Kenellä kokemuksia koirasusista?

wmwmwm

Elikkä oon haaveillu koirasudesta n pari vuotta. Kellä oma kohtaisia kokemuksia? Oon lukenu ihan tarpeeks ettei niillä ole tarkotusta ja on arvaamattomia. Haluisin kuulla sellasilta jotka tuntee rodun ja on irl ollut tekemisissä rodun edustajan kanssa.

32

3626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ShadowWolf

      Kerro ensin kaikki mitä sinulla on tarjota koirasudelle.
      Niin kerron sinulle sen jälkeen kaiken mitä tiedän koirasusista.
      Itselläni niitä on tällä hetkellä kaksi ja kolmas tulossa.

      • ei

        Eivät silti selvinneet, joutuivat luopumaan. Vaatii todella paljon omistajalta. Kyse on paljon muustakin kuin koulutuksesta. Missä esim päästäisit sen tarpeeksi liikkumaan? Älä kuvittelekkaan,e ttä yksikään koirapuisto riittäisi tai ok-talon piha.


      • smooth collie
        ei kirjoitti:

        Eivät silti selvinneet, joutuivat luopumaan. Vaatii todella paljon omistajalta. Kyse on paljon muustakin kuin koulutuksesta. Missä esim päästäisit sen tarpeeksi liikkumaan? Älä kuvittelekkaan,e ttä yksikään koirapuisto riittäisi tai ok-talon piha.

        Vielä kerran, tässä ote Maureen Greeleyn teoksesta Wolf, MetroBooks 1996 (pikasuomennos minun):

        Yhdysvalloissa on viime vuosina tullut suosituksi uusi ja onneton rotu – koiran ja suden risteytys, koirasusi. Niitä arvioidaan Yhdysvalloissa olevan noin 600 000. Luku todennäköisesti kasvaa lähivuosina noin 150 000 pennun vuosivauhtia.

        Kun tuhansien vuosien aikana on muokattu suden kaltaisesta saalistajasta se sopeutuva ja rauhallinen lemmikki, joka hyväksyy sekä lapset että itseään pienemmät eläimet, ollaan nyt ottamassa taka-askel. Risteytetyt koirasudet eivät pysty elämään turvallisesti kotioloissa eivätkä luonnossa – ne eivät ole koiria eivätkä susia. Lopputulos voi olla kohtalokas koirasudelle itselleen, sen vahingoittamalle ihmiselle, sekä luonnossa (jonne epäonnistuneet koirasudet usein hylätään) eläville susille joita uhkaavat koirasusien siirtämät koirien taudit.

        Koirasusi voi säilyttää suden saalistusvietin ja niiden tiedetään tappaneen karjaa, lemmikkejä ja lapsia. Susilla aggressio on hyvin säänneltyä, kun taas jotkut koirarodut on jalostettu nimenomaan vartioimaan ja taistelemaan. Useimmat koirasudet eivät ole luonnostaan hyökkääviä, mutta tilanteessa, jossa ne tuntevat itsensä turvattomiksi tai uhatuiksi, niiden hyökkäävyys voi purkautua.

        Koirasudet ovat temperamentikkaita ja helposti kiivastuvia. Sukukypsyyden lähestyessä ne saattavat usein haastaa isäntänsä tappeluun vahvemman oikeudesta. Jotkut tällaisten koirasusien omistajat tekevät virheen jättämällä eläimen heitteille.

        Koirasusi ei ole varustautunut eikä kouliintunut saalistamaan ja heitteille jätettynä kuolee usein nälkään. Jotkut käyvät karjan kimppuun ja usein tämä pannaan susien syyksi. Koirasusien kantamat koirien taudit, esimerkiksi parvovirus, voivat olla villeille susikannoille kohtalokkaita.

        The most important constant among these wolf-dog hybrids is their unpredictability. Suomeksi: koirasusien leimaa-antavin ominaisuus on niitten arvaamattomuus.


      • ap
        smooth collie kirjoitti:

        Vielä kerran, tässä ote Maureen Greeleyn teoksesta Wolf, MetroBooks 1996 (pikasuomennos minun):

        Yhdysvalloissa on viime vuosina tullut suosituksi uusi ja onneton rotu – koiran ja suden risteytys, koirasusi. Niitä arvioidaan Yhdysvalloissa olevan noin 600 000. Luku todennäköisesti kasvaa lähivuosina noin 150 000 pennun vuosivauhtia.

        Kun tuhansien vuosien aikana on muokattu suden kaltaisesta saalistajasta se sopeutuva ja rauhallinen lemmikki, joka hyväksyy sekä lapset että itseään pienemmät eläimet, ollaan nyt ottamassa taka-askel. Risteytetyt koirasudet eivät pysty elämään turvallisesti kotioloissa eivätkä luonnossa – ne eivät ole koiria eivätkä susia. Lopputulos voi olla kohtalokas koirasudelle itselleen, sen vahingoittamalle ihmiselle, sekä luonnossa (jonne epäonnistuneet koirasudet usein hylätään) eläville susille joita uhkaavat koirasusien siirtämät koirien taudit.

        Koirasusi voi säilyttää suden saalistusvietin ja niiden tiedetään tappaneen karjaa, lemmikkejä ja lapsia. Susilla aggressio on hyvin säänneltyä, kun taas jotkut koirarodut on jalostettu nimenomaan vartioimaan ja taistelemaan. Useimmat koirasudet eivät ole luonnostaan hyökkääviä, mutta tilanteessa, jossa ne tuntevat itsensä turvattomiksi tai uhatuiksi, niiden hyökkäävyys voi purkautua.

        Koirasudet ovat temperamentikkaita ja helposti kiivastuvia. Sukukypsyyden lähestyessä ne saattavat usein haastaa isäntänsä tappeluun vahvemman oikeudesta. Jotkut tällaisten koirasusien omistajat tekevät virheen jättämällä eläimen heitteille.

        Koirasusi ei ole varustautunut eikä kouliintunut saalistamaan ja heitteille jätettynä kuolee usein nälkään. Jotkut käyvät karjan kimppuun ja usein tämä pannaan susien syyksi. Koirasusien kantamat koirien taudit, esimerkiksi parvovirus, voivat olla villeille susikannoille kohtalokkaita.

        The most important constant among these wolf-dog hybrids is their unpredictability. Suomeksi: koirasusien leimaa-antavin ominaisuus on niitten arvaamattomuus.

        Elikkä tuon edellisen tekstin olen kyl lukenu monta kertaa ja monet muut koirasusia koskevat tekstit. Kaipailen oma kohtasia kokemuksia. Yllä kirjoittaneelta kysyisin mitä vaikeuksia sille naapurin kokeneelle koiraihmiselle tuli että joutui luopumaan? Sellaista tietoa haen nyt. Shadow Wolf sulta lisää jos viitit kertoa. Mulla on tarjota koirasudelle normaali koti rivitalossa 2 aikuisen ja 1 palveluskoiran kanssa. Arkeen kuuluisi perus koulutusta ja sopiva harrastus. Olen ajatellut että jälki vois olla koirasudelle hyvä. Tietty harrastuksen lajin voisi päättää sitten kun tuntee sen koirasuden mistä se tykkää. Olen lukenu että eroahdistus on niillä paha. Meillä on toinen koira kaverina mutta ihmiset on pois arkisin reilun 7 h nyt ja jatkossa se voi muuttua kun mun työ voi vielä vaihdella. Miehellä varmaan aina samat ajat.


      • naapuribvf
        ap kirjoitti:

        Elikkä tuon edellisen tekstin olen kyl lukenu monta kertaa ja monet muut koirasusia koskevat tekstit. Kaipailen oma kohtasia kokemuksia. Yllä kirjoittaneelta kysyisin mitä vaikeuksia sille naapurin kokeneelle koiraihmiselle tuli että joutui luopumaan? Sellaista tietoa haen nyt. Shadow Wolf sulta lisää jos viitit kertoa. Mulla on tarjota koirasudelle normaali koti rivitalossa 2 aikuisen ja 1 palveluskoiran kanssa. Arkeen kuuluisi perus koulutusta ja sopiva harrastus. Olen ajatellut että jälki vois olla koirasudelle hyvä. Tietty harrastuksen lajin voisi päättää sitten kun tuntee sen koirasuden mistä se tykkää. Olen lukenu että eroahdistus on niillä paha. Meillä on toinen koira kaverina mutta ihmiset on pois arkisin reilun 7 h nyt ja jatkossa se voi muuttua kun mun työ voi vielä vaihdella. Miehellä varmaan aina samat ajat.

        Ulkoilu tapahtui metsäpoluilla ja koirapuistoissa, mikä EI riitä. Viikonloppuisin sai olla mökillä, jossa isot metsät ympärilä ja juosta siellä vapaana, mutta kun viikot kaupungissa, niin viikonloppu ulkoilu ei korvaa sitä. Ja vaatii todella paljon sitä reviiriä, ei mitkään pikkumetsä.

        Peruskoulutus yksinään ei riitä, vaatii todella pitkää, osaavaa koulutusta ja enemmän kuin normaalin peruskoulutuksen. Syystä,e ttä vietit ovat jotakin aivan muuta kuin normaalikoiralla (rottikset ja muut ovat täysin eri asia kuin koirasusi).

        Iso syy oli tuo koulutus. Esiintyi agressiota, muita koiria, ihmisiä ja omistajia kohtaan. Ohitukset olivat äärimmäisen vaikeita.

        Painotan vielä, että olivat erittäin osaavia KOIRAihmisiä.

        Mene jonnekkin katsomaan niitä. Nettipalstojen perusteella et koskaan saa oikeaa kuvaa.


      • ShadowWolf
        ap kirjoitti:

        Elikkä tuon edellisen tekstin olen kyl lukenu monta kertaa ja monet muut koirasusia koskevat tekstit. Kaipailen oma kohtasia kokemuksia. Yllä kirjoittaneelta kysyisin mitä vaikeuksia sille naapurin kokeneelle koiraihmiselle tuli että joutui luopumaan? Sellaista tietoa haen nyt. Shadow Wolf sulta lisää jos viitit kertoa. Mulla on tarjota koirasudelle normaali koti rivitalossa 2 aikuisen ja 1 palveluskoiran kanssa. Arkeen kuuluisi perus koulutusta ja sopiva harrastus. Olen ajatellut että jälki vois olla koirasudelle hyvä. Tietty harrastuksen lajin voisi päättää sitten kun tuntee sen koirasuden mistä se tykkää. Olen lukenu että eroahdistus on niillä paha. Meillä on toinen koira kaverina mutta ihmiset on pois arkisin reilun 7 h nyt ja jatkossa se voi muuttua kun mun työ voi vielä vaihdella. Miehellä varmaan aina samat ajat.

        kuten tuossa jo kerrottiinkin, niin koirasudet tarvitsevat ISON reviirin. Mitä isompi susi osuus sitä isompi reviiri. Jos itse lähtisin noitten kahden kanssa rivariin asumaan, niin saisin kyllä kaksi hyvin vaikeasti hoidettavia koirasusia.

        Se mitä tekstin perusteella sinulla on tarjota koirasudelle ei riitä alkuunkaan. Remmilenkkejä en ole koskaan omieni kanssa tehnyt,, vaan saavat olla vapaasti (täällä korvessa, kun ei ketään liiku)
        Mutta ne koirasusien omistajat joita tunnen ja jotka käyttävät myös remmilenkillä, niin sanovat, että parin tunnin lenkkikään ei niille ole riittävä. Eli tarvitsevat RUNSAASTI liikuntaa. Kaikkein paras mahdollinen on kun saavat olla vapaana.

        Omistani sen verran, että ne eivät siedä vieraita koiria ollenkaan ja kolmas jota olen hankkimassa on ihan pennusta asti ollut omieni kanssa tekemisissä ja näin ollen omani ovat jo tavallaan hyväksyneet pennun laumaan vaikka se ei vielä täällä olekaan sama homma oli huskyeni kanssa ennen kuin ne tuli tänne.
        Koirasusiani en voisi ajatellakaan vieväni paikkaan jossa ihmisvilinää yms.. Koska suht suuren susi osuuden vuoksi ne ovat hiukan arkoja varsinkin, kun on vieraita ihmisiä ja vaikean tilanteen sattuessa, jos eivät pääsisi pakenemaan paikalta, niin luultavasti purisivat.

        Koulutus on vaikeaa, koska niillä ei ole samanlaista miellyttämis halua, kuin tavallisilla koirilla.
        Johtajuus taistoja käytiin useita kertoja, kun uros oli nuorempi, mutta nyt kun alkaa ikä painaa, niin on taistot loppunut. Lauman narttu on alimmainen, mutta kun uros kuolee, niin voin vain valmistua seuraaviin taistoihin, kun narttu haluaa johtajan paikan. Koirasudet kun ovat hyvin dominoivia.

        En kohtele näitä lemmikkeinä, koska sitä ne ei todellakaan ole. Jos haluat itsellesi lemmikin jonka kanssa käydä tokoilemassa, agilityssa tai muuten vain harrastaa sen kanssa samoin, kuin tavallisen koiran kanssa, niin kannattaa unohtaa koirasusi kokonaan. Ne tarvitsevat todella paljon virikkeitä.
        Tokoilut sun muut ei ole niille passelia. Vetämiseen niistä on ja siihen omianikin käytän.

        Pienet koirat, kiljuvat lapset ei ei ei. Ne vain laukaisevat tai vahvistavat näiden saalistusviettiä.
        ne ovat hyvin arvaamattomia. Jos tännekin tulee serkkuni kahden lapsensa kanssa, niin he odottavat aina autossa niin kauan, kunnes olen laittanut koirasudet siksi aikaa pienempään häkkiin, kun ihmiset menevät sisälle. Koska turvallisuus ennenkaikkea.

        Ne ovat suurikokoisia urokseni on jopa suurempi ja massiivisempi, kuin sen omat vanhemmat ja narttukin on omaa emäänsä isompi eli hyvin useasti niistä tulee vanhempiaan isompia joilla on myös voimaakin eli jos esim. lenkillä näkevät jonkun minkä luokittelevat saaliiksi ja haluavat lähteä perään, niin voit olla ihan varma, että et sitä saa pidettyä aisoissa. Tästä on kokemusta miehelläni ja tällä uroksella.

        Tässä nyt pieni lista mitä koirasudet tarvitsevat (tärkeimmät)
        1. RUNSAASTI liikuntaa
        2. päivittäin vapaana oloa
        3. pieniä lapsia ei ole talossa, ei lähistöllä, eikä siellä missä liikutte koirasuden kanssa(turvallisuude takia)
        4. Ei pieniä koira talossa, ei lähistöllä, eikä siellä missä liikutte koirasuden kanssa (turvallisuuden takia)
        5. RUNSAASTI virikkeitä
        6. Ei paljon ihmisiä lähistöllä (arvaamattomuuden takia, koska et voi ikinä luotta koirasuteen 100%)


        Jos sinulla ei ole tarjota koirasudelle kaikkea tota, niin suosittelen jättämään sitten sikseen.

        Huom. kaikki kertomani perustuu omiini joissa on korkea susiosuus, mutta se ei toki tarkoita sitä, etteikö pienenkin susiosuuden omaava koirasusi käyttäydy samalla lailla, kuin nämäkin.
        Eli kannattaa miettiä todella tarkkaan ja harkita hyvin, koska suht usein näkee koirasusia kaupattavan, koska ei sitten loppujen lopuksi omat rahkeet riittäneetkään.

        Ja täytyy kyllä sekin sanoa, että vastuuntuntoinen kasvattaja ei näitä myy ihan tavalliselle kadun tallaajalle, eikä varsinkaan rivariin, mutta jos päätätte tälläisen ottaa niin hyvällä lykyllä saatte koirasuden ihmiseltä jolla ei ole koirasusi tieto hallussa tai ostatte kierto koirasuden joka on mennyt ihmiseltä ihmiselle ja alunperin vain siksi, kun ei alkuperäisellä ihmisellä ole ollut hallussa koirasusi tietous. Jos saatte kiertolaisen, niin varautukaa ongelmiin jo heti kättelyssä, koska ne joutuvat kiertoon usein siksi, kun niillä on ilmennyt agressiiviota asiaan tai toiseen tai sitten kun ei vain ole aikaa jolloin niistä on jo tullut epätasapainoisia.


      • ei ole järkevää..
        ap kirjoitti:

        Elikkä tuon edellisen tekstin olen kyl lukenu monta kertaa ja monet muut koirasusia koskevat tekstit. Kaipailen oma kohtasia kokemuksia. Yllä kirjoittaneelta kysyisin mitä vaikeuksia sille naapurin kokeneelle koiraihmiselle tuli että joutui luopumaan? Sellaista tietoa haen nyt. Shadow Wolf sulta lisää jos viitit kertoa. Mulla on tarjota koirasudelle normaali koti rivitalossa 2 aikuisen ja 1 palveluskoiran kanssa. Arkeen kuuluisi perus koulutusta ja sopiva harrastus. Olen ajatellut että jälki vois olla koirasudelle hyvä. Tietty harrastuksen lajin voisi päättää sitten kun tuntee sen koirasuden mistä se tykkää. Olen lukenu että eroahdistus on niillä paha. Meillä on toinen koira kaverina mutta ihmiset on pois arkisin reilun 7 h nyt ja jatkossa se voi muuttua kun mun työ voi vielä vaihdella. Miehellä varmaan aina samat ajat.

        Suurin osa Suomessa koirasusina myytävistä koirista on jotain malamuuttimixejä tms jotka vähän muistuttavat sutta.
        Tuollainen EI ole mikään kaupunkilähiöön sopiva rivitalokoira! Jos on pakko ottaa koirasusi ei kannata lähistöllä olla paljoakaan naapureita.
        Luonnossa sutta ei jätetä KOSKAAN täysin yksin laumasta joten on suoranaista KIDUTUSTA pistää tällainen otus esim työpäivän ajaksi kotiin, varmasti tulee eroahdistusta.
        Palveluskoiran koulutus ei ole mitään verrattuna koirasuteen joka ei ihmiselle tahdo alistua. Koirasusi EI sovellu lemmikiksi - se ei ihmisen tahtoon kunnolla alistu, toimii viettien ja vaistojen mukaan. Voivat pyrkiä tappamaan muita koiria. Lapsiperheeseenkään nämä eivät tosiaan sovi, vaikka olisivat tottuneet niin se kiljuva pieni vaahtosammutin voi herättää metsästysvietin sekunnissa ja siinä on henki pois.

        Ei kenelläkään, KENELLÄKÄÄN, voi olla mitään oikeaa perustetta ottaa tällaista hybridiä LEMMIKIKSI. Huomionhakuisuutta ja egonkasvatusta. Se on eri asia jos elokuviin koulutetaan tuollaisia mutta kun niihinkin kelpaisi tietyt rotumixit tai tietokoneanimaatiot..


      • Koirasusis
        ei kirjoitti:

        Eivät silti selvinneet, joutuivat luopumaan. Vaatii todella paljon omistajalta. Kyse on paljon muustakin kuin koulutuksesta. Missä esim päästäisit sen tarpeeksi liikkumaan? Älä kuvittelekkaan,e ttä yksikään koirapuisto riittäisi tai ok-talon piha.

        Jos tarkoitit koirasusien olevan älyttömän energisiä ja niiden tarvitsevan peräti 20 kilometriä kävelyä olet ainakin puoliksi väärässä. Toki koirasusi liikuntaa tarvitsee, siinä missä muutkin rodut, eivätkä ne pienimmät lenkit päivässä riitä, mutta tosiasiassa koirasuden liikunnantarve määrittyy sen mukaan mitä rotuja koirasudessa on. Koirasudet, joiden villiboosti on hyvin alhainen ovat lähempänä kesyä koiraa, kun jos villiboostiarvo olisi esim. 50% puolet koirasta olisi silloin sutta. Sekin vaikuttaa siis liikunnantarveeseen. Jos koirasudessa on rotua, joka on erittäin aktiivinen, tarvitsee se silloin enemmän liikuntaa, mutta jos siinä on rotua, mikä ei niin aktiivinen ole, ei liikunnantarvekaan ole niin suuri. Koirasusista on niin laajasti erilaisia yhdistelmiä, sekä rotuja että sekoituksia, ettei niistä voi suoraa sanoa, että ne tarvitsevat paljon liikuntaa. Tosiasiassahan susikin on melko laiska eläin, jos vain saa mahdollisuuden. ;) Mutta juu, kyllähän ne silti tarvitsevat liikuntaa, eivätkä ole niitä seuralaisia joille riittää pelkkä puistossa kiertely.


      • hoikkuuli
        ei ole järkevää.. kirjoitti:

        Suurin osa Suomessa koirasusina myytävistä koirista on jotain malamuuttimixejä tms jotka vähän muistuttavat sutta.
        Tuollainen EI ole mikään kaupunkilähiöön sopiva rivitalokoira! Jos on pakko ottaa koirasusi ei kannata lähistöllä olla paljoakaan naapureita.
        Luonnossa sutta ei jätetä KOSKAAN täysin yksin laumasta joten on suoranaista KIDUTUSTA pistää tällainen otus esim työpäivän ajaksi kotiin, varmasti tulee eroahdistusta.
        Palveluskoiran koulutus ei ole mitään verrattuna koirasuteen joka ei ihmiselle tahdo alistua. Koirasusi EI sovellu lemmikiksi - se ei ihmisen tahtoon kunnolla alistu, toimii viettien ja vaistojen mukaan. Voivat pyrkiä tappamaan muita koiria. Lapsiperheeseenkään nämä eivät tosiaan sovi, vaikka olisivat tottuneet niin se kiljuva pieni vaahtosammutin voi herättää metsästysvietin sekunnissa ja siinä on henki pois.

        Ei kenelläkään, KENELLÄKÄÄN, voi olla mitään oikeaa perustetta ottaa tällaista hybridiä LEMMIKIKSI. Huomionhakuisuutta ja egonkasvatusta. Se on eri asia jos elokuviin koulutetaan tuollaisia mutta kun niihinkin kelpaisi tietyt rotumixit tai tietokoneanimaatiot..

        Eikös se yksikin kasvattaja mainosta, että käy ihan tavallisiin perheisiin...


      • nikki5

        Tämän lukeminen vain vahvistaa mielpiteeni.koirasusi ei todellakaan ole lemmikki eikä liioin villieläin.mikä se on? Ihmisen luoma eläin joka ei itsekkään tiedä miten sen tulisi toimia.se ei pärjää villinä,mutta ei sovellu lemmikiksikään.ei voi kuin ihmetellä miksi ihminen ottaa itselleen eläimen joka kärsii omissanahoissaan.itsekästä erkoisuudentavoittelua eläimen kustannuksella.koirasusi on lisäksi erittäin vaatallinen "väärissä käsissä"


      • Anonyymi
        smooth collie kirjoitti:

        Vielä kerran, tässä ote Maureen Greeleyn teoksesta Wolf, MetroBooks 1996 (pikasuomennos minun):

        Yhdysvalloissa on viime vuosina tullut suosituksi uusi ja onneton rotu – koiran ja suden risteytys, koirasusi. Niitä arvioidaan Yhdysvalloissa olevan noin 600 000. Luku todennäköisesti kasvaa lähivuosina noin 150 000 pennun vuosivauhtia.

        Kun tuhansien vuosien aikana on muokattu suden kaltaisesta saalistajasta se sopeutuva ja rauhallinen lemmikki, joka hyväksyy sekä lapset että itseään pienemmät eläimet, ollaan nyt ottamassa taka-askel. Risteytetyt koirasudet eivät pysty elämään turvallisesti kotioloissa eivätkä luonnossa – ne eivät ole koiria eivätkä susia. Lopputulos voi olla kohtalokas koirasudelle itselleen, sen vahingoittamalle ihmiselle, sekä luonnossa (jonne epäonnistuneet koirasudet usein hylätään) eläville susille joita uhkaavat koirasusien siirtämät koirien taudit.

        Koirasusi voi säilyttää suden saalistusvietin ja niiden tiedetään tappaneen karjaa, lemmikkejä ja lapsia. Susilla aggressio on hyvin säänneltyä, kun taas jotkut koirarodut on jalostettu nimenomaan vartioimaan ja taistelemaan. Useimmat koirasudet eivät ole luonnostaan hyökkääviä, mutta tilanteessa, jossa ne tuntevat itsensä turvattomiksi tai uhatuiksi, niiden hyökkäävyys voi purkautua.

        Koirasudet ovat temperamentikkaita ja helposti kiivastuvia. Sukukypsyyden lähestyessä ne saattavat usein haastaa isäntänsä tappeluun vahvemman oikeudesta. Jotkut tällaisten koirasusien omistajat tekevät virheen jättämällä eläimen heitteille.

        Koirasusi ei ole varustautunut eikä kouliintunut saalistamaan ja heitteille jätettynä kuolee usein nälkään. Jotkut käyvät karjan kimppuun ja usein tämä pannaan susien syyksi. Koirasusien kantamat koirien taudit, esimerkiksi parvovirus, voivat olla villeille susikannoille kohtalokkaita.

        The most important constant among these wolf-dog hybrids is their unpredictability. Suomeksi: koirasusien leimaa-antavin ominaisuus on niitten arvaamattomuus.

        Kaksi kertaa näin koirapuistossa koirasuden. Niiden käytös oli todellakin pälyilevää, arvaamatonta ja vaarallistakin. Toisella kertaa urospuolinen koirasusi hyppäsi aidan yli ja katosi metsiin. Löytyi vasta useita päiviä kestäneiden etsintöjen jälkeen. Minulla ei ole pienintäkään sympatiaa koirasusia kohtaa. Todella vastuutonta ja vaarallista niiden kasvattaminen ja luovuttaminen perheisiin.


      • Anonyymi
        ap kirjoitti:

        Elikkä tuon edellisen tekstin olen kyl lukenu monta kertaa ja monet muut koirasusia koskevat tekstit. Kaipailen oma kohtasia kokemuksia. Yllä kirjoittaneelta kysyisin mitä vaikeuksia sille naapurin kokeneelle koiraihmiselle tuli että joutui luopumaan? Sellaista tietoa haen nyt. Shadow Wolf sulta lisää jos viitit kertoa. Mulla on tarjota koirasudelle normaali koti rivitalossa 2 aikuisen ja 1 palveluskoiran kanssa. Arkeen kuuluisi perus koulutusta ja sopiva harrastus. Olen ajatellut että jälki vois olla koirasudelle hyvä. Tietty harrastuksen lajin voisi päättää sitten kun tuntee sen koirasuden mistä se tykkää. Olen lukenu että eroahdistus on niillä paha. Meillä on toinen koira kaverina mutta ihmiset on pois arkisin reilun 7 h nyt ja jatkossa se voi muuttua kun mun työ voi vielä vaihdella. Miehellä varmaan aina samat ajat.

        Koirasusi on koiralle vaarallinen kaveri. Koirasusi voi helposti ajatella, että koira onkin vihollinen tai ruoka. Sellaista on tapahtunut mm. valjakoissa.


    • htrgrt5gr5gt5

      Mitkä ovat perustelut, joihin vedoten uskoisit pärjääväsi? Miksi ei jokin normaali haastavampi koirarotu?

      • wmwmwmwm

        Mulla ei tosiaan ole rahkeita tohon mitä Shadow Wolf kertoi eikä tollaista tietoa ole missään oikeen lukenutkaan. Onkohan mitään rajaa susipitoisuudessa joka olisi turvallisempi? Elikkä Shadow Wlof puhui että sen koirasudet enemmältä osalta susia. Ite olin harkinnut sellaista lowcontenttia jossa jotain 20 prossaa sutta.


      • boksuttaja
        wmwmwmwm kirjoitti:

        Mulla ei tosiaan ole rahkeita tohon mitä Shadow Wolf kertoi eikä tollaista tietoa ole missään oikeen lukenutkaan. Onkohan mitään rajaa susipitoisuudessa joka olisi turvallisempi? Elikkä Shadow Wlof puhui että sen koirasudet enemmältä osalta susia. Ite olin harkinnut sellaista lowcontenttia jossa jotain 20 prossaa sutta.

        shadow wolf myös kirjotti tän "Huom. kaikki kertomani perustuu omiini joissa on korkea susiosuus, mutta se ei toki tarkoita sitä, etteikö pienenkin susiosuuden omaava koirasusi käyttäydy samalla lailla, kuin nämäkin. "

        eli vaikka se susi prosentti oiski matala, niin silti pitää varautua mahollisiin ongelmiin.
        Ja sillä ei oo mitää väliä onko puoliks susi vai 1/4 osa ne tarvii silti ison reviirin eikä rivitalo
        ole sellanen.


      • gjgbotjrgvköärtkgvrä
        boksuttaja kirjoitti:

        shadow wolf myös kirjotti tän "Huom. kaikki kertomani perustuu omiini joissa on korkea susiosuus, mutta se ei toki tarkoita sitä, etteikö pienenkin susiosuuden omaava koirasusi käyttäydy samalla lailla, kuin nämäkin. "

        eli vaikka se susi prosentti oiski matala, niin silti pitää varautua mahollisiin ongelmiin.
        Ja sillä ei oo mitää väliä onko puoliks susi vai 1/4 osa ne tarvii silti ison reviirin eikä rivitalo
        ole sellanen.

        erinomaisia perusteluja.

        Kertositko mikä näissä niin kiinnostaa?

        En usko, että olet edes tosissasi, jos tällaisella palstalla kyselet. Tosissaan kiinnostunut tietäisi, että tmä on vaativaavaa vaativampi eläin ja hankkisi tietonsa kunnollissta lähteistä.


    • 8+4=12

      Minusta koirasusi on vain muotioikku. On siistiä kehuskella että minun "koirassani" onkin sutta... WHUHUU!
      Kenelle on oikeasti iloa isosta ja arvaamattomasta koirasta?

    • näin meillä

      Alan olla samaa mieltä, koirasudesta on tullut ihme buumi. hankitaan egon jatkeeksi ns. koirasusi, käsittämätön sekoitus, jossa on haettu suden oloista ulkomuotoa, isoa kokoa, mutta mikä on luonteen perimä... onko sakemannit ja dopperit jo niin yleisiä että pitää hakea jotain muuta eksotiikkaa?!

      Ja vaikka tutummat isot rodut ovat jo yleisiä, ei se tarkoita, että kaikki ihmiset olisivat oppineet mitä ne vaativat. Valitettavaa on että yleensä pitää tapahtua useitakin ikäviä onnettomuuksia ennenkuin ymmärretään miten huonoon suuntaan asiat ovat kehittyneet...

      Tämä ei ole provo. Pätemisen tarve, rahanahneus, huomion hakuisuus, ym menevät totaalisesti monella nykyihmisellä yli normaalin, tavallisen ja välttämättömön elämän, eikä enää ymmärretä kaikki riskejä, kun on vieraannuttu luonnosta ja eläimistä. Tuttavani kysyi asiasta huolestuneena, kun erään perheen äiti kertoi: "meille tulee koirasusi-pentu. Se on ihan kiltti ja helppo, hyvä lauma- ja reviiritietoinen lemmikki perheeseen, ja pentu on saanut kasvaa kaikessa rauhassa laumassa ensimmäiset 3-4 kuukautta..."

      Miten voi saada samaan lauseeseen koirasuden, kiltin, helpon, lauma- ja reviiritietoisen?????
      -kunhan saisin kyseisen ""kasvattajan"" käsiini.... =^(((

    • Koirasusi1
      • Koirasusi1

        Nimi on RICO
        makaa lahnana sohvalla.


    • Tota asiaa tullut mietiskeltyä viime aikoin aika paljon. Sen vuoksi, että kattoin erittäin kattavan ohjelman tästä ja sen tuottamista ongelmista sekä siksi, että lähialueelta löytyy parit kappaleet näitä.

      Se, kuinka paljon tällainen hybridi tuottaa ongelmia, riippuu tietenkin omistajasta ja siitä, kuinka suuri suden osuus siinä on. Ne yksilöt, joissa koira on "vallitsevana", olivat helpompia käsitellä (tietenkin) mutta jos tilanne oli toisin päin, eläintä ei enää voinut kohdella kuten koiraa.

      Niille piti puhua "susikieltä" kaikilla elein, ne olivat arkoja ja ihmisen silmään ongelmatapauksia (läpi kaikista aitauksista jne, "eroahdistusta", arkoja, aggressiivisia, luonnollsia viettejä seuraavia ; reviirikäytös, "komentelelu", saalistaminen jne jne). Lääkkeeksi tuntikausien ulkoiluja päivittäin ja elehtimistä todella taitaen.

      Jos suurella osalla ihmisistä on ongelmia jo tavallisen, pitkälle jalostetun, koiran kanssa - kuinka moni osaa käsitellä hybridiä jossa susi sattuu olemaan vallitsevana ? Erittäin hyvä kysymys.

      Ja millaisiin oloihin sellainen paksuturkkinen ja toisenlaista hoitoa tarvitseva koira on oikein ottaa jotta se ei ole eläinrääkkäystä ?
      Itteä mietiyttää jo sekin, että esim husky, pystykorva tai vaikka ajokoira otetaan lemmikiksi jonnekin kerrostaloon tms. Miksi ?

      Rotukirjoa riittää ja erikoisuudentavoittelu ajaa yleisesti ottaen vain ihmisen omaa etua. Kysy itseltäsi, MIKSI haluat tällaisen koiran (jos ulkonäkö tai erikoisuuden tavoittelu ei ole ainoa kriteeri) ?

    • dfghjk

      itellä koirasusi n. 30% sutta. en vois parempaa koirakaveria toivoakkaan. 12v tyttö pystyy käyttämään lenkillä, toki kuonopannan kanssa jos sattuu pupu tai vastaava lähtemään vierestä. tulee toimeen niin isojen ku pientenkin koirien kanssa. paitsi jos on pienempi kovasti kiljuva koira niin herkistää saalistamaan. tulee lasten kanssa juttuun vaikka on kiljuvia tenavia niin ennemmin siirtyy vaan sivuun. ja miten on tavis koirien kanssa niin koirat on tottunu niin paljon ihmiseen että puremia tulee paljon herkemmin. liikuntaa ja aktiviteettia ne tarvii juuri samanverran kun perus aktiiviset koirat, ei yhtään sen enempää. enemmän riippuu niidenkin väsyttämisessä (aivan kuten perus koirissakin) niiden aivotyöskentelystä. ihan huippu halinalle on tämäkin ``suuri peto`` niin aikuisille kun lapsillekkin. jotenkin tulee tän palstan kirjotuksista ilmi että on aivan kauheita petoja kaikki.. toki osassa on enemmän susiprosentteja ja nehän on ihan eri kaliiberia mutta nämä matalaprosenttiset osaa olla vallan hellyyttäviä toki yksilöstä riippuen.

    • jarno746
    • juuso794

      Kennelliitto ei hyväksy koirasusia, koska koirasudet ovat osaksi villieläimiä, joita ei ole tarkoitettu elämään ihmisten kanssa. Suomen koirasudet ry:n puheenjohtajasta arvelee, että koirasusiharrastajien määrä on kasvanut viime vuosina.

      Ihmisten suhtautuminen koirasusiin, eli koiran ja suden sekoituksiin, vaihtelee. Suomen koirasudet ry:n puheenjohtaja Taru Pekkarinen kertoo tietävänsä useita koirasuden omistajia, jotka eivät kerro lemmikistään avoimesti, koska aihe aiheuttaa närää.

      – Susi tarkoittaa sanana petoa ja se aiheuttaa ihmisissä pelkoa. Omasta mielestäni koirasudet ovat samanlaisia lemmikkejä kuin tavalliset koirat. Kunhan osaa kasvattaa ja kouluttaa oikein, niin koirasudesta saa todella lempeän lemmikin. Rotukoirastakin saa pedon, jos haluaa.

      Kennelliitto ei hyväksy koirasusia, ja esitti koirasusien kieltämistä lailla maa- ja metsätalousministeriölle vuonna 2006. Esitys ei ole edennyt, mutta Kennelliiton kanta on pysynyt samana. Kanta perustuu eläimen hyvinvointiin ja ihmisten turvallisuuteen.

      – Kennelliitto on eläinten ja koirien puolestapuhuja. Kriteeri on, että villieläin ei sovi urbaaniin ympäristöön, sanoo Kennelliiton viestintäjohtaja Kaija Unhola.

      Pekkarinen sanoo, ettei koirasuden pitäminen kerrostalossa tai rivitalossa ole poissuljettua, vaikka omakotitalo tarhamahdollisuudella olisi paras vaihtoehto. Hän korostaa, että koirasudella pitää olla riittävästi aktiviteetteja ja vähintään yksi koirakaveri. Koirasusilla on taipumusta ulvomiseen, mikä ei välttämättä sovi kerrostaloasumiseen.

      Unholan mukaan tarha ei ole koirasudelle hyvä ympäristö, vaan hän vertaa sitä villieläimen vangitsemiseen.
      Koirasusi ei sovi egon jatkeeksi

      Pekkarinen sanoo, että karkean arvion mukaan Suomessa on noin tuhat koirasutta. Hän itse aloitti koirasusien harrastamisen vuonna 2006 ja muistelee, ettei silloin ollut paljoa koirasusia. Harrastamisen määrä on kasvanut Pekkarisen mielestä erityisesti viimeisen kolmen vuoden aikana.

      – Kasvattajat tietävät, että koirasudet menevät nyt kaupaksi ja pentueita teetetään liiankin usein.

      Pekkarisella ei ole suoraa vastausta siihen, mikä koirasuissa viehättää.

      – Voi olla, että ei ole löytänyt koiraroduista mieluistaan. Koirasudessa yhdistyy useiden koirien piirteitä ja susimaisuus tulee siihen päälle. Jotkut ovat kiinnostuneita koirasusista niiden eksoottisuuden takia.

      Egon jatkeeksi Pekkarinen ei suosittele koirasutta. Hän toivoo, että koirasuden ostaja kävisi ensin tutustumassa koirasusiin kasvattajan luona. Suositeltavaa olisi myös, että koirasuden ostajalla olisi ollut aiemmin koiria.

      Koirasusien ostajat haluavat selvityksen eläimen vanhemmista

      Koirasusien ostajat haluavat terveen koiran ja nähdä tietoja koirasuden vanhemmista.

      Taru Pekkarinen kertoo, että vastuuntuntoiset kasvattajat tutkituttavat koirasusien vanhemmat ottamalla suun limakalvolta MyDogDNA-näytteen. Näytteestä tutkitaan yli sata perinnöllistä tautia. Tämän lisäksi vanhempien lonkat, selkä ja kyynärät tutkitaan.

      Pekkarinen kuvailee koirasusia käytökseltään tavallisia koiria varautuneemmiksi. Hän sanoo, että tähän vaikuttaa usein se, kuinka paljon koirasudessa on sutta ja mitä koiraa sekoitukseen on käytetty.
      Susiprosentti määräytyy vanhempien perimän mukaan

      Eläimen susiprosenttisuus määräytyy sen vanhempien kautta. Vanhempien susiprosentit lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Esimerkiksi koiran ja 30 prosenttisen koirasuden pennut ovat 15 prosenttisesti koirasusia.

      Pekkarinen aloitti itse harrastuksensa 10 prosenttisella koirasudella. Nyt laumasta löytyy kuusi koirasutta, joiden susipitoisuus vaihtelee neljästä prosentista 35 prosenttiin. Hän kertoo, että hänen koirasusistaan ne, joilla on korkeammat susiprosentit, suhtautuvat varauksella uusiin ihmisiin ja eläimiin.

      Unhola kertoo, että koirarotujen kohdalla voidaan ennustaa millaiset luonteenpiirteet eläimellä korostuvat. Koirasuden kohdalla on epävarmaa, mikä luonteenpiirre nousee esille. Hän summaa, että vanha perimä ja villieläimen käytösmalli vaikuttavat. Unhola sanoo, että yhteiskunnassa koirankin pitää olla yhteiskuntakelpoinen. Ennen kuin koirasusi on täysikasvuinen, eli noin kolmevuotias, on vaikea sanoa millainen se lopulta on.

      – Koiran elämä on mielekästä silloin, kun sillä on rodulle ominaista toimintaa, oli kyseessä sitten seura- tai metsästyskoira. Koirasudelle rodunomaisia piirteitä on vaikea määritellä, Unhola sanoo.

      Pekkarinen kertoo harrastavansa omien koirasusiensa kanssa jäljestämistä, reenvetoa ja epävirallisissa näyttelyissä käymistä. Hän kuvailee, että koirasudet tekevät loppuun asti ja täysillä sen mitä harrastetaan.

      Ollessaan Suomen koirasudet ry:n puheenjohtaja Pekkarinen ei ole kuullut, että koirasusi olisi hyökännyt ihmisen kimppuun. Hänellä on kotonaan kolmevuotias poika ja viikonloppuisin teini-ikäinen tytär, eikä vaaratilanteita ole ollut. Hän ei usko, että ehdotus koirasusien kieltämiseksi etenee.

      • Anonyymi

        Kun ottaa huomioon kuinka koirasusilla on "miljoona" kertaa herkemmät vaistot ja vietit, niin onko Suomen koirasudet ry tehnyt tutkimusta siitä, kuinka paljon on ollut ostajia, jotka eivät tienneet ostaneensa koirasutta, joka pahimmassa tapauksessa johtaa katastrofiin. Vai onko alkuperäinen koirasuden ostaja saanut mukaansa dokumentin, joka todistaisi luotettavasti koirasuden statuksen, ja joka edelleen siirtyisi seuraavalle ostajalle. Vai ilmeneekö status kenties koiriin laitettavasta sirusta?


    • peterpasane

      kiinnittäisin huomiota tuohon viimeiseen lausuntoon. eipä taida olla tapauksia missä susi tai koirasusi olis hyökänny ihmisen kimppuun. mitä tulee koiriin niin aika moniaita vuodessa missä koira purru ihmistä. perus suomalainen susiviha taitaa olla aika monen kommentoijan taustalla. tietty täytyy huomioida % mitkä on koirasusilla on. ja että varovaisuutta pitää noudattaa. mutta enpä lähtis koirasusia luokittelemaan sen vaarallisemmaks kun koiriakaan..

      • susihukassajo

        Noitahan juoksentelee suomen luonnossakin.Katsokaapa netistä suden tunnusmerkit.Ja verratkaa metsissämme tavattuihin "susiin".Joista löytyy kuvia myös netistä.
        Suomen susilta uupuu suden tunnusmerkkejä, joten ne eivät voi olla puhtoisia.Mustat kynnet, mustat viirut etujaloissa, musta hännänpää, pitkä runko.Kaikkia suden merkkejä ei löydy metsissämme liikkuvista koiraeläimistä.
        Monet ns.koirasudet, joita lemmikiksikin myydään näyttävät enemmän susilta kuin suomensutemme.Suomesta on susi hukassa.Mielestäni on hyvin valitettavaa susien kannalta, että suojelemme koirasutta sutena.Susi on se, joka siinä suojelussa on hävinnyt.


    • susihukka

      Meillä 2 koirasutta, kovia juttelemaan varsinkin kun ovat korkea prosenttisia, 72% ja 80%. erittäin haastavia. jos korkeaprosenttisen ottaa niin täytyy olla erittäin vankka tietämys koirista sekä susista. itse olin pitkään ulkomailla pääasiassa susien hoitaja suojelualueella jolloin totuin susiin ja kun palasin suomeen oli pakko ottaa lemmikki/perheenjäsen kotiin , ensin yksi ja sitten toinen. Omistajilleen erittäin uskollisia.

    • Anonyymi

      Koirasusi on säädetty kansallisesti haitalliseksi vieraslajiksi. Kansallisesti haitallista vieraslajia ei saa päästää ympäristöön eikä tuoda Suomeen EU:n ulkopuolelta eikä myöskään toisesta EU-maasta, pitää hallussa, kasvattaa, kuljettaa, saattaa markkinoille, välittää taikka myydä tai muuten luovuttaa. Ennen vieraslajiasetuksen voimaantuloa 1.6.2019 lemmikkieläimeksi laillisesti hankitun koirasuden saa pitää sen luonnolliseen kuolemaan saakka.

    • Anonyymi

      Itä-Suomessa niitä on, mene metsään perse pystyssä niin saat mitä haluat.

      • Anonyymi

        Koirasusi raiskasi pystykorvamme. Nyt on pikkuisia tullut, ihanaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koirasusi raiskasi pystykorvamme. Nyt on pikkuisia tullut, ihanaa...

        Niin meilläkin, nyt se on pieninä kikkareina metsässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe