kumpi lyhentää asunnon lainaaosuuden jos

whn486

kaupat tehdään? Olen miettinyt, että miten tuo kuvio menee kun asunto myydään velattomalla hinnalla. Maksaako asunnon ostaja sen velkaosuuden pois vai asunnon myyjä, jos kauppat tehdään velattomalla hinnalla?

11

4239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostajana

      Tietenkin velka siirtyy tehköön sit mitä haluaa sille.

      • whn486

        eikö se ostaja sitten maksa sen velan 2 kertaan takaisin? Ensiksi se ostaa asunnon velattomalla hinnalla ja sitten maksaa sen yhtiölainan vielä pois.


      • MrMarcus
        whn486 kirjoitti:

        eikö se ostaja sitten maksa sen velan 2 kertaan takaisin? Ensiksi se ostaa asunnon velattomalla hinnalla ja sitten maksaa sen yhtiölainan vielä pois.

        vaan velattomalla hinnalla myyty asunto on velaton, nimikin sen jo sanoo. En tiedä miten homma menee vanhoja taloja ostaessa, mutta luulisin, että myyntihinta tilitetään myyjälle ja siitä yli jäävä velan osuus menee taloyhtiön tilille, josta maksetaan osakkeisiin kohdistuva velkaosuus pois.


      • Ostajana
        MrMarcus kirjoitti:

        vaan velattomalla hinnalla myyty asunto on velaton, nimikin sen jo sanoo. En tiedä miten homma menee vanhoja taloja ostaessa, mutta luulisin, että myyntihinta tilitetään myyjälle ja siitä yli jäävä velan osuus menee taloyhtiön tilille, josta maksetaan osakkeisiin kohdistuva velkaosuus pois.

        Voi olla muutakin kuin yhtiölainaa.


      • Ostajana kirjoitti:

        Voi olla muutakin kuin yhtiölainaa.

        Eli RS-kaupassa voidaan siirtää maksamaton kauppahinta ostajan vastuulle. kiinteistö on aina velaton, kuten siirrettävä vuokraoikeuskin.

        Ja käytännössä käytetyn asunto-osakkeen kaupassa asia menee niin, että ostaja maksaa myyntihinnan myyjälle, ja yhtiövelkaosuus siirtyy ostajalle. Ostaja sitten maksaa velkaosuuden pois joko rahoitusvastikkeena, tai sitten kertasuorituksena asunto-osakeyhtiön määrittämänä ajankohtana.


    • ei kahteen kertaan

      Ostin velattoman osakkeen, siis osakkeen jossa ei ollut mitään velkaosuutta tai yhtiölainaa. Kaupat tehtiin kiinteistövälittäjän kanssa pankissa, minä ja myyjä läsnä samaan aikaan.
      Myyjä maksoi velan pois ennen kuin omistusoikeus siirtyi minulle. Velkaa tuosta asunnosta mulla ei ollut sekuntiakaan, ei myöskään rahoitusvastiketta.

      Jos asunnon yhtiölainaa on jäljellä, sen voi ostaja ottaa hoitaakseen, mutta asunto ei ole silloin velaton.
      Useimmiten hinta ilmoitetaan: myntihinta 155 t, yhtiölainaosuus 2.500 euroa. Velaton hinta noilla tiedoilla voisi olla 157.500. Sen jälkeen ostaja ei maksaisi enää tuota 2.500 euron osuutta, kun asunto on ostettu velattomana.

      • Ostajana

        Rupeaa menemään jo saivarteluksi.


    • aatteleppa ite

      hänenhän se on velkakin.

      • Yhtiöveka ei ole henkilökohtainen, vaan sidottu osakeryhmään, joten yhtiövelkaosuus siirtyy aina ostajalle.

        Eikä yhtiövelkaosuus liity mitenkään asuntolainaan, asunto-osaketta voi rasittaa vaikka 1.000.000 € yhtiövelkaosuus, vaikka nykyinen omistaja ei itse olisi eläessään lainannut senttiäkään rahaa.


      • luupääaasi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Yhtiöveka ei ole henkilökohtainen, vaan sidottu osakeryhmään, joten yhtiövelkaosuus siirtyy aina ostajalle.

        Eikä yhtiövelkaosuus liity mitenkään asuntolainaan, asunto-osaketta voi rasittaa vaikka 1.000.000 € yhtiövelkaosuus, vaikka nykyinen omistaja ei itse olisi eläessään lainannut senttiäkään rahaa.

        nyt saatana olikin kysymys, eikä okt kaupasta esim. Perkele kukaa asukas koko kerrostalon veloista ole yksin vastuussa.


      • .....
        luupääaasi kirjoitti:

        nyt saatana olikin kysymys, eikä okt kaupasta esim. Perkele kukaa asukas koko kerrostalon veloista ole yksin vastuussa.

        Omakotitaloa ei myydä niin, että siihen kohdistuisi lainaa, jonka ostaja maksaisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe