä "hipoo hellettä", mutta varsinaiset hellepäivät "siirtyvät" heinä-elokuulle. Itselleni juhannusaatto on aina ollut 24.6, joten tasan viikon kuluttua on minun juhannusaattoni...
        Saahan nyt nauraa vaikka aivan huvikseen, ja vaikka vain itselleni, hah hah haaa!!!...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äkillinen, kostea ja lämmin ilma saattaa aiheuttaa ukkosta jopa tammikuussa, pyrysalama...
        Tänään on ilma otollinen ukkoskuurolle, jota on ollut eilen ja tänään lounaissuomessa.
        Tunnen jo nyt ihollani pistävää aurinkoa ja tuuli on kääntynyt lounaaseen...
        Ennustan, että tulevan yön kuluessa Kokkolassa jyrähtää, ainakin sataa...
        Ukkoskuuro on nopeasti ohimenevä, ja "väärään aikaan" sijoittuvan juhannuksen saamme viettää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä. Lämpötila päivällä "hipoo hellettä", mutta varsinaiset hellepäivät "siirtyvät" heinä-elokuulle. Itselleni juhannusaatto on aina ollut 24.6, joten tasan viikon kuluttua on minun juhannusaattoni...
        Saahan nyt nauraa vaikka aivan huvikseen, ja vaikka vain itselleni, hah hah haaa!!!...

Ei ole ikonen,akkanen sensijaan räpäättää jatkuvasti täällä perhossa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole ikonen,akkanen sensijaan räpäättää jatkuvasti täällä perhossa .

Sano se selkeämmin - ymmärrettävästi, ja vähennä hyvä rouva kaljottelua...
        Kommentoi tänne vain selvin päin, kiitos, hah hah haaa!!!...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe