Miksi gradu jäi kesken?

Typerys_

Onko täällä muita, joilla on gradu jäänyt tai jäämässä kesken?

Itse aion jättää nämä opinnot tähän, koska tajusin, etten oikeastaan pidä ollenkaan tieteenalastani. Tämän lisäksi en koe olevani mitenkään pätevä olemaan maisteri. En tiedä mitään oikeastaan mistään, mitä olen opiskellut. Yliopistoon menin ainoastaan siksi, että voisin näyttää itselleni, että pystyn siihen. Suoranaista intohimoa tiedettä kohtaan minulla ei ollut eikä vieläkään ole. Viiden vuoden jälkeen olen siis tajunnut olevani älyllisesti täysin tyhmä ja opiskelen nyt varmasti työllistävää ja mielenkiintoista ammattia ammattikorkeakoulussa.

Harmitus 75 kirjoitetun gradusivun jälkeen on valtava. Johonkin oli pakko purkaa.

19

4260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lilla67

      Hienoa, että olet ymmärtänyt, mikä oikeasti kiinnostaa ja siirtynyt opiskelemaan sitä. Mietin tosin sitä, että on varmaan aika yleistä kokea olevansa liian tyhmä ja tietämätön siitä, mitä on opiskellut. Voithan vielä joskus tehdä gradusi loppuun jos haluat myös näytön siitä, mitä olet viisi vuotta elämästäsi tehnyt.

    • an englishman

      Ihan hyvähän se on, jos ovat omat kiinnostuksen kohteet selvinneet.

      Mä kyllä yrittäisin sinuna vääntää gradun valmiiksi, jos enää vain se uupuu ja jos sitä kerran on jo 75 sivua kasassa.

      • Typerys_

        Ajattelen, että olisi häväistys tieteelle, jos minusta tulisi maisteri. Älyllinen itsetunto on ihan pohjalukemissa.


      • Tino 34
        Typerys_ kirjoitti:

        Ajattelen, että olisi häväistys tieteelle, jos minusta tulisi maisteri. Älyllinen itsetunto on ihan pohjalukemissa.

        Ei se, että on valmistunut maisteriksi takaa mitään suurta älyllisyydestä. Tunnen kyllä paljon fiksuja muita ihmisiä kuin maistereita ja toisaalta maistereita, jotka eivät välttämättä ole niin kovin älykkään tuntuisia.

        Taidat kunnioittaa maistereita tieteen edustajina liikaa. Tai olla vastaavasti liian julma itsellesi. :)


      • alan vaihtaja
        Tino 34 kirjoitti:

        Ei se, että on valmistunut maisteriksi takaa mitään suurta älyllisyydestä. Tunnen kyllä paljon fiksuja muita ihmisiä kuin maistereita ja toisaalta maistereita, jotka eivät välttämättä ole niin kovin älykkään tuntuisia.

        Taidat kunnioittaa maistereita tieteen edustajina liikaa. Tai olla vastaavasti liian julma itsellesi. :)

        Gradu kannattaa tehdä, vaikka oma tieteenala ei kiinnostaisikaan, sillä työnhaun ei tarvitse rajoittua omaan tieteenalaan. Varsinkin, jos gradua on jo noin paljon tehtynä => laita se ohjaajille luettavaksi ja kysy, millä muutoksilla siitä saisi sellaisen, että menisi läpi. Se, että tuntee olonsa tyhmäksi ja tietämättömäksi tuossa vaiheessa on yleistä, kai se on sitten sitä viisastumista kun tajuaa kuinka vähän sitä tietääkään (minulla oli vielä alaltani usean vuoden työkokemusta ja siltikin tunsin kuuden vuoden opintojen jälkeen etten tiedä mitään.. ). Eli kannattaa pusertaa se gradu loppuun, siitä on varmasti hyötyä myös AMK:n lopputyötä tehdessä. Toki, jos opintoja on enemmän tekemättä niin sitten kandi on varmasti riittävä, pääasia, että viiden vuoden jälkeen on jotain konkreettista.


      • an englishman
        alan vaihtaja kirjoitti:

        Gradu kannattaa tehdä, vaikka oma tieteenala ei kiinnostaisikaan, sillä työnhaun ei tarvitse rajoittua omaan tieteenalaan. Varsinkin, jos gradua on jo noin paljon tehtynä => laita se ohjaajille luettavaksi ja kysy, millä muutoksilla siitä saisi sellaisen, että menisi läpi. Se, että tuntee olonsa tyhmäksi ja tietämättömäksi tuossa vaiheessa on yleistä, kai se on sitten sitä viisastumista kun tajuaa kuinka vähän sitä tietääkään (minulla oli vielä alaltani usean vuoden työkokemusta ja siltikin tunsin kuuden vuoden opintojen jälkeen etten tiedä mitään.. ). Eli kannattaa pusertaa se gradu loppuun, siitä on varmasti hyötyä myös AMK:n lopputyötä tehdessä. Toki, jos opintoja on enemmän tekemättä niin sitten kandi on varmasti riittävä, pääasia, että viiden vuoden jälkeen on jotain konkreettista.

        Jep, ajoin samaa takaa kuin nimimerkki alan vaihtaja, kun kehotin tekemään gradun loppuun - en vain jaksanut kirjoittaa. Eli omalle alalle ei tarvitse rajoittua ja tutkinnon valmiiksi suorittanut maisteri on tietysti aina paremmassa asemassa kuin viittä vaille maisteri. Ja tosiaan, siitä gradusta ja sen loppuun tekemistä on hyötyä myös amk:n päättötyön kannalta. Tiedonhaun kuviot sun muut ovat kuitenkin ihan samoja alasta riippumatta.

        Ja tosiaan, ei gradu mitään kenenkään älyllisyydestä takaa. Aika paljonhan yliopistoissa on ihan tavallisia tallaajia - siis valtaosa meistä. Osa ehkä kokee jonkinlaista intohimoa tieteeseen ja tutkimukseen, mutta moni tavoittelee tutkintoa ihan käytännölliseltä pohjalta. Itse olin opintojen aikana tuollainen tutkijuudesta innostunut opiskelija, mutta nyt muutama vuosi opintojen jälkeen on minullakin huomattavasti käytännöllisempi näkökulma asioihin. Oikeastaan hieman harmittaa, ettei yliopistossa tullut asennoiduttua astetta käytännöllisemmin opiskeluun, koska se mihin omia opintojani taannoin painotin, ei hirveästi ihan suoranaisesti liity/auta nykyisisissä työtehtävissäni. En siis ollut järin ammattisuuntautunut.


      • 7+15
        alan vaihtaja kirjoitti:

        Gradu kannattaa tehdä, vaikka oma tieteenala ei kiinnostaisikaan, sillä työnhaun ei tarvitse rajoittua omaan tieteenalaan. Varsinkin, jos gradua on jo noin paljon tehtynä => laita se ohjaajille luettavaksi ja kysy, millä muutoksilla siitä saisi sellaisen, että menisi läpi. Se, että tuntee olonsa tyhmäksi ja tietämättömäksi tuossa vaiheessa on yleistä, kai se on sitten sitä viisastumista kun tajuaa kuinka vähän sitä tietääkään (minulla oli vielä alaltani usean vuoden työkokemusta ja siltikin tunsin kuuden vuoden opintojen jälkeen etten tiedä mitään.. ). Eli kannattaa pusertaa se gradu loppuun, siitä on varmasti hyötyä myös AMK:n lopputyötä tehdessä. Toki, jos opintoja on enemmän tekemättä niin sitten kandi on varmasti riittävä, pääasia, että viiden vuoden jälkeen on jotain konkreettista.

        "laita se ohjaajille luettavaksi ja kysy, millä muutoksilla siitä saisi sellaisen, että menisi läpi"

        Juuri näin. Ennemmin huono arvosana ja loppututkinto taskussa, kuin se, että heität vuosien työn täysin hukkaan.


    • Gradua päin

      Olen itse ammoin jättänyt edelliset yliopisto-opintoni ns vaiheeseen eli gradua vaille valmiiksi. Silloin ei ollut mahdollista valmistua alemman tason tutkinnolla (kandi). No, on kyllä montaa kertaa harmittanut, kun joku työpaikka on jäänyt sivu suun loppupaperien puutteen takia. Toki olen ollut vakitöissä vuosikausia.

      Nyt sitten vanhempana menin HY/oikiseen ja olen tässä työn ohessa vääntämässä maisterin tutkintoa 2,5 vuodessa. Gradun kirjoitus on hyvässä vedossa, ja siinä se sitten onkin koko tutkinto tehtynä. Kirjoittaminen vain on yksinäistä puuhaa, ilman, että siihen olisi saanut mitään opastusta. Se ehkä kyllästyttää Sinuakin? Mutta eikun vaan vielä viime ponnistus ja se on siinä, jos Sinulta ei enää muuta puutu. Kaikki oppi on varmaan tulevaisuudessa hyväksi, tuoki viisivuotiskausi. Mikään ei estä opiskelemasta samanaikaisesti toista alaa, mutta yritä jaksaa gradun kanssa.

      Pieni chattaily ja lepo auttaa aina jaksamaan eteenpäin!

    • sisuataijotakin

      gradu loppuun muiden opintojesi sivussa ja käy pokkaamassa maisterin paperit. Ei niistä mitään haittaa ole. Sillä, oletko tyhmä vai viisas maisteri, ei ole suurtakaan väliä, saati intohimolla.

      • kiroaja

        Itseni piti kans valita vaan joku aihe ja valitsin sit paskimman mahdollisen, kun kävin amanuenssin juttusilla. Sanoin, että haluan valmistua nopeasti, ni ajauduin sit sellaiseen suuntautumisvaihtoehtoon, josta en oikeastaan välitä. Kokoajan tulee vaan fläsäreitä siitä, että mistä kaikesta muusta sen olisikaan voinut aloittaa tekemään. Risoo. En mä tähän pysty käyttämään edes mitään sivuaineissa oppimaani.


      • Typerys_
        kiroaja kirjoitti:

        Itseni piti kans valita vaan joku aihe ja valitsin sit paskimman mahdollisen, kun kävin amanuenssin juttusilla. Sanoin, että haluan valmistua nopeasti, ni ajauduin sit sellaiseen suuntautumisvaihtoehtoon, josta en oikeastaan välitä. Kokoajan tulee vaan fläsäreitä siitä, että mistä kaikesta muusta sen olisikaan voinut aloittaa tekemään. Risoo. En mä tähän pysty käyttämään edes mitään sivuaineissa oppimaani.

        Ajattelin hakea masennuslääkkeet. Ennen on sivuoireina tullut hirveä energiapuuska ja sellaista toivon nytkin. Jospa sitten saisin käytyä graduseminaarin loppuun. Masennus riittää varmaan syyksi tälle saamattomuudelle, vaikka todellisuudessa ala ei nappaa ollenkaan.


      • pehmo maisteri
        Typerys_ kirjoitti:

        Ajattelin hakea masennuslääkkeet. Ennen on sivuoireina tullut hirveä energiapuuska ja sellaista toivon nytkin. Jospa sitten saisin käytyä graduseminaarin loppuun. Masennus riittää varmaan syyksi tälle saamattomuudelle, vaikka todellisuudessa ala ei nappaa ollenkaan.

        Itse sain gradun loppuun kolmen vuoden KELA-korvatun terapian ja lääkityksen avulla. Saamattomuus opiskelussa oli tosin pientä verrattuna vaikeuksiin lastenhoidossa ja töissä. Niin, oli vähän liikaa meneillään yhtä aikaa. Suosittelen että rohkeasti perehdyt masennuksesi syihin, ammattiauttajan kanssa. Se on rankka mutta palkitseva matka jonka muistat lopun ikäsi.


      • sisuataijotakin
        kiroaja kirjoitti:

        Itseni piti kans valita vaan joku aihe ja valitsin sit paskimman mahdollisen, kun kävin amanuenssin juttusilla. Sanoin, että haluan valmistua nopeasti, ni ajauduin sit sellaiseen suuntautumisvaihtoehtoon, josta en oikeastaan välitä. Kokoajan tulee vaan fläsäreitä siitä, että mistä kaikesta muusta sen olisikaan voinut aloittaa tekemään. Risoo. En mä tähän pysty käyttämään edes mitään sivuaineissa oppimaani.

        on jo pitkällä, niin tee se loppuun. Ei aiheesta ole pakko välittää, jotta sitä voisi tutkia.
        Jos taas olet vasta alkuvaiheissa, vaihda ihmeessä aihetta ja kirjoita gradu jostkain sinua kiinnostavsta aiheesta.
        Harmitteluun ei kannata aikaa haaskata.


      • kiroaja
        sisuataijotakin kirjoitti:

        on jo pitkällä, niin tee se loppuun. Ei aiheesta ole pakko välittää, jotta sitä voisi tutkia.
        Jos taas olet vasta alkuvaiheissa, vaihda ihmeessä aihetta ja kirjoita gradu jostkain sinua kiinnostavsta aiheesta.
        Harmitteluun ei kannata aikaa haaskata.

        Tämä se olisi varmasti se paras vaihtoehto, ettei harmittelisi turhaan. Tarkoitus oli nimittäin ottaa vähän tuntumaa tossa toisessa semmassa, mutta sitten kun tota gradusemmaa ei järjestetä haluamaani suuntautumisvaihtoehtoon, kun kerran vuodessa, ni pitäs jonkin aikaa täs odotella.


      • vammailija
        kiroaja kirjoitti:

        Tämä se olisi varmasti se paras vaihtoehto, ettei harmittelisi turhaan. Tarkoitus oli nimittäin ottaa vähän tuntumaa tossa toisessa semmassa, mutta sitten kun tota gradusemmaa ei järjestetä haluamaani suuntautumisvaihtoehtoon, kun kerran vuodessa, ni pitäs jonkin aikaa täs odotella.

        Väänsin sit väkisin jotain skeidaa ja ajattelin jakaa tämän asian kanssanne. Tiesin, että alkaa hävettämään heti, kun lähetän sen nähtäville julkisesti. Sitten pitäs tehdä jotain empiiristä vielä ja kirjoittaa kaksi kappaletta teoriaa. Aihe ei toimi yhtään, mutta teen väkisin.


      • sisuataijotakin
        vammailija kirjoitti:

        Väänsin sit väkisin jotain skeidaa ja ajattelin jakaa tämän asian kanssanne. Tiesin, että alkaa hävettämään heti, kun lähetän sen nähtäville julkisesti. Sitten pitäs tehdä jotain empiiristä vielä ja kirjoittaa kaksi kappaletta teoriaa. Aihe ei toimi yhtään, mutta teen väkisin.

        häpeä. Ei sitä kukaan muu lue kuin ohjaajasi työnsä puolesta. Ja jos häpeätkin, niin melko tuottoisaa se häpeäminen on, jos sillä valmistuu maisteriksi.
        Kirjoitapa ne puuttuvat kappaleet - vaikka väkisin - , vie tekele lopputarkastukseen, pane kansiin ja hae maisterinpaperit.
        Ei se sen kummempaa ole.


    • aöigb

      Hassu ajatus 75 gradusivusta, että harmittaa. Työsihän on siis valmis, valmis gradu on n. 80 sivua, mielummin lyhyempi kuin pidempi. Kirjoituksesi oli varmaan vitsahdus. Mutta onnea AMK:hn, toivottavasti sieltä neljän vuoden jälkeen teet taas jotain yhtä järkevää. Mutta onneksi mielsit jo itsellesi, että taidat olla tyhmä, moni on.

    • herttileili turust

      Kyllähän työllistymisen kannalta ammatti pitää hankkia ennen muuta, työttömiä maistereita on kyllä ihan tarpeeksi. Pitää tehdä mikä hyvältä tuntuu. Mutta olet sitten amk:ssa kohta samassa lopputilanteessa, eli pitää se opinnäyte suoltamaan joka tapauksessa. Olen samoilla linjoilla kuin tuo yksi kirjoittaja - voit saada amk:sta ja lopputyövaiheesta kipinän tehdä gradukin loppuun.

      Mitä itse muistan gradustani, ei sivumäärä kerro mitään siitä, kuinka valmista teksti on, kuinka jäsennelty ja hyvin juoni eteenee ja puuttuuko kenties kokonaisuudesta jotain tärkeää - tai siinä voi olla vastaavasti 40 sivua täyttä skeidaa? Onko ohjaaja tarkastanut, että tuo 75 sivua on kelvollista ja lopullista tekstiä? Itselläni oli 120 sivua, joista 40 sivua oli roskaa ja irrelevanttia höpinää ja sain karsia sitä kovalla kädellä. Jos nimittäin vain 10 sivua puuttuu valmiista tekstistä, niin selviäisit gradusta yhden luvun kirjoittamalla!

      Tee se vaikka sitten, kun olet amk:n käynyt. Itse ainakin haluaisin jotain hyötyä vuosien panostamisesta.

    • Yuliet

      Kyllä se kannattaa vääntää loppuun asti, vaikka hammasta purren. Muuten on todella typerys jos on kärsinyt väärällä alalla maisteriopinnot ja jättää sitten gradun tekemättä ts. valmistumatta. Itse tajusin jo melko alkuvaiheessa että en opiskele oikeaa alaa, mutta olen silti kahlannut maisteriopinnot läpi ja nyt täytyy vielä gradu saada pakutettua. Olen hakenut aivan toiselle alalle, tajusin "vasta" 25 mitä oikeasti haluan tehdä, hain ko. yliopistoon aikaisemmin elämässä ehkä samoista syistä kuin sinäkin, halusin Tedistaa itselleni ja muille, että voin päästä yliopistoon, tiedekuntaan jonne on todella vaikea päästä. Tein sen ja tuotti tyydytystä hetkellisesti, lopulta kannattaa kuitenkin kuunnella itseään ja tehdä mitä haluaa Oikeasti. Kuitenkin paukuta se gradu loppuun, jos sulla jo 75 sivua on, oot jo pitkällä. Tsemppiä ja just do it! I am gonna do the same..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe